Sporvogne på vej

af Søeborg, 12/10 2015, 23:41 (3125 dage siden)
redigeret af Søeborg, 13/10 2015, 00:06

Ved præsentationen af 'Der kommer altid en sporvogn...' på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm søndag den 11. oktober havde Per Møller Nielsen og Bo Gilvad fra EpokeModeller/Nordic Scale Models meget passende medbragt deres seneste 'nyskabning', den rå overdel til en hovedtype-motorvogn fra Københavns Sporveje.

Modellen skal komme næste år, bliver leveret med køreklart drev fra pmt, og naturligvis kommer der også en bivogn til motorvognen. Vogntoget leveres i epoke III-bemaling (med Lunding-cifre).

Billedet yder ikke modellen retfærdighed, men på den anden side var der tale om det allerførste eksemplar; der er noget at se frem til.

[image]

Det kunne være en model af dette vogntog... motorvogn 327 og bivogn 1321. Numrene er vist ikke fastlagt endnu.

[image]

Lad os vente og se, hvad der kommer - og i mellemtiden få anlagt nogle rillespor i gaderne.

Med venlig hilsen,

Søeborg

Sporvogne på vej

af bygger01, 13/10 2015, 00:43 (3125 dage siden) @ Søeborg

Så må du også få gravet frem sporafstanden !

Sporvogne på vej

af Søeborg, 13/10 2015, 08:28 (3124 dage siden) @ bygger01

H0-normalspor, 16,5 mm. Om pmt's drev har aksler med indstillelig afstand mellem hjulene (som Hallings drev har), husker jeg ikke, men det kan man jo undersøge.

Med venlig hilsen,

Søeborg

Sporvogne på vej

af bygger01, 13/10 2015, 19:34 (3124 dage siden) @ Søeborg

Hvordan kommer man omkring skinner, der var beregnet til "nedbygning" i gadens asfalt / findes der mon en sådan industriel produceret profil ( eller endda en færdigskinne ) .....

Sporvogne på vej

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 13/10 2015, 19:58 (3124 dage siden) @ bygger01

Hvordan kommer man omkring skinner, der var beregnet til "nedbygning" i gadens asfalt / findes der mon en sådan industriel produceret profil ( eller endda en færdigskinne ) .....

http://www.modelbaneteknik.dk/model/spor/sp45-1.htm foto 4.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Sporvogne på vej

af bl, 14/10 2015, 11:05 (3123 dage siden) @ bygger01

Hvordan kommer man omkring skinner, der var beregnet til "nedbygning" i gadens asfalt / findes der mon en sådan industriel produceret profil ( eller endda en færdigskinne ) .....

Der er måske lidt at hente her.

Sporvogne på vej

af Steff, 13/10 2015, 10:58 (3124 dage siden) @ Søeborg

Og sådan ser vognen ud i KS tegningsregister:

[image]


Jeg glæder mig til at se resultatet.Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Sporvogne på vej

af K564, 13/10 2015, 15:36 (3124 dage siden) @ Søeborg


Det kunne være en model af dette vogntog... motorvogn 327 og bivogn 1321. Numrene er vist ikke fastlagt endnu.

[image]


Med venlig hilsen,

Søeborg

Nej, det kan ikke være model af dette værende vogntog (327+1321). Motorvogn 327 er IKKE en hovedtypevogn, men fra serien som blev bygget efter hovedtypevognene.

Hilsner Keld

Sporvogne på vej

af Søeborg, 13/10 2015, 16:40 (3124 dage siden) @ K564

Pardon, men nummeret var, hvad der blev mig hvisket i ørerne hin eftermiddag som en mulighed. Og som skrevet står, er numrene ikke fastlagt endnu - blandt andet nævntes en bivogn af '1461'-typen, som jo heller ikke svarer til typen på billedet - så skal vi ikke i første omgang glæde os over, at der omsider kommer danske sporvognsmodeller til (formodentlig) overkommelige priser og dernæst lade producenten om at finde frem til, hvilke udgaver, typer og numre, det ender med at blive?
[image]
Ovenfor endnu et billede af prototypen med pmt-drevet.

Med venlig hilsen,

Søeborg

Sporvogne på vej

af K564, 13/10 2015, 18:49 (3124 dage siden) @ Søeborg

Ja, det er dejligt, at der er nogen, som vil lave en rigtig dansk sporvogn. På dit nye foto, ser det ikke ud som en model af en hovedtypevogn, men kunne godt være en model af den serie som 327 indgår i. Jeg tror, at jeg vil hilse på Bo en af dagene.

Hilsner Keld

Sporvogne på vej

af Steff, 13/10 2015, 20:07 (3124 dage siden) @ K564

Kære Keld

Jeg vil gerne forstå ”de gamle sporvogne” lidt mere, men er rendt lidt sur i begrebet ”Hovedtype” eller ej. Har aldrig spekuleret over det, for de var jo alle i udtrykket og udseende da de kørte, henhørende under "En gamle sporvogn".

Har frekventeret ”Den gule bibel” (KS 1936), ”Københavns Sporvogne” (SHS 1995) m. fl. Men kun i ”Biblen” finder jeg udtrykket ”Hovedtype” og det er om en to-akslet motorvogn samt en bogie to-etagers motorvogn. Dette er ikke nævnt – udtrykket Hovedtype – i sidstnævnte boghæfte, men til gengæld et væld af flere og gode informationer, biblen ikke har. Sidst har internettet ikke gjort det lettere.

Men hvis jeg skal læse dit svar til Flemming angående modellen og et billede, er en ”Hovedtype” de vognserier som blev byggede til De Kjøbenhavnske Sporveje (DKS) fra 1901 og frem til Københavns Kommunes overtagelse i 1911, herefter benævnt ”Københavns Sporveje” (KS).

Det må så være numrene:
25–29, 70-89, 120-129, 145-149, 150-198, 30-69, 165-109, 130.144, 110-114, 115-119, 199-200, 201-234, 245-279 (275-279 til det senere NESA) og 290-304.
Alle langsædevogne

Nr. 315-339 og 340-369 (også langsædede) er byggede i 1912/1915-16, altså i KS regi og må derfor ikke være at henregne til en Hovedtype.

Jeg er godt klar over at Engelhardt- og de tværsædede vogne ikke er at regne for Hovedtype vogne.

Dér jeg får det lidt svært er, ved de utallige senere ændringer/ombygninger vognene har modtaget hen ad vejen, hvorfor de så på nær lidt forskellig akselafstand og motortyper på undervognen, men i vognkassen i udseende stort set ligner hinanden om de er byggede i DKS eller KS regi (synes jeg).

Altså, er det korrekt opfattet (og den korrekte sporvognsmæssige terminologi), at alt (2-akslet) byggede til DKS fra 1901 og til 1911 er såkaldte ”Hovedtype vogne” og ditto vogne byggede i KS regi i 1912 ff. (alle langsædede) ikke er?

Nedenfor er så en tegning, der jf. ovenstående - hvis rigtigt - IKKE er en Hovedtypevogn, da den er bygget til KS i 1915, selvom den ligner alle de andre sådan mere eller mindre?


[image]

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Jeg tør slet ikke gå ind i bivognene, der var for mig alle tværsædede. Men her må årstallet vel også være retningsgivende, før eller efter 1911.

Sporvogne på vej

af K564, 13/10 2015, 21:07 (3124 dage siden) @ Steff

Hej Steffen

Du er har forstået det rigtigt. De fleste Hovedtypevogne fik ved ombygningen med lukket endeperroner gennemgående plade (mellem dørene) under vinduerne. Der var et par stykker, der som de lidt nyere vogne (nr 315-339)fik tre delt side mellem dørene. 340-369 er født med disse sider.
Der var også langsædet bivogne. Dem med 4 store vinduer på vognsiden var langsædet.

Hilsner Keld

Sporvogne på vej

af Jesper Reinfeldt, 13/10 2015, 21:34 (3124 dage siden) @ K564

Hej Steffen

Du er har forstået det rigtigt. De fleste Hovedtypevogne fik ved ombygningen med lukket endeperroner gennemgående plade (mellem dørene) under vinduerne. Der var et par stykker, der som de lidt nyere vogne (nr 315-339)fik tre delt side mellem dørene. 340-369 er født med disse sider.
Der var også langsædet bivogne. Dem med 4 store vinduer på vognsiden var langsædet.

Hilsner Keld

Herligt med en sporvognsmodel men det er ikke en hovedtype-vogn. Det er, som Keld skriver,at
de ombyggede hovedtypevogne fik gennemgående sideplader, undtagen nr. 107 og 199-200. På hovedtypevognene var ruftaget kantet, men på modellen er hjørnerne afrundet. På KS 340-69 er bagdøren bredere end fordøren og det ser det ikke ud til, at modellen har. Så det er en model af serie 315-39 eller som den kaldes: Vej-og kloakvogn.
Hilsen
Jesper

Sporvogne på vej

af Steff, 13/10 2015, 21:47 (3124 dage siden) @ Jesper Reinfeldt

Kære Jesper og Kjeld!

Tusind tak for informationerne, så blev jeg da så klog på noget, jeg ind til nu ikke rigtigt har beskæftiget mig med og nu ved jeg også hvad "Ruftaget" er. Ville i "min" branche nok have kaldt det for "tagryttertaget". KAN faktisk se det er rundet på "Kloak" vognene. Var det ikke mere korrekt (og pænere) at kalde dem for "Saltvognene"?
Men den med plader skal jeg nok se på i virkeligheden.

Men det bliver spændende at se hvad det ender om med og en hovedtype ville vel være mere typisk eller?

Nå, Jesper, du må vel til at fortælle hvor man køber spor, køreledning, ophængning, trolleyhjul til "stangen" når udviklingen af vognen kommer så langt.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Sporvogne på vej

af Søeborg, 13/10 2015, 23:08 (3124 dage siden) @ Steff

Lidt opsummering: Hvad spor til sporveje i H0 angår, er det mest praktisk at anskaffe Tillig/Luna-sporvejsskinner, som 'enhver velassorteret hobbyforretning' naturligvis har på lager. Nogle vil finde sporene ret primitive, da skinnerne blot er ombukkede blikprofiler (som de gamle Arnold/Rokal-skinner), men fordelen er, at der er tale om et gennemtænkt system, der er enkelt og nemt at arbejde med.

En ubestridelig fordel mere er, at man slipper for selv at skulle bøvle med det utaknemmelige job at skulle tilpasse stykker til udfyldning af mellemrummene i sporskifter og andre steder - Lunas skinnesystem har det hele. Tidligere kunne det fås med 'brostens-', beton- eller græsbelægning og mange flotte sporskifte- og krydsningskombinationer, men sortimentet synes at være begrænset ret meget inden for det seneste år.

Swedtram har rilleskinner i metermål og sporskifter samt brostensudfyldninger, men jeg har endnu ikke prøvet at anlægge en sporvej med disse skinner. Swedtrams fornemme modeller fås med såvel NEM- som fine scale-hjul. Ventetiden er dog lang - jeg har ventet to år på mit hovedtype-vogntog, indtil det ankom i går.

Tilbage til materien, den aktuelle sporvognsmodel fra NSM: Hele diskussionen om hovedtypevogne har sit udspring i de oprindelige bemærkninger, som blev udtalt måske lidt henkastet af bagmændene bag projektet - med et blik ud mod en forbikørende nr. 327 og bemærkningen: Det kunne være dén!

Nr. 327 ligner for lægmanden en hovedtypevogn (for så vidt, at 'man' overhovedet ved, at der findes hovedtypevogne og andre), men for at gøre en lang historie kort, så tyder de seneste bulletiner på, at det bliver 327 - og altså IKKE en hovedtypevogn.

Men som tidligere nævnt, lad dog være med at fokusere på, om det bliver en hovedtypevogn eller en af de efterfølgende, 'gamle' typer, indtil vi har præcis viden derom - hovedsagen må da være, AT der overhovedet kommer en københavnsk sporvogn i korrekt målestok, i et udseende, vi alle genkender, med (forhåbentlig) fremragende køreegenskaber, til en formodet gunstig pris. Og hvis nogle til sin tid er utilfredse med den model, der kommer, kan man jo altid lave en meget bedre model selv!

Med venlig hilsen,

Søeborg
[image]

Billedet viser det indre af KS 327. Det var ikke særligt interessant at sidde på disse langbænke dengang.

Sporvogne på vej

af Erik V. Pedersen ⌂, 14/10 2015, 01:27 (3124 dage siden) @ Søeborg

Hej Flemming.

(...)
Nr. 327 ligner for lægmanden en hovedtypevogn (for så vidt, at 'man' overhovedet ved, at der > findes hovedtypevogne og andre), men for at gøre en lang historie kort, så tyder de seneste > bulletiner på, at det bliver 327 - og altså IKKE en hovedtypevogn.
(...)

---------------------

En model (KS 325) blev påbegyndt i dåseblik for 25-30 år siden, men aldrig fuldført. Måske sku´ man forsøge sig i kaffefilterposer ? :-)

[image]
Resultatet kan vel næsten kun blive bedre. :-|

Erik V.
www.evp.dk

[image]

Sporvogne på vej

af Jesper Reinfeldt, 14/10 2015, 13:05 (3123 dage siden) @ Søeborg

Men som tidligere nævnt, lad dog være med at fokusere på, om det bliver en hovedtypevogn eller en af de efterfølgende, 'gamle' typer, indtil vi har præcis viden derom - hovedsagen må da være, AT der overhovedet kommer en københavnsk sporvogn i korrekt målestok, i et udseende, vi alle genkender, med (forhåbentlig) fremragende køreegenskaber, til en formodet gunstig pris. Og hvis nogle til sin tid er utilfredse med den model, der kommer, kan man jo altid lave en meget bedre model selv!

Med venlig hilsen,

Søeborg

Som jeg skrev i mit indlæg, er det da herligt der kommer en dansk sporvogn på markedet, men
at vi ikke må fokusere på, hvilken type det bliver,er en underlig reaktion. Der var dog ingen der kritiserede projektet eller skrev man er utilfreds med valget, tværtimod.
Hilsen
Jesper

Sporvogne på vej

af Steff, 14/10 2015, 13:55 (3123 dage siden) @ Jesper Reinfeldt

Kære Jesper!

Jeg påtager mig gerne "skylden", da jeg skrev:

Men det bliver spændende at se hvad det ender om med og en hovedtype ville vel være mere typisk eller?

Dette skrev jeg fordi jeg mener, at det er godt at fremstille det typiske og ikke en "ener" I AL ALMINDELIGHED!
Og i forhold til ca. 224 fremstillede "Hovedtypevogne" er en serie på 39 "Kloak-vogne + muligvis 20 andre = 59 stk., vel ikke så almindelige som "Hovedtypen". Såmen ikke andet.

Og så kan man så begynde at diskutere om "Kloak-vogne" m. fl. byggede efter KS overtagelse er mere almindelige end en "Hovedtypevogne" byggede før 1911.

MEN, jeg er i princippet totalt ligeglad for hvilken vogntype, der fremstilles af "de gamle", bare "der kommer en sporvogn.........":-)

Men jeg tror nu heller ikke at bemærkningen skal tages så hårdt; det var vel også bare et udtryk for at lad os nu se hvad det bliver, bare det kommer, er det godt!

Med venlig hilsen fra ham der "kun" ønsker KS 617;-) ;-)

Steffen Dresler

Sporvogne på vej

af K564, 14/10 2015, 17:31 (3123 dage siden) @ Steff

Det er en kloak-vogn, som kommer. Lad os glæde os over denne. Det er da dejligt, at nogen laver en dansk sporvogn. Derudover skulle der komme en tværsædet bivogn til denne, her har man ikke lagt sig fast på, om det bliver med lavt eller højt tag.

Hilsner Keld

Sporvogne på vej

af bygger01, 14/10 2015, 20:52 (3123 dage siden) @ Steff

Hvorfor hedder det en kloakvogn, det er da et mærkeligt navn ?

Og hva' var sporbredden i f. eks. København ?

Sporvogne på vej

af bygger01, 14/10 2015, 21:45 (3123 dage siden) @ Steff

Tak for forklaringerne ...

Sporvogne på vej

af Søeborg, 14/10 2015, 23:15 (3123 dage siden) @ bygger01
redigeret af Søeborg, 14/10 2015, 23:19

Hvad 'Vej- og kloakvognene' angår, er det korrekt, at de i første omgang blev bestilt af Københavns kommunes Vej- og Kloakafdeling. Vognene kom efterfølgende ind under Magistratens 4. Afdeling. I 1917 blev en 5. Afdeling med egen borgmester oprettet, hvortil sporvejene da blev overflyttet.

Hvad sporvidden angår, var den som Steffen nævner 1.435 mm, men der var faktisk også smalspor ved KS - dog ikke til offentlig brug eller af nogen videre udstrækning. På Hovedværkstedet på Enghavevej var der interne smalspor til troljer m.v. i og mellem bygningerne - og skal man være nøjeregnende, var der såmænd også bredspor, idet skydebroerne her samt på Nørrebro og Blegdamsvej remiser anvendte en større sporvidde (jeg kender dog ikke målene, men måske gør andre det her i dette forum?).

Med venlig hilsen,

Søeborg

[image]

Modeller af alle slags på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm 2014.

Sporvogne på vej

af coenenbache, 15/10 2015, 16:30 (3122 dage siden) @ Søeborg

Til mit sporvognsanlæg hjemkøbte jeg skinner fra Luna-Tram. Jeg købte dem hos Gentofte Togcenter. Svindedyre, men superflotte skinner..

Sporvogne på vej

af bygger01, 15/10 2015, 21:00 (3122 dage siden) @ coenenbache

Jeg været i kontakt med Rep Neslein og har spurgt om der evt. også kunne fåes en dummy, men det mente han ikke !

Ellers kom der følgende til overfladen

Som skrevet er Tillig Sporvogn skinner er anbefalet

Min. kurve er 250 mm

Kun DC

Bliver produceret af Nordic Scalemodels, men er det ikke nogenlunde det samme som EpokeModell ?

Sporvogne på vej

af Torben Z. ⌂, Vallensbæk, 15/10 2015, 22:55 (3122 dage siden) @ bygger01


Bliver produceret af Nordic Scalemodels, men er det ikke nogenlunde det samme som EpokeModell ?
[/i]

Næppe nogenlunde det samme firma.
Fordi Rep Neslein er konstruktør af en model, så behøver han jo også at være = Nordic Scalemodels.
Mon ikke ejeren hedder Bo og IKKE Per ;-)

--
Mvh.
Torben Z.
www.danskmodel.dk

Sporvogne på vej

af Torben Z. ⌂, Vallensbæk, 16/10 2015, 09:15 (3121 dage siden) @ Torben Z.

En lille tilføjelse
.....så behøver han jo IKKE også at være = Nordic Scalemodels.....

--
Mvh.
Torben Z.
www.danskmodel.dk

Sporvogne på vej

af Andreas M., 16/10 2015, 10:17 (3121 dage siden) @ Torben Z.


Bliver produceret af Nordic Scalemodels, men er det ikke nogenlunde det samme som EpokeModell ?
[/i]


Næppe nogenlunde det samme firma.
Fordi Rep Neslein er konstruktør af en model, så behøver han jo også at være = Nordic Scalemodels.
Mon ikke ejeren hedder Bo og IKKE Per ;-)

Det behøver man faktisk ikke engang sidde at gisne om, det er bare at slå op hos Virk. Nordic Scalemodels er et interessentskab, der ejes på lige fod af Per Møller Nielsen og Bo Gilvad, altså med andre ord, det er lige så meget Per som det er Bo. (og omvendt naturligvis.)

http://datacvr.virk.dk/data/visenhed?enhedstype=virksomhed&id=35307494

Sporvogne på vej

af Torben Z. ⌂, Vallensbæk, 16/10 2015, 14:38 (3121 dage siden) @ Andreas M.


Bliver produceret af Nordic Scalemodels, men er det ikke nogenlunde det samme som EpokeModell ?
[/i]


Næppe nogenlunde det samme firma.
Fordi Rep Neslein er konstruktør af en model, så behøver han jo også at være = Nordic Scalemodels.
Mon ikke ejeren hedder Bo og IKKE Per ;-)


Det behøver man faktisk ikke engang sidde at gisne om, det er bare at slå op hos Virk. Nordic Scalemodels er et interessentskab, der ejes på lige fod af Per Møller Nielsen og Bo Gilvad, altså med andre ord, det er lige så meget Per som det er Bo. (og omvendt naturligvis.)

http://datacvr.virk.dk/data/visenhed?enhedstype=virksomhed&id=35307494

Korrekt Anders.

Personligt synes jeg nu ikke, at det er så vigtigt hvilke personer som satser penge i dette spændende projekt.

Som mange andre der kan huske sporvognene og har kørt med disse, synes jeg godt om dette projekt.
Som søn af 1254 kunne jeg såmænd godt finde på at købe en af sporvognene - men det er nok mere pga. nostalgifølelsen :-)

Det er tilsyneladende ikke helt billigt at integrere et sporvognsanlæg i et eksisterende modelbaneanlæg, så et sådant vil næppe komme på mange hjemlige modelbaner.

--
Mvh.
Torben Z.
www.danskmodel.dk

Sporvogne på vej

af Søeborg, 16/10 2015, 17:03 (3121 dage siden) @ Torben Z.

Til orientering er Luna-skinner = Navemo-skinner (og de bliver vist produceret af Tillig), såvel til H0 som til H0m.

Med venlig hilsen,

Søeborg

Sporvogne på vej

af Andreas M., 16/10 2015, 19:50 (3121 dage siden) @ Torben Z.

Korrekt Anders.

Personligt synes jeg nu ikke, at det er så vigtigt hvilke personer som satser penge i dette spændende projekt.

Nej, jeg kan forstå det med navne ikke betyder så meget for dig.

Hilsen
Andreas

PS. Du pustede jo sådan set selv til ilden ved at sige det var Bo og ikke Per

Sporvogne på vej

af bygger01, 16/10 2015, 20:27 (3121 dage siden) @ Andreas M.

Er der en priside der ude .........

Og findes de Tillig spor i flex til sporvogne ?

Det behøver ikke at være dyrt!

af mss-logoff, 27/10 2015, 11:36 (3110 dage siden) @ Torben Z.

Det er tilsyneladende ikke helt billigt at integrere et sporvognsanlæg i et eksisterende modelbaneanlæg, så et sådant vil næppe komme på mange hjemlige modelbaner.


For at anlægge en modelsporvej behøver man IKKE at købe dyre sporvognsskinner.

Mange flotte tyske sporvognsanlæg er bygget med en blanding af almindelige modelskinner og sporskifter, samt lidt hjemmeloddede specialløsninger.

Selv har jeg også kun anvendt almindelige modelskinner og sporskifter.
Mange flexskinner kan bøjes til fornuftige radier, og også f.eks. Fleischmanns R1 er glimrende til formålet.
Her (på hjemmets "legebane") er anvendt gips til at "inddække" skinnerne:
http://mortenschmidt.piwigo.com/_datas/7/o/d/7odqzpartj/i/uploads/7/o/d/7odqzpartj//201...
Mellemrummene er fyldt ud med pap. Skinneprofilet bør altid (selvom det er ukorrekt) stikke lidt op over belægningen, ellers er det umuligt at holde rent.

Mest har jeg dog brugt karton/pap til vejbelægningen.

Strækninger i eget tracé fandtes også ved KS; og er naturligvis endnu enklere at anlægge.

Mvh MSS

[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak