Hvorfor...?

af Jan Bøgedal Slundt @, 4/10 2015, 23:28 (3128 dage siden)

:-) Hej...

Normalt når togene kørte fra København H mod Korsør, så var maskinen forest..

men de sorte lyntog, normalt på 4 vogne plus MY.. så var Bns forest og MY'en bag på stamen. Hele stamen kørte jo ombord på færgen i Korsør, så hvorfor var Bns så forest..?

mvh.

Jan

Hvorfor...?

af K564, 5/10 2015, 10:37 (3128 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Den Bns, som blev brugt, havde fået indbygget lidt ekstra udstyr. Kan ikke huske hvad det var, men den skulle ikke blandes med de øvrige Bns.
Hilsner Keld

Hvorfor Bns i "den anden ende"?

af Svend B J, 5/10 2015, 11:23 (3128 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Normalt når togene kørte fra København H mod Korsør, så var maskinen forest..

men de sorte lyntog, normalt på 4 vogne plus MY.. så var Bns forest og MY'en bag på stamen. Hele stamen kørte jo ombord på færgen i Korsør, så hvorfor var Bns så forest..?

Er du i gang med at eftergøre færgerangering i Korsør og Nyborg i model?
Lyder spændende!

--
Svend
[image]

Hvorfor Bns i "den anden ende"?

af Erling Pedersen, 5/10 2015, 18:15 (3127 dage siden) @ Svend B J

Hejsa.

Ja hvorfor vende Bns om ved jeg ikke.

Men det var da kun medens MA blev ommalet til sølvpilen dette stod på som erstatningslyntog, "sorte lyntog"

Desværre var uddannelsen af Lokomotivførerne i Jylland ikke baseret på ITC styresystemet som er mellem Bns og Lokomotiv. Se gerne filmen TogogTekno sælger omhandlende klargøring på MZ, der peger den jyske fører over på ITC panelet og siger det der er for sjællændere!

Det kunne være på den uddannelses baggrund den var vendt om, så kunne den jyske fører bare køre uden at skulle tænke over hvorfor han kunne køre, han skulle ikke rigge op fra styrevognen men togmaskinen som han kendte på vej tilbage til sjælland næste dag!

Maskinen skulle med over fordi den havde elvarme, ITC og klart også for at sørge for rangertiden var kort.

Hilsen Erling.

Hvorfor Bns i "den anden ende"?

af K564, 5/10 2015, 19:23 (3127 dage siden) @ Erling Pedersen

Nu var det jo normalt en lyntogsfører fra Hgl, som kørte disse tog. De var uddannet i ITC.
Hilsner Keld

Hvorfor Bns i "den anden ende"?

af Jan Bøgedal Slundt @, 5/10 2015, 22:47 (3127 dage siden) @ K564

:-) Jamen det giver jo god mening, at den sjællandske loko fører kører i styrevognen, fordi han havde uddannelsen, så kunne den jyske loko fører køre retur i lokomotivet. Den havde jeg ikke lige tænkt på :-) men det er nok såd' det var

mvh.

Jan

Hvorfor Bns i "den anden ende"?

af K564, 6/10 2015, 09:25 (3127 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Hej Jan

Det er ikke det, som jeg skriver. Det er Helgoland-føreren, som kører hele vejen. Dette var ligesom det skete med Ma-togene de sidste år af deres drift tid.

Hilsner Keld

Hvorfor Bns i "den anden ende"?

af Gæst, 6/10 2015, 09:35 (3127 dage siden) @ K564

Det er ikke det, som jeg skriver. Det er Helgoland-føreren, som kører hele vejen. Dette var ligesom det skete med Ma-togene de sidste år af deres drift tid.

Så du behøvet kun at anskaffe en enkelt Preiser-lokomotivfører til dit modeltog :-)

Hvorfor Bns i "den anden ende"?

af h087 ⌂, bagsværd, 6/10 2015, 11:38 (3127 dage siden) @ Gæst

:-D

ja plus en styrevognsfører - toget kørte jo i begge retninger - og det er vel lidt besværligt at skulle skille vogn/lokomotiv ad for at flytte føreren :-D ;-)

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Hvorfor Bns i "den anden ende"?

af Jan Bøgedal Slundt @, 6/10 2015, 11:11 (3127 dage siden) @ K564

Hej Jan

Det er ikke det, som jeg skriver. Det er Helgoland-føreren, som kører hele vejen. Dette var ligesom det skete med Ma-togene de sidste år af deres drift tid.

Hilsner Keld

Jamen så er vi jo tilbage til starten :-), hvorfor var de sorte lyntog vendt om i forhold til Ic- & Re-tog...?

mvh.

Jan

Hvorfor Bns i "den anden ende"?

af Lars Møller Jensen, 7/10 2015, 11:58 (3126 dage siden) @ Erling Pedersen

Hejsa.

Ja hvorfor vende Bns om ved jeg ikke.

Men det var da kun medens MA blev ommalet til sølvpilen dette stod på som erstatningslyntog, "sorte lyntog"

Desværre var uddannelsen af Lokomotivførerne i Jylland ikke baseret på ITC styresystemet som er mellem Bns og Lokomotiv. Se gerne filmen TogogTekno sælger omhandlende klargøring på MZ, der peger den jyske fører over på ITC panelet og siger det der er for sjællændere!

Det kunne være på den uddannelses baggrund den var vendt om, så kunne den jyske fører bare køre uden at skulle tænke over hvorfor han kunne køre, han skulle ikke rigge op fra styrevognen men togmaskinen som han kendte på vej tilbage til sjælland næste dag!

Maskinen skulle med over fordi den havde elvarme, ITC og klart også for at sørge for rangertiden var kort.

Hilsen Erling.

Hej

Man skiftede jo retning både på Store Bælt og i Fredericia, stammen kørte jo Sønderborgdelen.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Hvorfor Bns i "den anden ende"

af tolpen, 7/10 2015, 20:29 (3125 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Jeg har selv med egne øjne set reservemateriel for MA i 1988-1989. Mener at der på et tidspunkt var en stamme med BDz-Afz-Bnz- Bnsz (styrevogn retvendt som de normale Bns) men hvor underlitra z var for dampvarme, da der oftest anvendtes MX med dampvarme (fra Frederiksundsbanen). Jeg har også set Af-Bf-Bf-Bns (retvendt) flere gange. Ved nedbrud i Vest, kørtes med A, B og BD vogne, de gange jeg så det (og med MZ der ikke blev overført på Storebælt)

Jeg mener at have set en forkert vendt togstamme i det jyske engang (med My 1146). Dengang tolkede jeg oprangeringen som værende så tæt på det bortfalde halvtog som muligt (Bns-Bf-Bf-Af-My istedet for BS-BM-BM-AM-MA) men det er ren spekulation.

Hvorfor...?

af h087 ⌂, bagsværd, 6/10 2015, 11:29 (3127 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt
redigeret af h087, 6/10 2015, 12:03

:-)

det K 564 skriver er da ellers klart nok ;-) skulle jeg da mene

da den Bns der blev brugt till sorte lyntog havde noget udstyr som andre Bns ikke havde

så vendte alle andre Bns uden dette udstyr snuden mod nord ( den ene vej ) - og den Bns der blev brugt til sorte lyntog vendte snuden mod syd ( den anden vej ) - dermed var muligheden for fejlbrug ( indlemmelse i andre tog ) minimeret ;-) det noget lettere at se i en vognpark på opstillingsspor at der er noget der vender modsat end at skulle kigge efter numre ;-)

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Hvorfor...?

af Lars Møller Jensen, 7/10 2015, 11:55 (3126 dage siden) @ h087

:-)

det K 564 skriver er da ellers klart nok ;-) skulle jeg da mene

da den Bns der blev brugt till sorte lyntog havde noget udstyr som andre Bns ikke havde

så vendte alle andre Bns uden dette udstyr snuden mod nord ( den ene vej ) - og den Bns der blev brugt til sorte lyntog vendte snuden mod syd ( den anden vej ) - dermed var muligheden for fejlbrug ( indlemmelse i andre tog ) minimeret ;-) det noget lettere at se i en vognpark på opstillingsspor at der er noget der vender modsat end at skulle kigge efter numre ;-)

mvh
henning h087

Hej

Jeg mener at det havde noget at gøre med lokets placering på storebæltsfærgen.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak