Avatar

Mck "Gummivogne".

af Futfar, Kajerød, 16/10 2015, 17:23 (3123 dage siden)
redigeret af Futfar, 16/10 2015, 17:26

Så må vi igen udvise lidt tålmodighed overfor Mcks udgivelse af de længe ventede "gummivogne". Igen, igen har den - heldigvis - strenge kvalitetskontrol fundet fejl ved de vinduer som i anden omgang skulle bruges. Denne gang viste det sig at påtrykkene i vinduerne i ind-/udstigningdørene, manglede! De (vin)duer ikke.;-)
Når man, som Mck, har valgt at udgive eksakte modeller, vil man ikke acceptere en sådan mangel; forståeligt nok, for der skal jo nok være dem der ville påtale en fejl af den slags!
Som jeg ser det, har Mck lagt sig godt i selen for at imødegå enhver kritik om unøjagtige modeller, og det er der jo grund til at være rigtig glad for, vi har jo set nok "næsten rigtige" modeller!
Selv de ivrigste "nittetællere", skulle så være "sat til vægs". Forhåbentlig, for med en pris i omegnen af 700.- pr. enhed, skal det være helt perfekt!
Nu bliver det så spændende at se om også vi 3-leder kørere bliver tilgodeset med velfungerende KKK, og især, hjul.
Jeg venter spændt, og har store forventninger!!!
Efter sigende skulle de første modeller være klar til udlevering til Valbymessen om 14 dage!!

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Mck "Gummivogne".

af Jan Bøgedal Slundt @, 16/10 2015, 21:04 (3123 dage siden) @ Futfar

Prisen bliver vist kr. 595,- pr. vogn

Mck "Gummivogne".

af Lasse St, 17/10 2015, 11:10 (3123 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Jeg har for ganske nyligt hørt, at prisen muligvis kommer til at ligge lidt højere end kr. 595,- grundet dollarkursen.

Men under alle omstændigheder virker de nye vogne til at være alle pengene værd. Jeg skal ihvertfald have både en Ag, en Abg og minimum én Bg :-)

Avatar

Mck "Gummivogne".

af Futfar, Kajerød, 17/10 2015, 16:07 (3122 dage siden) @ Lasse St

Da det jo ikke er uden øgede omkostninger, 2 gange at skulle sende ukorrekte vinduer frem og tilbage til Kina, er det vel naturligt, at den oprindeligt opgivne salgspris næppe kan holdes. Der er jo ikke andre end os forbrugere til at betale for evt. fejl i produktionen.
At man så i sit stille sind kan undre sig over at sådanne fejl kan opstå, er så en anden ting.
Langt de fleste modeljernbaneproducenter - på verdensplan - har fået/får deres modeller - eller dele heraf - produceret i Kina, med stærkt varierende succes. Selv hæderkronede Märklin har forsøgt sig i Kina, men det er vist ophørt; og det er der vel en god grund til!
Historier og fakta, om kinesernes måde at gøre tingene på, skal jeg ikke her komme ind på, da jeg ikke har viden fra "hestens mule", men en lang række horrible beretninger, kan give indtryk af, at det er klogt at have en repræsentant konstant til stede under produktionen i Kina. Og det koster så også et eller andet!
Set i det lys, kan selv en - for nogen - bagatel, have indflydelse på salgsprisen af en model!

Kvalitet koster, og da kvaliteten stadig ønskes højere og højere, må producenterne modsvare de ønsker/krav der stilles, ud fra devisen om, er det for godt/dyrt, sælges der for få eksemplarer. Er produktet OK, sælges der nok til at producenten kan køre videre med udvikling af nye produkter, og dermed have den nødvendige fortjeneste.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Mck "Gummivogne".

af Toftegaard, 20/10 2015, 19:11 (3119 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Kystbanen har sat prisen til kr. 675,-

Mvh Toftegaard

Mck "Gummivogne".

af gæst, 17/10 2015, 15:45 (3122 dage siden) @ Futfar

Måske man bare skulle lade være med at blande æbler og pære sammen og nøjes med at køre Märklin materiel på Märklin spor....

Avatar

Mck "Gummivogne".

af Futfar, Kajerød, 17/10 2015, 16:20 (3122 dage siden) @ gæst

Her tillader jeg mig at være meget uenig med dig!!!
At du kalder det at køre med et utal af forskellige fabrikaters rullende materiel på Märklin C-spor,
er at "blande æbler og pærer", affærdiger jeg som rent sludder og vrøvl! For sådan opfatter jeg dit udsagn!!!
Jeg vil se frem til at du nærmere forklarer dig om den udtalelse!

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Mck "Gummivogne".

af jhcn, Lystrup/Århus, 17/10 2015, 22:52 (3122 dage siden) @ gæst

Måske man bare skulle lade være med at blande æbler og pære sammen og nøjes med at køre Märklin materiel på Märklin spor....

Det ville jeg være ked af.
Jeg benytter deres C-skinne, er utrolig glad for min CS2 og har lige bestilt en terminal og det nye L88 modul.
Men deres rullende materiel finder sjældent vej til mig, der er det andre firmaer som laver det som frister mit dankort over evne!

--
Henrik

Mck "Gummivogne".

af Lasse St, 17/10 2015, 23:23 (3122 dage siden) @ jhcn

Måske man bare skulle lade være med at blande æbler og pære sammen og nøjes med at køre Märklin materiel på Märklin spor....


Det ville jeg være ked af.
Jeg benytter deres C-skinne, er utrolig glad for min CS2 og har lige bestilt en terminal og det nye L88 modul.
Men deres rullende materiel finder sjældent vej til mig, der er det andre firmaer som laver det som frister mit dankort over evne!


Jeg kører også Märklin på C spor, men langt størstedelen af mit materiel er fra andre producenter end Märklin. Jeg har kørende materiel fra mange forskellige producenter og det er kun meget få problemer jeg har oplevet indtil videre.

Mck "Gummivogne".

af cm, 18/10 2015, 11:52 (3122 dage siden) @ jhcn

Måske man bare skulle lade være med at blande æbler og pære sammen og nøjes med at køre Märklin materiel på Märklin spor....


Det ville jeg være ked af.
Jeg benytter deres C-skinne, er utrolig glad for min CS2 og har lige bestilt en terminal og det nye L88 modul.
Men deres rullende materiel finder sjældent vej til mig, der er det andre firmaer som laver det som frister mit dankort over evne!

Også jeg kører på Märklin C-skinner. Jeg har 229 enheder rullende materiel. Af dette er "kun" 38 enheder fra Märklin - således 16,6 pct. Styreenheden er Intellibox II fra Uhlenbrock - så Märklin er vel med 16,6 pct "begrænset representeret" i min "stock".
Udover MG-togmodelle,DWA, Heljan, Hobbytrade/F2010, Togdillen,HK-modeller, KM-text og McK-modeller - så har ROCO, Fleischmann, PIKO, JECO, Tillig, Rivarossi, LIMA, LUX-modellbau, NMJ, BRAWA, LS-models, Heris, ESU og A.C.M.E. "fundet vej" ind på mine spor. Det ville være overordentligt svært for mig, at begrænse mig til bare én producent! Og det er for længst for sent.
Mange af de mindre problemer er blevet løst med små tilpasninger, hjulskift, koblingsskift, (især højdejusterbarhedsindsatser)eller endda bogieskift. I regelen får man det da til at opføre sig ordentligt - synes jeg.

mvh
Chr

--
[image]

Avatar

Mck "Gummivogne".

af Futfar, Kajerød, 18/10 2015, 18:29 (3121 dage siden) @ gæst

Hvis vi nu skal se på blanding af æbler og pærer, i en ikke overført betydning, ser en frugtkurv med alskens blandede frugter jo en del mere spændende - attraktiv - ud, end hvis den, kurven, blot indeholdt de to nævnte frugter.
Således er et større/mellemstort anlæg med andet end produkter fra en enkelt producent, i mine øjne, langt at foretrække, da ingen producent laver alt hvad jeg gerne vil have kørende. Helt uden frugtkurv:-D

cm's fine liste giver et billede af hvad jeg også har, og gør.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

FELEISHMANN AC-hjul til HELJAN-vogne på C-skinner

af cm, 18/10 2015, 21:22 (3121 dage siden) @ Futfar

I øvrigt vil jeg tilføje til brugere af Märklin C-skinner: på HELJAN's vogne kan man ofte - med succes - skifte til FLEISHMANN AC-hjul... Hvis ikke andet har fungeret...
(Og nu er vi vist hoppet helt ud af det oprindelige formål med denne tråd... :-( )

mvh
Chr

--
[image]

FELEISHMANN AC-hjul til HELJAN-vogne på C-skinner

af Bent Larsen, 27/10 2015, 16:59 (3112 dage siden) @ cm

Hej
Er der nogen her i dette forum der ved om der kommer vogne til Valby, og hvilke kat. nr. det er.
VH
Bent Larsen

Mck Ag "Gummivogne" med i Valby

af peterw, 28/10 2015, 09:43 (3112 dage siden) @ Bent Larsen

Hej Bent,

Er der nogen her i dette forum der ved om der kommer vogne til Valby, og hvilke kat. nr. det er.
VH

Ifølge McK's nyhedsside har de begge Ag varenumre (801/802) med til Valby.

Mvh,

Peter

Mck Ag "Gummivogne" med i Valby

af Denis Petersen, 1/11 2015, 17:48 (3107 dage siden) @ peterw

Og det er ganske nydelige vogne
Er meget glad for mine 2
Dog har jeg EEN enkelt ting som (i min verden) kunne lige give det ekstra plus
Det har intet med vognen og gøre med æsken derimod
en udskæring til koblingen i æsken ville være super

Denis Petersen

Mck "Gummivogne".

af Ole M. Nielsen ⌂, 10/11 2015, 19:55 (3098 dage siden) @ Futfar
redigeret af Ole M. Nielsen, 10/11 2015, 20:01

Jeg har nu haft lejlighed til at tage McK’s Ag vogne kat.nr. 0801 og 0802 i nærmere øjesyn.
Der er desværre en del uoverensstemmelser mellem forbillede og model.

Vognkasse :

Holdere til ruteskilt til venstre på vognkassen skal ikke være der.
Kun holder til nummerskilt skal være der.

På Ag 049 sidder symbol for skruebremse i den forkerte ende. Når man ser vognen fra gangsiden skal symbolet sidde ved den højre indstigningsdør.
På Ag 050 mangler symbolerne helt.

Ved de tekniske påskrifter på vangen mangler symbolet for højttaleranlæg på begge vogne.

Symbolet for vandpåfyldning mangler. Det er en hvid kvadrat med en gul cirkel.


Undervogn :

Her er der gået noget helt galt ;

På modellen er der i gangsiden 3 batteri / elkasser.
På forbilledet er der i gangsiden kun en batterikasse og den sidder i højre side af undervognen.

På modellen er der i toiletsiden 1 batterikasse.
På forbilledet er der i toiletsiden 3 batteri/elkasser.

Bremseomstilleren sidder forkert. Den skal sidde til højre for vognmidten, når man ser vognen fra toiletsiden. På modellen sidder den til venstre for midten.
Man kan måske vende undervognen så bremseomstilleren kommer til at sidde det rigtige sted, men det løser ikke problemet med de forkert anbragte batteri/elkasser.
I øvrigt irriterer det mig at GPR-omstilleren står i stilling ”P”. Det havde været mere rigtigt at den stod i stilling ”R” (længst til højre), når vognen skal anvendes som ”vogn 11” i en IC-stamme.
(McK’s konstruktør er åbenbart ikke så ”bremsekyndig”, for på Gs, Hios-v og Hbis står GP-omstilleren i midten (hverken G eller P) og det såkaldte ledningshåndtag står vandret, hvilket betyder at bremsen er ude af funktion.)

De gule låg for vandpåfyldning skal ikke være der. Dem havde vognene ikke.
Vandpåfyldning skete gennem et lodret rør som stak ca. 10 cm. nedenud under vangen.

Dampvarmeledningen med den karakteristiske nedbøjning med vand-udladeren mangler på modellen. Der er godt nok noget der måske skal forestille vandudladeren, men placeringen er ikke korrekt.

[image]
Ag 049 i hel figur.


[image]
Ag 050 i hel figur.


[image]
Disse tre holdere til ruteskilt skal ikke være der.


[image]
Symbol for skruebremse sidder ved den forkerte indstigningsdør.


[image]
Her mangler symbol for højttaler-anlæg.


[image]
Det gule låg ved vandpåfyldning skal ikke være der. Desuden mangler symbolet for vandpåfyldning på vangen.


[image]
Bremseomstilleren ville jeg gerne have haft i stilling "R", som vist med lilla farve.


[image]
Ag-vogn set fra toilet-siden. Her ses placering af symbol for skruebremse, vandpåfyldningsstuds med symbol oven over, de 3 batteri/elkasser i toilet-siden, symbolet for højttaler og bremseomstillerens placering i forhold til vognmidten.


[image]
Ag-vogn set fra gang-siden. Her ses at der ikke er holdere til ruteskilt på denne vogn-halvdel, dampvarmeledningen med den karakteristiske nedbøjning med vandudlader og den enlige batterikasse på denne side af vognen.

--
Ole M. Nielsen
www.godsvogne.dk

Avatar

Mck "Gummivogne".

af Futfar, Kajerød, 12/11 2015, 18:37 (3096 dage siden) @ Ole M. Nielsen
redigeret af Futfar, 12/11 2015, 19:03

Indledningvis skal jeg gøre opmærksom på, at der i den følgende tekst, ikke forekommer sarkasme.

Jeg beundrer din enorme viden omkring detaljeringen af modeltog. Ved at besøge din fine hjemmeside, kan jeg konstatere, at du hovedsagligt bevæger dig i godstogs verdenen.
Ikke desto mindre, har du her kastet dig over litra Ag. Prisværdigt! Din fotodokumentation til underbyggelse af dine påstande, finder jeg ligeledes prisværdig. Jeg er derfor ikke i tvivl om rigtigheden af dine udsagn.
Da du jo svarer på min trådstart, har jeg lige nogle bemærkninger.
Selvom jeg indleder med at påstå at Mck har begået noget - der i mine øjne - er fejlfrit, melder der sig nogle spørgsmål: Mck's Ag synes at have skabt en ny standart, der klart har højnet denne - og prisen - for modeljernbanemateriel. Skal vi ikke stoppe her, og erkende, at det perfekte ikke kan lade sig gøre, samtidig med at prisen holdes på et "rimeligt" niveau? Rent teknisk, er der jo ikke meget der ikke kan lade sig gøre, men er vi villige til at betale mere for materiellet end vi gør nu? Personligt er min "smertegrænse" nået/på vej til at blive overskredet!
Ag vognene kører perfekt, også på Märklin C-spor, deres KKK og NEM-skakter, fungerer 100% - i modsætning til Heljans - så jeg behøver ikke en "superdetaljering" - for at opnå maksimal køreglæde!
For dig som "nittetæller", kan jeg godt sætte mig ind i, at vognene - efter din standart - ikke lever op til dine krav/ønsker, men jeg, og alle andre som jeg omgås, er fuldt tilfredse med vognene.
Så til Mck, keep up the Good Work!!!
Og tak for dit informative indlæg!

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Mck "Gummivogne".

af h087 ⌂, bagsværd, 13/11 2015, 13:57 (3096 dage siden) @ Futfar

:-)

det startede med et busskur på sporskiftet af EVP

http://www.sporskiftet.dk/forum/modeljernbaner/dansk-i-model/champignon-buspassager-l%C...

og der kom så disse betragtninger ud af det .

sjovt nok er man åbentbart nittetæller når man påpeger at den virkelige vogn ser sådan ud og modellen ser sådan ud - og påpeger forskellene

enhver modeljernbane han/hun burde vide at der indgås kompromisser når der skal laves modeller , da alt ( men meget kan ) ikke kan laves 100%

gade vide hvad du ville sige hvis du bestiller en Rolls Royce og får en Skoda ? - ganske vist lidt/noget/meget af en overdrivelse - men det kan måske fremme forståelsen

Märklins såkaldte CA vogn er og bliver en DR C4ü-28/DB B4ü-28 uanset hvad du maler og sætter på af påskrifter og ikke en model af en DSB CA vogn
hvor mange gange har man ikke set, at når man skrev om forskellende på virkelige/efterligninger/modeller af jernbanemateriel

at vi skal være glade for at nogen gad at ommale en tysk vogne og skrive DSB på den - så havde vi noget dansk

pladder - De ( fabrikanterne ) skal s.. være for...... glade for at vi købte dem

vi så jo ( bla i tyskland ) at da Miniaturbahn og Eisenbahn Magazin virkelig gik til den i deres tester/omtaler - og påtalte gode og dårlige ting ved modellerne/efterligningerne - ja så blev modellerne bedre og mere korrekte
producenter skal nok rette sig ind efter efterspørgelsen

fx hvorfor er der ikke lavet en korrekt Scandia tankvogn endnu - jo - tror at producenterne ( her de danske ) holder sig tilbage - fordi at en Scandia tankvogn vil koste at fremstille - og udenlandske producenter bare kan ommale en tysk og skrive DSB på den - og da den er betalt - ( pga det udenlandske ophav ) - ja så kan udsalgsprisen være mindre end på en ny vogn (formen) - den bliver solgt fordi den er - lidt billigere ( men også nogen gange meget dyrere) og folk køber dem selv om det mange gange er tale om tæt på - og andre gange langt fra - men der står DSB på dem. (ja ved godt at jeg gør det også selv ( jvnf ZA(IB) vognene fra Märklin)


så engang i en omtale " vognen kører trægt - men har nogle flotte påskrifter" - hvad pokker har de 2 ting med hinanden at gøre? uanset hvor flotte påskrifterne er - kører vognen dårligt - og kører med den er det jeg vil - så at gennemsnitskarakteren for den steg pga påskriften - kan man ikke bruge til noget kørselmæssigt - altså skal en omtale/test opdeles i forskelige katgorier og gives karater efter - men holdes adskilt i deres respektive katagorier - hvis de blandes i gennemsnitlig kan en vogn der kører godt og er teknisk godt lavet få topkarater uanset om vogne/modellen ikke har eksisteret i virkeligheden - så der skal man jo kigge på hvad der skal lægges vægt på - egenligt bør/skal der lægges vægt på det hele - så en vogn/model der ikke er en model men en efterligning eller slet ikke eksisterer ( og den kan være svær at totaldefinere ) bør jo ikke få nogensærlig god katakter - når vi snakker modeller - noget andet når vi snakker efterligninger - Fx Märklins CA vogn - den er flot og kører godt - men en model af en DSB CA vogn er den ikke !!

fortsættes pga for mange tegn i indlægget

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Mck "Gummivogne".

af h087 ⌂, bagsværd, 13/11 2015, 13:58 (3096 dage siden) @ h087
redigeret af h087, 13/11 2015, 14:52

:-)

forsat fra forrige indlæg

Ole M Nielsen har nu så lavet en omtale af Mck s Ag vogn og påtalt nogle forskelle på modellen kontra Virkelighedens vogn - og straks er han nittetæller -

næ - han beskriver bare forskellene - og det synes jeg er absolut helt ok, om køberne så vil tage sig af det og fravælge eller købe dem er helt op til den enkelte

og lad mig med det samme tilstå - at da jeg ikke har købt Ag vognen i rød ( venter på en vinrød udgave hvilke Ag 037, 043 og 044 var i starten - eller ser om jeg kan redde mig en umalet udgave ( dog uden alurammer ) har jeg ikke lagt mærke til disse forskelle - og ville måske heller ikke gøre det, måske fordi det ikke betød så meget for mig - men Ole M Nielsen har nu lagt mærke til, da det har hans interesse, samt de andre småforskelle - og set i det lys er bemærkninger helt ok efter min mening )

men da jeg selv kan rode lidt med materiellet - vile jeg nok kunne flytte batterikasserne - men derfor synes jeg stadig at det er en meget flot vogn uanset disse forskelle og kunne sagtens leve med dem, eller ændre dem jeg har lyst at ændre - hvis jeg vil.

og i sin tid da Hobbytades CRM vogn udkom bemærkede jeg at vognnummeret ikke stemte overens med inretning - og straks var man nittetæller - sjovt nok lagde nogle andre mærke til at vognen var ½ mm for lav og en 0omkring rullelejer/glidelejer ( med nummeret/indretningen betød ikke noget ) - men det var da 3 forskelle på vognen hvor nok det rette nummer var det letteste at lave korrekt, da vogne jo skal have påtrykt det, den ½ mm kunne nok også være ordnet i produktionen, hvor boggierne var det dyreste og derfor skulle laves i en ny form ( faktisk er boggier noget af de dyreste enkeltdele at fremstill ) - men aligevel - 3 forskelligheder lagt mærke til - og alle var/er vel vigtige !! - men 3 forskellige opfattelser hvad der var vigtisk for den enkelte !!

selv ADE i sin tid der blev udråbt til den tids supermodeller begik forskelle i model og virkelighed. - og de blev påtalt i diverse blade - men ingen råbte nittetæller - rent faktisk er det fatuelle oplysninger

så...

for den der vil og kan ændre modeller ud fra virkeligheden - skal også have informationen om evt forskelle.

foto fra Jernbanens arkiv af Ag 50 86 17 - 44 050 - 0

gangside
[image]

[image]

Toilet/kupeside
[image]

[image]

mvh

henning h087

nittetæller på virkeligheden/godtager kompromierne inden for en vis grænse på modellerne - som jeg selv definerer på mit materiel og min bane;) hvilket alle andre også må

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Nittetæller

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 13/11 2015, 14:36 (3096 dage siden) @ h087

Nittetæller er IKKE et skældsord - tværtimod - det er en hædersbetegnelse.

--
Tommy Nilsson
Webmaster
www.signalposten.dk

Nittetæller

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 13/11 2015, 15:18 (3095 dage siden) @ Tommy Nilsson

Nittetæller er IKKE et skældsord - tværtimod - det er en hædersbetegnelse.


Ordet bruges i praksis med begge betydninger. Faktisk oftere med den negative betydning fordi dem der mener det positivt, i reglen ikke er så hidsige efter at bruge det.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Avatar

Nittetæller

af Futfar, Kajerød, 13/11 2015, 16:47 (3095 dage siden) @ Erik Olsen

Din opfattelse stemmer nøje overens med min.
Personer der er "pernittengryn" i en grad der tangerer selvpromoverende, er dem der oftest er ringest funderede i de faktiske forhold. De "afskrives" hurtigt som nogle fjolser, og jo mere "detaljekrævende", uden pant for kalvekødet, de optræder, jo hurtigere parkeres de i den negative bås, "nittetællere".

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Avatar

Nittetæller

af Futfar, Kajerød, 13/11 2015, 16:57 (3095 dage siden) @ Tommy Nilsson

Sådan bør det være.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Avatar

Mck "Gummivogne".

af Futfar, Kajerød, 13/11 2015, 16:31 (3095 dage siden) @ h087

Min gode Henning.
På trods af mine indledende og afsluttende positive tilkendegivelser om Oles indlæg, har jeg åbenbart ikke gjort det tydeligt nok, at jeg finder hans indlæg særdeles informativt og relevant. Jeg bifalder Webmasters og Erik Olsens indlæg, og min brug af ordet "nittetæller", er, her, positivt ment, for jeg har stor respekt for indlæg der er saglige og informative, uanset om disse falder "i min smag", eller ej. Men det er altså tilfældet her!
Hvis ikke vi havde personer med eksakt viden om hvordan vores modeller bør/skal se ud, og køre, ville udviklingen, gå helt i stå, ikk'?
Hvad angår dine lange indlæg, vender jeg snarest tilbage til disse, jeg skal lige nærlæse dem, men du skal nok få et "feed back", som det vist hedder på nudansk.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Mck "Gummivogne".

af h087 ⌂, bagsværd, 13/11 2015, 17:14 (3095 dage siden) @ Futfar
redigeret af h087, 13/11 2015, 17:27

Hej futfar

jo - jeg forstod godt dit indlæg og og opfatter det positivt
og det var ikke møntet på dig - og som du selv ser - havde jeg heller ikke bemærket disse forskelle - selvom jeg har set Agen flere gange på messerne samt taget fotos af den

det var nok mere et hjertesuk over ( ikke møntet på dig personligt ) men nok mere generelt og fra indlægget på sporskiftet hvor jeg har lagt link til - (det gik så bare lidt ud over dig idet du havde skrevet det sidste indlæg - som jeg så hægtede mig på) - mere før en masse andre ( og dem har der været en del af igennem tiderne - når en eller anden gik tæt på en model - og der så har brugt ordret nittetæller negativt - det burde jeg nok have tydeligt gjort noget mere ( men det står der nok mere om i det lange indlæg

dog bemærkede jeg for et stykke tid siden denne sætning fra dit startindlæg

Selv de ivrigste "nittetællere", skulle så være "sat til vægs". Forhåbentlig, for med en pris i omegnen af 700.- pr. enhed, skal det være helt perfekt!

og her opfattede jeg ordret Nittetællere negativ men - hvis fejlfortolket - så min dybeste undskyldning ( ved så godt det koster noget der kan drikkes næste gang vi render ind i hinanden - hvilket vi jo gør af og til ( men også fordi du er større end jeg og jeg ikke kan rende så stærkt mere :-D ;-) og at jeg endnu ikke har fået al min pension ;-)

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Avatar

Mck "Gummivogne".

af Futfar, Kajerød, 13/11 2015, 18:37 (3095 dage siden) @ h087

For nu at tage det seneste, formentlig ikke det sidste, først, så vil jeg da byde dig velkommen i de voksnes rækker som folkepensionist! Det lover da fint med at du vil byde på noget drikkeligt, ved nærmest givne lejlighed: En ROCO, er jo ikke at foragte, i behageligt selskab! (For de uindviede, er ROCO ikke kun en modeljernbanefabrikant i Østrig, det er også en god drik: ROm & COla!). Og det må da være noget nær paradisisk at bo i ØLby! :-)
Trods din lidenhed i størrelse, er du jo en stor mand i gørelse, og du har vist ikke grund til at "rende fra nogen-/t som helst".
Jeg har nu nærlæst dine, i denne forbindelse lange indlæg, og her er der nok ikke meget vi bliver uenige om, og det underbygger jo min holdning til det, at perfekt brug og dermed køreglæde, nyder fremme, for en model der er helt/delvis korrekt, men som ikke kan bruges til kørsel på mit anlæg! (Hvorfor dukker Heljan op på min indre skærm når jeg skriver dette?).
God weekend til alle.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Mck "Gummivogne".

af h087 ⌂, bagsværd, 13/11 2015, 19:39 (3095 dage siden) @ Futfar

:-)

hej igen - og jo tak

ang ROCO - så går vi jo over i størrelseforhold 1:1 og så er vi jo i virkeligheden og ikke model :-D

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Mck "Gummivogne" og hvad det kan føre til!!!!!

af Steff, 13/11 2015, 20:02 (3095 dage siden) @ h087

:-)

hej igen - og jo tak

ang ROCO - så går vi jo over i størrelseforhold 1:1 og så er vi jo i virkeligheden og ikke model :-D

mvh
henning h087

Hvis du med 1:1 mener en flaske cola til en flaske rom er jeg helt med;-)
Der er sku ikke noget som stordrift i virkeligheden, vel:-D

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Avatar

Mck "Gummivogne" og hvad det kan føre til!!!!!

af Futfar, Kajerød, 13/11 2015, 20:31 (3095 dage siden) @ Steff

Endnu en gang, må jeg konstatere, at dit vid, også på dette område, grænser til det okkulte....

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Mck "Gummivogne" og hvad det kan føre til- mere eller OTOT

af h087 ⌂, bagsværd, 18/11 2015, 13:32 (3091 dage siden) @ Steff
redigeret af h087, 18/11 2015, 14:31

:-)

Hvis du med 1:1 mener en flaske cola til en flaske rom er jeg helt med;-)
Der er sku ikke noget som stordrift i virkeligheden, vel:-D

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

på sin vis rigtigt - men det forholder sig omvendt

1 flaske rom og med 1 flaske cola

ligesom i virkeligheden er det trækkraften der får det til at rulle - det andet er bare koblet på, meeeeeen - der må ikke kobles for meget på - for så ruller det ikke !:-D

mvh
henning h087

en lille historie om hvad det kan fører til.

jo - engang for længe siden en tidlig søndag morgen en ungersvend ( navn vil ikke blive nævnt - men han er ikke autoritær, ser lidt skævt til skøre forbud og lign - men han er jernbanegal, oser som en (lokomotiv) skorsten, næsten lige så meget som han snakker - hvordan det ellers kan lade sig gøre samtidigt , hvilken kan undskylde meget, hvis det endda ikke helt og holdent fritager ham for al skyld ) småslingerede i Odins kildes gader, noget der hed / hedder vist stadig Overgade - dog havde aftenen/natten været tilbragt i selskab med Mr Dark Captain Morgan samt en Miss Colaer på et herligt sted dengang ( Tinsoldaten - lige skråt over for politigården og en kirke, bemærk de 3 steder, værtshus, kirke, politigård og fjerde faktor , ungersvenden ) - efter endt gerning med at få uskadeliggjort Mr Dark Captain Morgan helt og holdent - var der ingen interesse for Miss Cola - og derfor lidt slingerene bevægede vores ungersvend sig home sweet home - dvs op ad Overgade - ikke Vestergade - der skal det foregå nedad ifølge nogle fra Aarhus og omegn, gnagskede de dengang !

nå men vores ungersvend kommer så op til krydset Overgade/Thomas B Thrigesgade, hvor der er rødt lys for lettere slingerne ungersvende - og da vores ungersvend der normalt ikke er autoritær - besluttede sig at stoppe op - hvilket absolut ikke var normalt på tidlige tidspunkter hvor der ikke var nogen trafik - måske bare for at prøve noget nyt til forandring - godt så langt.

da der blev grønt ville vores ungersvend så begive sig over gaden i det dertil hvide gåfelt - men der var noget galt - de var lige pludseligt blevet temmelige høje, ihvertilfælde det første - noget mere end de plejede at være - syntes vores ungersvend - meeeeeen - det kunne jo også skyldes kampen med Mr Dark Captain Morgan - der evt kunne havde medført nogle synsforvrængelser - så op med benet/benene - og op på det meget høje hvide fodgængerfelt - og så blev synet åbenbart normalt igen - for nu skulle han lige pludseligt ned igen - men ok - ned og over gaden - hvor der så lige pludseligt dukkede 2 politibetjente op og anholdt ham - historien endte så med en bøde på 800 kr for at gå på en køler på en politibil !! - mærkeligt - hvad gør en politibils køler i et fodgængerfelt - det melder historien desværre ikke noget om - da der intet svar kom på det spørgsmål - meeeeeen - historien er ganske sand, idet jeg selv overværede det - så at sige var på stedet - synes at det var billigt sluppet for et temmeligt godt grin, men gode grin koster jo ! - ved så ikke om det har hjulpet med at politbilers kølere ikke holder i fodgængerfelter mere - men der kan man også se hvad "gummivogne" kan føre til !!!! - :-D :-D :-D selvom det kan være lidt svært at se hvor "gummivogne" kommer ind i billedet/historie - meeeen - hvad - måske den lettere slingrene gangart kan havde relation til noget med "gummi" resten udeladt !!!:-D

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Mck "Gummivogne" og hvad det kan føre til!!!!!

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 18/11 2015, 14:02 (3091 dage siden) @ h087

ligesom i virkeligheden er det trækkraften der får det til at rulle - det andet er bare koblet på, meeeeeen - der må ikke kobles for meget på - for så ruller det ikke !:-D

Netop derfor laves trækkraftenheder i reglen lidt for tunge i model, men vognmateriellet laves lidt for let i model (i forhold til beregnet vægt).

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Mck "Gummivogne" og hvad - nu noget sporskifteradius

af h087 ⌂, bagsværd, 18/11 2015, 14:55 (3090 dage siden) @ Erik Olsen
redigeret af h087, 18/11 2015, 15:07

:-)

goddag Erik

det er nemlig rigtigt, tænker på at hvor mange vægge/sider og tage på lokomotiver og vogne der har en tykkelse på 87 mm og derover - så hvis alt skal skalleres ned korrekt i 1 : 87 - så vil der jo ikke være vægge/sider og tage på en del materiel - ok fordel - lettere at trække og masser af frisk luft, men koldt - især om vinteren - hvis man var et 1:87 menneske

nå - men spøg til side - til alvor

da jeg mener at du er en af eksperterne ang spor og sporskifter

jeg har et mere konkret spørgsmål ang sporskifter kurveradius, altså tungens radius.

jeg mener at i tidliger tider var tungens radius en fast del med radius 500m!? - og vinklen i hjertestykket vil så afhænge hvor meget af det krumme tungestykke man bruger før man retter det op, hvilket så igen giver forholdstallet fx 1:6,5, 1:7,5, 1:9 - altså vil det jo sige hvis det er korrekt - at de fleste modelfabrikanter laver deres sporskifter forkert. idet de bruger forskellig radius ( jeg ved så godt senere lavede man tunger med forskelige og større radius - eller er det mig der er forkert på den, at det er hjertestykkerne der var i faste krydsningsforhold ? - og kan der gives en evt kortere forklaring om dette emne - ved godt at man kan evt kan læse sig til det i banernes bygning og udstyr - men den er ikke lige ved hånden - men det er den vist aligevel - på internettet - men tænker at det kunne have interesse for mange som læser med her - og mere viden er jo absolut ikke at foragte ;-)

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Nu noget sporskifteradius

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 18/11 2015, 15:09 (3090 dage siden) @ h087

jeg mener at i tidliger tider var tungens radius en fast del med radius 500m!? - og vinklen i hjertestykket vil så afhænge hvor meget af det krumme tungestykke man bruger før man retter det op, hvilket så igen giver forholdstallet fx 1:6,5, 1:7,5, 1:9 - altså vil det jo sige hvis det er korrekt - at de fleste modelfabrikanter laver deres sporskifter forkert. idet de bruger forskellig radius ( jeg ved så godt senere lavede man tunger med forskelige og større radius - eller er det mig der er forkert på den, at det er hjertestykkerne der var i faste krydsningsforhold ?

Du blander nogle ting sammen her som gør det svært at svare. Du skal bestemme dig for en serie sporskifter som har fælles træk og gå ud derfra.

Af ovennævnte kan nævnes at 1:7,5 og 1:9 findes i nyere overbygninger f. eks. VCr, mens 1:6,5 er et ældre sporskifte. Nogle sporskifter har krum krydsning, andre har ret krydsning, det skal man også tage højde for.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Nu noget sporskifteradius

af h087 ⌂, bagsværd, 18/11 2015, 15:31 (3090 dage siden) @ Erik Olsen
redigeret af h087, 18/11 2015, 15:46

:-)

ok - skal så nok have fundet bogen frem og læst den

men her det jeg mente med spørgsmålet ( meget fortegnet) uanset overbyning skinnevægt eller det kan man måske ikke se bort fra

[image]

altså radius på det krumme stykke fra anlæg på skinnestreng og til før opretning til hjertestykke eller helt op til hjertestykket

og i ældre tid - eller er det igen noget jeg bør sætte mig meget mere ind i ?

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Avatar

Nu noget sporskifteradius

af Futfar, Kajerød, 18/11 2015, 16:12 (3090 dage siden) @ h087

Nu hvor vi alligevel er kørt ud af en tangent......
Nogen der ved noget nærmere ang. Märklins bebudede nye kurvede sporskifter i R3 og R4? Eller bliver de i R4 og R5? Og kommer de inden man når støvets år?

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Avatar

Nu noget sporskifteradius

af Futfar, Kajerød, 18/11 2015, 17:22 (3090 dage siden) @ Futfar

Tror jeg har fundet svaret. Det ser ud til at blive R3 og R4, med tilkøb af flere sporstykker, ligesom til slanke sporskifter. Lidt øv, det bliver dyrt! Ingen tidshorisont angivet.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Nu noget sporskifteradius

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 18/11 2015, 16:30 (3090 dage siden) @ h087
redigeret af Erik Olsen, 18/11 2015, 16:35

men her det jeg mente med spørgsmålet ( meget fortegnet) uanset overbyning skinnevægt eller det kan man måske ikke se bort fra

Nej, det kan man ikke se bort fra.

og i ældre tid - eller er det igen noget jeg bør sætte mig meget mere ind i ?

I ældre tid var begge tunger rette, hvorimod i nyere tid var en tunge ret og en tunge krum. Man begyndte at bygge den nye type fra ca. 1922 (ovb. VB).

http://modelbaneteknik.dk/jernbane/spor/spskanv.htm - der er kommet nogle flere typer til.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Avatar

Mck "Gummivogne".

af Futfar, Kajerød, 13/11 2015, 20:28 (3095 dage siden) @ h087

Ingen misforståelser her....

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Mck "Gummivogne".

af UTJ, 14/11 2015, 07:26 (3095 dage siden) @ Futfar

.....Hvorfor dukker Heljan op på min indre skærm når jeg skriver dette?........

Ikke god weekend herfra - sådanne og lignende bemærkninger, betyder at du kommer til at se væsentlig højere priser fremover, da konkurrencen forsvinder. Det er måske derfor at weekenden bliver god. Jeg synes faktisk at det er en ualmindelig dum bemærkning og malplaceret. Og jo jeg holder en lang pause fra modeltoget, så ingen aktier i dette bashing cirkus.

Avatar

Mck "Gummivogne".

af Futfar, Kajerød, 14/11 2015, 16:05 (3094 dage siden) @ UTJ

Når jeg skriver som jeg gør, er det med velberådet hu, og bestemt ikke grebet ud af luften!

Jeg siger tak for din holdningstilkendegivelse fordi:
Hvis du læser mine tidligere indlæg - hvad angår mine oplevelser med Heljan - vil det måske kaste et vist lys over den bemærkning, som du harcelerer over. Her er lidt mere:
Jeg er i besiddelse af 25 loks/motorvogne, samt 78 4-akslede personvogne fra Heljan, og har/har haft problemer med ca. 3/4 af dem. Blot for info!
Listen over fejl/mangler og en yderst ringe service, er ufattelig lang, og skal ikke her, repeteres. Men nogle få eksempler vil jeg lige give, specielt relateret til din mening om konkurrenceforvridning:

En typisk 4-akslet personvogn koster ca. 450,- , hertil skal så lægges 100.- til udskiftning af Heljans konsekvent udleverede hjul til 2-lederkørsel, og drejer det sig om harmonikavogne, koster det yderligere 40,- for at tilkøbe udslåede harmonikaer! Så er det lige at jeg spørger, hvor stor er så forskellen mellem en Heljan vogn, og en Mck vogn? You do the math! Og Mck vognen er uden problemer, og dermed ekstra udgifter.

At du holder en længere pause i modelhobbyen, er vel forståeligt nok, så vidt jeg er orienteret, opholder du dig pt et godt stykke væk fra DK.

Så endnu en gang, god weekend, også til dig, selvom din er ovre noget før vores.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Mck "Gummivogne".

af UTJ, 15/11 2015, 04:42 (3094 dage siden) @ Futfar
redigeret af UTJ, 15/11 2015, 04:47

Når jeg skriver som jeg gør, er det med velberådet hu, og bestemt ikke grebet ud af luften!

Tjaaah. 78 vogne koster vel 25-30.000 kr. Hvis du havde købt dem alle på en gang kunne jeg forstå dit brok. MEN du har købt dem over lang tid og kendt vilkår og forventede egenskaber forud for alle køb, bortset fra det første. Så det er en tom kritik.

Når man køber så meget man er utilfreds med, er det vel en slags ludomani. Eller en trang til at kunne belemre andre som sit kroniske brok.

Avatar

Mck "Gummivogne".

af Futfar, Kajerød, 15/11 2015, 16:08 (3093 dage siden) @ UTJ
redigeret af Futfar, 15/11 2015, 16:17

Hvorfra ved du at jeg ikke har købt dem på en gang/pø om pø, uden overhovedet at have andet end et par korte spor at køre på? Men købt dem i forventning om en dag at kunne få en bane at køre på! Det er nemlig sådan mit indkøb er foregået!

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Mck "Gummivogne".

af UTJ, 15/11 2015, 16:31 (3093 dage siden) @ Futfar

Hvorfra ved du at jeg ikke har købt dem på en gang/pø om pø, uden overhovedet at have andet end et par korte spor at køre på? Men købt dem i forventning om en dag at kunne få en bane at køre på! Det er nemlig sådan mit indkøb er foregået!

Det gør dine udsagn om køreegenskaber mv endnu mere absurde.

Avatar

Mck "Gummivogne".

af Futfar, Kajerød, 15/11 2015, 17:27 (3093 dage siden) @ UTJ
redigeret af Futfar, 15/11 2015, 17:38

Absurd eller ej, nu har jeg en bane, og har haft det i et par år, så jeg ved altså hvad jeg taler/skriver om! Tro mig eller lad være, jeg var allerhelst fri for at skulle kritisere, især Heljans, produkter, men jeg har ALDRIG kritiseret et produkt, som inden for rimelighedens grænser, er i orden. Det jeg kritiserer, er ikke Heljans nydelige produkter, men nogle pæne modeller - som de jo er - kan ikke få en blot rimelig brugsværdig hos mig, hvis ikke modellerne kan køre ordentligt. Og det må jeg gentagne gange konstatere, at de ikke kan. Og jeg ved, at jeg langt fra er solist i koret af modelfolk, som har de samme problemer som jeg. Andre fabrikanters modeller er yderst sjældent af en sådan beskaffenhed, at lettere tilretninger ikke får dem til at køre ordentligt.

Jeg har nævnt et par eksempler, ligeledes i denne tråd, og jeg nævner lige et par stykker mere. Bemærk venligst, at jeg gentagne gange roser Heljan for deres nydelige/flotte modeller.

- E-maskinen er fejlkonstrueret til 3-leder kørsel, og det ved du udmærket godt!
- MO vognene i serie 1800, er stærkt problematiske at få til at køre i 3-leder udgave, hvorimod MO i 500-serien, kører fejlfrit! Heljan nægter kategorisk at der skulle være noget galt med 1800-serien, en benægtelse af fakta! Begge udgaver er utroligt flotte, men det er jo mange penge at skulle bruge på en vitrinemodel. Altså de tre stk. jeg har i 1800-serien!

Jeg vil se med milde øjne på, at du ikke fremover kalder mig et uvidende brokkehoved. Selvom det ikke ordret er det du skriver, fornemmer jeg at det er det du mener. Du skulle måske, i stedet, tænke lidt over, at andre kan have andre oplevelser/viden end dem du har, og så lære lidt af det.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Mck "Gummivogne".

af h087 ⌂, bagsværd, 15/11 2015, 19:43 (3093 dage siden) @ Futfar
redigeret af h087, 15/11 2015, 20:40

:-)

nu inden det hele går i hårdknude ;-)

på dette anlæg

http://www.rundremisen.dk/showthread.php?tid=466

som er et Märklin - kører der E maskine, 2-3 MO 1800, MY, MX, MS lyn fra Heljan + andre mærkers modeller bla Hobbytrades S og Frejas gl MX - maskine rundt uden problemer

jeg kender også et andet Märklinanlæg, hvor der kørte 2sik MO 1839 og 1853 rundt uden problemer

så de kan åbenbart godt køre på Märklin, bemærk også at E maskinen kører med Artitec og LS vogne der er kortkoblet med Fleischmann profi og i enderne roco kortkobling, hvilket de fleste modeller på banen gør, Artitec og LS vogne havde jeg med ( altså 2-skinne ) og på banen blev de sat og kørte uden justeringer af nogen art

dog er der ingen mindste radius sporskifter på hovedbanen, men i den lille kreds er der og på maskindepotet - men på den lille kreds kørers der heller ikke med store maskiner, dog prøvede vi med E maskinen - og den gjore det sgu - der afsporerede Artitec og Lsvognen pga harmonikakantning

jeg kender også en hel del andre der har Heljan modeller på 3 - skinne og de har ingen problemer - dog kører de ikke med mindste radius - så det er måske der humlen ligger, men jeg mener også at have læst at Heljan fraråder kørsel på de mindste radier, dog står det vist ikke på æskerne, men er de forpligtet til det - selvom det ville være en god service at gøre det

hvis så en eller anden aligevel køber dem og kører med dem på de mindste radier - er det vel den pågældende der selv er skyld i evt problemer.

der var for et stykke tid siden en der i et indlæg kritiserede at en Bn heljanvogn ragede ind i hans rækværk på en bro på hans bane - altså duede Heljan ikke - der måtte 2 forums og et par indlæg til at fortælle den pågældede at det var hans bane der var med små radier samt at S kurver i mindste radius - nok ikke var så smart - når man kørte med lange vogne - og så vidt jeg ved - så sælger Heljan jo ikke vogne med 3-skinne hjul - så det kunne jo tænkes at de netop ikke er beregnet til 3 - skinne.

jeg kan ihvertilfælde huske at da CAE vognen blev annoceret - at pga forstærkningen ved rejsegodsrummet som er en væsentlig detalje ville det volde problemer i mindste radius - medmindre man skar noget bort ! - men aligevel brokkede folk sig over det - og sjovt nok mente man at den skulle væk, og så var man da ligeglad hvad 2 - skinne folket men - da man her for de fleste vedkommende ikke har de små radier - ( set i bakspejlet kunne man måske havde lavet den som en del der kunne tages af - hvis nødvendigt - men det ville der garanteret også nogle der ville brokke sig over !

og så lige : Märkin følger ikke NEM normerne - det man har gjort er at indskrive Märklins normer ind i NEM - og så er vi jo alle jo lykkelige og "enige" - pladder - Märklin er så stor at de kan være bedøvende ligeglade med NEM.

og på en måde forstår jeg dem godt.

mange af de købestærke og samlere er jo folk fra M og K skinnernes tid og har købt masser af skinner og materiel - så der ville udbryde "krig" hvis de ændrede på det så det ældre materiel og skinner ikke kunne bruges mere - så det kan man ikke bare lige ændre - jeg mener også at Märklin nogle gange har skrevet at mindste radius er 42 cm på en bestemt model - og det blev der sgu også ballade over

det var bare lige det - for en kort bemærkning - jeg ville sige/skrive

så fortsat god week-end ( min fortsætter jo hele ugen ;-) )

mvh
henning h087

PS : er der forresten forskel på Märklins C skinne og TriX C skinne i sporvidde og hvordan med hjertestykkerne ??

PSPS . foriøvrigt mener jeg at der er masser af firmaer der ikke levere 3 skinne hjul og harmonikaer gratis/vedlagt - de skal købes - så hvor skulle Heljan?!!

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Avatar

Mck "Gummivogne".

af Futfar, Kajerød, 16/11 2015, 14:53 (3092 dage siden) @ h087

Tak for dit fine indlæg. Jeg kan dog konstatere at jeg har taget højde for samtlige - og en del flere - ting der kan besværliggøre tilværelsen for et modeltog.
Men nu da du jo har fået kraftig forlænget weekend, hvorfor springer du så ikke på nakken af en af de der lange røde ting på skinner, og i ro og mag ager til Kajerød(Birkerød)? Så skal jeg præsentere dig for den skinbarlige sandhed!

Du får lige en privat mail....

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Avatar

Mck "Gummivogne".

af Futfar, Kajerød, 15/11 2015, 17:49 (3093 dage siden) @ UTJ

Hvordan gik det i øvrigt med at udregne prisforskelle/konkurrenceforvridende forhold, på Heljans kontra MCks 4-akslede personvogne? Jævnfør mit tidligere indlæg i denne tråd?

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Mck "Gummivogne".

af UTJ, 16/11 2015, 01:24 (3093 dage siden) @ Futfar

Hvordan gik det i øvrigt med at udregne prisforskelle/konkurrenceforvridende forhold, på Heljans kontra MCks 4-akslede personvogne? Jævnfør mit tidligere indlæg i denne tråd?

Kære ven. Det må du da selv gøre.
:-P

Mck "Gummivogne".

af Denis Petersen, 12/11 2015, 20:47 (3096 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Ole det er fint du har påpeget en del.....

Kan det tænkes at der har været ændringer på 049 og 050 som er det der er refereret til i henhold til vognen og den tidsperiode som de dækker. ??

Ellers må jeg sgu tage hatten af for din ihærdighed :-)

Jeg kunne forestille mig at der fra McK side er kigget en del billeder igennem og de billeder du ref. til er ikke nr. 049 eller 050.

Bortset fra det så slår de alle andre danske producenter på kvaliteten.

Denis Petersen

Mck "Gummivogne".

af UTJ, 13/11 2015, 05:59 (3096 dage siden) @ Denis Petersen

Jeg tror godt at du kan regne med OMN's oplysninger - OMN er ganske præcis og har selv arbejdet med vognene. Og så mange fejl var der ikke i påskrifterne på DSB's vogne, for det var oplysninger som havde betydning.

Mck "Gummivogne".

af Tonny Brandt Andersen, 17/11 2015, 14:00 (3092 dage siden) @ Denis Petersen

Ole det er fint du har påpeget en del.....

Kan det tænkes at der har været ændringer på 049 og 050 som er det der er refereret til i henhold til vognen og den tidsperiode som de dækker. ??

Ellers må jeg sgu tage hatten af for din ihærdighed :-)

Jeg kunne forestille mig at der fra McK side er kigget en del billeder igennem og de billeder du ref. til er ikke nr. 049 eller 050.

Bortset fra det så slår de alle andre danske producenter på kvaliteten.

Denis Petersen

Det er også min tanke. Når man ser hvad McK ellers har lavet af varianter, så vil jeg også gerne at man sammenligner modellen med den rigtige. Hvis det er 049 og 050 der er lavet i model, så nytter det ikke at sammenligne dem med andre originaler end netop 049 og 050.

Mck "Gummivogne". Ag 050

af h087 ⌂, bagsværd, 17/11 2015, 14:29 (3092 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen
redigeret af h087, 17/11 2015, 14:59

:-)

og i dette indlæg er der fotos af Ag 050

http://www.signalposten.dk/forum/index.php?id=6532

og på et tidspunkt finder vi også 049

og der ser vi at det Ole skriver er korrekt

men hvordan den enkelte ser på det er netop op til den enkelte.

for mit vedkommende - er det noget der ikke ville afholde mig fra at købe vognene - men nu er jeg ikke til den røde periode - men når/hvis de kommer i vinrød, hvilket nogle af Ag var / 037, 043 og 044 ( evt flere - har fået en dato/årstalliste over hvornår de blev røde og moderniseret - men den liste vil bliver lagt på www.rundremisen.dk når jeg lægger ind om Ah/Ag vognene ) - ja så køber jeg dem uanset de evt forskelle der skulle være til virkelighedens vogne ( og det gælder også ABg, Bg, Bgc og BDg ) dog bliver jeg nødt til at få ommalet en Mz III til vinrød - da det er den MZ jeg er lun på !

McK vogne er af en utrolig høj standard ( uanset diverse småforskelle ift virkelighedens vogne ) og velkørende - så selvom det er uden for min epoke 1953 - 191960/61 skal jeg have en stamme stående af et bestemt tog/oprangering i vitrinen - der så engang imellem vil komme ud og lufte hjulene på de lange skinner :-)

og selvom denne ( som er flot detalieret og velkørende )
[image]

[image]

[image]

også er uden for min epoke ( vognen er fra 1962 - ja så fik jeg raget den til mig i Valby - med stor velvilje fra Mcks og efter lange og seje forhandlinger ( der ville få 1968 forhandlingerne mellem Nordvietnam og USA til at være barnemad ) - og den er/blev betalt )

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Mck "Gummivogne". Ag 050

af Denis Petersen, 17/11 2015, 19:44 (3091 dage siden) @ h087

Og hvad årstal står der på de billeder af de Ag vogne i forhold til hvad der står på æsken for hvornår vognen dækker af årstal ?

Denis Petersen

Mck "Gummivogne". Ag 050

af h087 ⌂, bagsværd, 17/11 2015, 23:51 (3091 dage siden) @ Denis Petersen
redigeret af h087, 18/11 2015, 00:38

:-)

uanset årstal på foto kunne det jo tænkes at der findes tidligere foto efter 1970 af Ah 050, Ag 050 og da Ag 050 bliver moderniseret med nye vinduer i 1985 - og udrangeret i 1990, derefter solgt 1991 til HFHJ Ag 68 og derefter solgt til Struer 1999 og så har man jo selvfølgelig flyttet rundt på batterikasserne for at drille ;-) - eller bare for forandringens skyld, ;-)

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Hvorfor deltage konstruktivt, når man kan nedgøre et produkt

af Tonny Brandt Andersen, 15/11 2015, 10:28 (3094 dage siden) @ Futfar

Jeg har ikke købt den omtalte vogn endnu, men glæder mig da også til dette McK produkt.
McK's produkter oplever jeg som ualmindelig flotte og ualmindelig velkørende. Jeg har ikke noget der triller bedre end mine Gs vogne fra McK. Jeg har ikke læst hele tråden, fordi det ikke siger mig noget, når tråde glider væk fra fakta og i stedet diskuterer holdninger.

Jeg kan ikke forstå hvorfor folk der ved noget om (eller mener de ved noget om) hvordan en bestemt vogn så ud, ikke forsøger at påvirke producenten i projektfasen. Jeg har set McK med stand i Køge og Nørresundby, og kommende modeller bliver gladelig vist frem i, det jeg vil kalde 2. eller 3. korrektur (måske mere). Folk står og beundre afstøbningerne eller de næsten færdige modeller, og der tages billeder. Jeg har selv taget billeder og lagt dem op her på siden og på sporskiftet.dk.
De kloge har dermed alle muligheder for, at kommenterer kommende produkter, de kan endda kontakte McK, så fejl kan rettes inden udgivelse, men nej, hvorfor deltage konstruktivt i tilblivelsen af en model, når man kan vente til det er for sent at rette, og så kunne nedgøre det færdige produkt i stedet.

Om nittetæller er et positivt eller et negativt ord, kan der være mange meninger om. Betegnelsen kan selvfølgelig også gradbøjes. En af mine bedste venner med hensyn til modeltog kalder sig selv for nittetæller, jeg kalder ham for kværulant.

Mck "Gummivogne".

af Jan Bøgedal Slundt @, 15/11 2015, 11:14 (3094 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen

Hej igen :-)

Jeg har også Heljan vogne, men så da gerne at McK var kommet på banen noget før med A, B, BD, Bk, Bn, Bns med flere som Heljan har lavet bunker af. Jeg ville hellere ha' haft dem i McK kvalitet :-)
DSB havde 13 Ag vogne, og 8 af dem blev moderniseret med nye vinduer, sæder m.m. og det er i blandt de 8 vi finder McK's Ag'ere, så det ville undre mig hvis de ikke er korrekte. McK's modeller er langt bedre end vi har set indtil nu.

mvh.

Jan

Mck "Gummivogne".

af UTJ, 15/11 2015, 11:40 (3094 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

DSB havde 13 Ag vogne, og 8 af dem blev moderniseret med nye vinduer, sæder m.m. og det er i blandt de 8 vi finder McK's Ag'ere, så det ville undre mig hvis de ikke er korrekte. McK's modeller er langt bedre end vi har set indtil nu.

Sjovt indlæg:
1) Lover godt for fremtiden. Der kan produceres nye oplag af de samme forbilleder i en lind strøm.
2) Man tror mere på tro end på hvad OMN viser i sit udmærkede indlæg, som der kommenteres på.
3) Ja! Det er den bedste Ag der endnu er nogen der har produceret. Bestemt, for det er også den eneste.

Heldigvis er jeg sikker på at McK's chefudvikler læser med og kritikken kan godt have positiv indflydelse på de øvrige Gummiwagens. Og det er godt. For det vi vil vel helst have gode modeller i hånden.

Hvorfor ikke researche selv inden man kommer med et produkt

af UTJ, 15/11 2015, 11:22 (3094 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen

Jeg har ikke købt den omtalte vogn endnu, men glæder mig da også til dette McK produkt.

Det er da op til producenten selv at opsøge viden. Ikke omvendt. Jeg ærgrer mig da også når der enten ikke har været tid eller at der er forhold som ikke er undersøgt ordentligt. Det er uanset hvem der producerer denne eller hin vogn eller lok. De (gælder alle producenter) ved godt hvem man kan henvende sig til hvis man vil opsøge viden. Der er nemlig ikke så mange vidende at vælge imellem i DK..........OMN er en af dem.

Tag nu Ag'en. Mon ikke man har været i Struer og måle og fotografere? Modellens påskrifter minder om noget veterantog. Fint, men det ville være godt lige at tjekke detajler fra dengang vognene var i drift for DSB. For nu at komme med en ganske hypotetisk påstand, for jeg ved ikke og interesserer mig heller ikke for hvordan McK's research bliver udført.

McK's produkter er ganske udmærkede, men lider også af manglende grundighed i researchen. Det er vist især vognene som der er problemer med. Hbis'en er for bred mv. men det er ikke rigtig gået op for folk. Der er også et eller andet galt med Gs'erne, men jeg har ikke haft lejlighed til at kigge den nærmere efter.

Det betyder jo ikke noget, udover at, når man svinger sig op på at levere hidtil uset kvalitet, må man også regne med kritik, når udførelsen ikke står mål med det postulerede.

Når jeg går i breschen er det kun fordi der er en tendens til at fremhæve den ene producent på bekostning af andre. Det er ikke nødvendigt, hvis produkterne man lovpriser, er i orden.

Generelt synes jeg at det ser ud som om McK gør et stort arbejde og gør sig umage. Men de mange vognmodeller ser ud til at være serieproduceret i et lige lovlig hurtigt tempo som gør at der er en hel del fjel på dem. Det kan man vælge at se bort fra og det er helt fint.

Men at kritisere at nogle påpeger smuttere er helt ved siden af. Stik piben ind!

Men vi kender jo efterhånden de højtråbende forumskribenter, så TBA's indlæg kan ikke overraske.

Jeg er ikke ude på at afholde nogle fra hverken at glæde sig over nye modeller eller at man skal lade være med at købe dem. Jeg ved selv alt for godt hvor svært det er at styre hele processen, samtidig med at økonomien ikke ryger helt af sporet.

Men hvis man kan lide Ag'en eller alt mulig andet, så køb løs. For modeltog skal være for sjov og glæde, især i vintertiden hvor det er sjovere at lumre i en kælder end at bevæge sig rundt i regn og rusk. Husk på hvor megen glæde alle de ganske "forfærdelige Märklin-modeller" har skabt i de små hjem. De er ofte så langt fra forbilledet at ingen gider at kritisere udseendet i sammenligning med forbilledet.

Og så lige den sdste: en Ag-vogn er helsvejst, så OMN er ikke nittetæller.

Kan vi synke dybere!?

af Sydbanen, 16/11 2015, 14:48 (3092 dage siden) @ UTJ

Der er også et eller andet galt med Gs'erne, men jeg har ikke haft lejlighed til at kigge den nærmere efter.

Hold da op et argument!!!
Hvis det er sådan man "kritisere" modeller i dagens DK, så er der da nogle der skal op af stolen...

--
Mvh Sydbanen
[image][image]

Kan vi synke dybere!?

af UTJ, 16/11 2015, 15:17 (3092 dage siden) @ Sydbanen

Der er også et eller andet galt med Gs'erne, men jeg har ikke haft lejlighed til at kigge den nærmere efter.


Hold da op et argument!!!
Hvis det er sådan man "kritisere" modeller i dagens DK, så er der da nogle der skal op af stolen...

Nu plukker du jo en sætning ud af en sammenhæng som en anden journalist fra et bladhus på Rådhuspladsen kunne være bekendt ;-)

Njaah - det er et udtryk for at der ikke er sat en skydelære på den, altså Gs'en. Der er noget galt med proportioner og tagrunding på version 2. Andre har nævnt noget med det lodrette vinkeljern i kassen op til skydedørene. Jeg er også spændt på at se om længde og bredde på vognkassen er nøjagtig.

Så det er ikke et udtryk for sportsdykning, men fordi der er et eller andet galt. Der er nemlig flere forskelle mellem version 1 og 2 end blot skydedørens bredde. Husk nu på at jeg ikke skriver, gentager ikke skriver at Gs-vognen ikke duer eller ikke bør købes. Det er ikke budskabet.

Min påstand er da ikke værre end alle jeres lovprisninger af produkter som endnu ikke er kommet i handlen endnu. I gider ikke engang at se efter om de er præcise og skyder på andre som kommer med relevant kritik.

Jeg synes at du skal læse dine egne hyldestindlæg engang mere, men dennegang med kritisk sans. Bortset fra det, synes jeg sådan set at alle jeres lovprisninger er sjove, pøbelagtige og lidt naive.

For nu at være en lillebittesmule positiv synes jeg at de billeder jeg har set af for eksempel Ardelt-traktoren viser et muligt godt produkt. ME'en kommenterer jeg ikke, for jeg kender hverken nok til forbilledet eller har den periodemæssige interesse for det.

Og nu trædes der vande...

af Sydbanen, 16/11 2015, 16:07 (3092 dage siden) @ UTJ

Der er også et eller andet galt med Gs'erne, men jeg har ikke haft lejlighed til at kigge den nærmere efter.


Hold da op et argument!!!
Hvis det er sådan man "kritisere" modeller i dagens DK, så er der da nogle der skal op af stolen...


Nu plukker du jo en sætning ud af en sammenhæng som en anden journalist fra et bladhus på Rådhuspladsen kunne være bekendt ;-)

Njaah - det er et udtryk for at der ikke er sat en skydelære på den, altså Gs'en. Der er noget galt med proportioner og tagrunding på version 2. Andre har nævnt noget med det lodrette vinkeljern i kassen op til skydedørene. Jeg er også spændt på at se om længde og bredde på vognkassen er nøjagtig.

Så det er ikke et udtryk for sportsdykning, men fordi der er et eller andet galt. Der er nemlig flere forskelle mellem version 1 og 2 end blot skydedørens bredde. Husk nu på at jeg ikke skriver, gentager ikke skriver at Gs-vognen ikke duer eller ikke bør købes. Det er ikke budskabet.

Min påstand er da ikke værre end alle jeres lovprisninger af produkter som endnu ikke er kommet i handlen endnu. I gider ikke engang at se efter om de er præcise og skyder på andre som kommer med relevant kritik.

Jeg synes at du skal læse dine egne hyldestindlæg engang mere, men dennegang med kritisk sans. Bortset fra det, synes jeg sådan set at alle jeres lovprisninger er sjove, pøbelagtige og lidt naive.

For nu at være en lillebittesmule positiv synes jeg at de billeder jeg har set af for eksempel Ardelt-traktoren viser et muligt godt produkt. ME'en kommenterer jeg ikke, for jeg kender hverken nok til forbilledet eller har den periodemæssige interesse for det.

1.
-Jeg plukker det ud af en sammenhæng?? Det var det eneste og jeg gentager det eneste du skrev om Gs vognen i det forrige indlæg, så jeg kan ikke lige se hvor du finder sammenhænget... Bagefter kommer du så med et længere forklaringsindlæg (point til dig) nu er der en sammenhæng.. Men der er fortsat ingen fakta... Igen "Jeg er også spændt på at se om længde og bredde på vognkassen er nøjagtig." Flot!! Du forventer det er forkert, men har ikke målt på det, men udtaler dig alligevel...

2.
"Husk nu på at jeg ikke skriver, gentager ikke skriver at Gs-vognen ikke duer eller ikke bør købes. Det er ikke budskabet."
-Det har jeg da heller ikke beskyldt dig for?? Men budskabet er tilgengæld at nedskyde et produkt uden i første indlæg at komme med reélle fakta...

3.
"Min påstand er da ikke værre end alle jeres lovprisninger af produkter som endnu ikke er kommet i handlen endnu."
-Okay.. Jeg har ikke "lovprist" noget, jeg har tilgengæld ytret mig om tingene ser lovende ud.. Og der er en himmelvid forskel..
Og som bonus kan jeg da informere dig om at produktet er i handlen.

4.
I gider ikke engang at se efter om de er præcise og skyder på andre som kommer med relevant kritik."
"I" igen... Jeg har fortsat ikke skudt relevant kritik ned, og har da læst Ole´s indlæg og syntes det er fint at nogle går i dybden, men måske denne viden kunne have været gået til McK mens Ag'en var i udviklingsfasen??

5.
"Jeg synes at du skal læse dine egne hyldestindlæg engang mere, men dennegang med kritisk sans."
-Hyldest indlæg??? Indtil videre er mit førstegangsindtryk af gummivognsserien godt, når man tænker på detaljer osv... og det er noget bedre end det jeg har af Heljans UIC vognserie...

6.
"Bortset fra det, synes jeg sådan set at alle jeres lovprisninger er sjove, pøbelagtige og lidt naive."
Lovprisning? Nej, det hedder noget der lever op til en hvis standard...

7.
"For nu at være en lillebittesmule positiv synes jeg at de billeder jeg har set af for eksempel Ardelt-traktoren viser et muligt godt produkt. ME'en kommenterer jeg ikke, for jeg kender hverken nok til forbilledet eller har den periodemæssige interesse for det."
- Uhh positiv på et McK produkt? kan det lade sig gøre??
Og jeg kommentere heller ikke på epoke 3 modeller fra nogle producenter for dem har jeg heller ikke periodemæssig interesse i...

--
Mvh Sydbanen
[image][image]

Og nu trædes der vande...

af UTJ, 16/11 2015, 16:28 (3092 dage siden) @ Sydbanen

- Uhh positiv på et McK produkt? kan det lade sig gøre??
Og jeg kommentere heller ikke på epoke 3 modeller fra nogle producenter for dem har jeg heller ikke periodemæssig interesse i...

Der trædes ikke vande. Jeg skyder på dig med en ordentlig kaliber.

Gs'en er i øvrigt et epoke 3 produkt (kan også anvendes i senere epoker) og det er som epoke 3 produkt jeg antyder nogle punkter som bør granskes. Det kan du da være ligeglad med jf dit ovenstående udsagn.

Og jo jeg kan sagtens finde på at skrive positivt om gode produkter. Også andres. Men du stimulerer ikke ligefrem lysten med din fremturen om at Ole skulle tilbyde sig. Det er, som jeg har skrevet før, producenten som må søge oplysninger og ikke omvendt.

Din formodede alder gør jo nok at jeg er overbærende. Pøbelsnak er noget man holder op med alderen, da det lige som ikke klæder folk. Nogle holder ved, men det er ofte udstødte på den ene eller den anden måde.

Sov godt.

:-D

Og nu trædes der vande...

af Sydbanen, 16/11 2015, 16:47 (3092 dage siden) @ UTJ

- Uhh positiv på et McK produkt? kan det lade sig gøre??
Og jeg kommentere heller ikke på epoke 3 modeller fra nogle producenter for dem har jeg heller ikke periodemæssig interesse i...


Der trædes ikke vande. Jeg skyder på dig med en ordentlig kaliber.

Gs'en er i øvrigt et epoke 3 produkt (kan også anvendes i senere epoker) og det er som epoke 3 produkt jeg antyder nogle punkter som bør granskes. Det kan du da være ligeglad med jf dit ovenstående udsagn.

Og jo jeg kan sagtens finde på at skrive positivt om gode produkter. Også andres. Men du stimulerer ikke ligefrem lysten med din fremturen om at Ole skulle tilbyde sig. Det er, som jeg har skrevet før, producenten som må søge oplysninger og ikke omvendt.

Din formodede alder gør jo nok at jeg er overbærende. Pøbelsnak er noget man holder op med alderen, da det lige som ikke klæder folk. Nogle holder ved, men det er ofte udstødte på den ene eller den anden måde.

Sov godt.

:-D

Tja, men du rammer ikke særlig godt...

Gs'eren er vogn der spreder sig udover 2 epoker..
Desuden er det dig der kommentere på Gs'eren, jeg påpejer bare at DU kommentere på den.

Det kan jeg også, det kræver bare en producent udgiver noget som er godt og svare til nutidens standard...

Men når du skriver "også andres" må betyde at du fortsat er med i andre fortagene.

tja, mængden af sure gamle mænd er stor... og du bidrager fint..

--
Mvh Sydbanen
[image][image]

Og nu trædes der vande...

af UTJ, 16/11 2015, 16:56 (3092 dage siden) @ Sydbanen

Tja, men du rammer ikke særlig godt...

Gs'eren er vogn der spreder sig udover 2 epoker..
Desuden er det dig der kommentere på Gs'eren, jeg påpejer bare at DU kommentere på den.

Det kan jeg også, det kræver bare en producent udgiver noget som er godt og svare til nutidens standard...

Men når du skriver "også andres" må betyde at du fortsat er med i andre fortagene.

tja, mængden af sure gamle mænd er stor... og du bidrager fint..

Jeg er hverken sur eller rammer dårligt. Du har blot ikke set at du lækker. Tilgengæld kan du være glad for at jeg ikke deltager i nogen fremstilling af modeltog. Også selv om du prøver at få det til at lyde sådan med din billige antydning.

Sov godt.

Og nu trædes der vande...

af bygger01, 16/11 2015, 17:03 (3092 dage siden) @ UTJ

Til gengæld kan du være glad for at jeg ikke deltager i nogen fremstilling af modeltog.

Betyder denne besked, at Du har afbrudt Dine forbindelser til Heljan og nu fremadrettet i stedet optræder som privatperson !

Og nu trædes der vande...

af henho, Ringkøbing, 18/11 2015, 00:07 (3091 dage siden) @ bygger01

Jeg synes da, at det er et meget personligt spørgsmål at stille.

Uanset Ulriks tilknytning til Heljan, har jeg altid fornemmet, at det var en ekspert og ikke en marketingsmedarbejder, der har udtalt sig om diverse objekter.

At nogle så er så forblændede af deres had til Heljan, så de er ser Heljan personificeret i Ulrik er noget uheldigt med den retorik, der nogle gange lægges for dagen. For det leder tit trådene ud på et svagt sidespor.

--
Med venlig hilsen

Henrik

Og nu trædes der vande...

af bygger01, 18/11 2015, 09:55 (3091 dage siden) @ henho

Har i stedet besvaret Henho i et mail .....

Og nu trædes der vande...

af Gæst, 18/11 2015, 10:33 (3091 dage siden) @ bygger01

Har i stedet besvaret Henho i et mail .....

God ide for denne del af diskussionen har bedst af at stoppe her - i hvert fald diskussionen i det offentlige rum.
Tilbage til modellerne ........

Jernbanebøger

Den Lille Blå Kat

Den Lille Blå Kat
Pris 170 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak