Avatar

Alt ved det gamle

af Futfar, Kajerød, 24/10 2014, 19:12 (3471 dage siden)
redigeret af Futfar, 24/10 2014, 19:18

Har lige, forhåbentlig som mange andre, anskaffet mig de nye Bl og Bf vogne fra Heljan. Som vanligt nogle rigtig flotte vogne fra den hæderkronede fabrik på Fyn. Jeg har, pga total ombygning, ikke nogen bane til at prøvekøre klenodierne på, men andre har, i en anden tråd, lovprist deres køreegenskaber, så det står vel til troende. MEN det er da godt at vognene er så detaljerede at de er forsynet med bremseklodser:-) . For hvis de ikke var der, ville akslerne falde af når man løfter vognene! Et problem der går igen fra tidligere udsendte vogne i UIC B-serien. Kan Heljan ikke snart finde ud af at bygge bogier der kan "holde på" hjulene, og gerne levere dem med "AC hjul".
Jeg har langt over 400 personvogne, af forskellige fabrikater, og mange, men ikke alle Heljans vogne er de eneste der konsekvent "taber hjulene", blot ved at løfte vognene.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Alt ved det gamle

af bygger01, 24/10 2014, 21:02 (3471 dage siden) @ Futfar

Nu må Du ikke ødelægge lovprisningen i en anden tråd ( og ikke have været foran, når kritikken senere daler ned som snefnug i den kommende vinter - for med Heljan kommer der normalt den slags nedbør .............. ) :-)

Alt ved det gamle

af UTJ, 25/10 2014, 08:00 (3471 dage siden) @ bygger01
redigeret af UTJ, 25/10 2014, 08:04

Nu må Du ikke ødelægge lovprisningen i en anden tråd ( og ikke have været foran, når kritikken senere daler ned som snefnug i den kommende vinter - for med Heljan kommer der normalt den slags nedbør .............. ) :-)

Behøver ingen 'lovprisning', men heller ikke sarkasme. Gerne negativ (og positiv kritik, hvis nogle formaster sig til det). Det er tidligere, da projektet blev præsenteret i diverse fora blevet klarlagt at modellem ville blive forsynet med samme bogier som til B- og Bn-vognene. Så hjulophænget kan ikke komme som den store overraskelse. Heljans længde på pinolakslen er 24,75 mm (den samme som Roco mm) og det vil være interessant med erfaringer, såfremt nogle prøver hjulsæt med lidt længere aksel. Det vil i så fald være en mulighed som skal afprøves.

Jeg er glad for at Heljan kan bidrage til endnu (de er jo sjældne i Danmark) en hvid jul.

Alt ved det gamle

af Morten Flindt Larsen, København K, 25/10 2014, 08:32 (3471 dage siden) @ UTJ

"Heljans længde på pinolakslen er 24,75 mm (den samme som Roco mm) og det vil være interessant med erfaringer, såfremt nogle prøver hjulsæt med lidt længere aksel. Det vil i så fald være en mulighed som skal afprøves."

Jo, men længden på pinolakslen er vel ligegyldig, hvis afstanden mellem boggiens pinollejer er lidt for stor som følge af en produktionsfejl. Jeg kan dog forstå, at boggien er genbrug fra B og Bn. Har der været kørselsproblemer med dem pga. løse hjul? Det har der da vist ikke, så vidt jeg ved. Jeg tror ikke, at hjulene "falder af", men at der blot ikke skal ret meget pres til, før man kan fumle dem af. :-|

"Jeg er glad for at Heljan kan bidrage til endnu (de er jo sjældne i Danmark) en hvid jul."

Det vil min lille nevø og niece og jeg så holde Heljan op på, hvis vi ikke får en hvid jul i år. ;-)

Med vanlig venlig hilsen

M:-)rten

Avatar

Alt ved det gamle

af Futfar, Kajerød, 25/10 2014, 16:27 (3470 dage siden) @ UTJ

Jeg "formaster" mig gerne til positiv kritik, hvilket der kan gives masser af til HELJAN, og det mener jeg også at jeg giver udtryk for i starten af denne tråd. Helt uden sarkasme. Ud over problemer med at vognene i "B-serien", som jeg anfører i starten af denne tråd, taber hjulene, er det også en fejl på vognene i Bn/Bns serien, som du skriver. Men at gentage en fejl, som man er vidende om eksisterer, nærmer sig vel noget i retning af utilgiveligt/hån overfor kunderne. Som jeg læser dit indlæg, må man som kunde være forberedt på visse fejl, for " det var der på de tidligere udsendte modeller, og da man har valgt at bruge de samme bogier, vil problemet være det samme". Hvorfor retter man ikke en sådan fejl? Som nævnt, kan andre fabrikanter fremstille modeller, som ingen problemer har. Med det know how som Heljan har, er det mig ubegribeligt at man som kunde skal trækkes med de samme problemer igen og igen, selvom der i denne tråd er i hvertfald een der ikke har lige det problem.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Alt ved det gamle

af UTJ, 25/10 2014, 17:26 (3470 dage siden) @ Futfar

Jeg "formaster" mig gerne til positiv kritik, hvilket der kan gives masser af til HELJAN, og det mener jeg også at jeg giver udtryk for i starten af denne tråd. Helt uden sarkasme. Ud over problemer med at vognene i "B-serien", som jeg anfører i starten af denne tråd, taber hjulene, er det også en fejl på vognene i Bn/Bns serien, som du skriver. Men at gentage en fejl, som man er vidende om eksisterer, nærmer sig vel noget i retning af utilgiveligt/hån overfor kunderne. Som jeg læser dit indlæg, må man som kunde være forberedt på visse fejl, for " det var der på de tidligere udsendte modeller, og da man har valgt at bruge de samme bogier, vil problemet være det samme". Hvorfor retter man ikke en sådan fejl? Som nævnt, kan andre fabrikanter fremstille modeller, som ingen problemer har. Med det know how som Heljan har, er det mig ubegribeligt at man som kunde skal trækkes med de samme problemer igen og igen, selvom der i denne tråd er i hvertfald een der ikke har lige det problem.

Min kommentar om sarkasme var ikke møntet på dit indledende indlæg.

Jeg må dog gentage at det ikke på noget tidspunkt har været lagt op til særlige bogier til BL-vognen. Det har hele tiden været kendt og også skrevet i modelbanefora. Jeg har ikke selv været udsat for at hjulene falder ud når man løfter i en vogn, men har dog med en enkelt set, at et hjulsæt ikke fulgte med op, da jeg flåede den ud af indpakningen. Bogien i sig selv er så vidt jeg har afprøvet ganske velkørende og ændringer i formen (den er fra produktionen af Bn-vognene) vil højst sandsynligt blot resultere i at der slet ikke er nogle bogier til B-, Bn- og BL/f-vogne. Det er muligt at en lidt længere aksel vil afhjælpe problemet, men det kræver at nogle afprøver dette på en "virkelig modeljernbane" hos nogle som oplever problemer med den nuværende aksellængde. Og dette er ikke for at håne, for alle er interesseret i gode produkter.

De kommende røde B/AB/A-vogne vil også have de sædvanlige bogier, så er I advaret.

Din kritik er da relevant og det er godt at du fortæller om det.

Alt ved det gamle

af Michael BJ, Rødovre, 28/10 2014, 18:06 (3467 dage siden) @ UTJ

Jeg har lige hjembragt et eksemplar af BL 1322 og konstaterede at hjulene sad særdeles udmærket fast i deres lejer i bogierne. Problemet med løse hjul har jeg hørt en del om i forbindelse med B-vognsfamilien, men aldrig oplevet selv på nogen af mine egne vogne (jeg har en 10 - 12 stykker i alt).

Til gengæld har jeg nu konstateret et for mig tidligere ukendt problem med BL-vognen: Den er krumrygget! Ikke meget, men vognkassen er ca 0,75 mm højere på midten, hvilket især kan ses, når man betragter vognen fra enden.

Er der andre, der har konstateret samme problem, eller er dette her en ener?

Jeg overvejer at bytte vognen, forhåbentlig kan jeg få en anden, der ikke er krum - med mindre alle de andre vogne lider af samme skavank.

mvh
Michael

Alt ved det gamle

af cm, 28/10 2014, 21:44 (3467 dage siden) @ Michael BJ

Jeg har lige hjembragt et eksemplar af BL 1322 og konstaterede at hjulene sad særdeles udmærket fast i deres lejer i bogierne. Problemet med løse hjul har jeg hørt en del om i forbindelse med B-vognsfamilien, men aldrig oplevet selv på nogen af mine egne vogne (jeg har en 10 - 12 stykker i alt).

Til gengæld har jeg nu konstateret et for mig tidligere ukendt problem med BL-vognen: Den er krumrygget! Ikke meget, men vognkassen er ca 0,75 mm højere på midten, hvilket især kan ses, når man betragter vognen fra enden.

Er der andre, der har konstateret samme problem, eller er dette her en ener?

Jeg overvejer at bytte vognen, forhåbentlig kan jeg få en anden, der ikke er krum - med mindre alle de andre vogne lider af samme skavank.

mvh
Michael

Checkede min - med en lineal kan jeg ikke konstatere, at den er "krumrygget" - men ja.. det ser ud som om den er - måske et synsbedrag? Da jeg ikke kan måle mig til en krumning - så kan/vil jeg nu ikke bytte min.
mvh
Chr

--
[image]

Alt ved det gamle

af Morten Flindt Larsen, København K, 28/10 2014, 23:38 (3467 dage siden) @ Michael BJ

"vognkassen er ca 0,75 mm højere på midten"

Er taget også krumt?

Med venlig hilsen

M:-|rten

Alt ved det gamle

af Michael BJ, Rødovre, 29/10 2014, 11:20 (3467 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Ja, hele vognen krummer, inklusive taget. Når man lægger den "på ryggen" vipper den omkring midten, da også taget krummer let. Taget slutter i øvrigt fint til vognkassen, jeg går ud fra at det er vognkassen, der trækker i taget, så det også bliver krumt.

Indrømmet, det er ikke nogen stor krumning, men jeg kunne se det næsten med det samme jeg havde taget vognen ud af æsken. Jeg troede først at det var synsbedrag, men en nærmere undersøgelse viste desværre noget andet.

mvh
Michael

Avatar

Alt ved det gamle

af Futfar, Kajerød, 30/10 2014, 16:14 (3465 dage siden) @ Michael BJ

Jeg tør jo næsten ikke skrive dette, men mine er altså også "krumryggede":-P. Kun fordi andre har skrevet om det, gik jeg mine Bl, BF nærmere på klingen, for jeg kan ikke se det med det blotte øje. Men ganske rigtigt, midten af vognene er en lille mm højere end enderne. Da nu den fine lineal var fremme, skulle jeg da lige måle et par vogne af andre fabrikater, og med vanlig statistisk usikkerhed, viste det sig, at det forekommer på stort set alle fabrikater i 2-3 % tilfælde. Jeg har aldrig lagt mærke til det før, og da det er mindre end 1 mm, selv på UIC-X vogne, er det ikke synligt, så det må være i kategorien "hvor insekter formerer sig". Det kunne jeg således aldrig drømme om at "udråbe" som et klagepunkt:-).

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Alt ved det gamle

af Carsten, 31/10 2014, 11:13 (3465 dage siden) @ Michael BJ

Hvis man måler på en 1:1 vogn kan man sikkert finde større afvigelser.

Mvh
Carsten

Alt ved det gamle

af Tage Crillesen, 29/10 2014, 13:44 (3466 dage siden) @ UTJ

Har lige modtaget min vogn BL 1322 den er rigtig flot og hjulene falder ikke af.
V.h. Tage

Alt ved det gamle (en primitiv test)

af cm, 25/10 2014, 08:34 (3471 dage siden) @ Futfar

Har lige, forhåbentlig som mange andre, anskaffet mig de nye Bl og Bf vogne fra Heljan. Som vanligt nogle rigtig flotte vogne fra den hæderkronede fabrik på Fyn. Jeg har, pga total ombygning, ikke nogen bane til at prøvekøre klenodierne på, men andre har, i en anden tråd, lovprist deres køreegenskaber, så det står vel til troende. MEN det er da godt at vognene er så detaljerede at de er forsynet med bremseklodser:-) . For hvis de ikke var der, ville akslerne falde af når man løfter vognene! Et problem der går igen fra tidligere udsendte vogne i UIC B-serien. Kan Heljan ikke snart finde ud af at bygge bogier der kan "holde på" hjulene, og gerne levere dem med "AC hjul".
Jeg har langt over 400 personvogne, af forskellige fabrikater, og mange, men ikke alle Heljans vogne er de eneste der konsekvent "taber hjulene", blot ved at løfte vognene.

Det var satans....
Nu har jeg kun BL 1321 at checke det på men hjulene og boogierne sidder godt nok fast.Jeg har først "trukket" lidt i hjulene med fingrene for at se om jeg skulle have samme problem. Hjulene sidder fast nok til at jeg turde prøve at lade vognen ophænge på hovedet - kun båret af 2 akseler.(Se foto nedenfor)Og den blev da hængende.Og jeg forsikrer for, at det ikke var bremseklodserne der bar!
De venligste hilsener herfra! :-)
Chr
[image]

--
[image]

Alt ved det gamle (en primitiv test)

af Morten Flindt Larsen, København K, 25/10 2014, 08:39 (3471 dage siden) @ cm

Trickfoto.... ;-) :-D :-P

(duk og væk!)

Alt ved det gamle (en primitiv test)

af cm, 25/10 2014, 08:43 (3471 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Trickfoto.... ;-) :-D :-P

(duk og væk!)

NEJ!!! Den er skam Til vejrs over (under) banerne - (Jeg har ophængt vognen under et stykke skinne)
;-)
mvh
Chr

--
[image]

Alt ved det gamle (en primitiv test)

af Morten Flindt Larsen, København K, 25/10 2014, 08:48 (3471 dage siden) @ cm

Okay, så. :-) Jeg tror dig, Christian. :-) :-) :-D (men lad nu være med at begynde at slynge den rundt over hovedet i snorene) ;-) :-P

De bedste lørdagsmorgenhilsner

M:-) rten

Alt ved det gamle (en primitiv test)

af Søeborg, 25/10 2014, 10:13 (3471 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

- og jeg har prøvet at brække hjørnetrinene af på BL-vognene, men det lykkedes ikke ved første forsøg (æv!). Det lykkedes ellers på min seneste Trix-nyhed fra denne uge, hvor et trin knækkede ved udpakningen. Så-e - alt ved det gamle? Ja, forhåbentlig vedrørende Heljan-vognene, nemlig en vis robusthed - og jul, der holder, hvad de lover...

Med venlig hilsen,

Søeborg

Avatar

Alt ved det gamle (en primitiv test)

af Futfar, Kajerød, 25/10 2014, 15:56 (3470 dage siden) @ Søeborg

Jeg er glad for at du skiver jul uden h :-)

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Alt ved det gamle (en primitiv test)

af Morten Flindt Larsen, København K, 29/10 2014, 01:21 (3467 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

I øvrigt kan jeg godt forstå, at vognene bliver krumryggede, hvis man hænger dem op på den måde.

(duk og væk igen!)

M:-P rten

Avatar

Alt ved det gamle (en primitiv test)

af Futfar, Kajerød, 25/10 2014, 16:58 (3470 dage siden) @ cm

Jeg tvivler såmænd ikke på ægtheden af din test, men det var ikke en test, primitiv eller ej, jeg turde udsætte nogen af mine Heljan vogne for, for som nævnt, har jeg ikke gode erfaringer med den type bogier. Og bemærk venligst at det er den specifikke bogietype der giver problemer hos mig.
Jeg tilhører ikke den kategori af mennesker der har behov for opmærksomhed ved at komme med indlæg i en tråd, uden at der er en særdeles god grund til det, og at der er "pant for kalvekødet", så det beskrevne er et seriøst problem. Eller som du, har en god, relevant og humoristisk beretning om passagerer i dine vogne. Som er særdeles værdsat, også, fra min side:-D :-D :-D .

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Motivation for "Testen"

af cm, 26/10 2014, 17:23 (3469 dage siden) @ Futfar

Som vi har talt om telefonisk:

Min "test" - var ikke for at så tvivl om rigtigheden af dine boogie-problemer med løse hjul, men udelukkende for at belyse det "pudsige" / "underlige" / "bemærkelsesværdige" i - at den ene har modtaget vogne med problematiske hjulfæstninger og den anden med problemfri boogier...
Enten har du været uheldig - eller også har jeg været heldig...
Men relevansen kommer vel ind dér, at man vel nok kan få en seriøs MJ-forhandler til at åbne æsken og lade én checke "fastheden" på hjulene inden man køber. Er man ikke tilfreds, kan forhandleren jo lægge æsken til side - og man kan forsøge sig med næste eksemplar...
Efterhånden som vore andre venner og bekendte her på forum får checket deres eget/egne eksemplar(er) m.h.t. boogiernes evne til at bære egne hjul - (og forhåbentligt melder ud)- danner vi os vel alle sammen et brugbart billede af hvorvidt der er tale om et generelt problem - eller ej...
Igen: Min vogn (mit eksemplar) er - så vidt jeg kan vurdere - fejlfri...

mvh
- og god søndag til alle

/ Chr

--
[image]

Avatar

Motivation for "Testen"

af Futfar, Kajerød, 27/10 2014, 15:52 (3468 dage siden) @ cm

Det lyder jo som en god ide med at afprøve, hos forhandleren, om hjulene forbliver på deres plads, og så lade ham tage evt. bøvl med Heljan. Jeg var helt opmærksom på at de nye vogne ville blive leveret med samme type bogier som tidligere udsendte vogne, men i min naivitet forestillede jeg mig ikke, at man leverede fejlbehæftede bogier til de nye vogne. Om man så har leveret dem delvis med "gamle" bogier fra lager, og delvis nye fra en nyere trykning, skal jeg ikke kunne sige. Men noget kunne tyde på at det kan være en forklaring, når nu nogen, som f.eks. du, ikke oplever problemer, som dem jeg har. Her kunne det så være interessant at høre om der er andre der er ude for det samme som jeg. Det er lidt frustrerende gentagne gange at skulle klage over fejl som mange andre slet ikke kender til, men det er altså også irriterende gang på gang, at skulle bøvle med noget der burde være i orden. Det er slet ikke fordi jeg grundlæggende har noget i mod Heljan, tvært imod - de laver altid meget flotte modeller, og dejligt mange forskellige - men der er, lidt for mange, (små)-ting som ikke er i orden. Jeg skal ikke her gentage hvilke, det har jeg vist gjort i tidligere tråde her på forum.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Ny test

af cm, 7/11 2014, 12:14 (3458 dage siden) @ Futfar

Det lyder jo som en god ide med at afprøve, hos forhandleren, om hjulene forbliver på deres plads, og så lade ham tage evt. bøvl med Heljan. Jeg var helt opmærksom på at de nye vogne ville blive leveret med samme type bogier som tidligere udsendte vogne, men i min naivitet forestillede jeg mig ikke, at man leverede fejlbehæftede bogier til de nye vogne. Om man så har leveret dem delvis med "gamle" bogier fra lager, og delvis nye fra en nyere trykning, skal jeg ikke kunne sige. Men noget kunne tyde på at det kan være en forklaring, når nu nogen, som f.eks. du, ikke oplever problemer, som dem jeg har. Her kunne det så være interessant at høre om der er andre der er ude for det samme som jeg. Det er lidt frustrerende gentagne gange at skulle klage over fejl som mange andre slet ikke kender til, men det er altså også irriterende gang på gang, at skulle bøvle med noget der burde være i orden. Det er slet ikke fordi jeg grundlæggende har noget i mod Heljan, tvært imod - de laver altid meget flotte modeller, og dejligt mange forskellige - men der er, lidt for mange, (små)-ting som ikke er i orden. Jeg skal ikke her gentage hvilke, det har jeg vist gjort i tidligere tråde her på forum.

Har netop - via postordre - modtaget BL 1331. Checkede "hjulfæstningen" i boogierne. På den ene boogie var hjulene rigtignok meget løse - og jeg vil ikke som i mit eksempel ovenfor i denne tråd, vove at ophænge vognen i den. Den anden boogie var ligeså god som på min Bl 1321.
Men ved "normal håndtering" bliver hjulene dog hvor de skal være. Jeg agter ikke umiddelbart overfor min forhandler, at gøre mere ud af det...

Vil meget gerne høre andres erfaringer vedrørende dette...

mvh
Chr

--
[image]

Ny test

af h087 ⌂, bagsværd, 7/11 2014, 12:26 (3458 dage siden) @ cm

:-)

anskaffet/købt BL 1321, 2 x 1322, 2 x 1331 1 x Bf 323 - kan alle holdes i akslen mellem 2 fingre - frit i luften - "and no grounding" :-) :-) ;-) ;-)

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Avatar

Ny test

af Futfar, Kajerød, 7/11 2014, 15:52 (3457 dage siden) @ h087

Tak Henning, og tak Christian, for indlæg. Som jeg bekendtgjorde i min trådstart, er det jo ikke sådan at akslerne bliver stående på sporet ved løft af vognene i Bl og Bf udgaverne - som det ofte var tilfældet med "B" og "Bn/Bns" seriererne - men uden bremseklodser, ville det ske, på de ellers nydelige Bl/Bf vogne. Som nævnt, er jeg pt afskåret for at afprøve deres køreegenskaber, og det kan da vel være, at der ingen problemer er ved kørslen. Det håber, og forventer jeg da, ellers vender jeg tilbage:-P.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

hNy test

af bygger01, 7/11 2014, 17:08 (3457 dage siden) @ Futfar

Tænk hvis Heljan en dag ville være ISO 9001 certificeret, hvor produktudvikling er del af det "cirkus" ...

De skulle ikke være for optimistisk, når de beskrev deres krav til tolerancerne !

hNy test

af h087 ⌂, bagsværd, 7/11 2014, 17:19 (3457 dage siden) @ bygger01
redigeret af h087, 7/11 2014, 17:28

:-)

en ISO 9001 siger ikke noget om kvalitet - den siger bare at det skal være samme kvalitet !!!! - at du har din logistik, uddannelse, certificeringer - osv i orden - men sætter ikke noget kvalitetskrav

så laver du noget B... - så skal du bare lave det i samme kvalitet - og så kan du godt være 9001 certificeret - så ISO 9001 er noget bavl i kvalitetssammenhæng

mvh
henning h087

ex svejser med 13 DK 111, 135, 136, 141 svejsecertifikater + 1 Norsk off shore rør 111 med A6 påtegning

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Ny test

af bygger01, 7/11 2014, 18:34 (3457 dage siden) @ h087

en ISO 9001 siger ikke noget om kvalitet - den siger bare at det skal være samme kvalitet !!!! - at du har din logistik, uddannelse, certificeringer - osv i orden - men sætter ikke noget kvalitetskrav

så laver du noget B... - så skal du bare lave det i samme kvalitet - og så kan du godt være 9001 certificeret - så ISO 9001 er noget bavl i kvalitetssammenhæng

mvh
henning h087


Vi er faktisk enig, men ikke helt ....

For der kræves også ved 9001, at der forligger produktionsbeskrivelse bl. a. med tolerancer og en løbende opfølgning af produktionen med en passende dokumation af kvaliteten. Men det er virksomheden der i første omgang fastsætter tolerancerne, men i det lange løb vil virksomheden blive presset på plads.

Og som vi kan læse ud af disse indlæg, er at kvaliteten varierer, og det skulle en passende kvalitetskontrol fange.

Og man kan ikke beholde sit certifikat, hvis ovenstående ikke overholdes, men jeg må vedgå, at hvis der ikke findes standard for de nævnte problemer, så hjælper en 9001 ikke .......

Ny test

af henho, Ringkøbing, 7/11 2014, 23:49 (3457 dage siden) @ bygger01

Hvis man er ISO certificeret skal man bare lave den samme fejl HVER gang ;-)

Så kan procedurer og alt andet være på plads og i orden; men der er ingen garanti for, at slutproduktet er godt nok. :-)

I øvrigt er det tit tidskrævende med en sådan ISO 900x certificering : Interne audits, hvor hele afdelinger står på den anden ende - og så eksterne audits, hvor hele firmaet gør det samme :-D

--
Med venlig hilsen

Henrik

Ny test

af bygger01, 7/11 2014, 23:56 (3457 dage siden) @ henho

Også kundetilfredsanalyser er en del af det ...............

Ny test

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 12/11 2014, 16:20 (3452 dage siden) @ bygger01

Også kundetilfredsanalyser er en del af det ...............

... og en mængde andre ting.

Jeg har i mere end 20 år arbejdet i et QC-auditeret firma. Før da arbejdede jeg med havari- og kvalitetsarbejde i andre firmaer, bl. a. i DSB. Jeg kan fortælle at kvalitet ikke er gratis, der skal arbejdes for det.

Det mange forkvaklede opfattelser om kvalitetsstyring og certificering man kan læse om her, skyldes utvivlsomt at mange ikke kan finde af det.

Ny test

af bygger01, 12/11 2014, 23:34 (3452 dage siden) @ Erik Olsen

Den der kun tar spøg for spøg & alvor kun alvorligt .....

Mine udgydelser blev mest skrevet fordi der i et indlæg blev skrevet, at Heljan up front havde oplyst, at der til disse nye vogne blev anvendt bogier, som kunne have dette problem med løse hjul, som i tidligere vogne.

Det synes jeg er fatalt / for det er da kun for indviede.

Og i den sammenhæng ville en certificering måske kunne rette op på den slags "uregelmæssigheder"

I de varme dage i sommeren 2014 sad vi i skyggen og læste gamle Banen blade, og her var der næsten i hvert nummer beskrivelser af fejl på lokomotiver / vogne lavet af Heljan, der var blevet berømmet i et tidligere nummer, så det er ikke noget nyt, og det er derfor jeg som svar til h087 skrev om kundetilfredsundersøgelse, der vil være en del af ISO 9001

Jeg ved naturligvis, at det sikkert ikke har gang på jord, men blot en tanke .....

Ny test

af bl, 13/11 2014, 14:07 (3451 dage siden) @ bygger01

Et internt kavalitetssikringssystem tager sit udgangspunkt i gældende lovgivning og selskabets egne opstillede regler, procedurer, processer og definerede produktionsmål. Finder man alle interne og eksterne krav opfyldt, er selskabets kvalitet i orden. Men det er så ikke ensbetydende med, at kunderne også synes, at de får et kvalitetsprodukt, men alene, at selskabets egne kvalitetskrav er opfyldt. Laver man en kundetilfredshedsundersøgelse som viser, at f.eks. 90% af selskabets målgruppe er tilfredse, og selskabets egne krav siger 85%, er kvalitetskravet således opfyldt.

Eksempler på subjektive kvalitetsforskelle finder man jo alle vegne, lige nu f.eks. med julebryg, som findes i alle prislag og "kvaliteter". Den øl, som er billigst, er sikkert heller ikke den, der får de højeste karakterer af feinsmeckerne, men fabrikanten har sikkert taget en afvejning mellem øllets ”kvalitet” (fremstillingsomkostninger) og afsætning. Og er indtjeningen i orden, opfylder øllet jo fabrikantens egne forventning til produktets kvalitet.

Bjarne

Ny test

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 13/11 2014, 21:22 (3451 dage siden) @ bl

Et internt kavalitetssikringssystem tager sit udgangspunkt i gældende lovgivning og selskabets egne opstillede regler, procedurer, processer og definerede produktionsmål. Finder man alle interne og eksterne krav opfyldt, er selskabets kvalitet i orden.

Jeg arbejder i et firma som bl. a. projekterer, designer og får fremstillet dampkedler.

Den korte version er:

På kedelområdet findes en lang række myndighedsstandarder (de fleste er i dag EU-standarder) som skal opfyldes. Til ethvert projekt er tilknyttet en tredje-parts assessor som ved at granske leverandørens dokumentation og arbejde skal garantere overfor kunden og myndighederne at alle krav er overholdt.

Det er således ikke kun lovgivning og interne standarder som er gældende.

Ny test

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 13/11 2014, 21:12 (3451 dage siden) @ bygger01

I de varme dage i sommeren 2014 sad vi i skyggen og læste gamle Banen blade, og her var der næsten i hvert nummer beskrivelser af fejl på lokomotiver / vogne lavet af Heljan, der var blevet berømmet i et tidligere nummer, så det er ikke noget nyt, og det er derfor jeg som svar til h087 skrev om kundetilfredsundersøgelse, der vil være en del af ISO 9001

Jeg ved naturligvis, at det sikkert ikke har gang på jord, men blot en tanke .....

Kundetilfredshedsundersøgelser er rent faktisk en del af ISO 9000-standarderne.

Ny test

af Svend B J, 8/11 2014, 00:47 (3457 dage siden) @ h087

anskaffet/købt BL 1321, 2 x 1322, 2 x 1331 1 x Bf 323 - kan alle holdes i akslen mellem 2 fingre - frit i luften - "and no grounding" :-) :-) ;-) ;-)

Heller ingen problemer med mine tre vogne.

--
Svend
[image]

Ny test

af ojk37, 8/11 2014, 10:34 (3457 dage siden) @ cm

Ingen problemer med hjul på min BL, men "krumrygget", ca. 0,75 mm; dog ikke umiddelbart synligt og til at "leve" med.
Ole-Jørn

Ny test ( krumrygning )

af h087 ⌂, bagsværd, 8/11 2014, 10:45 (3457 dage siden) @ ojk37
redigeret af h087, 8/11 2014, 11:01

hej

har nu fået tjekket flere personvogne - og resultatet

Heljan BL : 0,5 og 0,75

Heljan : A, AB, AV, B, BD, CA, CAE, CAR, CB, CC, CD, CP, CPS : 0

Hobbytrade, CL, CLE, CLS, CM, CRM, CRS : 0

LSmodels, mange CIWL og SNCF rapid nord, OCEM type : 0

ACME, især FS vogne : 0

Roco, flere DB og SNCF : 0

Liliput, flere DB : 0

Metropolitan, SBB AB, ABC, B og C : 0

Jouef, et par stykker : 0

France Trains, flere CIWL og SNCF : 0

Hobbytrain/Lemke, DB vogne : 0

ADE, DB vogne : 0

DF model, AL, DB, DC, DJ og hjælpevogn : 0

Rivarossi, CIWL : 0

Electrotren, CIWL : 0

NMJ, SJ og NSB : 0

NORSKER, AF, AFM, ATM, CMK, CO : 0

KM text : CPE : 0

og sådan kan en blive ved

og nogen af ovennævnte er meget gamle ;-)

så det er kun på BL - det er obs

men det kan jeg sagtens leve med, opdagede det faktisk ikke før en læste om det ;-)

og selv nu lægger en ikke mærke til det ;-) :-)

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Ny test ( krumrygning )

af christen, 21/11 2014, 19:39 (3443 dage siden) @ h087

Kunne se krumningen inden udpakning ! Er der observering af afvigende pufferhøjde. Her er der ca. 2 mm lavere end Heljan A B og naturligvis det samme på gummivulsten !

Avatar

Ny test ( krumrygning )

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 22/11 2014, 11:45 (3443 dage siden) @ christen

Kunne se krumningen inden udpakning ! Er der observering af afvigende pufferhøjde. Her er der ca. 2 mm lavere end Heljan A B og naturligvis det samme på gummivulsten !

Billede ?.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Ny test ( krumrygning )

af christen, 22/11 2014, 21:44 (3442 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Er da ejer af canon spejlreflekskamera men hvordan lægger jeg billeder ind ? Ja undskyld men teknikken er løbet fra den gamle maskinarbejder

Ny test ( krumrygning )

af Johnni, 22/11 2014, 22:07 (3442 dage siden) @ christen

Er da ejer af canon spejlreflekskamera men hvordan lægger jeg billeder ind ? Ja undskyld men teknikken er løbet fra den gamle maskinarbejder

Vælg "upload" i højre side når du besvarer denne besked.
Der er en række funktioner ved siden af svarfeltet, blandt andet nogle smileyer, og lige over dem vælger du upload.

Johnni

Ny test ( krumrygning ) med billeder

af bygger01, 23/11 2014, 00:40 (3442 dage siden) @ christen

Kan denne vejledning bruges

1. Komprimer billede

Kopier billedet til en anden file

Højreklik på fil og vælg Microsoft Office Picture Manager
Klik på "Rediger billede..."
Vælg "Komprimer billede"
Vælg "Komrimer til... Websider"
Tryk OK
Gem fil under et nyt navn


2. Upload til Baneforum
Skriv dit indlæg
Tryk på "Upload af vedhæftede filer"
Tryk på "Gennemse"
Find billedet
Tryk på "Tilføj filen"
Ved nu at trykke på "Placer inline" placeres billede i selve indlægget.

Ny test ( krumrygning ) med billeder

af marrix, 23/11 2014, 03:18 (3442 dage siden) @ bygger01

Komprimeringsdelen af vejledningen kræver at man har en gammel Microsoft Office version (2003-2010) installeret for at programmet "Microsoft Office Picture Manager" findes...

- Martin

Ny test ( krumrygning ) med billeder

af bygger01, 23/11 2014, 19:09 (3441 dage siden) @ marrix

Man må bruge det værktøj man har, og den, der ager med stude, kommer også med ....

Ny test ( krumrygning ) med billeder

af christen, 24/11 2014, 21:29 (3440 dage siden) @ bygger01

Så er der taget billeder,og der mangler kun det svære. Takker mange gange for instruktionen, den vil jeg følge imorgen

Ny test ( krumrygning ) med billeder

af christen, 25/11 2014, 20:31 (3439 dage siden) @ christen

Så prøver "vi"[image][image][image]

Ny test ( krumrygning ) med billeder

af Morten Flindt Larsen, København K, 27/11 2014, 19:10 (3437 dage siden) @ christen

Ja, den ser godt nok "trykket" ud. Må være en individfejl. På Heljans egne katalogfotos ser det til, at en normal BL-model - ligesom B-vognen - har 1-2 mm frirum mellem underkanten af vognkassen og overkanten af de yderste dele af bogiens svagt krummende tværdrager. Selv om det kan være svært at bedømme ud fra fotos, ser det frirum ikke ud til at være til stede på dit eksemplar, hvor bogien nærmest ser ud til at "synke op" i vognbunden:

[image]

Med venlig hilsen

M:-)rten

Ny test ( krumrygning ) med billeder

af christen, 27/11 2014, 20:38 (3437 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Ja desværre er de mange skuffelser over dårlig kvalitet,med til at dræbe min interesse for modelbane. Havde jeg vist hvad jeg ved i dag,for 20 år siden, så havde der nok kørt et par roco krokodiller op og ned af Gotthard nord rampen.Der kunne jeg med sindsro have noget skjult strækning.Wattinger og Leggistein vende tunneller. Og med stigninger på 27 promille var der ingen muligheder for at der kom et kinalok op‼

Ny test ( krumrygning ) med billeder

af Jan Bøgedal Slundt @, 28/11 2014, 05:36 (3437 dage siden) @ christen

Så prøver "vi"[image][image][image]

Det ser sku' da helt tosset ud, det må være en ommer Heljan... igen...!!!!!

Ny test ( krumrygning ) uden billeder

af h087 ⌂, bagsværd, 28/11 2014, 07:44 (3437 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

:-)

desværre har jeg ikke et fotoapp ved hånden - men jeg har set på mine BL - og det må være en individfejl som Morten Flint skriver.
på mine BL ser det ud som på B vognen mht boggien - men ok - mine BL krummer mellem o,25 - 0,75 mm ! - men ses faktisk ikke - medmindre jeg stirrer mig blind på den og afgør - at fordi jeg ved det - ja - så krummer den - men jeg kan ikke se det !!!

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

BL krumrygning og underhøjde

af Morten Flindt Larsen, København K, 3/12 2014, 01:18 (3432 dage siden) @ h087

Til mig er det raporteret, at tre købte vogne er ca. ½ - 1 mm "krumryggede" og at pufferhøjden er ca. ½ - 1 mm for lav sammenlignet med Heljans B-vogn. Er det mon noget, der kan klares med en skive mellem vognbundens drejeplade og boggien? Vognkassen er jo heldigvis ikke konstrueret for lavt, som Hobbytrades ECO-vogn er det, og krumrygningen har jeg fortsat indtryk af, at man kun bemærker, hvis man ved, at den er der. Jeg har ikke set/hørt nogen hævde, at deres vogne er helt rette uden krumrygning og at vognkassen sidder i den rigtige højde. Desværre.

Med venlig hilsen
M:-|orten

BL krumrygning og underhøjde

af christen, 5/12 2014, 19:28 (3429 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Er så lige hjemkommet fra familie besøg på Nordfyn'og var omkring Heljan og få byttet bl/bf. Resultat:-) tæt på samme skæve/krumme vognkasse.Ja jeg er nok for kritisk. Den eneste mening med en model er at den viser forbilledet,og det gør den så ikke i min verden. Nu er spørgsmålet, kan vognen ryddes for alt inventar' så der om muligt kan indsættes et profil der kan spænde kassen ret. Eller er det bare at gi dem en med smedehammeren!

BL krumrygning og underhøjde

af bygger01, 5/12 2014, 20:23 (3429 dage siden) @ christen

Mon ikke valget er Dit, men er det trods alt ikke spild af penge at ty til forhammer, før Du har den samme vogn, som kan opfylde Dine krav !

BL krumrygning og underhøjde

af christen, 5/12 2014, 22:22 (3429 dage siden) @ bygger01

Jo, du har fuldkommen ret. Det er bare frustrerende at de efterhånden dyre modeller skal være synligt skæve. Jeg har ikke fundet en vogn med samme fejl i min samling, ej heller fra Heljan!

BL krumrygning og underhøjde

af f.ormstrup ⌂, 13/12 2014, 13:06 (3421 dage siden) @ christen
redigeret af f.ormstrup, 13/12 2014, 13:54

Krumrygningen er nu meget beskeden, men man kan da altid tage et billede lidt for tæt på
[image]
Hvis man tager billedet rigtigt ses krumrygningen kun fordi jeg har indsat en linje der flugter højeste punkt på vognsiden.
[image]
Det store problem er pufferhøjden - alt for lav.
[image]
Løses med en 0,9mm skive
[image]
men så bliver koblingshøjden for stor - rigtig koblingshøjde
[image]
skiven er nu 0,6mm - det er til at leve med
[image]
mere se link.

--
Mvh
Flemming Ormstrup
SVJMJK

BL krumrygning og underhøjde

af christen, 13/12 2014, 23:02 (3421 dage siden) @ f.ormstrup

Billedet i mit tidligere indlæg er taget med 37 mm brændvidde det svare i gl filmformat til 50 mm! Det samme som øjet ser, altså ingen vidvinkel.Det er muligt at mine øjne ikke er normale, men jeg er i stand til at se det lille vindue ved toilet samt dør, ikke er lodrette!! Dette er ikke fordi det er en Heljanvogn,det er fordi at jeg mener der er sket en fejl i produktionen af bl vognen. Dette er beklageligt fordi det er den eneste vognmodel jeg har kunnet finde i min samling med netop dette problem Heljan har fremstillet fremragende modeller f.eks tagrytter cm og deres ial hd er jeg meget betaget af. Forøvrigt er afstanden ved det mindre vindue ikke ens til begge sider. Dette jævnfør tegning fra DMJK.

BL krumrygning og underhøjde

af f.ormstrup ⌂, 13/12 2014, 23:19 (3421 dage siden) @ christen

Billedet i mit tidligere indlæg er taget med 37 mm brændvidde det svare i gl filmformat til 50 mm!

Jeg glemte lige den anden parameter - afstanden. Den skal i dit tilfælde være mindst 50cm for at undgå fortegning.

--
Mvh
Flemming Ormstrup
SVJMJK



Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak