Avatar

Den Gordiske Knude

af Futfar, Kajerød, 17/8 2015, 16:42 (3175 dage siden)

Er der nogen på dette forum der kan oplyse mig om - foto/beskrive - hvordan man laver et diamantkryds med 4 slanke sporskifter og et "normalt" sporkryds, ved anvendelse af Märklin C-spor?
Uden at der bliver meget stor afstand mellem de paralle spor, der ønskes forbundet. Jeg er i besiddelse af samtlige størrelser lige og kurvede sporstykker, men jeg kan ikke få det til at passe sammen til et diamantkryds.
Ved almindelige sporskifter, og "englændere", samt det særlige sporkryds, er der ingen problemer.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Den Gordiske Knude

af seg @, 17/8 2015, 17:47 (3175 dage siden) @ Futfar

Sortimentet af såvel C- som K-skinner mangler et krydsspor
med den fornødne vinkel (=2x sporskiftets vinkel) til at
bygge et diamantkryds med de slanke sporskifter.
Hvorfor vides ikke.

Ærbødigst

Svend G.

Den Gordiske Knude

af bygger01, 17/8 2015, 20:11 (3175 dage siden) @ seg

Gælder det ikke kun for C skinner ?

Den Gordiske Knude

af seg @, 17/8 2015, 21:09 (3175 dage siden) @ bygger01

Nej, det gælder også K-skinner.
De slanke sporskifter (22715, 22716) har 14 grader og 26/60 vinkel.
Her behøves et krydsspor med 28 grader og 52/60 vinkel,
dvs. i praksis 29 grader - 30 kunne vel også gå an.

I K-skinner fås krydsspor imidlertid kun med 45 (2258) eller
22,5 (2259) graders vinkel.

Altså ingen diamantkryds med slanke sporskifter, med
mindre man er ferm nok til at bygge det manglende
krydsspor selv.

Ærbødigst


Svend G.

Avatar

Den Gordiske Knude

af Futfar, Kajerød, 19/8 2015, 17:24 (3173 dage siden) @ Thomas Jespersen

Tak for dit svar, men mit problem er med C-spor:-P Det ser ellers fint og avanceret ud, men der er, mig bekendt, ikke nogen fabrikant der begiver sig i lag med tilsvarende gode løsninger til C-spor. Man kunne jo så - på udvalgte strækninger - anvende dine foreslåede spor, det vil da indgå i mine overvejelser, her hvor jeg er i gang med at bygge et helt anderledes anlæg.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Avatar

Den Gordiske Knude

af Futfar, Kajerød, 26/8 2015, 16:43 (3166 dage siden) @ Thomas Jespersen

Tak for dit fine svar, med billeder. "På billedet du ser hvordan";-). Desværre er mit tyske sprog på "folkeskolestadiet", men indenfor en overskuelig fremtid, skal jeg tilbringe en del tid sammen med en ligesindet - hvad angår MJ - og som er ganske velbevandret ud i det tyske sprog; her kan jeg nok få hjælp til det sproglige. Dit link ligner helt klart noget jeg kan bruge, såfremt jeg er i stand til at nedbringe antallet af tommelfingre :-P
Mange tak:-P.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Den Gordiske Knude

af bygger01, 18/8 2015, 11:25 (3174 dage siden) @ seg

Du har ret, det er ikke muligt med de slanke lige ud af kasserne ......

Så er kun de mindre, men det er jo spørgsmålet !

Avatar

Den Gordiske Knude

af Futfar, Kajerød, 19/8 2015, 17:03 (3173 dage siden) @ seg

Gode Hr. Svend.
Tak for dit svar, men det er nu ikke lige sådan jeg oplever C-SPORETS geometri. K-spor kender jeg intet til, så det lader vi lige ude i denne sammenhæng. Hvad vinkler angår, er der ingen problemer!
De slanke sporskifter 24711 og 24712, har en vinkel på 12,1 grad, og det "normale" sporkryds 24640 har en vinkel på 24,3 grader. Og det giver jo så ikke anledning til problemer![image]
Næhh, det er de paralelle spor der giver mig problemer: Der er en afstand på 176,2 mm, og som nævnt i trådens start, har jeg samtlige sporstykker til at lægge dette "puslespil", men jeg kan ikke få det til at passe:-([image]
Der mangler lige 2,5 mm, og det er derfor jeg spørger i forum, for jeg er vel næppe den første der oplever en særhed i Märklins, ellers gennemtænkte, sporgeometri.:-P
Som nævnt, er der ingen - hverken vinkel/-afstandsmæssige problemer, ved anvendelse af sporskifter 24611/-12 samt sporkryds 24649.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Den Gordiske Knude

af h087 ⌂, bagsværd, 19/8 2015, 17:33 (3173 dage siden) @ Futfar
redigeret af h087, 19/8 2015, 18:01

:-)

hej futfar

du må ind og snitte

eller skrive til Märklin og gøre dem opmærksom på problemet, de har nok ikke tænkt det HELT igennem aligevel.;-)

men jeg legede lidt med scarm og lavede dette - men da jeg ikke er C skinne kører - ved jeg ikke om det kan lade sig gøre at snitte så meget !?

[image]

vi i 2 skinne ( fx peco ) er jo vant til at tilsnitte og kan derfor lave nogle flere tilpasningsmuligheder

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Avatar

Den Gordiske Knude

af Futfar, Kajerød, 26/8 2015, 16:05 (3166 dage siden) @ h087
redigeret af Futfar, 26/8 2015, 16:18

Tak til Jer alle for svar, og konklusionen må så være, at det ikke er muligt, uden at snitte hist og her. Noget som jeg forsøgte for et stykke tid siden, med et par molestrerede skinnestykker til følge.:-(.
Men Jeres svar gav mig dog nogle ideer, som jeg så vil forfølge.
Og så er der jo godt nyt hvad kurvede sporskifter angår:-P. De hidtidige har jo nærmest været ubrugelige til kørsel med vogne over 20 cm, samt materiel der ikke er udstyret med Märklin hjul, og da en ikke uvæsentlig del af mit rullende materiel ikke er Märklin, er det en bekostelig affære at udstyre hele vognparken med 3-leder hjul. Ganske vist er der forhandlere der ombytter til andre hjul UB, andre har en pris på andre hjul.
Og så kan jeg føje til, at Heljans MO i 1800-serien overhovedet ikke kan passere de eksisterende kurvesporskifter; de nøjes ikke med at afspore, næhh, de lægger sig ned på siden, og som et uartigt barn, nægter de totalt at have med disse at gøre.:-( :-( :-(.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Avatar

Den Gordiske Knude, forløst men ikke løst.

af Futfar, Kajerød, 29/8 2015, 15:13 (3163 dage siden) @ Futfar
redigeret af Futfar, 29/8 2015, 15:18

Vel vidende, at C-sporets sporgeometri ikke har slanke dobbelte sporkrydsskifter, er det nu, den på billedet, viste sporudfletning jeg gerne ville kunne genopføre på mit igangværende banebyggeri.[image].
Trefløjede sporskifter findes jo heller ikke i slank udgave, så jeg må vel belave mig på at skulle bruge en del ressourcer på at skifte til andre hjul, der kan befare en sådan sporudfletning.[image].
Sporudfletningen er lavet så det ene tomme spor er til Y-vending af hele togstammer. Alle 4 indkørselsspor giver adgang til samtlige opstillingsspor.
Ikke korrekt, vil nærkiggere påstå, men uden for billederne, er der etableret transversaler mellem inderste og yderste tilkørselsspor. Jeg havde ikke lige de 2 manglende "englændere" den dag.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Avatar

Seneste nyt!

af Futfar, Kajerød, 29/8 2015, 17:42 (3163 dage siden) @ Futfar
redigeret af Futfar, 29/8 2015, 17:46

Fra sædvanligvis velorienteret kilde, lyder det, at man kan montere Heljans, pæne, men umuligt kørende personvogne, med Fleischsmanns AC-hjul, hvem skulle ha' troet det om den hæderkronede 2-leder fabrikant? Det må afprøves!
Nogen der kan bekræfte dette ?

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Seneste nyt!

af ped, Hg, 30/8 2015, 12:33 (3162 dage siden) @ Futfar

Hej

jeg havde på min Märklin K-skinne bane et enkelt kurvesporskifte (alt andet var slankt, undtagen migsælv).
Jeg mener at alle mål og radier er ens for K- og C-skinner - der er vel "bare" ballasten til forskel.

Jeg kørte med mange fabrikater og havde aldrig afsporinger lige dér.
Alle personvogne og godsvogne jeg havde, fik aldrig skiftet hjul og jeg kørte en del med Märklin kortkoblinger.


Mit hovedtema var "Kystbanen" - altså med mange forsinkelser (vits!)...

Nej det var med ekspresstog som "Skandiapilen" og tit var den svenske pakvogn P5 fra Heljan med.
Endvidere havde alle godstog togførervogn CU fra Hobbytrade.

Hvis P5, CU, Heljan P og MO passere sporforbindelser, kunne alle køretøjer
NB! Kortkoblinger på P5 og CU sendte til gengæld adskillige puffer ud i rummet!


Venligst
pediHg

Foto af svensk stamme med P5 på personrist (drejeskive til venstre og hovedspor og udtræk ved væg:
[image]


Foto af CU som med de andre vogne slæbes i udtræk af enten MH eller F. Bemærk sidste vogn er stødrangeret helt op i væggen!
[image]

Seneste nyt! - lidt litrerings krakileri

af Lars Møller Jensen, 2/9 2015, 20:49 (3159 dage siden) @ ped


Mit hovedtema var "Kystbanen" - altså med mange forsinkelser (vits!)...

Nej det var med ekspresstog som "Skandiapilen" og tit var den svenske pakvogn P5 fra Heljan med.

Hej Ped

Jeg må lige ile med en korrektion, den viste 2-akslede SJ pakvogn hedder FV1, og har vist
aldrig kørt i Skandiapilen, det var jo et medtager-ikke-rejsegods-tog.
Egne observationer 1962-72 har ikke afsløret nogen pakvogn i Skandiapilen.
Derimod gik en FV1 fra Helsingør i persontoget 11.00 til København og retur i persontoget der afgik fra København 20.22, det var det der havde afvigende minuttal, da det førte bureau.
FV2 forekom af og til som afløser.

Se evt min blog: http://togtid.blogspot.se/2014/02/rigtigt-tog-til-umea.html

Der forekommer begge vogne FV2 dog i ombygget stand, som togvarmevogn.

[image]

Her ses Skandiapilens udlandsdel (de 3 forreste vogne på billedet) ved rangeringen i Hälsingborg august 1970

Mere SJ litrerings krakileri

af Rolf Berg, 3/9 2015, 00:28 (3159 dage siden) @ Lars Møller Jensen

SJ omlitrerede vognparken 1970 efter ha begyndt lidt stilsomt tidligere :
"o" , lille nul (i Bo5k = B noll fem k) forsvandt og stort V markerede toakslede vogne .
Gl F5/F5k blev FV1 (men vogne med dampvarme fik IKKE stort K ved omlitreringen .
Gl F5a blev FV2 (og 12 F5a var allerede ombygget til togvarmedieselgeneratorvogne S17d og blev SV1) . 7 F5a ombyggedes 1956 til F5b för brug på HH , den åbne perron blev indbygget og vognene fik harmonika samt sidegang for rejsendegennengang . De blev FV3 (inget K , ant dampvarmen deaktiveret/fjernet) .
Alt (? de meste af) SJ personvognsmateriel hade för 1970 (men jeg ved ikke fra hvornår en bindestreg efter vognlitra og bagved stod bogstaverne -L (elvarme) , Å (ångvarme = dampvarme) solo eller tilsammen .+
Se også linket :
http://www.jarnvag.net/vagnguide/utgangna-personvagnar
Desvärre er der en fejlomlitrering på FV2 og FV3 , et forsög at skrive en rettelse gik ikke igenem , "Serverfejl" .
SJ korte bogierejsegodsvogne Fo5a og Fo6b blev 1970 til F5 hhv F6K og senere (ved modernisering fra ca 1990) til F35 hhv F26K (kvadratmeter rejsegodsplads) .
Der har väret flere omlitreringer/ombygninger etc og man kan läse om det i de 3 böger fra Stockhoms ModellJärnvägsklubb . Personvagnar : av 30 talsmodell , av 40-50 talsmodell og av 60 talsmodell .
Og nu forstår i måske hvorfor en del svenskere taler om DSB motorvogne litra "M-noll" .
mvh Rolf Berg

Mere SJ litrerings krakileri

af Rolf Berg @, 3/9 2015, 00:36 (3159 dage siden) @ Rolf Berg

Undskyld Fo6B skal väre Fo5b .
Mvh Rolf Berg

Avatar

Seneste nyt! (AC-hjul fra Roco passer).

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 30/8 2015, 16:26 (3162 dage siden) @ Futfar

Fra sædvanligvis velorienteret kilde, lyder det, at man kan montere Heljans, pæne, men umuligt kørende personvogne, med Fleischsmanns AC-hjul, hvem skulle ha' troet det om den hæderkronede 2-leder fabrikant? Det må afprøves!
Nogen der kan bekræfte dette ?

Roco's gængse AC-hjul passer aldeles udmærket til Heljan-vogne - de fås (kan købes) hos enhver velassorteret modeltogspusher.

Jeg oplever ikke Heljan's vogne som "umuligt kørende" - det er vist mere et spørgsmål om hvorvidt dine ultrakorte og ultrakrumme sporskifter er forenelige med vogne med forbilledlig længde, som efterhånden er blevet standarden for 2-skinne materiel.
Så i denne forbindelse er det altså ikke vognene, der er noget galt med... ;-)

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Den Gordiske Knude

af Michael Moser Thomsen @, Fredericia, 29/9 2015, 15:47 (3132 dage siden) @ Futfar

Tillad mig at komme med et indspark til den lange tråd om diamant/dobbelttransversal. Jeg bruger selv c-skinner og kun slanke sporskifter.
Den mindste man kan lave (hvor man kan benytte 24640 selvom vinklen ikke er helt korrekt). Den er så stor, at der indgår en 24236 på ydersiden, hvilket svarer til et slankt skifte, som kan være med til at forhøje virkningen af en komprimeret sporvej (noget jeg holder af).
Figuren består af:

24071-----24236-------24077-----24071
24071 24071
---24071 24071---
---24640---
---24071 24071---
24071 24071
24071-----24236-------24077-----24071

Det er forhåbentligt til at gennemskue.

[image][/img]

Deluxemodellen kan bestilles hos f.eks. weichen-walter.de som håndbygger ALT.

Jeg har fået en lavet, hvor dogmet var at de slanke skifter skulle kunne sættes på og at der ikke måtte laves modifikationer på skifterne:

[image]

Venlig hilsen
Michael Moser Thomsen

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak