Heljan MO

af Lars Møller Jensen, 27/5 2015, 20:13 (3257 dage siden)

Hej,

undskyld min uvidenhed, men kan man køre en Heljan 3-skinne-MO med "analog-jævnstrøm" og i givet fald hvad skal man gøre for at det kam lade sig gøre?

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Heljan MO

af 87-Gruppen, 28/5 2015, 17:00 (3256 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Hej Lars

Ja, den seneste 500 serie Mo'ere kan uden videre køre på analog jævnstrøm.

Mvh Vagn

Heljan MO

af Bent Larsen, 28/5 2015, 17:28 (3256 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Hej
Hvis det er jævnstrøm 3 skinne du vil køre, så skal du bare tage dekoderen ud og sætte en blænd plade i, sådan en har de fleste i deres rodekasse. Hvis du vil køre 2 skinne jævnstrøm skal slæbeskoen af og hjulene skal være isolerede, jeg ved ikke om de nye MO har forskellige hjul AC/DC eller alle har isolerede hjul. Her skal også bruges en blænd plade, og hvis printpladen er på samme måde som Heljans MY skal der flyttes lidt rundt på nogle ledninger.
VH
Bent Larsen

Heljan MO

af Lars Møller Jensen, 28/5 2015, 23:41 (3256 dage siden) @ Bent Larsen

Hej
Hvis det er jævnstrøm 3 skinne du vil køre, så skal du bare tage dekoderen ud og sætte en blænd plade i, sådan en har de fleste i deres rodekasse.
VH
Bent Larsen

Hej
Tak for svaret, det er 3-skinne jævnstrøm der er tale om. Jeg har ikke lige en blændplade, og er ikke helt klar over hvad det er, så jeg ville blive glad for lidt mere forklaring.

Jeg står og vakler mellem en Märklin Delta og en Tillig TFI2 til at styre et lille hyldeanlæg hvor der kun skal køre et tog ad gangen. Har fået fat i begge dele til en meget rimelig pris.

mvh Lars Møller Jensen

Heljan MO

af 87-Gruppen, 29/5 2015, 19:04 (3255 dage siden) @ Bent Larsen

Det rigtigt at man kan erstatte dekoderen med et blindstik, men det er ikke nødvendigt på den nyeste serie Mo, de kører på alle slags strøm uden videre.

Mvh Vagn

Heljan MO

af Bent Larsen, 29/5 2015, 19:39 (3255 dage siden) @ 87-Gruppen

Hej
Hvis det er en multiprotokoll-lokdecoder advarer Heljan mod brug af de gamle blå transformator, de er gift for en decoder siger de. De kan give over 30 v i retningsskift, de anbefaler de nyere grå, der er noget spændingskontrol i.
vh
Bent Larsen

Heljan MO

af Lars Møller Jensen, 29/5 2015, 19:54 (3255 dage siden) @ Bent Larsen

Hej

Det drejer sig om en 1800-MO fra ca 2009, og det er ikke tænkt at skifte retning med perfektomskifter eller lignende, men med polvending, som sagt fra en Tillig TFI2 der giver en impulsbreddestyring.

http://www.tillig.com/dateien/Produkte/TTModellbahnen/Zubeh%C3%B6r/Elektrik/08131_TFi2-...

Mine gamle Märklinlok er næsten alle ombygget med permanentmagneter.

Er en blændplade bare en slags beskyttelses hætte eller indebærer det indbyggede elektriske forbindelser i stkket?

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Heljan MO

af Bent Larsen, 29/5 2015, 20:16 (3255 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Hej En blændplade er en plade med 8 ben som på en decoder, benene er forbundet på en måde, som hvis man satte ledningerne direkte på motoren og lys. Der sidder sådan en plade i alle DC lok. som ikke har decoder fra producenten.
vh
Bent Larsen

Heljan MO

af peterw, 30/5 2015, 08:59 (3255 dage siden) @ Bent Larsen

Hej En blændplade er en plade med 8 ben som på en decoder, benene er forbundet på en måde, som hvis man satte ledningerne direkte på motoren og lys. Der sidder sådan en plade i alle DC lok. som ikke har decoder fra producenten.
vh
Bent Larsen

Nemlig - den ser således ud:

[image]

- Det er næste også til at se hvordan der skal loddes i fald du har et afklippet stik fra en 8-pin dekoder liggende... :-)

Jeg har evt. nok et af dem i rodekassen hvis du vil have et? - Skriv mig en privat besked, så finder vi ud af det.

Peter

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak