Nyt nummer på My?

af Søeborg, 26/11 2015, 10:43 (3076 dage siden)
redigeret af Søeborg, 26/11 2015, 10:47

Er der nogle blandt brugerne, der har erfaring med at fjerne numrene på den nye, vinrøde Märklin/Trix-model af My (f.eks. Trix nr. 22670)? Modellen har nr. 1140, men jeg vil gerne have den 'tilbagedateret' til 1102 uden frontnumre, og naturligvis kan jeg bruge ståluld eller sandpapir til at fjerne påtrykkene med, men jeg vil gerne bevare den oprindelige bemaling. Har nogle et råd?

[image]

Med venlig hilsen,

Søeborg

Nyt nummer på My?

af Muncken, 26/11 2015, 15:56 (3076 dage siden) @ Søeborg

Halløj...

Har du også overvejet om ikke hammer og mejsel kunne gøre det? ;)

Søg og find dette produkt: LUX Druck- und Lackentferner DLE-90, så er du fri for at smadre dit midterlederløse rundbanelokomotiv... ;)

Mvh Muncken

Nyt nummer på My?

af Søeborg, 26/11 2015, 16:38 (3076 dage siden) @ Muncken

Hej Muncken.

Næ, jeg har ikke tænkt på hammer og mejsel, men måske nok på rystepudser og minifræser... men det er måske bedre at prøve det produkt, du anbefaler? Tak for tippet.

Med venlig hilsen,

Søeborg

Nyt nummer på My?

af Muncken, 26/11 2015, 17:53 (3076 dage siden) @ Søeborg

Hej Soeborg

Jeg syntes du skulle prøve LUX, hvis du ikke er tilfreds kunne du overveje rendegraver...

Når du skal have klistret nye dekaler på vil jeg anbefale dette: https://www.flickr.com/photos/37164963@N06/3576926078

Du skal bruge begge dele... Og overfladen du skal sætte dekalen på ønskes så jævn som muligt, opnås fx ved påførsel af klarlak med airbrush, og klarlak bruger jeg også som "låg" over dekalen når den er sat på for at forhindre at den falder af igen...

Mvh Muncken

Nyt nummer på My?

af Søeborg, 26/11 2015, 19:27 (3075 dage siden) @ Muncken

Tak - jeg bruger i forvejen Micro Sol og Set til diverse vådtransfers fra Skilteskoven, EE-litrering, KM-Text og gamle Williams-ark (og mange, mange andre), og ind imellem bruger jeg også - efter et tip i et ældgammelt MIBA - tysk pilsner i stedet for vand til at dyppe transfers'ene i. Jeg husker desværre ikke, hvorfor netop pilsnerøl blev anbefalet, men resten (af øllet) kan nydes samtidig med modelb(r)ygningen.

Med venlig hilsen,

Søeborg

LUX Druck- und Lackentferner DLE-90

af Lasse St, 27/11 2015, 09:17 (3075 dage siden) @ Søeborg

Jeg bruger også dette produkt til at fjerne original tryk/litrering m.m.
Især på veksellad og trailers.

MEN vær meget opmærksom på, at du ikke bare kan bruge det på alle modeller. Der er tale om noget meget hidsigt "stads", som meget let også fjerner den oprindelige bemaling og ikke kun litrering og påtryk m.m.

Jeg har haft meget uheldige oplevelser med dette produkt på både Roco, Märklin og Heljan modeller.

Mvh
Lasse

LUX Druck- und Lackentferner DLE-90

af Muncken, 27/11 2015, 14:36 (3075 dage siden) @ Lasse St

Hej Lasse.

Jojo, det har du ret i... Men det kan da ikke blive værre end med sandpapir og rystepudser?

Men generelt skal man jo altid gå til tingene med forsigtighed osv osv...

Men det betyder vel ikke så meget, bare æsken ikke tager skade... ;)

Mvh Muncken

LUX Druck- und Lackentferner DLE-90

af peterw, 28/11 2015, 07:39 (3074 dage siden) @ Lasse St
redigeret af peterw, 28/11 2015, 08:19

Jeg bruger også dette produkt til at fjerne original tryk/litrering m.m.
Især på veksellad og trailers.

MEN vær meget opmærksom på, at du ikke bare kan bruge det på alle modeller. Der er tale om noget meget hidsigt "stads", som meget let også fjerner den oprindelige bemaling og ikke kun litrering og påtryk m.m.

Jeg har haft meget uheldige oplevelser med dette produkt på både Roco, Märklin og Heljan modeller.

Kradse sager, helt sikkert. Selv har jeg (indtil videre kun på biler) med held benyttet "MR. Retarder Mild" (Stoppel havde det dengang i sin webshop). Hvad "mild" dækker over ved jeg ikke - ej heller hvad kemi der er tale om - al skrift på flasken er på Japansk - kanji... :-)

Særligt til Søborg: rapportér meget gerne tilbage resultatet af dine eksperimenter på Trix'en, jeg har et lignenede projekt i tankerne...

Mvh,

Peter W

LUX Druck- und Lackentferner DLE-90

af Søeborg, 29/11 2015, 18:47 (3072 dage siden) @ peterw

Tak til jer alle, der gav gode råd mht. fjernelse af påtrykkene. Jeg skal holde jer orienterede, når jeg har fået fat i fluidummet og prøvet mig frem. Bare det ikke ender således:

[image]

Med venlig hilsen,

Søeborg

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak