"Østersøekspressen"

af Jan Bøgedal Slundt @, 7/3 2014, 05:47 (3703 dage siden)

Hej :-)

Er der nogen her som kender oprangeringen på Østersøekspressen fra Gedser til København i 80'erne..?

Jeg kunne nemlig godt tænke mig at genskabe den i model, den er jo ikke så lang. Er den ikke på 5-7 vogne..?

mvh.

Jan

"Østersøekspressen"

af Johnni, 7/3 2014, 06:54 (3703 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Iflg. "Gedser-bogen":

Sommer 1983:
T 329 Kh-Ge:
DL-Lokal stamme-WLAB-WLAB-DR AB-DR B-Post

Sommer 1985:
T 5093 Kh-Ge:
DL-DR B-AB-WL-SZD WL-Lokal stamme

Sommer 1989:
T 329 Kh-Ge:
MZ- 2-3B-Bm-Bm-WL-SZD WL

Hilsen
Johnni

"Østersøekspressen"

af Svend B J, 7/3 2014, 14:28 (3703 dage siden) @ Johnni

Der er da vist noget som ikke passer. Den russiske sovevogn kørte ikke hver dag (to gange om ugen?) ....og var ellers suppleret/erstattet af den østtyske sovevogn MITROPA fra/til Berlin. Eller husker jeg helt forkert?

--
Svend
[image]

"Østersøekspressen"

af Jan Bøgedal Slundt @, 7/3 2014, 23:24 (3703 dage siden) @ Johnni

Iflg. "Gedser-bogen":

Sommer 1983:
T 329 Kh-Ge:
DL-Lokal stamme-WLAB-WLAB-DR AB-DR B-Post

Sommer 1985:
T 5093 Kh-Ge:
DL-DR B-AB-WL-SZD WL-Lokal stamme

Sommer 1989:
T 329 Kh-Ge:
MZ- 2-3B-Bm-Bm-WL-SZD WL

Hilsen
Johnni

Hej Johnni :-)

Hvad står "DL" for..?

Jeg købte en rød MITROPA spisevogn på nettet, den har vel aldrig været i Danmark eller hva'..?
Jeg kunne bare huske at der var en rød MITROPA vogn med, så jeg skyndte mig at slå til... men det skulle jo ha' været en rød sovevogn fra MITROPA og ikke en spisevogn :-(
Jeg har indtil nu, ud over omtalte spisevogn 3 vogne fra DR - 2 "B" vogne og 1 "A" vogn fra Roco, jeg har bestilt en liggevogn fra DR og den røde sovevogn fra MITROPA samt den grønne sovevogn fra Rusland... - og havde tænkt mig en oprangering som ser sådan ud : ME - den grønne russiske sovevogn - den røde sovevogn fra MITROPA - liggevognen fra DR - de 2 "B" vogne fra DR og til sidst en "A" vogn fra DR plus evt. 2 danske B vogne som lokalvogne..! er jeg helt ude i hampen eller hva'..?

mvh.

Jan

"Østersøekspressen"

af KSC, 8/3 2014, 20:05 (3702 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Mit gæt er at DL står for diesellokomotiv

"Østersøekspressen"

af Jan Bøgedal Slundt @, 8/3 2014, 20:30 (3702 dage siden) @ KSC

Mit gæt er at DL står for diesellokomotiv

:-) Ja selvfølgelig

mvh.

Jan

"Østersøekspressen"

af Coenen-Bache, 9/3 2014, 20:49 (3701 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Rædsomt tog at være rangist på, når det skulle trykkes op til perron. Vognene stank ubeskriveligt af datidens øst-rengøringsmidler.. Adw

"Østersøekspressen"

af Christian T A, 11/3 2014, 21:02 (3699 dage siden) @ Coenen-Bache

Emnet har været oppe og vende i forum før.

Jeg har samlet en stamme, som den kørte omkring '85:

MZ IV (hverdage)/ME (weekend) + DSB B (x2) + DR Bm/Bme + DR ABm/ABme + DR WLAB + SZD WLABm (ti/lø)

ME/MZ (Hobbytrade), B (Heljan), DR/SZD materiel (Tillig).

Efter at have studeret video samt fotos har jeg valgt en sammensætning af en type z (DR Bm) og en type y (DR ABme), som jeg har fotodokumentation for har kørt.

Hilsen Christian

"Østersøekspressen"

af Jan Bøgedal Slundt @, 12/3 2014, 00:36 (3698 dage siden) @ Christian T A

Emnet har været oppe og vende i forum før.

Jeg har samlet en stamme, som den kørte omkring '85:

MZ IV (hverdage)/ME (weekend) + DSB B (x2) + DR Bm/Bme + DR ABm/ABme + DR WLAB + SZD WLABm (ti/lø)

ME/MZ (Hobbytrade), B (Heljan), DR/SZD materiel (Tillig).

Efter at have studeret video samt fotos har jeg valgt en sammensætning af en type z (DR Bm) og en type y (DR ABme), som jeg har fotodokumentation for har kørt.

Hilsen Christian

Hej Christian :-)

Jeg havde tænkt en oprangering som følger (fra Gedser til København)

ME - SZD WLABm - DR WLAB - DR Bcm - DR Bm - DR Bm - DR Am ..? er den helt skæv..?

mvh.

Jan

"Østersøekspressen"

af tolpen, 12/3 2014, 09:23 (3698 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Jeg havde tænkt en oprangering som følger (fra Gedser til København)

ME - SZD WLABm - DR WLAB - DR Bcm - DR Bm - DR Bm - DR Am ..? er den helt skæv..?

Hejsa

DR Am vogne har vist aldrig været brugt til Danmark. ABm/ABme var til gengæld normalt.

Ellers kan bøgerne om "internationale tog via Gedser" og "Gedserekspressen" lånes på biiblioteket. Der er både billeder og oprangeringsplaner.

T

"Østersøekspressen"

af Stig Lund-Hansen @, 13/3 2014, 14:55 (3697 dage siden) @ tolpen

Har i okt. 1980 kørt fra Berlin ZOO med Neptun. Her var der en DR Am + DSB AB + B som overførselsvogne til Kbh. Am vognen var vidst reserveret til en østtysk ungdomsorganisation.

"Østersøekspressen"

af Georg Schmidt, 13/3 2014, 22:41 (3697 dage siden) @ tolpen

Godt nok lidt gammel, planen fra kpl 1975-76.

[image]

MVH
Georg

"Østersøekspressen"

af Georg Schmidt, 2/11 2015, 21:55 (3098 dage siden) @ Georg Schmidt
redigeret af Georg Schmidt, 2/11 2015, 22:00

Her lokalvognene fra køreplanen af 22.05.1977 tog 328 og 329 Østersø-Express. Det ser ud til at stammen fra IC 156 og til IC 151 har været anvendt samt nogle B-vogne til morgentrafikken, et ganske stort tog.

[image]

[image]

Mvh
Georg

"Østersøekspressen"

af Georg Schmidt, 2/11 2015, 23:49 (3098 dage siden) @ Georg Schmidt

Hermed resten af planen med lokalvognene i sommer 1977, det kan forhåbentlig læses.

[image]

[image]

[image]

[image]

Mvh
Georg

"Østersøekspressen"

af Christian T A, 12/3 2014, 19:21 (3698 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt


Jeg havde tænkt en oprangering som følger (fra Gedser til København)

ME - SZD WLABm - DR WLAB - DR Bcm - DR Bm - DR Bm - DR Am ..? er den helt skæv..?

Hej

Der har desværre ikke gået liggevogne i toget før efter Mauerfall. Desuden har der heller ikke gået DR Am/Ame vogne i toget :( Til gengæld hvis du besidder en DR BDomsb (DR "BD-vogn") kan denne sammen med en DR Bm/Bme udgøre et Neptun-tog ala 80'erne.
Ved konferencer o.l. har Østersøekspressen været opformeret men det hører til de absolutte sjældenheder.

Ps. Husk at en B-vogn eller to "i røven" af færgestammen er et must! :)

Se denne: http://www.youtube.com/watch?v=z1X6fZhezT8

Hilsen Christian

Avatar

"Østersøekspressen"

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 12/3 2014, 21:35 (3698 dage siden) @ Johnni
redigeret af Carsten B. Thomsen, 12/3 2014, 21:46

Iflg. "Gedser-bogen":

Sommer 1983:
T 329 Kh-Ge:
DL-Lokal stamme-WLAB-WLAB-DR AB-DR B-Post

Hilsen
Johnni

Hej Johnni

Interessant - hvad er det for en type postvogn, der kørte med i Østersø-Express i 1983 ?.
Er det den vogn, som man kan se et hjørne af efter ME 1520 i denne video, som Christian linkede til i denne tråd ?.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

"Østersøekspressen"

af Christian T A, 12/3 2014, 22:06 (3698 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Interessant - hvad er det for en type postvogn, der kørte med i Østersø-Express i 1983 ?.
Er det den vogn, som man kan se et hjørne af efter

Vognen efter ME 1520 er en SZD WLABm sovevogn.

"Østersøekspressen"

af cm, 13/3 2014, 09:42 (3697 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

I bogen "DSB litra MZ Type 645" af Torben Andersen, ISBN 87-90-779-03-7, er et par eksempler. Bl.a. side 28 hvor oprangéringen er nævnt. Her er et styrevognstog koblet med NEPTUN-ekspressen - og det ser ganske pudsigt ud med et lokomotiv midt i stammen:

(DSB)Bns-Bn-Bn-Bn-MZ 1424-BD + (DR) ABme-Bme-Bme + (DSB)P

Billedet angives at være fra juli 1983.

Her er da variation for alle pengene?

mvh
Chr

--
[image]

"Østersøekspressen"

af tolpen, 13/3 2014, 10:22 (3697 dage siden) @ cm

(DSB)Bns-Bn-Bn-Bn-MZ 1424-BD + (DR) ABme-Bme-Bme + (DSB)P

..så vidt jeg husker, var postvognen i Gedsertogene en P-vogn, der gik lokalt mellem København og Nykøbing F

T

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak