Heljan vogne der afsporer i R1 kurver

af Sune, Tønder, 20/7 2015, 10:51 (3207 dage siden)
redigeret af Sune, 20/7 2015, 10:56

Hej

Hvordan kan det være at Heljan laver nogle flotte vogne men som ikke kan klare R1 kurver på Märklin C spor.

Er det kun et problem når vognene skal køre på Märklin C Spor??

Jeg har skiftet til AC hjul.
Og ved en af vognene har jeg klippet noget pynt af så boogierne har plads.
Det jeg ikke har forsøgt endnu er at tilføje noget vægt. Fik at vide at jeg bare kunne ligge nogle sten i vognen som vægt. Men kan det virklig være rigtigt at man skal det for at vognene kan klare R1 kurver.??

MvH

Sune Nielsen

Heljan vogne der afsporer i R1 kurver

af Tonny Brandt Andersen ⌂, 20/7 2015, 11:28 (3207 dage siden) @ Sune

Du skal opbygge din bane efter hvilke vogne du vil køre med. De store røde personvogne fra Heljan og Heris har behov for større radius end de korte vogne.

Jeg benytter Rocoline skinner og kører DC. Mindste radius jeg kan benytte er Rocoline R5 (542,8 mm 30°). Det samme gælder hvis du for eksempel køber et Hobbytrade ME lokomotiv. Der oplyser man minimum radius i vejledningen.

Heljan vogne der afsporer i R1 kurver

af bygger01, 20/7 2015, 12:32 (3207 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen

Det er vel ikke de indvendige pufferne, der støder sammen ?

Heljan vogne der afsporer i R1 kurver

af gæst, 20/7 2015, 21:38 (3207 dage siden) @ Sune

Hvordan kan det være at Heljan laver nogle flotte vogne men som ikke kan klare R1 kurver på Märklin C spor.


Er løsningen ikke bare at anvende Märklins egne B-vogne i stedet?

Heljan vogne der afsporer i R1 kurver

af Lasse St, 21/7 2015, 07:23 (3207 dage siden) @ gæst

Heljans B vogne kan sagtens køre i R1 kurver på Märklin C skinner. Det gør alle mine Heljan vogne uden problemer og de kan endda også klare S kurver ved R1 radius. Det kræver dog et par mindre justeringer. På nogle vogne skal man fjerne bufferne og de små tap'er, som sidder under bufferne. Det er de tap'er, der gør at slangerne i siden sidder fast under vognen ved bufferne. De gør at koblingskulissen ikke kan bevæge sig helt så yderligt, som en R1 kurve fra Märklin kræver. Herefter kører Heljans B vogn type fint :-)

Må jeg så lige tilføje en observation: Alle mine lange 1:87 vogne fra Hobbytrade (dobbeltdækker), fra Acme, Roco, Heris, LS models m.m. De kører alle fint i Märklin R1 kurver uden at det kræver justeringer på nogen måde. Så den skrøne med at lange passagerervogne ikke kan køre på Märklin anlæg med små kurver, den passer altså ikke :-)

Heljan vogne der afsporer i R1 kurver

af Lasse St, 21/7 2015, 07:33 (3206 dage siden) @ Lasse St

NB: Det skal dog lige tilføjes, at du ikke kan anvende Märklin kortkoblinger. Det er faktisk kun på meget få vogn typer/modeller fra andre producenter, hvor du kan anvende Märklins kortkoblinger. Så vil vognene afspore. Jeg anvender selv Roco kortkoblinger til Heljan vogne og Fleischmann profi kortkoblinger til Heris/Togmodelle vogne. Så er der ingen problemer :-)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak