Litra Bv...? tidligere litra ABg

af Jan Bøgedal Slundt @, 25/7 2015, 10:22 (3198 dage siden)

Var lidt på udkik efter "nye" B vogne til modelbanen, og faldt over litra Bv. DSB havde 20 stk. tidligere litra ABg men hvad blev de brugt til...?

mvh.

Jan

Litra Bv...? tidligere litra ABg ( tog med Bv i 1982 )

af h087 ⌂, bagsværd, 26/7 2015, 16:11 (3197 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt
redigeret af h087, 26/7 2015, 16:22

:-)

Tog med Bv vogne sommeren TKP1982V mandag

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

det er så bare på en mandag og som det ses i Jylland og Fyn

på et tidspunkt vil oprangeringsplanerne i tidsrummet 1970 - 1993 blive scannet og lagt på www.rundremisen.dk i PDF filer ( man kan som gæst gå på www.rundremisen.dk og gennemse hvad der pt ligger der (foto og planer mm) men for at skrive, forstørre/kopierer/downloade foto/planer - betinger det oprettelse som bruger)
Pt er kun Lyntog og IC 1982ØV og persontog 1982V scannet og lagt på pdf og vil blive lagt på www.rundremisen.dk i jernbanearkivet/togplaner - når jeg når til 1982, pt er jeg ved 1960

maskinerne kan vi også finde i maskinløbsplaner, både på Ole Dinesens side
www.oledinesen.dk/danmark-maskinplaner
og der kommer også nogle på rundremisen.
Tjenestekøreplanerne haves også og de kommer også på et tidspunkt

muligvis kan vi også finde vognenumrene, hvis vi går igennem vognløbsplanerne, men det ligger ude i fremtiden - langt ude;-)

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Litra Bv...? tidligere litra ABg ( tog med Bv i 1982 )

af Jan Bøgedal Slundt @, 26/7 2015, 21:59 (3197 dage siden) @ h087

:-)

Tog med Bv vogne sommeren TKP1982V mandag

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

det er så bare på en mandag og som det ses i Jylland og Fyn

på et tidspunkt vil oprangeringsplanerne i tidsrummet 1970 - 1993 blive scannet og lagt på www.rundremisen.dk i PDF filer ( man kan som gæst gå på www.rundremisen.dk og gennemse hvad der pt ligger der (foto og planer mm) men for at skrive, forstørre/kopierer/downloade foto/planer - betinger det oprettelse som bruger)
Pt er kun Lyntog og IC 1982ØV og persontog 1982V scannet og lagt på pdf og vil blive lagt på www.rundremisen.dk i jernbanearkivet/togplaner - når jeg når til 1982, pt er jeg ved 1960

maskinerne kan vi også finde i maskinløbsplaner, både på Ole Dinesens side
www.oledinesen.dk/danmark-maskinplaner
og der kommer også nogle på rundremisen.
Tjenestekøreplanerne haves også og de kommer også på et tidspunkt

muligvis kan vi også finde vognenumrene, hvis vi går igennem vognløbsplanerne, men det ligger ude i fremtiden - langt ude;-)

mvh
henning h087

Tak for alle indput omkring litra Bv, det eneste jeg selv har kunnet finde er nogle få linier i "Danske personvogne" side 194 øverst :-) 20 vogne blev omdannet til Bv, men én blev senere tilbageført til ABg, da man åbenbart lige manglede sådan en et sted :-)

mvh.

Jan

Litra Bv...? tidligere litra ABg ( tog med Bv i 1982 )

af Jan Bøgedal Slundt @, 26/7 2015, 22:04 (3197 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

øh. lige et spørgsmål mere, var Bv brugt både i distrikt I & II, eller var det kun en "jyde" vogn...?

mvh.

Jan

Litra Bv...? tidligere litra ABg ( tog med Bv i 1982 )

af h087 ⌂, bagsværd, 27/7 2015, 00:01 (3197 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt
redigeret af h087, 27/7 2015, 00:04

:-)

Ifølge DSBs Skematisk fortegnelser over driftmateriellet 1981 - 1985 tilhører alle Bv værkstedsområde (Ar) = Århus
så de kan ikke være brugt i IC tognene Kh - Ko ( København - Korsør ) 1982 hvilket bekræftes af oprangeringsplanerne for IC tog 1982ØV, men efterhånden som jeg får gennemgået og scannet de øvrige TKP 1983 - 1986 ØV får vi det at se - men jeg tror at det var en jydsk vogn eftersom Værkstedsområdet er Ar alle årene ( men det får tiden at vise )

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Litra Bv...? tidligere litra ABg ( tog med Bv i 1982 )

af h087 ⌂, bagsværd, 27/7 2015, 04:34 (3196 dage siden) @ h087

:-)

øh

skrive og eller tataturlejf

Korsør har forkortelsen Kø og ikke Ko :-|

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Litra Bv...? tidligere litra ABg ( tog med Bv i 1982 )

af cm, 27/7 2015, 06:55 (3196 dage siden) @ h087

:-)

øh

skrive og eller tataturlejf

Korsør har forkortelsen Kø og ikke Ko :-|

mvh
henning h087

Det er rigtigt... Ko er Korsbæk...:-P

mvh
Chr

--
[image]

Litra Bv...? tidligere litra ABg ( tog med Bv i 1982 )

af Jan Bøgedal Slundt @, 4/8 2015, 18:33 (3188 dage siden) @ h087

:-)

Tog med Bv vogne sommeren TKP1982V mandag

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

det er så bare på en mandag og som det ses i Jylland og Fyn

på et tidspunkt vil oprangeringsplanerne i tidsrummet 1970 - 1993 blive scannet og lagt på www.rundremisen.dk i PDF filer ( man kan som gæst gå på www.rundremisen.dk og gennemse hvad der pt ligger der (foto og planer mm) men for at skrive, forstørre/kopierer/downloade foto/planer - betinger det oprettelse som bruger)
Pt er kun Lyntog og IC 1982ØV og persontog 1982V scannet og lagt på pdf og vil blive lagt på www.rundremisen.dk i jernbanearkivet/togplaner - når jeg når til 1982, pt er jeg ved 1960

maskinerne kan vi også finde i maskinløbsplaner, både på Ole Dinesens side
www.oledinesen.dk/danmark-maskinplaner
og der kommer også nogle på rundremisen.
Tjenestekøreplanerne haves også og de kommer også på et tidspunkt

muligvis kan vi også finde vognenumrene, hvis vi går igennem vognløbsplanerne, men det ligger ude i fremtiden - langt ude;-)

mvh
henning h087

Hej Henning....

Desværre er jeg ikke så god til DSB'st så jeg får noget ud af de planer, kan du ikke lige oversætte please :-)

Men vognene kom altså ikke i øst...?

mvh.

Jan

Litra Bv...? tidligere litra ABg ( tog med Bv i 1982 )

af h087 ⌂, bagsværd, 5/8 2015, 04:10 (3187 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt
redigeret af h087, 5/8 2015, 05:01

:-)

Hej Jan

det bliver ganske kort, da jeg ikke er helt inde i det hele, især det nyere dvs efter 1972/74 ( der er nok at gøre med at forstå de gamle planer før de blev skematiske som denne - dvs min hovedinteresse ligger i 1950 - 1956 altså epoke 3a og epoke 3b : 1956 - 1965 og i mindre grad epoke 3 UIC 1965 - 1972/74 og derefter - men jeg skal prøve at gøre mit bedste - men på lørdag skal jeg træffe en der ved langt mere ( min læremester/underviser ) om dette - vil prøve at få ham til at skrive noget om det - men det er såvidt jeg har forstået et meget stort emne

men vi tager denne
[image]

Ar : Aarhus
3949 : tognummer
Sl : Silkeborg
7781 : tognummer
Hr : Herning

altså tog 3949 Aarhus - Silkeborg - fortsætter som tog 7781 Silkeborg - Herning

R3 er jeg ikke inde i hvad betyder, men....

så er der
Bgh : personvognslitra/2 kl personvogn med harmonikaovergang
Bv : personvognslitra/2 kl personvogn med gummivulstovergang
(BDh) personvognslitra/2 kl personvogn med rejsegodsrum og harmonikaovergang - (om litra) betyder , ihvertilfælde i de gamle planer at vognen kører tom, dvs ingen rejsende i denne vogn (aflåst ) men muligvis kan det også betyde at rejegodsrummet ikke benyttes - men får det undersøgt, tror dog mest på tom vogn

så er Sl
tpl 7

her skal vi ind i togplan 7 og se hvad det er, men er nok godsvogne der kobles på i Silkeborg til Herning

altså ialt

tog 3949 Aarhus - Silkeborg : lok ( skal findes i maskinløbplanerne ) - Bgh - Bv - (BDh)

tog 7781 Silkeborg - Herning : Lok - Bgh - Bv - (BDh) og så diverse godsvogne ifølge togplan 7 ( Silkeborg - Herning )

de små numre 120.21, 130.2, 153.2 er vognløbsnumre ( ikke vognens nummer ) og antal i løbet - fx 120 er vognløbsplanens nummer og der bruges 21 vogne

og 3906 er det tog vognene Bgh - Bv - (BDh) forsætter i fra Herning

og nej - jeg tror ikke de var i øst 1982, da stationering/værkstedsområde er Aarhus - men skal få det undersøgt, pt har jeg kun scannet planerne på IC og lyn tog i øst/vest 1982 samt persontog 1982 vest og der er ingen Bv vogne i IC togsoprangeringerne 1982 øst, heller ikke som lokale vogne, men måske når jeg får set i/scannet persontogsplanerne fra 1982 øst - men tvivler på at de kørte i øst i 1982 ( planerne fra 1970 - 93 bliver først fra efteråret/vinteren - da jeg pt har nok at gøre med at genskabe/indlægge/formaterer ca 15000 filer i rundremisen pga server/databasenedbrud, samt at der også er ca 200 togplaner fra årene 1950 - 170 der afventer scanning - og så alt det andet der kommer indimellem )

dernæst skal man altid huske på at alle planer fra DSB bør betragtes som hensigtsplaner - hvis alt går som det skal - ( kunne godt tænke mig en plan der hed "sådan gik det" ;-) :-D - de findes vist nok ! ) men ellers skal man ind i de daglige planer fra den gang - fx bremseseddel - ( og dem findes der nok ikke mange af gemt !! ) og for maskiner skal man se i depotet daglige planer - og dem er der nok heller ikke gemt mange af - men jeg ved at der findes vognløbsplaner hvor der kan ses vognlitra, vognnumre, og i hvilke tog de skulle kører i - men det er et meget omfattende arbejde at give sig i kast med, så ......

håber at det gav lidt svar på dine spørgsmål, eller må du spørge igen, men nogle gange er det et større og meget tidskrævende arbejde at finde/lave svar på.

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Litra Bv...? tidligere litra ABg ( tog med Bv i 1982 )

af Ole M. Nielsen ⌂, 5/8 2015, 09:43 (3187 dage siden) @ h087

:-)

R3 er jeg ikke inde i hvad betyder, men....

Det kunne være den type rengøring som vognene har fået.
Rengøringen var delt op i klasser ; R0, R1, R2, R3, R4 og R5.

Mener det er beskrevet i ordre L, men mit eksemplar er pt. på fjernlager.
Dog mener jeg at kunne huske at R4 var hovedrengøring og R5 var rengøring af rejsegodsvogne.
Postvæsenet stod vist selv for rengøring af deres bureau-vogne.

--
Ole M. Nielsen
www.godsvogne.dk

Litra Bv...? tidligere litra ABg ( tog med Bv i 1982 )

af Jan Bøgedal Slundt @, 5/8 2015, 21:30 (3187 dage siden) @ h087

:-)

Hej Jan

det bliver ganske kort, da jeg ikke er helt inde i det hele, især det nyere dvs efter 1972/74 ( der er nok at gøre med at forstå de gamle planer før de blev skematiske som denne - dvs min hovedinteresse ligger i 1950 - 1956 altså epoke 3a og epoke 3b : 1956 - 1965 og i mindre grad epoke 3 UIC 1965 - 1972/74 og derefter - men jeg skal prøve at gøre mit bedste - men på lørdag skal jeg træffe en der ved langt mere ( min læremester/underviser ) om dette - vil prøve at få ham til at skrive noget om det - men det er såvidt jeg har forstået et meget stort emne

men vi tager denne
[image]

Ar : Aarhus
3949 : tognummer
Sl : Silkeborg
7781 : tognummer
Hr : Herning

altså tog 3949 Aarhus - Silkeborg - fortsætter som tog 7781 Silkeborg - Herning

R3 er jeg ikke inde i hvad betyder, men....

så er der
Bgh : personvognslitra/2 kl personvogn med harmonikaovergang
Bv : personvognslitra/2 kl personvogn med gummivulstovergang
(BDh) personvognslitra/2 kl personvogn med rejsegodsrum og harmonikaovergang - (om litra) betyder , ihvertilfælde i de gamle planer at vognen kører tom, dvs ingen rejsende i denne vogn (aflåst ) men muligvis kan det også betyde at rejegodsrummet ikke benyttes - men får det undersøgt, tror dog mest på tom vogn

så er Sl
tpl 7

her skal vi ind i togplan 7 og se hvad det er, men er nok godsvogne der kobles på i Silkeborg til Herning

altså ialt

tog 3949 Aarhus - Silkeborg : lok ( skal findes i maskinløbplanerne ) - Bgh - Bv - (BDh)

tog 7781 Silkeborg - Herning : Lok - Bgh - Bv - (BDh) og så diverse godsvogne ifølge togplan 7 ( Silkeborg - Herning )

de små numre 120.21, 130.2, 153.2 er vognløbsnumre ( ikke vognens nummer ) og antal i løbet - fx 120 er vognløbsplanens nummer og der bruges 21 vogne

og 3906 er det tog vognene Bgh - Bv - (BDh) forsætter i fra Herning

og nej - jeg tror ikke de var i øst 1982, da stationering/værkstedsområde er Aarhus - men skal få det undersøgt, pt har jeg kun scannet planerne på IC og lyn tog i øst/vest 1982 samt persontog 1982 vest og der er ingen Bv vogne i IC togsoprangeringerne 1982 øst, heller ikke som lokale vogne, men måske når jeg får set i/scannet persontogsplanerne fra 1982 øst - men tvivler på at de kørte i øst i 1982 ( planerne fra 1970 - 93 bliver først fra efteråret/vinteren - da jeg pt har nok at gøre med at genskabe/indlægge/formaterer ca 15000 filer i rundremisen pga server/databasenedbrud, samt at der også er ca 200 togplaner fra årene 1950 - 170 der afventer scanning - og så alt det andet der kommer indimellem )

dernæst skal man altid huske på at alle planer fra DSB bør betragtes som hensigtsplaner - hvis alt går som det skal - ( kunne godt tænke mig en plan der hed "sådan gik det" ;-) :-D - de findes vist nok ! ) men ellers skal man ind i de daglige planer fra den gang - fx bremseseddel - ( og dem findes der nok ikke mange af gemt !! ) og for maskiner skal man se i depotet daglige planer - og dem er der nok heller ikke gemt mange af - men jeg ved at der findes vognløbsplaner hvor der kan ses vognlitra, vognnumre, og i hvilke tog de skulle kører i - men det er et meget omfattende arbejde at give sig i kast med, så ......

håber at det gav lidt svar på dine spørgsmål, eller må du spørge igen, men nogle gange er det et større og meget tidskrævende arbejde at finde/lave svar på.

mvh
henning h087

Hej Henning :-)

Så blev jeg da lidt klogere, men du skriver at der nok blev tilkoblet godsvogne på turen...!!! Jeg troede ikke man kunne finde blandet tog i starten af 80'erne...!!
Så noget helt andet, hvad tror du lokomotivet var..? MX, MY eller måske 2 MO i forspand...? vel næppe MZ..

mvh.

Jan

Litra Bv...? tidligere litra ABg ( tog med Bv i 1982 )

af h087 ⌂, bagsværd, 5/8 2015, 23:26 (3187 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt
redigeret af h087, 6/8 2015, 00:23

:-)

Hej Jan og selvfølgelig alle andre der er interesseret

først begrebet blandet tog. mener at det var i 60erne at det faldt bort, men mange blander det sammen, men et blandettog er et langsomtkørende personførende godstog ( 45 - 60 km/t ) som standsede ved næsten alle stationer og rangerede. Et persontog/eksprestog kan sagtens medfører godsvogne, som regel Il/ekspressgodsvogne samt hastervogne, men derfor er de stadig person, il, eksprestog, afhænger af hastighed, standsningsmønster. fx har Eksprestoget "Nordpilen" medført fiske, kølevogne samt andre hastervogne ( de skulle så bare være beregnet til 100/120 km/t ( dvs s eller ss mærket ) til Frederikshavn, men det er ikke skrevet op i planerne, men mere en disponering der fortages fordi det var nødvendigt !!,

( men fx landsdelsekspresstog E 85 København(Kh) - Aalborg(Ab) medførte i mange år fast 2/3 godsvogne HD/IAL vogne, F527**, F528** og I474*** : dette fra oprangeringplaner fra 1953, men var fast igennem en hel del år
F 527 : Godsbanegården(Gb) - Brønderslev(Bl) ( kommer med G 2069 til Aarhus(Ar), kobles på E 85 Aarhus(Ar) - Aalborg(Ab) og videre med tog P 919 Aalborg(Ab) - Brønderslev(Bl)
F 528 : Godsbanegården(Gb) - Hjørring(Hj)/Frederikshavn(Fh), med G 2069 og sættes på E 85 i Aarhus(Ar) - Aalborg(Ab)/Hjørring(Hj) ( denne kunne så godt afkobles i Aalborg(Ab) og kører med G 2049 til Hjørring(Hj), hvor den stod til om eftermiddagen og vidreførtes til Frederikshavn(Fh) med G 2935
I 474 : Grenå(Gr) - Frederikshavn(Fh) kom fra Grenå(Gr) med tog 642 til Aarhus(Ar) og blev sat på tog E 85 og gik med til Frederikshavn(Fh), men tog E 85 er hele tiden et eksprestog, uanset godsvogsbefordring ) -
igen et omstændigt og omfattende emne -

så vi går over til maskinbenyttelsen af de viste tog 3949 og 7781 fra Tkpl 1982V :

[image]

P 3949 hastighed 100/120 km/t og belastning 200tons* : her er maskinen en nedkassificeret MY altså en MV, hvilke numre kan findes i jernbanens database og der kan nok ses hvilke MV der var i vest i 1982, så en af dem.
bemærk også ankomsttiden 16.31 til Silkeborg

og i Silkeborg bliver MV´en spændt fra og toget/vognene overtages af en MX og skifter togart og tognummer til G 7781 hastig 80 km/t belastning 500tons* afg fra Silkeborg 17.48, altså tid nok til at sætte godsvogne på, bemærk også at toget er rubiceret som G = Godstog, men kan vel siges at være personførende godstog - og ikke blandettog, da begrebet ikke eksisterer mere, men er vel almindeligt brugt/opfattet som sådan af ikke jernbanefolk

[image]

* betyder ikke at der er 200 eller 500 tons på krogen, men er det antal tons/belastning hvormed køreplanen kan overholdes med de forskrevne maskiner og afhænger af strækningshasttighed, togkrydsninger, stationsophold og stigninger.

** F = fragtstyksgodsvogn, 527/528 vognløsnummer og ikke vognnummer
*** I = Ilstykgodsvogn, 474 vognløbsnummer og ikke vognnummer
togplaner 2, 3 og 7

mvh
henning h087

PS : der kan vel godt ses hvorfor man bruger stationsforkortelser i skrivelser mm - der bliver sparet mange anslag og bogstaver når der telegraferes eller maskin/tastaturskrives, men når man siger det udtales hele navnet, selvom jernbanekyndige ved hvad forkortelserne står for

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Litra Bv...? tidligere litra ABg ( tog med Bv i 1982 )

af Steff, 6/8 2015, 08:12 (3186 dage siden) @ h087

Overhovedet intet at tilføje, men stor ros til Henning for en god, instruktiv og let forstålig forklaring.
Godt at få belyst begrebet "Blandettog" og at hvis man hænger en G-vogn efter et personførende tog, behøver det absolut IKKE at være et blandettog, det gode eksempel med NE.

Fortsat god - forhåbentlig - dag!

Steffen Dresler

Litra Bv...? tidligere litra ABg ( tog med Bv i 1982 )

af cm, 6/8 2015, 09:30 (3186 dage siden) @ Steff

Overhovedet intet at tilføje, men stor ros til Henning for en god, instruktiv og let forstålig forklaring.
Godt at få belyst begrebet "Blandettog" og at hvis man hænger en G-vogn efter et personførende tog, behøver det absolut IKKE at være et blandettog, det gode eksempel med NE.

Fortsat god - forhåbentlig - dag!

Steffen Dresler

-og god dag herfra...

Det mangfoldiggør jo mulighederne på modelbanen betragteligt... :-)

mvh
Chr

--
[image]

Litra Bv...? tidligere litra ABg ( tog med Bv i 1982 )

af Jan Bøgedal Slundt @, 7/8 2015, 00:28 (3186 dage siden) @ cm

:-)
Jeg vil også gerne sige tak for info. Desværre kan jeg jo så ikke bruge litra Bv til mit anlæg, da jeg kører øst for Storebælt :-(

mvh.

Jan

p.s. er der nogen som har et billed af Bv i drift..?

Litra Bv...? tidligere litra ABg ( tog med Bv i 1982 )

af Hans Ole, 11/8 2015, 15:48 (3181 dage siden) @ cm

For år tilbage har jeg 2 gange haft en godsvogn bag på et personførende MR.
En gang fra Kolding til Esbjerg var en lukket godsvogn som en kunde i Esbjerg manglede.
Anden gang var en Ks med en PMV fra Herning til Skjern.
Skjerns Ardelt kom og hentede vognen som senere blev leveret til sidesporet i Borris.
Desvære lang tid før det var normalt at have kamera i lommen!

Mvh Hans Ole

Litra Bv...? tidligere litra ABg ( tog med Gv i 1982 )

af Lars Møller Jensen, 16/8 2015, 17:17 (3176 dage siden) @ Hans Ole

For år tilbage har jeg 2 gange haft en godsvogn bag på et personførende MR.
En gang fra Kolding til Esbjerg var en lukket godsvogn som en kunde i Esbjerg manglede.
Anden gang var en Ks med en PMV fra Herning til Skjern.
Skjerns Ardelt kom og hentede vognen som senere blev leveret til sidesporet i Borris.
Desvære lang tid før det var normalt at have kamera i lommen!

Mvh Hans Ole

Hej

Et andet tog men også på vej til Skjern afgår fra Herning i september 1982.

[image]

Desværre er kvaliteten ikke så god.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak