Foretrukken tilbagemeldingmetode ved 2-skinne?

af mr-data, 10/10 2014, 18:57 (3486 dage siden)

Af ren nysgerrighed vil jeg høre hvilken metode til tilbagemelding folk foretrækker ved 2-skinne; analog såvel som digital.

Der findes en række metoder, herunder oplister jeg dem jeg kender til:

1. Spændingsfald: Når et lokomotiv, en vogn med lys, eller en vogn hvor hjulenes elektriske isolering har fået lidt modstandslak kører gennem et afsnit sker der et lille fald i sporets spænding. Dette kan så registreres på forskellig vis.

2. Magnet og reed-kontakt: Vogne og lokomotiver får monteret en magnet på undersiden, og der placeres en reed-kontakt de steder man ønsker registrering af hvorvidt sporet er besat.

Disse er, mig bekendt, de mest udbredte.

Jeg vil personligt foretrække metode 1, af den helt enkle sag at for lokomotivers vedkommende kræves der ikke ekstra udstyr. For personvognes vedkommende kan man udruste dem med belysning for at trække lidt strøm. Endelig kan man for øvrige vognes, godsvogne og personvogne uden belysning, vedkommende bruge modstandslak (f.eks. Trix 66882) til at skabe elektrisk forbindelse mellem hjulene på den enkelte aksel.
Med den løsning kan man etablere linjeblok af forskellig længde, og punktvis registrering kan vel klares med et afsnit på f.eks. 5 cm. Hvis man ikke lige ønsker belysning i sine vogne, eller ved digitaldrift monterer en funktionsdekoder i en vogn og herfra forsyner hele stammen med strøm, kan man ligesom med godsvogne bruge modstandslak til at skabe et minimalt strømforbrug. Hvor meget en sådan bøtte lige indeholder ved jeg ikke, men den førnævnte fra Trix så ud til at være noget samme størrelse som bøtte med "rettelak", og da det vel er begrænset hvor meget der skal bruges pr. aksel, burde der være til nogen adskillige aksler.

Jeg ville personligt nok gøre det, at samtlige aksler som ikke deltager i strømoptag til motor eller lys får en klat modstandslak, da man således er helt sikker på at når tilbagemeldingen melder "afsnittet frit" så har hele stammen forladt det pågældende afsnit.

Men hvad synes andre?

Foretrukken tilbagemeldingmetode ved 2-skinne?

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 10/10 2014, 23:20 (3485 dage siden) @ mr-data

1. Spændingsfald: Når et lokomotiv, en vogn med lys, eller en vogn hvor hjulenes elektriske isolering har fået lidt modstandslak kører gennem et afsnit sker der et lille fald i sporets spænding. Dette kan så registreres på forskellig vis.

Det er bedre og mere sikkert at registrere om hvilestrømmen er større end end given størrelse. Det kan registreres med en operationsforstærker i differentialkobling.

Foretrukken tilbagemeldingmetode ved 2-skinne?

af mr-data, 11/10 2014, 00:08 (3485 dage siden) @ Erik Olsen

1. Spændingsfald: Når et lokomotiv, en vogn med lys, eller en vogn hvor hjulenes elektriske isolering har fået lidt modstandslak kører gennem et afsnit sker der et lille fald i sporets spænding. Dette kan så registreres på forskellig vis.


Det er bedre og mere sikkert at registrere om hvilestrømmen er større end end given størrelse. Det kan registreres med en operationsforstærker i differentialkobling.

Den må du lige forklare nærmere; hvad er hvilestrøm? Er det strømtabet pga. skinnernes elektriske modstand? Eller noget andet?

Jeg har læst flere steder, og lært på et kursus, at når der trækkes en strøm i et kredsløb vil det resultere i et spændingstab i kredsløbet. Hvis ikke man trækker denne strøm vha. f.eks. en el-motor eller noget belysning, som nok er de to hyppigste strømforbrugere i modeltog, kan en modstand af passende størrelse trække en vis strøm.

Så ved at overvåge spændingen på et isoleret stykke spor kan man se om der trækkes en strøm. Og hvis der så bliver trukket en strøm af en given størrelse, og sporets spænding derfor falder, kan dette bruges til at registrere om der befinder sig et tog på det pågældende stykke spor.

Foretrukken tilbagemeldingmetode ved 2-skinne?

af henho, Ringkøbing, 11/10 2014, 00:21 (3485 dage siden) @ mr-data

Hej

Prøv, at se på dette link til et andet dansk forum :-)

Baneforum

--
Med venlig hilsen

Henrik

Foretrukken tilbagemeldingmetode ved 2-skinne?

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 11/10 2014, 13:10 (3485 dage siden) @ mr-data

Den må du lige forklare nærmere; hvad er hvilestrøm? Er det strømtabet pga. skinnernes elektriske modstand? Eller noget andet?

Det er her den strøm der går mellem de to køreskinner i et givet sporafsnit når der ikke er et forbrug til f. eks. en motor.

Det er generelt mere sikkert at detektere strømme end spændinger fordi små spændinger kan generes voldsomt af elektriske forstyrrelser. Det er derfor man i måleteknikken overfører analoge signaler som strømsignaler på 4-20 mA i stedet for som spændingssignaler.

Foretrukken tilbagemeldingmetode ved 2-skinne?

af AndreasM, 11/10 2014, 16:39 (3485 dage siden) @ Erik Olsen

Det er bedre og mere sikkert at registrere om hvilestrømmen er større end end given størrelse. Det kan registreres med en operationsforstærker i differentialkobling.

Jeg leger med denne tanke i øjeblikket, men synes at have lidt svært ved at ramme den helt i praksis. Kan du lokkes til at skitsere en operationsforstærkerløsning der virker i praksis til dette? :) (Jeg er ikke i tvivl om at det kan lade sig gøre, jeg er nok bare ikke helt så stærk i op-amps og små strømme som jeg engang var.)

Foretrukken tilbagemeldingmetode ved 2-skinne?

af Ty2 406, 11/10 2014, 04:42 (3485 dage siden) @ mr-data

Hej.

Jeg bruger en tilbagemeldings modul fra teamdigital.

Den måler strømforbruget i sporet. Se på deres hjemmeside http://www.teamdigital1.com/

På min egen hjemmside har jeg også skrevet lidt om den.
http://rystevogn.dk/page14.php

--
Venlig Hilsen.
Peter.

Foretrukken tilbagemeldingmetode ved 2-skinne?

af mr-data, 11/10 2014, 09:58 (3485 dage siden) @ mr-data

Tak for jeres svar, yderst brugbart. Lige nu er det dog ikke aktuelt for mig, mit "anlæg" er en skinneoval med et enkelt sidespor; så det var ren og skær interesse.

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak