Wunderland - udvidelse

af Per Andersen, 8/10 2015, 22:44 (3131 dage siden)

Er der nogen her der ved noget om en evt. udvidelse af Wunderland. Noget med at de ønsker at udvide på den anden side af Fleeten - kanalen. Der er noget om at de vil bygge en bro fra det sted de er nu over Fleeten til nye lokaler der.

Miniatur Wunderland Hamburg svar

af Nordexpress, 10/10 2015, 12:08 (3129 dage siden) @ Per Andersen
redigeret af Nordexpress, 10/10 2015, 12:12

Nu antager jeg, at ud mener verdens største modeljernbaneudstillingsanlæg i Hamburg, blandt de efterhånden mange udstillingsanlæg.

For detaljer anbefaler jeg det forum, der findes på MiniaturWunderlands web site, hvor udvidelse af anlægget diskuteres levende og løbende. Dér findes også en søgefunktion, "Suche", der kun forudsætter, at man kan indsætte søgeordet på tysk.

Efter Italien afsnittet vil Monaco og Frankrig blive bygget på den bestående etage. Mht. en bro over kanalen, Fleet, til en nabo-speicher foreligger der en principiel tilladelse fra ejeren HHLA, men der er ikke for nylig offentliggjort konkrete byggeplaner. (Der findes et idé-foto, som jeg ikke lige kan finde). Det synes ikke endeligt afklaret, hvor det efterfølgende afsnit England skal ligge. (Een idé er, at gangbroen skal gøre det ud for Den engelske Kanal).

Jeg har ikke set offentliggjorte kommentarer til de spørgsmål, der kan rejses, efter at hele Speicherstadt i 2015 er udnævnt til Verdenskulturarv af UNESCO, altså hvorvidt yderligere fredning vil kunne forhindre konstruktion af en gangbro. Det seneste jeg kender er dette.

Men jeg anbefaler at følge videoerne Gerrits Tagebuch, der har under tekster på engelsk, og Bella Italia videoerne om det fremadskridende suveræne model-Italien.

Og selvfølgelig at tage derned en gang imellem. For læsere med lommesmerter kan en bustur anbefales Eurolines det er godt nok billigt. Men er man ude i god tid kan det for Københavnere også gøres billigt med SAS så at man sparer overnatningen. (Husk at vælge de dage, hvor der ikke forventes mange besøgende i Miwula, se Wartezeitprognose).

Miniatur Wunderland Hamburg lidt mere

af Nordexpress, 10/10 2015, 16:22 (3129 dage siden) @ Nordexpress

Ja, bortset fra at beklage trykfejlene ovenfor, er ideen med gangbroen naturligvis at illudere tunnellen under Den engelske Kanal. (Der er vand nok i Fleet'en til at illudere at man passerer Den engelsk Kanal.)

En modeljernbanetunnel skal således forløbe under gangbroens gulv og forbinde Frankrig og England.

Udfordringen for såvel konstruktionen som jernbanetunnellen er, at bygningerne og gangbroen vil bevæge sig i forhold til hinanden.

Broer i Miniatur Wunderland Hamburg

af Nordexpress, 13/10 2015, 10:03 (3127 dage siden) @ Nordexpress

Man kunne jo en grå morgen komme til at google "Miniatur Wunderland Brücke" og trykke på images/billeder.

Deriblandt ses et par computerfotos af en glasgangbro mellem to Speicher. Men også herlige billeder af de mange fine modelbroer i Miwula.

google


Jernbanebøger

Østbanen 1879-2004

Østbanen 1879-2004
Pris 330 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak