Avatar

Det store OHJ ombygningscirkus

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 7/5 2014, 09:10 (3643 dage siden)
redigeret af Carsten B. Thomsen, 23/5 2015, 09:28

Undervejs i mit Frederikshavn Gl. Station projekt blev jeg lidt "sulten" efter også at sysle med rullende materiel.

Jeg har efterhånden samlet lidt tyske 26.4 meter personvogne sammen, som med tiden gerne skulle blive til blandt andet en Expotrain-stamme, DSB målevogne og diverse OHJ materiel.

Foreløbigt er jeg startet i det små ved at bruge et par timer på at lave en mere korrekt indretning til LIMA's flotte model af OHJ Bn 283, som LIMA valgte at litrere Bnm 283.
(Niels Munchs billede af forbilledet kan ses i denne tråd).

Der blev to indretninger fra to LIMA "Silberlinge" styrevogne til overs fra et andet OHJ-projekt, og her var vindues-/sædemodulet nøjagtigt det samme som for indretningen med de 12 kupéer, der her blev brugt som "målestok".

Udgangspunktet var skitsen af indretningen af OHJ Bn 283, der er vist i Jernbanehistorisk Årbog 2006 (som jeg efterhånden har slidt godt og grundigt på) side 48.
Jeg går ud fra, at denne skitse er korrekt (?).

Under alle omstændigheder blev resultatet af de to timers arbejde som følger:


[image]

Man tager et stykke 1.0 mm plasticcard og de respektive indretninger.


[image]

Ved hjælp af Humbrol-sav, Humbrol skærekasse og diverse file og hobbyknive fremtrylles de dele, der skal bruges.


[image]

Disse dele klistres sammen med noget ethylacetat (med udsugningen (emhætte) på max. blæs).


[image]

Og sørme om ikke længden passer.


Dette rejser så spørgsmålet om, hvilke farver indretningen havde i OHJ Bn 283 (og OHJ Bnm 284 og HTJ Bn 72) - derfor har jeg i denne forbindelse postet en forespørgsel i denne trådJernbanehistorisk forum.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Avatar

Det store OHJ ombygningscirkus - OHJ Bn 283

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 8/5 2014, 16:03 (3642 dage siden) @ Carsten B. Thomsen
redigeret af Carsten B. Thomsen, 23/5 2015, 09:29

Dette rejser så spørgsmålet om, hvilke farver indretningen havde i OHJ Bn 283 (og OHJ Bnm 284 og HTJ Bn 72) - derfor har jeg i denne forbindelse postet en forespørgsel i denne trådJernbanehistorisk forum.

Og der har Niels Munch i mellemtiden været så elskværdig at bidrage med nogle yderst fyldestgørende svar desangående - og tusind tak for dét :-)

Og i mellemtiden er LIMA's flotte model af OHJ Bn 283 blevet udstyret med den nye indretning, for at se om den passede i vognkassen.


[image]

Ved hjælp af lidt "tilfræsning" i den 3-aksede fræser fremtrylles tappene, der holder vognbund og indretning sammen.


[image]

Uden "låget" lagt på kan det konstateres, at tingene passer på en prik, også selvom indretningen blev knapt 0.5 mm højere (under de oprindelige indretninger var der nemlig 4 "dutter", der bulede ca. 0.5 mm ud - disse blev filet væk, så delene kunne klistres på den nye bund af 1.0 mm plasticcard).


[image]

Og vióla - nu er der gennemsyn gennem modellens indre, da den nu er en storrumsvogn ligesom forbilledet.


I næste omgang får indretningen de rigtige farver og nogle passagerer.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Det store OHJ ombygningscirkus

af Henrik PS ⌂ @, Brøndby, 22/10 2018, 15:42 (2014 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Hej Carsten
Jeg har netop erhvervet de to vogne til OHJ/HTJ fra Lima. Jeg er blevet meeget inspireret af dit oplæg.

Hvordan er det gået med dit projekt?

Har du nogle billeder at vise.

Venligst
Henrik

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak