Epoke 1-2 materiel

af Odin-føren, 22/1 2015, 08:03 (3382 dage siden)

Hej.

Er der nogen her inde der kan oplyse om hvor meget epoke 1-2 materilel der findes, især epoke 1 er jeg meget interreseret i. Findens der overhovedet noget dansk materiel fra denne periode.

På forhånd tak....

Epoke 1-2 materiel

af bygger01, 22/1 2015, 12:45 (3382 dage siden) @ Odin-føren

Du nævner ikke størrelsen, så jeg går ud fra H0

Af lokomotiver kan vel nævnes Litra D / F / K / S + Trianglen & Mo'er

Og blandet vognene er det vel også Q vognene fra Hobbytrade

Grundlæggende er ovennævnte I eller II, men om modellerne er opdateret til en nyere dato, det ved jeg ikke.


Men ellers kig på:

http://www.jernbanen.dk/

Epoke 1-2 materiel

af Bent Larsen, 22/1 2015, 14:55 (3382 dage siden) @ bygger01

hej
Af personvogne er der div. i lakeret teak.
vh
Bent Larsen

Epoke 1-2 materiel - godsvogne

af Morten Flindt Larsen, København K, 22/1 2015, 15:45 (3382 dage siden) @ Odin-føren
redigeret af Morten Flindt Larsen, 22/1 2015, 16:35

Oh din, oh Thor, oh aser!

Her er en oversigt over, hvad der er produceret af danske godsvogne fra før 1941. De fleste modeller kan kun opstøves "antikvarisk":

  • DSB IB 18 963 Lukket hvidmalet med bremsehus 1940-1941 Hobby-Trade 39003 (c) I vognsæt.
  • DSB IVM 20 246 Lukket med bremsehus - Märklin Forkert grundmodel. "Mælkevogn"
  • DSB QE 34 017 Lukket hvidmalet med bremsehus 1907/10-1924 Hobby-Trade 31003
  • DSB QE(L) 34 041 Lukket hvidmalet med bremsehus 1925-1941 Hobby-Trade 31015-3 I vognsæt.
  • DSB QG 33 626 Lukket hvidmalet 1930-1941 Hobby-Trade 31001 I midlertidigt hvidmalet udgave.
  • DSB QG 33 676 Lukket hvidmalet 1930-1941 Hobby-Trade 31002
  • DSB QG 33 934 Lukket hvidmalet 1930-1940 Hobby-Trade 31015-1 I vognsæt.
  • DSB QG 33 954 Lukket hvidmalet 19??-1943 Hobby-Trade 31015-2 I vognsæt.
  • DSB QR 35 997 Lukket med bremsehus 1918-1941 Hobby-Trade 39003 (a) I vognsæt.
  • DSB QR 36 015 Lukket hvidmalet med bremsehus ca. 1930-1941 Hobby-Trade 39003 (b) I vognsæt.
  • DSB QR 36 027 Lukket hvidmalet med bremsehus ca. 1930-1941 Hobby-Trade 32009 Gammelt kat.nr.: 2300-2009.
  • DSB QR 36 053 Lukket hvidmalet med bremsehus 1930-1939 Hobby-Trade 2300-2012 (c) I vognsæt.
  • DSB TH 9035 Selvtømmende åben vogn 1916-1941 Hobby-Trade 39003 (d) I vognsæt.
  • DSB privat (Carlsberg Bryggerierne) ZA 99 552 Lukket med bremsehus ? Brawa 48277 (a) I vognsæt. Litreringspåskrifternes placering er tvivlsom.
  • DSB privat (Carlsberg Bryggerierne) ZA 99 557 Lukket med bremsehus ? Brawa 48277 (b) I vognsæt. Litreringspåskrifternes placering er tvivlsom.
  • DSB privat (Carlsberg Bryggerierne) ZA 99 559 Lukket med bremsehus senest 1938 til ca. 1941 Brawa 48277 (c) I vognsæt.
  • DSB privat (Dansk Gær-Central) ZB 99 701 Lukket med bremsehus 1926-1932 Märklin (Samler Børsen) 4680/98701 Reklamepåskrift:"Dansk Gærcentral".
  • DSB privat (Dansk Gær-Central) ZB 99 703 Lukket med bremsehus - Märklin (HobbyKæden) HK4890.132 Forkert grundmodel.
  • DSB privat (Dansk Sojakagefabrik A/S) ZE 503 503 Tankvogn med bremsehus - Märklin (Tog & Tekno) Småserie Forkert grundmodel.
  • DSB privat (De forenede bryggerier A/S) ZB 99 601 Lukket med bremsehus tidligst 1919 til ca. 1941 Märklin 4680/93003 Hvid vognkasse. Reklamepåskrift: "Tuborg". Forkert vognnummer - skulle have været i nummerrækken 99 593-99 600.
  • DSB privat (De forenede bryggerier A/S) ZB 99 601 Lukket med bremsehus tidligst 1919 til ca. 1941 Märklin 4680/93005 Hvid vognkasse. Reklamepåskrift: "Tuborg". Forkert vognnummer - skulle have været i nummerrækken 99 593-99 600.
  • DSB privat (De forenede bryggerier A/S) ZB 99 609 Lukket med bremsehus tidligst 1919 til ca. 1941 Märklin 4680/93004 Gråhvid vognkasse. Reklamepåskrift: "Tuborg". Forkert vognnummer - skulle have været i nummerrækken 99 593-99 600.
  • DSB privat (Det danske Petroleums-Aktieselskab) ZE 502 180 Tankvogn med bremseplatform ca. 1922-1931 Sachsenmodelle 76316 Rekonstrueret veterantogsvogn der på flere punkter adskiller sig fra den originale vogn.
  • DSB privat (Korsør Margainefabrik) ZM 99 302 Lukket med bremsehus - Märklin Forkert grundmodel.
  • GDS QC 122 Lukket 1940-1942 Brawa 48289
  • KPEV privat (Südfrüchte & Colonialwaren Import-Gesellschaft m.b.H.) Altona 501 062 Lukket før 1920 Trix 23527 Tysk godsvogn med kridtpåskrift til "Essbjerg Dänemark". Også i vognsæt 21218 og som kat.nr. 23537 uden KKK.
  • Mecklenburg-Schwerin privat (N.P. Nielsen Fleischexport) Gmml 600 112 Kølevogn, 3-akslet før 1920 Märklin 46150 Forkert grundmodel, men meget flot.

Derudover er der produceret en hel del privatbanegordsvogne i epoke III-bemaling, som også vil kunne anvendes i epoke II, men som det vil føre for vidt at opliste her.

Epoke 1-2 materiel - personvogne

af Morten Flindt Larsen, København K, 22/1 2015, 15:55 (3382 dage siden) @ Odin-føren

Her er en oversigt over, hvad der er produceret af personvogne, der har kørt i Danmark før 1941. De fleste modeller kan kun opstøves "antikvarisk". Der findes en del "teaktræs-vogne" på markedet, men de er alle fra efter DSB's store omlitrering i 1941.

  • DR(G) ABC4ü Osten 14 871 1./2./3. kl. siddevogn Fleischmann 5152
  • MITROPA WL6ü 2067 Sovevogn Fleischmann 86 5874
  • CIWL S1 Sovevogn L.S.Models Exclusive
  • DR(G) C4ü Hannover 18 877 3. kl. siddevogn Brawa 2443
  • DR(G) C4ü Osten 17 874 3. kl. siddevogn Fleischmann 5153
  • DSB CM 11 868 3. kl. siddevogn Hobbytrade (HobbyKælderen) 62868
  • MITROPA WL6ü 20 023 Sovevogn Fleischmann 45202 (????)

Epoke 1-2 materiel - personvogne

af R 950, Ordrup 2920, 23/1 2015, 00:37 (3381 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

For dem, der ikke er blege for at bygge selv, har jeg udgivet et ætseark til de korte 16,3 m AN vogne fra før 1. verdenskrig. De er i ætset nysølv og kræver blot loddekolbe og lidt håndværktøj samt bogier og diverse løsdele.
Den senest overlevende uden ombygning er afbildet som AFM 74 i Personvognsbogen. De resterende blev stort set ombygget med hvælvet tag inden 2. verdenskrig. Senere kommer jeg med den lidt længere men tilsvarende vogn, der havde 2 toiletter. Flere af disse kørte efter krigen uden ombygning.
Men altså kun for selvbyggere.
Nils-Erik

Epoke 1-2 materiel

af Steff, 22/1 2015, 16:11 (3382 dage siden) @ Odin-føren

Go´eftermiddag!

Epoke I, der er vi vel enige om, at det går frem til 1892, altså til det "ny" sammensluttede DSB, ikke sandt?
Så det var vel det der er i epoke I = næsten NUL:-(

Med venlig hilsen

Steffen

(ODIN næsten bygger)

Epoke 1-2 materiel

af Morten Flindt Larsen, København K, 22/1 2015, 16:38 (3382 dage siden) @ Steff

Mnjoo, Steff, men mon ikke det kan blive til en enkelt sjællandsk HS'er, som man så ikke behøver at have så stor en bane for at køre med? ;-)

Med vanlig venlig hilsen

M:-Prten

Epoke 1-2 materiel

af UTJ, 22/1 2015, 20:38 (3382 dage siden) @ Steff

Det vil nok være mere fornuftigt at sige Ia er før 1893 og Ib er 1893-1920. Så kan epoke II passe med Sønderjylland og dannelsen af DRG i 1920'erne.

Epoke 1-2 materiel

af Steff, 23/1 2015, 13:06 (3381 dage siden) @ UTJ

God eftermiddag til alle!

Nedennævnte er IKKE for at starte en religionskrig eller anden provokation, men det er det forslag som tidsskriftet LOKOMOTIVET i sin tid udarbejde på foranledning af Danmarks daværende repræsentant i MORUP, Afdelingsingeniør James Steffensen og efter godkendelse fremsendte til den daværende bestyrelse ved DMJU.

Oversigten skulle gerne forklare hvorfor en DANSK epoke II starter med året 1893 og går frem til 1940.
[image]

Nedenunder til orientering forskellen på det derefter udgivne epokeinddeling fra DMJU og den af Lokomotivet anvendte.

[image]


Men som skrevet, det var et forslag som ikke blev antaget, og det har der jo været mange gode forklaringer på.

Men tidsskriftet har fastholdt "sin egen" epokeinddeling fra før den officielle fra MORUP i sin anvendelser i bladet. Og ja, det er uheldigt der anvendes to, men mon ikke, at den enkelte MJ´er er istand til finde ud af det, det tror jeg helt klart!


Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Epoke 1-2 materiel

af UTJ, 23/1 2015, 13:13 (3381 dage siden) @ Steff

God eftermiddag til alle!

Nedennævnte er IKKE for at starte en religionskrig eller anden provokation, men det er det forslag som tidsskriftet LOKOMOTIVET i sin tid udarbejde på foranledning af Danmarks daværende repræsentant i MORUP, Afdelingsingeniør James Steffensen og efter godkendelse fremsendte til den daværende bestyrelse ved DMJU.

Nej det er der ingen grund til, for epokeopgørelser giver ikke rigtig mening når man finjusterer det modellerede tidsbillede.

Jg synes dog at det gør godt for Sønderjyderne at skellet mellem I og II er samme år som i Dyskland, selv om jeg nu ikke ser mange epoke i anlæg med sønderjysk forbillede.......

Det var ellers en måde at få større materieludbud på til sin modeljernbane ;-)

Epoke 1-2 materiel

af Morten Flindt Larsen, København K, 23/1 2015, 13:50 (3381 dage siden) @ Steff

"Nedennævnte er IKKE for at starte en religionskrig eller anden provokation,"

Det er helt okay med mig; de fleste MJ'ere tåler forhåbentlig hån, spot og latterligørelse. Det er i hvert fald ganske pudsigt, at et førende dansk modeljernbaneblad (jf. det gule udklip) åbenbart ikke ved, at det europæiske forbund af modeljernbane- og jernbanevenner ikke forkortes: MORUP, men MOROP.

Med vanlig venlig hilsen

M:-Prten

Epoke 1-2 materiel

af Steff, 23/1 2015, 14:11 (3381 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej Morten

Håber ikke det virker distraherende for forståelsen (staveplade kan tilsendes:-D ), men jeg HAR tilskrevet MOROP og gjort dem opmærksomme på fejlen!! At de ikke engang kan stave til deres eget navn, vel?

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Epoke 1-2 materiel

af UTJ, 23/1 2015, 17:42 (3381 dage siden) @ Steff

Hej Morten

Håber ikke det virker distraherende for forståelsen (staveplade kan tilsendes:-D ), men jeg HAR tilskrevet MOROP og gjort dem opmærksomme på fejlen!! At de ikke engang kan stave til deres eget navn, vel?

Morten har da taget fejl. Morup er da en kendt fynsk station.....

Epoke 1-2 materiel

af Morten Flindt Larsen, København K, 23/1 2015, 18:01 (3381 dage siden) @ UTJ

"Morten har da taget fejl. Morup er da en kendt fynsk station..... "

Jeg har ikke taget fjel en eneste gang i hele mit liv, Ulrik. Alle og enhver ved i øvrigt, at den fynske station hed Morod.... ;-) :-P :-D

Epoke 1-2 materiel - trækkraft

af Morten Flindt Larsen, København K, 22/1 2015, 16:34 (3382 dage siden) @ Odin-føren

Med hensyn til trækkraften er udbuddet i princippet stort, og så alligevel ikke.

Der findes mange forskellige DSB damplokomotiver på markedet, men alle - bortset fra specialproduktioner lavet på bestilling - er forsynet med trykluftbremse-udstyr og mangler de røde stafferinger på tenderen.

Ved ombygning/køb af specialproduktioner burde det dog være teoretisk muligt at opstøve følgende DSB-damplokomotiver: C, D (forsk. varianter), E (kun svenskbyggede), F, H, HS (forsk. varianter), K, O, P, Q, R og S.

Fra privatbanerne: AB 5, HFJ 9, SFJ 28, HV 3 (og varianter fra de øvrige Horsensbaner).

Af DSB-motormateriel: Triangel-vogne, tidlige MO-vogne, MS-lyntog (i oprindelig bemaling), MT', MX' og traktor 72-85.

Af privatbane-motormateriel: AB M1, AHTJ MT 1-2, FFJ ML 1208-1209, HBS M 1-4, HJJ M 1-3, HOJ M 2, HV M 11-12, HVJ 23, KS M 1, LJ M 11, MFVJ M 3, NFJ Mt 4, OHJ 20, RHJ ?, SB M 4, SB M 7, TFJ ML 3, VNJ 11, ØSJS M 3 og sikkert et par stykker til, som jeg har glemt. Er dette ikke nok, må man selv igeng med at ombygge udenlandske typer f.eks. til SB M 1.

Med venlig hilsen

M:-)rten

Epoke 1-2 materiel - trækkraft + lidt billeder

af Steff, 23/1 2015, 20:16 (3381 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

God aften!

Selvom "lille oplag" findes der da noget på markedet, men selvfølgelig dyrere.

Herunder nogle eksempler:


DSB litra 0 (Team Felix) i epoke II med DSB litra Aa I/II kl. vogn (Epoke modeller)
[image]
[image]


DSB litra D II (Claus Riber F2010) med DSB litra CK III kl. vogn (Lyngby Jernbanefabrik, afdøde Jørgen Stürup)
[image]


Aa og CK sammen
[image]


Håber at det giver lidt blod på tanden for flotte og typiske er vognene for netop epoke II. Det behøver jo ikke være ætset messing, men hvad med resin??
Litra O fra 1896 til 1920´erne og litra D II fra 20´erne og frem til ca. 2. verdenskrig.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak