1. gen. S-tog. 1:87-byggesæt, byggetegning / -beskrivelse.

af Erik V. Pedersen ⌂, 21/6 2013, 17:13 (3970 dage siden)

Undertegnede har -år tilbage- overtaget et sådant byggesæt fra en anden modelbygger (Scheuer Hobby/Tikøb Hobby).

Det har ligget siden, men nu må jeg se at få det bygget - mens jeg kan huske, hvad det drejer sig om ;-)

Her opstår så problemet: I den del af sættet jeg har overtaget ligger kun diverse dele (nydelige i øvrigt - flot arbejde), men ikke nogen byggetegning eller byggebeskrivelse. I æsken ligge nogle skitser til bugning af nogle ætse-dele, og en smule anvisning af disse deles montering, men ellers intet.

Mange dele er nemme at bestemme og placere, men andre er sværere at fastslå, bl. a. fordi de ligner hinanden, --samtidig med, at man nok kun har eet forsøg. (Ret forstået).

-----

Har nogen i Forum købt et sådant sæt, og ved Du/I, om der foreligger andre modelbyggetegninger til sættet end dem jeg her beskriver ??? (Mm 763-778, 3. lev. og Fs 952-975, 4. lev.

(Det er ikke modelbyggetegninger i almindelighed. jeg mangler, men DEM, der evt. hører til sættet.

Har nogen adgang til "de rigtige" DSB-arrangementstegninger / hovedtegninger, vil en / et par scanninger naturligvis været den helt store lykke.)

Han nogen bygget det - færdigt - og kan / vil vise fotos ???

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

1. gen. S-tog. 1:87-byggesæt, byggetegning / -beskrivelse.

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 21/6 2013, 17:21 (3970 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hvis det er de modeller af 1. generation S-bane motor- og styrevogne aom jeg tænker på, har jeg designet tegninger til faconætsningen. Jeg kan måske hive ætsetegningerne frem og fortælle om de enkelte dele efter hukommelsen.

1. gen. S-tog. 1:87-byggesæt, byggetegning / -beskrivelse.

af Steff, 21/6 2013, 20:24 (3970 dage siden) @ Erik Olsen

Go´aften!

EVP har fået tegningen i bedre opløsning og jeg håber den kan bruges. Men hér for andre S-togs interesserede.
[image]

EO, mener du de fine ætseark af overdelene man kunne købe i sin tid, en MM og en FM? Købte et "sæt" på "PÅ SPORET" for herrens mange år siden. DET var sager dengang!

Fortsat god dag til alle!

Steff

1. gen. S-tog. 1:87-byggesæt, byggetegning / -beskrivelse.

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 21/6 2013, 22:53 (3970 dage siden) @ Steff

Nej, jeg mente tilbehørs-ætseark til Scheuer-Modellers byggesæt hvis overdele var støbt af urethanplast. Jeg regner med at det var disse byggesæt EVP mente eftersom han nævnte Scheuers navn.

1. gen. S-tog. 1:87-byggesæt, byggetegning / -beskrivelse.

af Erik V. Pedersen ⌂, 21/6 2013, 23:27 (3970 dage siden) @ Erik Olsen

Nej, jeg mente tilbehørs-ætseark til Scheuer-Modellers byggesæt hvis overdele var støbt af urethanplast. Jeg regner med at det var disse byggesæt EVP mente eftersom han nævnte Scheuers navn.

----------

Hej Erik O. og Steff. (må dette samtidig være svar til Steff. for dit tidligere indlæg).

Ja, -- det er et Scheuer/Tikøb-byggesæt. Som jeg skrev, --jeg har også ætse-delene og div. skitser for deres behandling og placering.

Tak til Steff for den viste arrangementstegning/hovedtegning, der er ankommet i fin form.

Nu er der jo bare det gamle mundheld: Når man rækker Fanden en lillefinger, --så tager han hele armen ! ! ! Som det da vist fremgår, er det især tagarrangementet på Mm-vognen, der er problemet, så hvis skrivebordsskuffen skulle rumme en Mm (gerne serien Mm 763-778, 3. lev.) så ville det jo være herligt.

Andetsteds har jeg indsat tre fotos af Jernbanemuseets motorvogn Mm 718. De giver da lidt overblik, meeeennnn til at bygge en strømaftager efter ???

Det blev også til nogle andre detail-fotos på museet, der måske kunne bringes på min "side": "Den danske model" i følgeskab med byggeriet.

----------

Det ville stadig være interessant at se nogle andre / andres resultater ! ! !

TAK til Jer begge,

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

1. gen. S-tog. 1:87-byggesæt, byggetegning / -beskrivelse.

af tybalt ⌂, Holbæk, 22/6 2013, 10:21 (3970 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej

Sådan noget i denne retning:

[image]

1. gen. S-tog. 1:87-byggesæt, byggetegning / -beskrivelse.

af Erik V. Pedersen ⌂, 22/6 2013, 11:01 (3970 dage siden) @ tybalt

Hej

Sådan noget i denne retning:

[image]

---------------

Hej tybalt.

Tak for foto. Det er Du jo sluppet nydeligt fra, --men jeg vil da gerne høre om dine øvrige "tagtanker", gerne med billeder. Jeg ser ingen strømaftager, --så Du er måske ikke nået så langt ???

. . . og hvad med undervognen ???

Hilsen

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

1. gen. S-tog. 1:87-byggesæt, byggetegning / -beskrivelse.

af tybalt ⌂, Holbæk, 22/6 2013, 19:17 (3969 dage siden) @ Erik V. Pedersen


Hej tybalt.

Tak for foto. Det er Du jo sluppet nydeligt fra, --men jeg vil da gerne høre om dine øvrige "tagtanker", gerne med billeder. Jeg ser ingen strømaftager, --så Du er måske ikke nået så langt ???

. . . og hvad med undervognen ???

Hilsen

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

Hej Erik

"Tagtanker" havde jeg ikke så mange af. Taget er monteret med de medleverede løsdele efter tegninger og tilgængelige fotografier. Mht. strømaftager regnede jeg ikke med at min løsning ville interessere dig, du bygger jo gerne det hele selv og jeg valgte "at springe over hvor gærdet var lavest" og montere en (1) pantograf fra Märklin (nr. 7218), der ligner "godt nok".
Undervognen er også lavet med medleverede dele men du mener måske drivlinien?
Mit sæt har været færdig i nogle år men jeg kan godt grave det frem og fotografere det???

Mvh.
Henk

1. gen. S-tog. 1:87-byggesæt, byggetegning / -beskrivelse.

af Erik V. Pedersen ⌂, 23/6 2013, 00:46 (3969 dage siden) @ tybalt


"Tagtanker" havde jeg ikke så mange af. Taget er monteret med de medleverede løsdele efter tegninger og tilgængelige fotografier. Mht. strømaftager regnede jeg ikke med at min løsning ville interessere dig, du bygger jo gerne det hele selv og jeg valgte "at springe over hvor gærdet var lavest" og montere en (1) pantograf fra Märklin (nr. 7218), der ligner "godt nok".
Undervognen er også lavet med medleverede dele men du mener måske drivlinien?
Mit sæt har været færdig i nogle år men jeg kan godt grave det frem og fotografere det???

Mvh.
Henk

-------------

Hej tybalt.

Tak for mail.

Jeg kan forstå, at Du har sendt et foto, Du havde fra anden lejlighed, og da jeg ikke kunne se strømaftager dér, gik jeg ud fra, at den ikke var lavet / monteret endnu.

Der er i dagens løb fremkommet så mange 1:1 fotos, at det ikke er nødvendigt, at Du "graver" dit S-tog frem. Kun er jeg nysgerrig efter at vide: Var der andre -egentlige- byggetegninger med sættet, end de nævnte skitser for bearbejdning af ætse-dele ???

----------

Mit eget tog fik påmonteret slutlanterner og den lille lanterne ved side af frontlanternen i dagens løb, ligesom jeg selv fremstillede de tre tagventiler. Indrømmet, --med alt tog det lidt under et par timer, men det havde det også taget, hvis jeg skulle af sted og købe dem i en forretning.

Sluttelig erstattede jeg den kraftige bundplade for lynafleder-arrangementet med en tilsvarende dåseblikplade (17 x 17 mm), da jeg fandt det leverede arrangement alt for højt.

Tilbage er dog stadig spørgsmålet: Hvilke isolatorer, der fra leverandørens side er tænkt til hvad ??? 10 + 3 + 3 forskellige typer isolatorer - det passer ligesom ikke rigtig med noget - som jeg ser det.

En dag må jeg jo træffe en afgørelse ! ! !


Hilsen, tak,

Erik V.
www.evp.dk

1. gen. S-tog. 1:87-byggesæt, -tegning/-beskriv, med 3 fotos

af Erik V. Pedersen ⌂, 21/6 2013, 23:07 (3970 dage siden) @ Erik Olsen
redigeret af Erik V. Pedersen, 21/6 2013, 23:31

Hej Erik O.

Som mere eller mindre beskrevet står jeg bl. a. med et antal "porcelænsisolatorer" i især to udformninger, der skal anvendes til strømaftagerne/"fugleburene" 2 x 4 til hver aftager, men har kun disse fotos visende strømaftagerens nærmere opbygning og andre komponenters placering. Nu er der vel i høj grad tale om "standardkomponenter", så det er placeringerne, der er det største problem.

[image]

[image]

[image]
DSB Mm 718. Jernbanemuseet. Odense. 14. juni 2010.

Der er også et par andre ting formentlig omkring tagudrustningen, der volder vanskeligheder, fordi der intet tegningsmateriale er med.

Det er derfor ikke dele jeg mangler eller skal lave, men de dele, der er med skal anbringes -og helst rigtigt- fra begyndelsen.


Erik V. Pedersen
www.evp.dk

1. gen. S-tog. 1:87-byggesæt, byggetegning / -beskrivelse.

af Steff, 21/6 2013, 23:41 (3970 dage siden) @ Erik V. Pedersen

God aften EVP og EO

Jeg er næsten sikker på, at du IKKE umiddelbart kan bruge detaljer fra museets MM, da det jo er en 1. lev. og ændret tilbage på Vk i Htå som jeg husker det fortalt. MM har bl.a. fået (gen)monteret sine originale pantografer og med dets monteringsbeslag.
Når jeg ser på billeder af 3. lev. er isolatorerne på taget - for at isolere pantografens underdel - af en anden type og derfor også monteres anderledes.
Herunder foto af fronten på en 3. lev. Er ikke leveringsdygtig i andre, men der er vist nogle på de andre sider, der muligvis kan?
[image]
DSB litra MM nr. 763. Foto: DSB, arkiv DRM.

Til EO: Tak for info.

Fortsat god aften og godnat

Steff

1. gen. S-tog. 1:87-byggesæt, byggetegning / -beskrivelse.

af Erik V. Pedersen ⌂, 22/6 2013, 00:50 (3970 dage siden) @ Steff

God aften EVP og EO

Jeg er næsten sikker på, at du IKKE umiddelbart kan bruge detaljer fra museets MM, da det jo er en 1. lev. og ændret tilbage på Vk i Htå som jeg husker det fortalt. MM har bl.a. fået (gen)monteret sine originale pantografer og med dets monteringsbeslag.
Når jeg ser på billeder af 3. lev. er isolatorerne på taget - for at isolere pantografens underdel - af en anden type og derfor også monteres anderledes.
Herunder foto af fronten på en 3. lev. Er ikke leveringsdygtig i andre, men der er vist nogle på de andre sider, der muligvis kan?
[image]
DSB litra MM nr. 763. Foto: DSB, arkiv DRM.

Til EO: Tak for info.

Fortsat god aften og godnat

Steff

------------

Ak ja, --man kan ikke være glad ret længe af gangen.

Nå, --jeg havde nu heller ikke tænkt mig at benytte fotografiet alene, men stadig forhøre mig "rundt omkring", men formoder, at sådan noget som el-nedføringen kan vel udføres ud fra de leverede dele og formodningen om, at underkomponenterne vel er monteret "rimelig ens" af hensyn til dagligdagen.

Dette er ganske vist "en anden historie", men dels fra min tid i "firmaet", dels ud fra fotos af de ældste Mo´er, (500/1900-vognene) ved jeg / så jeg, at de sidste år på mange punkter var "de forhåndenværende rør´s princip". Fuldt forsvarligt, men somme tider ikke lige efter tegningerne.

Det er i øvrigt pudsigt: Det med tagudrustningen springer modelbygnings-tegnerne næsten altid over. Vi ser det næsten "hver gang", --og det er lige det, alle vi andre går og mangler - vi kan nemlig (ligesom tegnerne) heller ikke se det på fotografierne, der altid er taget nedefra.

Allerede på min første model -overhovedet- netop en S-togs-motorvogn, var der tegnet den nydeligste tegning af vognkassen, med sæder og det hele (det var der ingen der lavede i model dengang - 1950), men taget, som alle ser allermest - det sprang / springer man over (gælder desværre stadig).

[image]
Tegning: Dragø / Model og Hobby - 1950.

Vi får se - ellers må det gøres "bedst muligt" ud fra de forhåndenværende tegninger / fotos.

Tak for interessen.

Erik V.
www.evp.dk

1. gen. S-tog. 1:87-byggesæt, byggetegning / -beskrivelse.

af Viggo Løppenthin @, 7/9 2013, 00:39 (3893 dage siden) @ Steff

Den type pantografer, som ses på Jernbanemuseets MM 718, anvendtes kun på 1. og 2. levering. Pantograferne på 3.-5. levering var af samme type som de pantografer, der blev anvendt på S-togene af 2.generation. Det er derfor helt korrekt, når Steff skriver, at EVP IKKE kan bruge Jernbanemuseets MM-vogn som grundlag for anbringelse af pantografer og isolatorer på en 3.leverings-motorvogn, fordi såvel isolatorer som pantografer er af en anden type end dem, der er anvendt på en 1.leverings-motorvogn. På nettet findes adskillige billeder af motorvogne af 3.-5.levering, hvor man kan se isolatorer såvel som pantografer.

Venligst Viggo

1. gen. S-tog. 1:87-byggesæt, byggetegning / -beskrivelse.

af Erik V. Pedersen ⌂, 7/9 2013, 10:40 (3893 dage siden) @ Viggo Løppenthin
redigeret af Erik V. Pedersen, 7/9 2013, 10:45

Den type pantografer, som ses på Jernbanemuseets MM 718, anvendtes kun på 1. og 2. levering. Pantograferne på 3.-5. levering var af samme type som de pantografer, der blev anvendt på S-togene af 2.generation. Det er derfor helt korrekt, når Steff skriver, at EVP IKKE kan bruge Jernbanemuseets MM-vogn som grundlag for anbringelse af pantografer og isolatorer på en 3.leverings-motorvogn, fordi såvel isolatorer som pantografer er af en anden type end dem, der er anvendt på en 1.leverings-motorvogn. På nettet findes adskillige billeder af motorvogne af 3.-5.levering, hvor man kan se isolatorer såvel som pantografer.

Venligst Viggo

-------------------

Hej Viggo.

Omkring strømaftageren (-erne) er problemet løst (som Du også antyder), og der er bygget en -for mig selv- passende strømaftager, der også har været af vist et foto af d. 2. juli d. å. i denne tråd.

Ja, -- der er mange gode fotos på nettet, der viser både den ene type og den anden type, der viser vogne med to strømaftagere (oprindelig udrustning), med kun een strømaftager, og adskillige fotos af "mellemstadier", dækkende diverse rest-tagudstyr lige fra det hele til intet. Det skal blot erindres, at det gjorde der ikke "dengang" (for kun ca. tre måneder siden). Det er i høj grad fotos, der er kommet frem netop på grund af spørgsmålet i denne tråd (og TAK for det til indsenderne).

"På nettet findes adskillige billeder af motorvogne af 3.-5.levering, hvor man kan se isolatorer såvel som pantografer." Åhhh ja ! ! !

Der er mange/adskillige gode billeder, men hvis Du var modelbygger af et sådant tog (er Du det ???), så ville Du nok hurtigt få en lidt anden opfattelse, når Du skulle til at "bygge" detaillerne. Der er flere gode fotos af strømaftagere set nedefra, men de fleste fotos set oppefra, har strømaftageren i den "forkerte ende" (modelbyggenæssigt set -- længst væk). Her er det ikke nemt -nærmest umuligt- at se detailler, --men vis man "bare" køber en industrifremstillet, passende en af slagsen, ja så går det vel.

Her kunne man godt drømme om, at der havde gemt sig en hel 3.-5.-leverings strømaftager i et hjørne / på en hylde i Tåstrup, og nogen tog et foto af den til tråden her. :-)

---------

Der er sket en del siden dengang, omend der er lang vej endnu.

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=september-2013

[image]

.

1. gen. S-tog. 1:87-byggesæt, byggetegning / -beskrivelse.

af Viggo Løppenthin @, 8/9 2013, 10:50 (3892 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej Erik

Nej, jeg burde måske ikke have blandet mig, for jeg er ikke modelbygger (dertil er jeg for fummelfingeret, men jeg ville ønske, at jeg var fingersnild nok til, at jeg kunne være det), men jeg er så gammel, at jeg husker alle vogntyperne (selv de originale vognkasser på FS 992-999) samt hvordan de så ud. Derfor har det generet mig, når jeg på nettet så fotografier af en 3.-4. leverings-MM-model med pantografer som førkrigs-motorvognene. Angående pantograferne for 3.-5. levering kan der måske fås lidt inspiration ved at kigge på de bevarede 2.generationstog, for såvel isolatorer som pantografer på disse tog var - måske pånær få helt uvæsentlige detaljer - magen til dem, man brugte på efterkrigstypen af 1.generation (3.-5. levering).

Venligst Viggo

1. gen. S-tog. 1:87-byggesæt, -tegning/-beskriv, med 3 fotos

af Georg Schmidt, 22/6 2013, 01:49 (3970 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Fandt nogle fotos fra omkring 70-71 der muligvis kan vise lidt.
[image]
MM 784.
[image]
[image]
Pantograferne på vel fra 3. lev. er af en sværere konstruktion end 1 og 2. lev der er mere "luftig" (rør)konstruktion.
[image]
[image]
MM 714.
[image]
[image]
[image]
[image]
Mvh
Georg

1. gen. S-tog. 1:87-byggesæt, -tegning/-beskriv, med 3 fotos

af Erik V. Pedersen ⌂, 22/6 2013, 08:14 (3970 dage siden) @ Georg Schmidt

Fandt nogle fotos fra omkring 70-71 der muligvis kan vise lidt.
[image]
MM 784.
[image]
[image]
Pantograferne på vel fra 3. lev. er af en sværere konstruktion end 1 og 2. lev der er mere "luftig" (rør)konstruktion.
[image]
[image]
MM 714.
[image]
[image]
[image]
[image]
Mvh
Georg

----------

Hej Georg.

TAK for nogle fine fotos - på flere områder.

Med hensyn til selve opbygningen af tagudrustningen, er der mange fine muligheder, og samtidig fine fotos af tage med kun een strømaftager, men med en del overflødig udrustning til den aftagne - lige "undskyldningen" for at nøjes med at fremstille een strømaftager og bibeholde alt det, der allerede er støbt.

Sluttelig er der mange fantastiske "landskaber" udenom vognene, --"ting", "effekter" og lign. man havde glemt - f. eks. "busstoppestedslæet" på Dybbølsbro station.

Hilsen / TAK,

Erik V.
www.evp.dk

1. gen. S-tog. 1:87-byggesæt, -tegning/-beskriv, med 3 fotos

af UTJ, 22/6 2013, 10:50 (3970 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Dyre, men lækre: entec.se

Mon Entec har én type som kan bruges?

1. gen. S-tog. 1:87-byggesæt, -tegning/-beskriv, med 3 fotos

af Erik V. Pedersen ⌂, 22/6 2013, 11:05 (3970 dage siden) @ UTJ

Dyre, men lækre: entec.se

Mon Entec har én type som kan bruges?

----------

Hej UTJ.

Ja, --nydelige, men er der lige en DSB-udgave ??? Skal man alligevel bygge den om, er det måske lige så nemt at bygge een selv (den forreste har jeg forlængst "nedtaget" på min model).

Prisen afskrækker mig måske ikke - det er i givet fald en engangsudgift, og når man betænker, hvor meget tid der ofres på byggeriet i øvrigt.

Hilsen,

Erik V.
www.evp.dk

1. gen. S-tog. 1:87-byggesæt, -tegning/-beskriv, med 3 fotos

af Steff, 22/6 2013, 11:34 (3970 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Go´næsten middag!

Her mit bud på tagdetaljer, MEN det er en 1. leverings MM. Pantografen er en tillempet ROCO af ældre model, der måtte danne grundlag. Jeg VED godt at der er noget med slæbestykket, men dengang var det vigtigste at få det til at se sådan OK ud. Vognkassen er den tidligere omtalte af ætset messing, samlet af Claus i Rønnede og resten af detaljer og aptering ego.
Bogier TIKØB (Nyboder Hobby dengang), motor Fleischmann (På Sporet). Taget er "lagkagemetoden" med plastfiller og slebet til.
[image][image][image]

Steff

1. gen. S-tog. 1:87-byggesæt, -tegning/-beskriv, med 3 fotos

af Erik V. Pedersen ⌂, 22/6 2013, 14:04 (3969 dage siden) @ Steff

Tak til Steff.

Jeg kender ikke dette sæt, men det er jo en anden form for modelbygning. Jeg kan godt se, at jeg er sparet for meget arbejde.

Nu er den bedste måde at "komme ned på jorden igen" at tage et billede -nærbillede- af sit arbejde. Her må man jo også nok erkende, at det er tydeligt, at strømaftagerne ikke er de rigtige, men det er en ældre model, vort værktøj og muligheder bliver bedre og bedre.

Nu mangler jeg bare selv at lave min model færdig ! ! ! :-)


Hilsen,

Erik V.
www.evp.dk

1. gen. S-tog. 1:87-byggesæt, -tegning/-beskriv, med 3 fotos

af Erik V. Pedersen ⌂, 22/6 2013, 10:55 (3970 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Fortsættelse af ovenstående Georg Schmidt-indlæg.

Indsat her nogle model-fotos af den/de omtalte skaller:

Hvis vi begynder forfra ser vi her:
[image]
Frontpartiet af motorvognen: Yderst i midten ses et hak i tagkanten. Dette er min forberedelse til befæstigelse af øverste gule slutlanterne. Denne sidder "rimelig luftigt" på 1:1-udgaverne, men jeg mener, at jeg er nødt til at sætte den lidt i "læ" af vognkassen - ellers bliver den næppe siddende byggefasen igennem.

Herefter følger 4 huller / antydninger af hvor ting skal anbringes. Forreste, venstre er til trykluftfløjten / treklangs-fløjten og hullet i midten, bagved er til en tagventilator (ses på næsten alle fotos). Så er der de to små markeringer på hver side af "midterlinien". Jeg synes ikke, at jeg har set fotos med "noget" dér ! ! !

Næste foto, midten:
[image]
Billedet er ikke "for skarpt" - og det er måske fint nok ;-) Her skal alt omkring ledningsadskilleren anbringes, og her vil Georgs fotos være en god hjælp.

Sidste tagfoto:
[image]
Igen ses en antydning af at "noget" skal placeres i hullet i nederste, venstre side. Georgs fotos viser her endnu en tagventilator, men af anden type end den første. Ingen af dem var vedlagt sættet, --så det bliver sikkert kreativt hjemmearbejde (kan også købes ! ! ! men er man modelbygger eller . . . ).

Af alle tre fotos fremgår, at man har valgt at "nedlægge" fødekablerne på tagfladen med holdere hen over, i modsætning til den normale friluftsudførelse, der var det normale. Dette er en af årsagerne til, at jeg bliver i tvivl om anvendelsen af 10 vedlagte isolatorer ! ! !

Sluttelig et foto af vognbundene:
[image]
Igen er der ingen anvisninger til anbringelsen af diverse dele. Her ses en første prøveanbringelse ud fra de tegninger (Allan Hansen) jeg har til rådighed af disse leveringer samt tilgængelige fotos.

Det er ikke altid lige nemt at se på tegningerne, hvad "signaturerne" dækker over, og kombineret med de dele, der er vedlagt sættet, bliver det ofte nærmest sværere - antal og udførelse passer ikke altid sammen.

-------

Her begynder så "udskilningsløbet" blandt fotos og tegninger, for at finde ud af, hvad der er hvad.

Her ses Georgs herlige fotos -- husk også at se på alt det udenom det egentlige -- Herlige fotos:

Fandt nogle fotos fra omkring 70-71 der muligvis kan vise lidt.
[image]
MM 784.
[image]
[image]
Pantograferne på vel fra 3. lev. er af en sværere konstruktion end 1 og 2. lev der er mere "luftig" (rør)konstruktion.
[image]
[image]
MM 714.
[image]
[image]
[image]
[image]
Mvh
Georg


----------


Hilsen / TAK,

Erik V.
www.evp.dk

1. gen. S-tog. 1:87-byggesæt, -tegning/-beskriv, med 3 fotos

af Georg Schmidt, 22/6 2013, 13:38 (3969 dage siden) @ Georg Schmidt

Lige lidt flere fotos, man var noget af en 1.gen nørd dengang.:-D
[image]
Udsnit af fra billede ved Enghave.
[image]
Udsnit Dbt.
[image]
MM 774 Dybbølsbro 1971.
[image]
MM 774 udsnit.
[image]
MM 774 udsnt 2.
[image]
Fik desværre ikke hele vognen til højre, men prøver med et udsnit af det der med af taget.
[image]

Mvh
Georg

1. gen. S-tog. 1:87-byggesæt, -tegning/-beskriv, TAK

af Erik V. Pedersen ⌂, 22/6 2013, 13:55 (3969 dage siden) @ Georg Schmidt

Tak til Georg for endnu flere fine fotos med gode tagdetailler.

Erik V.
www.evp.dk

Avatar

1. gen. S-tog. 1:87-byggesæt, -tegning/-beskriv, TAK

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 24/6 2013, 21:01 (3967 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Tak til Georg for endnu flere fine fotos med gode tagdetailler.

Erik V.
www.evp.dk

Hej Erik

Du har sikkert taget artiklen af Steffen Dresler i "Lokomotivet" nummer 37 (1/94) i nærmere øjesyn ?. På side 6 er der et billede af tagdetaljer på en 1. generations MM af 1. levering - og på side 5 har Steffen Dresler begået en nydelig tegning af en 1. generations MM af 2. levering (MM 543-562).

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

1. gen. S-tog. 1:87-byggesæt, -tegning/-beskriv, TAK

af Erik V. Pedersen ⌂, 24/6 2013, 22:30 (3967 dage siden) @ Carsten B. Thomsen
redigeret af Erik V. Pedersen, 24/6 2013, 22:36

Tak til Georg for endnu flere fine fotos med gode tagdetailler.

Erik V.
www.evp.dk


Hej Erik

Du har sikkert taget artiklen af Steffen Dresler i "Lokomotivet" nummer 37 (1/94) i nærmere øjesyn ?. På side 6 er der et billede af tagdetaljer på en 1. generations MM af 1. levering - og på side 5 har Steffen Dresler begået en nydelig tegning af en 1. generations MM af 2. levering (MM 543-562).

------------

Hej Carsten.

Her havde det været fint, hvis jeg kunne skrive "Ja", men det ville være forkert af mig. Man kan ikke have alt i hovedet - jeg havde ikke dette !!! men det har jeg nu.

Nydeligt foto af taget "fra den anden ende" end flere af de andre fotos. Der tegner sig efterhånden et billede af tagdetaillerne, omend de kan være monteret lidt indbyrdes forskelligt.

Nydelig tegning Steff - klare fine streger, der også gav løsningen på et andet problem.

Nu mangler vi /jeg bare, at der er een læser af Forum, der ligger inde med noget "rigtigt" tegningsværk, der viser en 3. lev. strømaftager i detailler.

Det kunne være spændende, om man kunne lave den rigtige strømaftager i en nogenlunde rigtig udformning.

---

Foreløbig er der kommet tagventiler på:

[image]
... og en ny og tyndere bundplade i samme ydre mål, selvom den virker meget stor.
Igen har vi / jeg problemet - ingen tegning af taget set oppefra.

[image]
Ventilen over førerrummet.
Bemærk i øvrigt, hvor godt det er et tage billeder af sine modeller under byggearbejdet: De fine vinduer -set med egne øjne- fremstår på billederne som havende nærmest "fuldskæg". De trænger tydeligvis til en kraftig efterbearbejdning.

Erik V. Pedersen
www.evp.dk
.

1. gen. S-tog. 1:87-byggesæt, -tegning/-beskriv,

af Erik V. Pedersen ⌂, 25/6 2013, 23:24 (3966 dage siden) @ Erik V. Pedersen
redigeret af Erik V. Pedersen, 25/6 2013, 23:42

Tak til Georg for endnu flere fine fotos med gode tagdetailler.

Erik V.
www.evp.dk


Hej Erik

Du har sikkert taget artiklen af Steffen Dresler i "Lokomotivet" nummer 37 (1/94) i nærmere øjesyn ?. På side 6 er der et billede af tagdetaljer på en 1. generations MM af 1. levering - og på side 5 har Steffen Dresler begået en nydelig tegning af en 1. generations MM af 2. levering (MM 543-562).


------------

Hej Carsten.

Her havde det været fint, hvis jeg kunne skrive "Ja", men det ville være forkert af mig. Man kan ikke have alt i hovedet - jeg havde ikke dette !!! men det har jeg nu.

Nydeligt foto af taget "fra den anden ende" end flere af de andre fotos. Der tegner sig efterhånden et billede af tagdetaillerne, omend de kan være monteret lidt indbyrdes forskelligt.

Nydelig tegning Steff - klare fine streger, der også gav løsningen på et andet problem.

Nu mangler vi /jeg bare, at der er een læser af Forum, der ligger inde med noget "rigtigt" tegningsværk, der viser en 3. lev. strømaftager i detailler.

Det kunne være spændende, om man kunne lave den rigtige strømaftager i en nogenlunde rigtig udformning.

---

Skulle der være en eller anden, der falder ind på denne side / måske følger med ! ! !

Dette blev der ud af de tidligere dages indsamling af oplysninger om tagdetailler:
[image]
En smule maling kan nok gøre underværker. Det kan skjule "det værste", men også trække andet lidt frem, når der er nogle farveforskelle.

Så er næste punkt strømaftageren - men ingen tegninger.

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

.

1. gen. S-tog. 1:87-byggesæt. + 1 foto

af Erik V. Pedersen ⌂, 2/7 2013, 14:26 (3959 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Med hilsen og tak til de Forum-læsere (Georg Schmidt, UTJ m.fl.) der bidrog med fotos af S-tog og deres tagudrustning:
.

Så kom der strømaftager på S-toget:

[image]
Strømaftager til 3. gen. 1-87-model af S-togs-motorvogn. ^---v

[image]
Strømaftageren set nedefra. Der er stadig et og andet, der skal rettes op og/eller kortes af, når den har bevist sin duelighed og er "godkendt".
Alt bygges under indtagelse af "spandevis" af kaffe.

Det skal erkendes, at strømaftageren ikke kan slås ned. Modellen er i første omgang alene tænkt som vitrine-model (uden motor). Kommende "generationer" må evt. tage sig af resten.

----

Byggearbejdet har i øvrigt i dag fået sin egen "underside" http://evp.dk/index.php?page=s-tog-kobenhavnske-1-generations-s-tog , hvor arbejdets fremadskriden vil blive beskrevet.

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=s-tog-kobenhavnske-1-generations-s-tog

Avatar

1. gen. S-tog. 1:87-byggesæt. + 1 foto

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 2/7 2013, 17:17 (3959 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej Erik

Hvis det her er en hjemmebygget strømaftager, så skal det lige siges, at den slet ikke ser "hjemmebygget" ud - den er med andre ord superflot.

Angående din anke om, at tegnere generelt har undladt at tegne materiellet set ovenfra, så deler jeg faktisk din "irritation".
Jeg bygger selv modeller fra scratch og ved derfor, hvor vigtigt det er, så derfor er der (så vidt jeg husker) på alle mine materieltegninger i "Lokomotivet" også inkluderet tegning af meteriellet set ovenfra, og - hvor de to "langsider" ikke er ens - så er materiellet også vist fra begge sider, og ditto hvad angår gavlene.

Skal tegningen kunne bruges til noget i forbindelse med modelbygning, så skal den også være komplet, så al den information, som man skal bruge, er med på tegningen.
For ellers skal man jo alligevel til st sjusse sig frem til, hvor f.eks. batterikasser, tanke, luftriste, vinduer, påskrifter, etc., sad på den modsatte side, på baggrund af måske halvgrumsede billeder eller DRM-skitser, m.v.

Jeg glæder mig til at se din flotte MM fiks&færdig - og hvor er det herligt at se den udvikling, der har været siden "træklodsens" tid.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

1. gen. S-tog. 1:87-byggesæt. + 1 foto

af Erik V. Pedersen ⌂, 3/7 2013, 10:05 (3959 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Hej Carsten.

Tak for de pæne ord.

Ja, --strømaftageren er 100% hjemmebygget (men ikke sammenklappelig), og med hensyn til køretøjets udseende i det hele taget: Vi skal huske, det flotte byggesæt, der ligger til grund for dette udseende.

Tegningsbetragtningerne: Her kan jeg jo kun være enig. Man må formode, at den/de, som tegner byggetegninger (sider/fronter/gavle) må have noget at tegne efter (ikke bare et foto og en driftsmateriel-skitse). Så må det vel næsten være naturligt at tegne tag og "bund" med, lidt i stil med det, jeg selv måtte gøre/gjorde i sin tid i "SIGNALPOSTEN", da jeg byggede Mo-vogne. ( http://evp.dk/index.php?page=lidt-om-litra-mo-i-model ).

Jeg var heldig dengang: Jeg nåede lige at finde en 1900-Mo (1986), som kunne give mig svar på mine spørgsmål, men så heldig er jeg ikke i dag med et S-tog, 3.-4. levering:-(. Alligevel kunne man jo drømme om, at der lå en sådan aktuel strømaftager på en hylde et sted på S-togsdepotet i Tåstrup ;-).

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=s-tog-kobenhavnske-1-generations-s-tog

1. gen. S-tog. 1:87-byggesæt, -tegning/-beskriv, med 3 fotos

af Svend B J, 22/6 2013, 23:12 (3969 dage siden) @ Georg Schmidt

[image]

Hellerup 1967 ©HBDS

--
Svend
[image]

1. gen. S-tog. 1:87-byggesæt, -tegning/-beskriv, med 3 fotos

af Erik V. Pedersen ⌂, 23/6 2013, 00:52 (3969 dage siden) @ Svend B J
redigeret af Erik V. Pedersen, 23/6 2013, 01:06

[image]

Hellerup 1967 ©HBDS

-----------

Hej Svend (og HBDS).

Herligt foto, --- det er utroligt, hvad man skal se, "inden øjnene falder ud". Et tag ryddet for alt (forrest) og klatmalet (herunder tagrenderne) i en vel lys grå farve (eller alluminium- / stålhud) og sat i drift.

Det sku´ man lige lave i model - jeg kan levende forestille mig de bemærkninger, der ville falde i krogene.

Her er beviset: Der skal nok være et eller andet sted, det har set således ud ! ! !

---------

Bemærk i øvrigt køreledningstilsynets vogne i baggrunden: Det var disse -eller snarere vogne som disse- der i årene efter 2. verdenskrig -lokalt- benævntets "Krydseren Nürnberg".

På befrielsesnatten i 1945 havde en frihedskæmper -i sin festrus- optaget sin egen helt private krig mod de pågældende vogne med sit udleverede våben. Da han efterfølgende blev anmodet om en forklaring på sin handling, skulle han have svaret: "Jeg troede, at det var Krydseren Nürnberg" ! ! !


Erik V.
www.evp.dk

Jernbanebøger

Oplev Europa med tog

Oplev Europa med tog
Pris 210 kr.

Læs mere

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak