Laver Heljan et genoptryk af Bn/Bns til de nye ME'ere..?

af Jan Bøgedal Slundt @, 16/11 2015, 01:41 (3093 dage siden)

Hej :-)

Der går rygte om, at Heljan laver et nyt oplag af Bn & Bns til de nye ME'ere fra McK... Har nogen hørt noget...?

mvh.

Jan

Laver Heljan et genoptryk af Bn/Bns til de nye ME'ere..?

af Svend, 16/11 2015, 11:55 (3093 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Hej :-)

Der går rygte om, at Heljan laver et nyt oplag af Bn & Bns til de nye ME'ere fra McK... Har nogen hørt noget...?

mvh.

For mit eget vedkommende: Kun det du skriver her.
Men de der har formidlet rygtet videre til dig, må vide noget mere ;-)

Laver Heljan et genoptryk af Bn/Bns til de nye ME'ere..?

af Denis Petersen, 16/11 2015, 13:33 (3093 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Det håber jeg da så sandelig ikke at de gør.....

Denis Petersen

Laver Heljan et genoptryk af Bn/Bns til de nye ME'ere..?

af PF, 16/11 2015, 13:59 (3093 dage siden) @ Denis Petersen

Hvorfor ?

Laver Heljan et genoptryk af Bn/Bns til de nye ME'ere..?

af Denis Petersen, 16/11 2015, 15:45 (3092 dage siden) @ PF

tjaaaa man kunne jo opdatere dem til 2015 standard og ikke 90er standard
Men ellers kunne plastik fabrikken jo komme med resten af de UIC vogne de LOVEDEDE i 90erne så kan de da trods alt overholde deres løfter og deres H maskine også og bla bla bla bla bla derud af.

Også lugter det som om der er bestilt arbejde med at hakke noget ned som er højt hævet over vis andre standarder og nogle er vist tøsefornærmet over de ikke har været med inde over når man tidligere ser en besked som "de kunne jo bare have kontaktet mig" når man mener man selv er eksperten...........

Ellers vil jeg give dig 100 % ret Mikkel

genoptryk..... nej forny det istedet for og følg med resten af marked.

Denis Petersen

Laver Heljan et genoptryk af Bn/Bns til de nye ME'ere..?

af UTJ, 16/11 2015, 16:05 (3092 dage siden) @ Denis Petersen

Nej, jeg er ikke fornærmet. Hvis jeg kan få jer til at komme med endnu flere lovprisninger, vil jeg blive glad. Som jeg allerede har skrevet.

Og nej, det er ikke bestilt arbejde. Jeg er blot blevet provokeret af, at man nedgør andre når man fremhæver en anden. Og det bliver du ved med. Det synes jeg grundlæggende er for lavt. Jeg har valgt for tiden at sætte mig i lænestolen og betragte modelhobbyen udefra - hverken lege med det eller deltage i produktudvikling, så det er en ommer.

Jeg ved godt at I har svært ved egentlig at forstå hvad jeg skriver, men I kunne gøre jer umage. I stedet for den pøbelagtige formulering I fremturer med.

Fremhæv dog de ting I kan lide. Og gør det uden at kritisere lødig kritik. For det er ikke forbudt at synes meget godt om noget, som i øvrigt lider af fejl - for nogle småfejl og for andre mere betydende fejl.

Faktisk nyder jeg når andre laver gode modeller - både masseproducerede og selvbyggede håndstykker. Men jeg stiller nok store krav til fremtoningen, for jeg ved hvad kan lade sig gøre.

Laver Heljan et genoptryk af Bn/Bns til de nye ME'ere..?

af UTJ, 16/11 2015, 14:03 (3093 dage siden) @ Denis Petersen

Det håber jeg da så sandelig ikke at de gør.....

I er f.... sjove.

Mon dog. Der er ingen købetvang. Men sandsynligheden er nok også lille for at det kommer til at ske! Der er vist nok Bn-vogne som skvulper rundt på diverse markeder.

Laver Heljan et genoptryk af Bn/Bns til de nye ME'ere..?

af Jan Bøgedal Slundt @, 16/11 2015, 14:41 (3092 dage siden) @ UTJ

:-)

Personligt mangler jeg kun én Bn vogn art. nr. 6086, den med de hvide felter på dørene. Den får jeg nok på et eller andet marked eller QXL. Så for min skyld kan de godt la' formene ligge og samle støv :-)

Men jeg ved der er andre som gerne så et genoptryk..

mvh.

Jan

Laver Heljan et genoptryk af Bn/Bns til de nye ME'ere..?

af UTJ, 16/11 2015, 14:50 (3092 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

:-)

Personligt mangler jeg kun én Bn vogn art. nr. 6086, den med de hvide felter på dørene. Den får jeg nok på et eller andet marked eller QXL. Så for min skyld kan de godt la' formene ligge og samle støv :-)

Men jeg ved der er andre som gerne så et genoptryk..

Njaaah. Påskrifterne på Heljans Bn-vogne var faktisk meget præcise. Vognene blev fremstillet mens de stadig kørte rundt i rød udgave. Og det var blot at tage ned til Hovedbanegården og fotografere påskrifter.

Man kan sige meget om vognene, men det var ganske interessant at finde alle de mange påskriftvarianter og egentlig meget let at lave genoptryk med nye løbenumre.

Avatar

Laver Heljan et genoptryk af Bn/Bns til de nye ME'ere..?

af Futfar, Kajerød, 16/11 2015, 15:31 (3092 dage siden) @ UTJ

YEP. de er flotte, og bortset fra et par enkelte hjulskift, samt skift af nogle af de imiterede gummivulster, kører de også fint. Jeg har alle Heljans udgivne vogne, i alle tre farver. Jeg har ligeledes alle dem som Togmodelle/Heris udgav, og de står ikke tilbage for Heljans, hverken hvad køreegenskaber eller udseende angår.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Laver Heljan et genoptryk af Bn/Bns til de nye ME'ere..?

af mss-logoff, 17/11 2015, 15:01 (3091 dage siden) @ Futfar

Jeg har ligeledes alle dem som Togmodelle/Heris udgav, og de står ikke tilbage for Heljans, hverken hvad køreegenskaber eller udseende angår.

Heris/Togmodelle Bn-vognene er formmæssigt set meget bedre end Heljans Bn-vogne, og var også flot bemalet i modsætning til Heljans Plastik-look.
Desværre er Heris/Togmodelle vognene teknisk ret ustabile, men det lader sig afhjælpe.
Om der nogensinde kommer nye oplag af dem er tvivlsomt, men jeg håber stadig. Personligt mangler jeg egentlig bare en styrevogn (ABns/ADns). SÅ det er vel mest at holde øje med brugtmarkedet, så lykkedes det nok en skønne dag...

Mvh MSS

Avatar

Laver Heljan et genoptryk af Bn/Bns til de nye ME'ere..?

af Futfar, Kajerød, 17/11 2015, 16:08 (3091 dage siden) @ mss-logoff

Du har helt ret, jeg synes de er lige en tand pænere end Heljans, men hvilket fabrikat der er mest korrekt, skal jeg afholde mig fra at vurdere. Jeg bruger dem begge, men ikke i samme faste styrevognsstammer, der, hos mig, består af 4 vogne + lok. 2 vinrøde, 2 røde og 2 blå stammer, med forskellige typer Bns og Bn. Samt en del "reservestammer" af forskellig art og farve. De vinrøde stammer har også Bns.
Rent køreteknisk har jeg aldrig haft blot det mindste at klage over med Togmodelle/Heris vognene, men det skyldes nok, at man kunne vælge mellem AC og DC udgaver! Heljans vogne fik skiftet til de lidt tyndere imiterede gummivulster, og AC-hjul, og begge fabrikater kører nu helt uden problemer, både med trækkende og skubbende lok. Mine koblinger er Fleischmann pro kortkoblinger.

Når to stammer af hver sit fabrikat står ved siden af hinanden, kan jeg ikke se nogen forskel på dem.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Avatar

Laver Heljan et genoptryk af Bn/Bns til de nye ME'ere..?

af Futfar, Kajerød, 17/11 2015, 17:51 (3091 dage siden) @ Futfar

Og for god ordens skyld, skal jeg da lige nævne, at jeg også har 2 stammer med hobby trades DD-vogne, som i 3-leder udgave, kræver en vis trækkraft med deres 4 slæbesko + lok. De er under ombygning til at køre med strømførende koblinger - Viessmann - som så vil muliggøre kørsel med flere vogne. De er, som bekendt, af UIC-X længde - 303 mm - men kører, både trukket og skubbet, perfekt. Med fabriksmonterede hjul til 3-leder drift. Men kønt ser det jo ikke ud under rangering på kurve 2 sporskifter/kryds.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Laver Heljan et genoptryk af Bn/Bns til de nye ME'ere..?

af Sydbanen, 16/11 2015, 14:46 (3092 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Hej :-)

Der går rygte om, at Heljan laver et nyt oplag af Bn & Bns til de nye ME'ere fra McK... Har nogen hørt noget...?

mvh.

Jan

Mener du helt seriøst at du vil spænde de vogne efter så flot et lokomotiv???
Heljans UIC vogne skulle forlængst have været rangeret ud... de lever slet ikke op til anno 2015 standard (Note: Se hvad andre producenter sender ud og til stort set de samme penge)
Tja, personligt håber jeg på at der kommer Bn vogne i nutidens standard og ikke endnu et genoptryk...
Vi har maskinen, nu mangler vi bare noget at spænde efter (udover div. udenlandske vogne, samt en hvis gummivogns-serie som vi vist ikke skal snakke for højt om, før der er nogle der bliver tøsesure...

--
Mvh Sydbanen
[image][image]

Laver Heljan et genoptryk af Bn/Bns til de nye ME'ere..?

af UTJ, 16/11 2015, 14:53 (3092 dage siden) @ Sydbanen

....samt en hvis gummivogns-serie som vi vist ikke skal snakke for højt om, før der er nogle der bliver tøsesure...

Fnis.

Der er bare nogle som gerne vil have at de lever op til alle de lovprisninger I kommer med :-D

Men det er da lidt fornøjeligt at gamle mænd i stort tal til vinter tager gummivogne med ned i kælderen og viser dem til andre gamle mænd ;-)

Laver Heljan et genoptryk af Bn/Bns til de nye ME'ere..?

af Sydbanen, 16/11 2015, 15:04 (3092 dage siden) @ UTJ
redigeret af Sydbanen, 16/11 2015, 15:12

....samt en hvis gummivogns-serie som vi vist ikke skal snakke for højt om, før der er nogle der bliver tøsesure...


Fnis.

Der er bare nogle som gerne vil have at de lever op til alle de lovprisninger I kommer med :-D

Men det er da lidt fornøjeligt at gamle mænd i stort tal til vinter tager gummivogne med ned i kælderen og viser dem til andre gamle mænd ;-)

1.
Hvem er "i" ??
Jeg har ikke ytret mig om Gummi-vognene endnu, for jeg har ikke haft en i hånden...

2.
Det er godt at denne "hobby" (Hvor nogle af os køre med rigtigt tog i model) også består af de yngre medlemmer, der stiller lidt større krav til tingene...

--
Mvh Sydbanen
[image][image]

Laver Heljan et genoptryk af Bn/Bns til de nye ME'ere..?

af UTJ, 16/11 2015, 15:23 (3092 dage siden) @ Sydbanen
redigeret af UTJ, 16/11 2015, 15:27

Det er godt at denne "hobby" (Hvor nogle af os køre med rigtigt tog i model) også består af de yngre medlemmer, der stiller lidt større krav til tingene...

Hvordan definerer du "større krav"? Vi må i denne sammenhæng vide hvad du mener med dette. Det er tilsyneladende ikke på alle parametre at du mener at der skal stilles større krav, så din vægtning af de forskellige faktorer er uhyre nødvendig for at kunne forstå dit udsagn. Desuden forstår jeg ikke helt hvad der menes med "rigtigt tog i model". For mig lyder det meget modsætningsfyldt og som om, det jeg forstår som rigtige tog, er en model i 87:1 af det tog, som nogle kører med i kældre og lignende indendørs rum.

Laver Heljan et genoptryk af Bn/Bns til de nye ME'ere..?

af Sydbanen, 16/11 2015, 15:44 (3092 dage siden) @ UTJ

Det er godt at denne "hobby" (Hvor nogle af os køre med rigtigt tog i model) også består af de yngre medlemmer, der stiller lidt større krav til tingene...


Hvordan definerer du "større krav"? Vi må i denne sammenhæng vide hvad du mener med dette. Det er tilsyneladende ikke på alle parametre at du mener at der skal stilles større krav, så din vægtning af de forskellige faktorer er uhyre nødvendig for at kunne forstå dit udsagn. Desuden forstår jeg ikke helt hvad der menes med "rigtigt tog i model". For mig lyder det meget modsætningsfyldt og som om, det jeg forstår som rigtige tog, er en model i 87:1 af det tog, som nogle kører med i kældre og lignende indendørs rum.

Det bliver bedre og bedre det her, men skal da med glæde skære det ud i pap for dig...
UDEN at gå over i hvad der er forkert eller rigtigt eller noget helt tredje så kan jeg nævne nogle punkter jeg stiller krav til : Gennembrudte trin, fjedrende puffer, påsatte håndbøjler, og en indretning der ikke er heltstøbt... Uhhh ja nu lyder det som om at der bliver lovprist på noget og nedgjort noget andet, men nej, andre producenter følger altså også med på den bølge og det er 2015 standard...

Okay, måske "rigtigt tog i model" skulle omformuleres til "modeller af rigtigt tog" så selv du kan følge med, uden at skulle fordreje hvad man skriver...

--
Mvh Sydbanen
[image][image]

Laver Heljan et genoptryk af Bn/Bns til de nye ME'ere..?

af henho, Ringkøbing, 17/11 2015, 23:35 (3091 dage siden) @ Sydbanen

Hvad filen har ' krav til tingene' at gøre med alderen ??

--
Med venlig hilsen

Henrik

Avatar

Laver Heljan et genoptryk af Bn/Bns til de nye ME'ere..?

af Futfar, Kajerød, 16/11 2015, 15:56 (3092 dage siden) @ UTJ

Nu ved jeg ikke lige efter hvilke formler man udregner data for modeltog fra 1:1 og til 1:87. Det er vel blot at dividere alle mål fra 1:1 med 87, eller hur.
Jeg forudser visse problemer hvis dette også gjaldt vægten??
Jeg spørger fordi jeg ikke ved det, og ikke bare for sjov! Selvom det da kunne være lidt sjovt at vide!

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Laver Heljan et genoptryk af Bn/Bns til de nye ME'ere..?

af UTJ, 16/11 2015, 16:14 (3092 dage siden) @ Futfar

Nu ved jeg ikke lige efter hvilke formler man udregner data for modeltog fra 1:1 og til 1:87. Det er vel blot at dividere alle mål fra 1:1 med 87, eller hur.
Jeg forudser visse problemer hvis dette også gjaldt vægten??
Jeg spørger fordi jeg ikke ved det, og ikke bare for sjov! Selvom det da kunne være lidt sjovt at vide!

Det er regulært nok. Præcisionen er faktisk kommet sæ langt at rigtigt meget kan laves helt præcist i 1:87. Det gælder især overdelene. Hvad det mekaniske angår er det mere robusthed og normer som afgør målforhold, herunder tradition. Vægt er der også normer for, men det er også diskutabelt. For eksempel har Fremo vist andre standarder mht vægt og generelt skal vogne veje så lidt som muligt, hvis man vil kunne trække lange tog, da tunge vogne øger rullemodstanden. Tilgengæld er der andre kræfter og i kurver er det svært med for lette vogne. En hel lille opgave for en folkeskoleklasse at udregne og måle på med dynamometer og andet udstyr.

Og der kommer problemstillingen. Hvis man ikke kommer nærmere virkeligheden mht skalatro frembringelser, udvikler modellernes nøjagtighed sig heller ikke. Jeg ved da godt at jeg har generet mange med vogne som ikke kan køre i en radius 36 cm, men det er nok fordi jeg selv synes at det ser fuldstændig vanvittigt udmed en 28-30 cm lang vogn i sporvognskurver. Det har jeg fået meget på puklen for.

Men det er jo noget vi kan tage over en kop kaffe, når jeg igen får lyst til tog.

Avatar

Laver Heljan et genoptryk af Bn/Bns til de nye ME'ere..?

af Futfar, Kajerød, 16/11 2015, 16:36 (3092 dage siden) @ UTJ
redigeret af Futfar, 16/11 2015, 16:41

Tak for fint og uddybende svar, det var stort set som jeg regnede med. Dog mere detaljeret. MEN det er et lidt andet svar jeg er ude efter.
Hvis vi antager at et MY-lok vejer 100 tons, og dividerer denne værdi med 87, får vi at et My-lok i 1:87 skulle veje ca. 1,15 kg. De vejer normalt ca. det halve. Det er måske så her, at adhæssionsværdi og tilsvarende faktorer udregnes?
Det med kaffen lyder helt fint, det ser jeg frem til!
Og ja, meget lange vogne ser rædsomt ud i skarpe kurver!

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Laver Heljan et genoptryk af Bn/Bns til de nye ME'ere..?

af UTJ, 16/11 2015, 16:48 (3092 dage siden) @ Futfar

Tak for fint og uddybende svar, det var stort set som jeg regnede med. Dog mere detaljeret. MEN det er et lidt andet svar jeg er ude efter.
Hvis vi antager at et MY-lok vejer 100 tons, og dividerer denne værdi med 87, får vi at et My-lok i 1:87 skulle veje ca. 1,15 kg. De vejer normalt ca. det halve. Det er måske så her, at adhæssionsværdi og tilsvarende faktorer udregnes?
Det med kaffen lyder helt fint, det ser jeg frem til!
Og ja, meget lange vogne ser rædsomt ud i skarpe kurver!

Vægt er jo noget som skaleres ned i tre dimensioner. Det bliver vist kun 152 gram. Men det med vægt i modeltog ved mange andre eget mere og bedre om.

Laver Heljan et genoptryk af Bn/Bns til de nye ME'ere..?

af Johnni Christensen, 16/11 2015, 18:11 (3092 dage siden) @ Futfar

Hvis vi antager at et MY-lok vejer 100 tons, og dividerer denne værdi med 87, får vi at et My-lok i 1:87 skulle veje ca. 1,15 kg. De vejer normalt ca. det halve. Det er måske så her, at adhæssionsværdi og tilsvarende faktorer udregnes?

Snarere 1,15 ton!

Avatar

Laver Heljan et genoptryk af Bn/Bns til de nye ME'ere..?

af Futfar, Kajerød, 16/11 2015, 18:24 (3092 dage siden) @ Johnni Christensen

Øhh, ja, det har du da vist ret i. Og så er det vel at vi skal sætte et ganske andet regne stykke op! Kender du formlen?

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Laver Heljan et genoptryk af Bn/Bns til de nye ME'ere..?

af Krabsen @, 16/11 2015, 19:16 (3092 dage siden) @ Johnni Christensen

Hvis vi antager at et MY-lok vejer 100 tons, og dividerer denne værdi med 87, får vi at et My-lok i 1:87 skulle veje ca. 1,15 kg. De vejer normalt ca. det halve. Det er måske så her, at adhæssionsværdi og tilsvarende faktorer udregnes?


Snarere 1,15 ton!

Der er vist nogle, der trænger til at få genopfrisket deres matematik..

Hint: når målestokken er 1:87, så gælder det både længde, bredde og højde..

Så mon ikke vi ender på, at modellen bør veje ca. 151 gram, hvis de 100 ton er korrekt.

Laver Heljan et genoptryk af Bn/Bns til de nye ME'ere..?

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 16/11 2015, 20:18 (3092 dage siden) @ Krabsen

Så mon ikke vi ender på, at modellen bør veje ca. 151 gram, hvis de 100 ton er korrekt.

Selv ikke det er korrekt. Det bliver i praksis det dobbelte eller mere (for trækkraftenheder), for materialevalg og materialedimensioner kan ikke eftergøres i målforholdet.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Laver Heljan et genoptryk af Bn/Bns til de nye ME'ere..?

af tybalt ⌂, Holbæk, 16/11 2015, 21:11 (3092 dage siden) @ Erik Olsen


Selv ikke det er korrekt. Det bliver i praksis det dobbelte eller mere (for trækkraftenheder), for materialevalg og materialedimensioner kan ikke eftergøres i målforholdet.

Naturligvis er det korrekt. Vi diskuterer det målestoksmæssige forhold og der er 151,8 gram resultatet for en 1:1 vægt på 100 t.
Med diverse vægtklodser fjernet vil jeg tro flere trækkraftenheder kommer dernedaf.

Avatar

Laver Heljan et genoptryk af Bn/Bns til de nye ME'ere..?

af Futfar, Kajerød, 17/11 2015, 16:47 (3091 dage siden) @ tybalt

Hrmm, nå! jeg må vist hellere melde mig under de faner hvor man kan få rettet op på sine matematiske mangler! Hvordan kommer I frem til dét resultat??? Jeg ser frem til at blive belært på området, for selvom der fandtes modeltog da jeg frekventerede "den stråtækte", kender jeg ikke lige de omtalte beregnings metoder. So please!

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Laver Heljan et genoptryk af Bn/Bns til de nye ME'ere..?

af Langelandsbanen logoff, 17/11 2015, 17:48 (3091 dage siden) @ Futfar

Når vi snakker massefylde og vægt skal der skaleres ned på alle akser (x,y,z)

Derfor skal vægt skaleres ned med vægt/87/87/87=nedskaleret vægt

Laver Heljan et genoptryk af Bn/Bns til de nye ME'ere..?

af tybalt ⌂, Holbæk, 17/11 2015, 18:06 (3091 dage siden) @ Langelandsbanen logoff

Når vi snakker massefylde og vægt skal der skaleres ned på alle akser (x,y,z)

Derfor skal vægt skaleres ned med vægt/87/87/87=nedskaleret vægt

Korrekt.
Og hvis vi lige skal tage tallene så er 87 x 87 x 87 = 658503 (h x b x d)
100 tons er lig med 100.000.000 gram der divideres med ovenstående.
Resultatet er ca. 151 gram

Laver Heljan et genoptryk af Bn/Bns til de nye ME'ere..?

af bygger01, 17/11 2015, 19:23 (3091 dage siden) @ tybalt

Hvis forklaringen er lidt svær, så oversæt det til vand:

1 kubikmeter eller 1000 liter vand vejer 1000 kg ( eller 1 tons )

1 kubikmeter fylder 1x1x1 meter / 100x100x100 cm ( = 1.000.000 cm3 )


Hvis vi udregner vægten af 1 liter ( = 1 kg ), som er 10x10x10 cm ( = 1.000 cm3 ), så er størrelsen reduceret til en tiendedel, men vægten med en tusindedel.


Så derfor skal vægten af f. eks. lokomotiv divideret med 87 i tredie potens for at omregne den til H0 .......

Laver Heljan et genoptryk af Bn/Bns til de nye ME'ere..?

af jaer, 17/11 2015, 20:21 (3091 dage siden) @ bygger01

Hvis forklaringen er lidt svær, så oversæt det til vand:

1 kubikmeter eller 1000 liter vand vejer 1000 kg ( eller 1 tons )

1 kubikmeter fylder 1x1x1 meter / 100x100x100 cm ( = 1.000.000 cm3 )


Hvis vi udregner vægten af 1 liter ( = 1 kg ), som er 10x10x10 cm ( = 1.000 cm3 ), så er størrelsen reduceret til en tiendedel, men vægten med en tusindedel.

Vrøvl. Det er hver enkelt dimension (l/h/b), der er en tiendedel. Rumfanget (størrelsen) er stadigt formindsket med 1000.

/Jan

Laver Heljan et genoptryk af Bn/Bns til de nye ME'ere..?

af bygger01, 17/11 2015, 23:32 (3091 dage siden) @ jaer

Selv vrøvl .......

Når vi snakker f. eks. H0 dividerede man vægten med 87, men da der er tale om kubik, er det L x B x H, så derfor 87 i tredje, der divideres med.

Med mit eksempel er dimensionen 1:10, men vægten er ikke 100 kg, men 1 kg eller 1 liter ( eller 1000 kg / ( 10x10x10 ) !

Avatar

Laver Heljan et genoptryk af Bn/Bns til de nye ME'ere..?

af Futfar, Kajerød, 18/11 2015, 15:39 (3090 dage siden) @ bygger01

Så tændtes der lys på min lystavle!
Tak til alle for grundig indføring i emnet, selvom der synes at være divergerende meninger!!!
Kubikregning har jeg selvfølgelig haft i en fjern fortid, men hvordan det hang sammen i dette tilfælde, er så gået op for mig nu!

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Skaléring

af cm, 19/11 2015, 11:51 (3090 dage siden) @ tybalt

Når vi snakker massefylde og vægt skal der skaleres ned på alle akser (x,y,z)

Derfor skal vægt skaleres ned med vægt/87/87/87=nedskaleret vægt


Korrekt.
Og hvis vi lige skal tage tallene så er 87 x 87 x 87 = 658503 (h x b x d)
100 tons er lig med 100.000.000 gram der divideres med ovenstående.
Resultatet er ca. 151 gram

Vel formuleret. Men hvis producenterne OGSÅ skulle tilstræbe at vægten bliver "skala-tro" - så stiller det krav til producenter af skinner med ballast - da f.eks Märklin C-skinner "burde" give sig under vægten af lokomotiv med last - således at man med skala-tro tidsinterval må udskifte ballasten / skinnerne grundet nedslidning. Dette med diverse køretøjer fra gruppen af tjenestevogne m.m. Med jævne mellemrum bør man også spraye vand - samt skalatro grønne vækster af en art der gengiver ukrudt m.m. ( Karse er for groft - med mindre man ønsker at gengive Tønder-Tinglev banen) - for så igen at spraye med round-up får at fjerne det. Og round-up bør ikke benyttes senere end epoke 4. (Uha). Ejheller tidligere end epoke 3 - hvor det velsagtens endnu ikke var opfundet.
Nu vi er ved det: Skal blandingsforholdet til vand / Round-up nedskaleres?

:-D

mvh
Chr

--
[image]

Skaléring

af bl, 19/11 2015, 13:56 (3090 dage siden) @ cm

Nu vi er ved det: Skal blandingsforholdet til vand / Round-up nedskaleres?

:-D

mvh
Chr

Jada. En syvogfirsindstyvendedel vand til en syvogfirsindstyvendedel Round-Up.

Bjarne

Skaléring

af cm, 19/11 2015, 14:53 (3089 dage siden) @ bl


Jada. En syvogfirsindstyvendedel vand til en syvogfirsindstyvendedel Round-Up.

Bjarne

Okay...
:-)
mvh
Chr

--
[image]

Avatar

Skaléring

af Futfar, Kajerød, 19/11 2015, 19:09 (3089 dage siden) @ cm

Undskyld, men er det så ikke det samme som 1:1 ?

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Skaléring

af bl, 19/11 2015, 19:17 (3089 dage siden) @ Futfar

Jeg tør ikke svare...

Laver Heljan et genoptryk af Bn/Bns til de nye ME'ere..?

af Muncken, 16/11 2015, 23:18 (3092 dage siden) @ Futfar

Korte vogne ser da ligeså åndssvage ud i skarpe kurver! Generelt er skarpe kurver grimt! Røde tipvogne er måske eneste undtagelse når der tales om R36, det kan godt gå... ;)

Mvh Muncken

Avatar

Laver Heljan et genoptryk af Bn/Bns til de nye ME'ere..?

af Futfar, Kajerød, 17/11 2015, 17:11 (3091 dage siden) @ Muncken

Ja, og da Märklin i sin tid havde M-skinner på deres program, havde man en endnu mindre kurve, kaldet "industrikurve", og her kunne vogne, og loks, større end de nævnte røde tipvogne, vist kun vanskeligt passere. Men det var så også med fuldt overlæg.
I dag, hvor vi kører modeltog, og ikke legetøjstog, udgiver Märklin stadig ikke UIC-X vogne i fuld længde, på trods af, at Märklins C-spor har lavet blødere kurver. Personvogne der måler 303-312 mm i længden, ser nu bedst ud på Märklins R9 kurve, men det er vel de færreste "hjemmeanlæg" der har plads til det, og i klubber, eller andre steder med rigeligt plads, køres der vel 2-leder drift, med de helt andre muligheder, som det giver.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Laver Heljan et genoptryk af Bn/Bns til de nye ME'ere..?

af henho, Ringkøbing, 17/11 2015, 23:40 (3091 dage siden) @ UTJ

Ulrik - det med kaffen lyder som en god idé :-) Som fortidslevning er det rart, somme tider blot at sidde og se, at verden (og brokrøvene) ruller forbi ;-)

--
Med venlig hilsen

Henrik

Laver Heljan et genoptryk af Bn/Bns til de nye ME'ere..?

af Modeltogs entusiasten, 16/11 2015, 23:41 (3092 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Det er da i grunden utroligt hvordan et spørgsmål om genudsendelse af Heljan Bn, kan ende ud i den sædvanlige hetz mod Heljan!

Det er helt fint hvis der er folk der ikke er interesseret, men kunne det tænkes at vi andre så måske rent undtagelsesvis kunne få lov til at være interesseret?

Heljans B og Bn vogne har haft nogen kritik, men det har aldrig været intentionen at disse skulle kunne være gode venner med de skarpe kurver osv. for det er de ikke designet til! på lige vilkår som en Kia Picanto ikke er designet til at vinde Le Mans! og ja at de leveres med DC hjul, giver måske problemer hvis man kører Märklin, men igen, kunne det tænkes at vognene var designet til DC drift?

Tør ikke tænke på hvordan man ville blive hakket ned, hvis at man brokkede sig over at Märklin leverer alle sine vogne med AC hjul!

McK Ag har også sine fejl, og i mine øjne fejl der er relativt store! men folk forguder nærmest McK, og jæger folk der påpeger fejlene på vognen, i en nittetæller hetz! ligeså har deres Gs haft nogle problemer med hjulenes pinoler er for skarpe!

Havde den exact samme vogn ligget i en æske fra Heljan, er jeg ikke et sekund i tvivl om at tonen havde været en anden, for hvis Heljan havde lavet vognen, så havde fejlene været "utilgivelige"

Bare et surt opstød!

P.S. håber da selv på et genoptryk af Bn vognene ;)

Laver Heljan et genoptryk af Bn/Bns til de nye ME'ere..?

af Jimmyoldtimer, Viby J., 19/11 2015, 01:08 (3090 dage siden) @ Modeltogs entusiasten

Jeg ville da også glæde mig over et genoptryk af Bn vognene fra Heljan i både den røde og Blå udgave + styrevognene de er flotte men nogle stykker af tog og tekno BN vogne er det da også blevet til, har indvesteret i Heljans genoptryk af IC vogne A og B vogne,da der var nogle stykker jeg ikke havde ,og lidt til,Bl ,og Bf .Træk kraft har jeg nok af bla. ME ere fra Hobbytrade i rød og Blå.

Laver Heljan et genoptryk af Bn/Bns til de nye ME'ere..?

af Tonny Brandt Andersen, 16/11 2015, 23:43 (3092 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Forhåbentlig ikke bare et genoptryk. Der skal da være klarmeldeblink på, som på de nye ME, og styrevognen bør være med rødt/hvidt lysskifte.

Laver Heljan et genoptryk af Bn/Bns til de nye ME'ere..?

af Jan Bøgedal Slundt @, 17/11 2015, 08:51 (3092 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen

Ja, det er lidt sjovt hvad et simpelt spørgsmål kan ende op i :-)

men, hvor gamle er Heljan's modeller af Bn & Bns egentlig, hvornår så vi dem for første gang..?

mvh.

Jan

Laver Heljan et genoptryk af Bn/Bns til de nye ME'ere..?

af Georg Schmidt, 19/11 2015, 11:39 (3090 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Prøver at lave lidt udsnit m. v. af Bn 741 fotograferet på Gb 15/3 1972. Jeg synes den gule påskrift står godt til det røde.
[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]
Bns på Gb feb. 1973.

Fotos Georg Schmidt

Mvh
Georg

Laver Heljan et genoptryk af Bn/Bns til de nye ME'ere..?

af Jimmyoldtimer, Viby J., 23/11 2015, 22:12 (3085 dage siden) @ Georg Schmidt

Tak for de fine billeder

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak