Avatar

Rødt/hvidt lys til gamle Heljan MY/MX

af Futfar, Kajerød, 27/3 2015, 17:25 (3318 dage siden)

Omsider kan man købe sig til røde slutlygter - og naturligvis hvide frontlygter - hvis man skulle ønske lidt kolorit på sine gamle Heljan rundsnuder. Det er Fyns Modeltog/Danske Loksounds der markedsfører denne, for mig at se, helt klare forbedring. En rigtig god "brugsforvirring", gør det legende let at skifte det eksisterende lys, til det nye.
Da der skal monteres 3 nye, meget små, lysledere i hver ende, skal man have godt styr på antallet af sine tommelfingre, men monteret, er det en sand fornøjelse, hvis man altså kan tåle at se på andet end det originale lidt søvnige frontlys.
Kan varmt anbefales herfra....

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Rødt/hvidt lys til gamle Heljan MY/MX

af Bent Larsen, 27/3 2015, 20:12 (3318 dage siden) @ Futfar

Hej
Ja en af mine venner viste mig sådanne et print, nemt og enkelt. Det var ikke monteret endnu.
VH
Bent Larsen

Rødt/hvidt lys til gamle Heljan MY/MX

af peterw, 27/3 2015, 20:49 (3318 dage siden) @ Futfar

Omsider kan man købe sig til røde slutlygter - og naturligvis hvide frontlygter - hvis man skulle ønske lidt kolorit på sine gamle Heljan rundsnuder. Det er Fyns Modeltog/Danske Loksounds der markedsfører denne, for mig at se, helt klare forbedring. En rigtig god "brugsforvirring", gør det legende let at skifte det eksisterende lys, til det nye.
Da der skal monteres 3 nye, meget små, lysledere i hver ende, skal man have godt styr på antallet af sine tommelfingre, men monteret, er det en sand fornøjelse, hvis man altså kan tåle at se på andet end det originale lidt søvnige frontlys.
Kan varmt anbefales herfra....

Jeg har også OK erfaringer med sættet - har købt det til mine 2 MX'ere og monteret dem begge på en aften - det var rimeligt nemt, men lidt svært at genfinde den ene lille lyslederstump da den røg på gulvet... :-) Den ene af mine maskiner var dog så gammel at den ikke havde de stik på printet der passede til de stik der er for-monteret på printet. Men lidt ekstra ledningstræk istedet og det spillede fint...

Mvh,

Peter

Rødt/hvidt lys til gamle Heljan MY/MX

af Tonny Andersen, 28/3 2015, 00:21 (3318 dage siden) @ peterw

Jeg har fået oplyst, at med en lille ændring (lodde en ekstra ledning på), kan man styre det røde lys separat med F-tast. Det vil jeg kaste mig ud i på et tidspunkt.

[image]

Avatar

Rødt/hvidt lys til gamle Heljan MY/MX

af Futfar, Kajerød, 28/3 2015, 11:32 (3317 dage siden) @ Tonny Andersen

Næhh, hør nu her!!! Nu får vi endelig røde slutlygter, og det første du gør, er at undersøge hvordan de kan slukkes!!!:-D :-D :-D
Spøg til side, det vil jeg gerne høre mere om, det er jo ikke altid at loket går bagest.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Rødt/hvidt lys til gamle Heljan MY/MX

af Tonny Andersen, 28/3 2015, 22:21 (3317 dage siden) @ Futfar

Når MX skal skubbe Bns, skal man vel have den mulighed, at man kan slukke det hvide lys og kun have det røde tændt. Det hvide lys kommer jo fra Bns vognen ;-)

Rødt/hvidt lys til gamle Heljan MY/MX

af Erling Pedersen, 29/3 2015, 00:01 (3317 dage siden) @ Tonny Andersen

Hejsa.

Ved i er det et nyt print, eller kan det være printet fra de nye MX/MY ?

Jeg ville klippe to baner så Aux 1 grøn styrede forreste førerum og Aux 2 lilla styrede bagerste førrerums slutlys (røde).

Så skubber MX/MY med ITC kun med slutlyset tændt, eller kun med frontlys kørende fremad.

Esu dekoder i så kan alle udgange retning bestemmes !

Jeg køber et par sæt og vil vise billeder senere!

På dit billede af 1159, er kun toplanternen tændt ?

De bedste hilsner

Erling Pedersen.

Rødt/hvidt lys til gamle Heljan MY/MX

af Tonny Andersen, 29/3 2015, 11:49 (3316 dage siden) @ Erling Pedersen

Det er ikke mit billede, det er æsken til vareren.
Jeg undrede mig over det samme.

Rødt/hvidt lys til gamle Heljan MY/MX

af Jens V, 29/3 2015, 09:33 (3316 dage siden) @ Futfar

Det har altid undret mig voldsomt, at MJere, som ellers er ret gode til detaljer, har accepteret piv-forkerte kendingssignaler på stort set alle danske industri-lokomotivmodeller. Og ligeså meget, at seriøse leverandører ikke har kunnet gøre det bedre, så selvbyggerkits ikke burde være nødvendige.

--
Mvh
Jens V, Esbjerg.
H0, DC, DCC, epo IIIc-IVa

Rødt/hvidt lys til gamle Heljan MY/MX

af Lars Møller Jensen, 29/3 2015, 10:18 (3316 dage siden) @ Jens V

Hej

Helt enig!!!

med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Rødt/hvidt lys til gamle Heljan MY/MX

af Andreas M., 29/3 2015, 17:28 (3316 dage siden) @ Jens V

Det har altid undret mig voldsomt, at MJere, som ellers er ret gode til detaljer, har accepteret piv-forkerte kendingssignaler på stort set alle danske industri-lokomotivmodeller. Og ligeså meget, at seriøse leverandører ikke har kunnet gøre det bedre, så selvbyggerkits ikke burde være nødvendige.

Enig, jeg forstår heller ikke det automatiske retningsskift på lyset, det er ikke meget materiel der har det i den virkelige verden. (Ikke før togsættenes indtog i hvert fald).

PyhaRødt/hvidt lys til gamle Heljan MY/MX

af henho, Ringkøbing, 30/3 2015, 00:34 (3316 dage siden) @ Andreas M.

Pyha, det er godt, jeg kører epoke 3. Der var ikke blus på lamperne i dagtiden :-D

--
Med venlig hilsen

Henrik

PyhaRødt/hvidt lys til gamle Heljan MY/MX

af Jens V, 30/3 2015, 08:46 (3315 dage siden) @ henho

Pyha, det er godt, jeg kører epoke 3. Der var ikke blus på lamperne i dagtiden :-D

Nej, men du skulle jo gerne kunne tænde en enkelt lanterne (og ikke være tvunget til to eller tre) om natten...! :-)

--
Mvh
Jens V, Esbjerg.
H0, DC, DCC, epo IIIc-IVa

PyhaRødt/hvidt lys til gamle Heljan MY/MX

af henho, Ringkøbing, 30/3 2015, 23:37 (3315 dage siden) @ Jens V

Hej Jens

Så sandt, så sandt; men jeg har fravalgt natkørsel, da jeg endnu har til gode, at se en realistisk oplyst personvogns stamme. Enten er lyset for uens i styrke, eller også er det blåt eller skrap-hvidt.

Og mht. frontlys, så synes jeg ikke, der er særlig meget trækkraft med naturtro projektører - med Heljans My 1201/1202 og samme fabrikants triangler, som 'lysende eksempler' ;-)

--
Med venlig hilsen

Henrik

Avatar

Rødt/hvidt lys til gamle Heljan MY/MX

af Futfar, Kajerød, 5/5 2015, 18:24 (3279 dage siden) @ henho

Nå, men bortset fra, at der åbenbart er delte, helt berettigede, meninger om lysføringen på Heljans gamle MY/MX, vil jeg da meget gerne høre om, hvis nogen skulle have løsningen på hvordan man tænder/slukker det rød/hvide lys, når loket bruges i normaldrift, men det er især som lok i et styrevognstog, at dette har relevans. For mig. En hvisken i vinden, beretter at Ole Vedel, der som bekendt er lidt af en troldmand hvad angår at rette op på Heljans fejl/mangler, har lagt en løsning på problemet ud på nettet. Jeg har ikke kunnet finde dette indlæg nogen steder, er der nogen der kan hjælpe, evt. med et link?

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Rødt/hvidt lys til gamle Heljan MY/MX

af f.ormstrup ⌂, 5/5 2015, 18:33 (3279 dage siden) @ Futfar

Her er linket

--
Mvh
Flemming Ormstrup
SVJMJK

Avatar

Rødt/hvidt lys til gamle Heljan MY/MX

af Futfar, Kajerød, 5/5 2015, 19:03 (3279 dage siden) @ f.ormstrup

Tak Flemming:-) for link, og stor tak til OV for info:-).
Hvorfor oplyser Heljan/Dansk Hobby ikke om det? Det er jo trods alt ikke raketvidenskab?

Der er så lige 7 styk loks der lige skal ændres en smule....:-P

Hvordan med f-tasterne, findes der oversigt over ændringerne?....

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak