meldeklokker

af Gert, 6/9 2011, 11:34 (4617 dage siden)

DSB har brugt meldeklokker et hav af steder. Har man anvendt noget tilsvarende på nogle af privatbanerne?

Gert

meldeklokker

af Jens, 7/9 2011, 22:58 (4615 dage siden) @ Gert

Jeg ved der står en på perronen i Græsted, som til og med er fungerende. Om den har stået der altid, det skal jeg ikke kunne sige noget klogt om...

Med venlig hilsen
Jens

meldeklokker

af Gert, 7/9 2011, 23:18 (4615 dage siden) @ Jens

Hej Jens

Tak for info. Den i Handest er ikke fungerende, men skulle kunne blive det.

Gert

meldeklokker

af jaer, 8/9 2011, 07:57 (4615 dage siden) @ Gert

Hej Jens

Tak for info. Den i Handest er ikke fungerende, men skulle kunne blive det.

Gert

Klokken i Handest skal (på sigt) tilkobles en skinnekontakt, så den vil ringe, når der er tog på vej. Den er klar til det, men som så meget andet, så beror det på mangelende ressourcer. Her er det spørgsmålet om at få nedgravet 500 m. kabel.

I øvrigt så er det nok ikke ret mange privatbaner, der har haft meldeklokker. Jeg kunne dog forestille mig, at nogle af "de store" som f. eks. LJ i et vist omfang har haft det.

/Jan

meldeklokker

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 8/9 2011, 10:04 (4615 dage siden) @ jaer

I øvrigt så er det nok ikke ret mange privatbaner, der har haft meldeklokker. Jeg kunne dog forestille mig, at nogle af "de store" som f. eks. LJ i et vist omfang har haft det.

Hvis man vil søge efter meldeklokker på privatbaner, må det blive blandt de ældste privatbaner. Flere nyere privatbaner havde linjetelefonanlæg fra anlægget, mens DSB var skeptiske overfor telefonanlæg og holdt meget længe fast i telegrafanlæg.

meldeklokker

af Ole Gold ⌂ @, Ishøj, 18/9 2011, 14:13 (4604 dage siden) @ Erik Olsen

Jeg husker der var en i Stubberup på FJ/ØSJS. Og den har sneget sig med på et foto fra 1972, men der var den næppe i brug ?
mvh
Ole Gold

meldeklokker

af Ole Gold ⌂ @, Ishøj, 18/9 2011, 14:15 (4604 dage siden) @ Ole Gold

Rettelse: Fotoet er fra 1970 og ikke 1972 !
mvh
Ole Gold

meldeklokker

af T. Rithmester, 18/9 2011, 21:46 (4604 dage siden) @ Gert

DSB har brugt meldeklokker et hav af steder. Har man anvendt noget tilsvarende på nogle af privatbanerne?

Dette billede er fra vogterhuset i nærheden af Bursø på Maribo - Rødby, og der brugte man i hvert fald en art meldeklokke.

[image]
Vogterhus ved Bursø, 11. april 1995.

meldeklokker

af ivar, 18/9 2011, 23:11 (4604 dage siden) @ T. Rithmester

Det er vel bare et signal om at lokummet er optaget :-)

Sorry, det er useriøst

meldeklokker

af Gert, 19/9 2011, 10:32 (4604 dage siden) @ T. Rithmester

Herligt billede der dokumenterer, at man også på privatbanerne har anvendt meldeklokker i en eller anden form.

Gert

meldeklokker

af T. Rithmester, 19/9 2011, 13:41 (4603 dage siden) @ Gert

Herligt billede der dokumenterer, at man også på privatbanerne har anvendt meldeklokker i en eller anden form.

Lemvigbanen har formentlig også i en eller anden form anvendt meldeklokker, for min far var i starten af 80'erne oppe på loftet på pakhuset i Lemvig, og her fandt han noget som lignede drevet til sådan en meldeklokke, men på daværende tidspunkt vidste han ikke hvad det var han stod med. Han fik så senere selv en meldeklokke (tårnklokke som vi kaldte den), og derved opdagede han jo hvad det var han havde set i Lemvig.

[image]
Meldeklokke (tårnklokke), Struer, feb. 1991

meldeklokker

af Gert, 19/9 2011, 15:14 (4603 dage siden) @ T. Rithmester

det ser meget hyggeligt ud med sådan en i baghaven. Den kan ringe julen ind........

Gert

meldeklokker

af T. Rithmester, 19/9 2011, 15:42 (4603 dage siden) @ Gert

det ser meget hyggeligt ud med sådan en i baghaven. Den kan ringe julen ind........

Jeps, så vidt jeg husker så lavede min far selv en induktor (??) som blev brugt til at udløse meldeklokken. Den havde en dejlig lyd sådan en :-)

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak