SJ F 1200 (DSB E 964) i model fra Märklin og Trix

af Steff, 10/1 2024, 16:16 (108 dage siden) @ Svend B J

Dette tillod jeg mig at skrive vedr. nyheden om en SJ F 1200 på "Sporskiftet" ( https://www.sporskiftet.dk/forum/modeljernbaner/generelt/m%C3%A4rklin-2024 ):

Kære alle

Ja, helt i tråd med Märklins nyere salgsfilosofi, vil bl.a. udenlandske damplokomotiver være udført som den eller de museumslokomotiver publikum kan se, bl.a. som DSB litra E nr. 991, franske dampere og nu den svenske museumsudgave af litra F nr. 1200.

Årsagen er jo den, at størstedelen af køberne af disse modeller, ikke er hverken svenskere eller danskere m.h.t. F/E maskinerne, men tysk og anden udenlandsk publikum (antal potentielle købere!!). Og disse kan relatere til det de har set og kørt med under besøg på diverse museer mv. Og så har de allerfleste nok ikke set udenlandske dampere i normal drift, vel?

Yderligere er det jo nok de færreste udenlandske MJ´er, der på eget- eller klubanlæg og som har eget lands epokekørsel som forbillede, anvender enten danske eller svenske damplokomotiver. Men en museumsmaskine kan gå an!! "Sådanne har jeg nemlig set på museet i Odense eller Gävle".

Altså, NEJ det er ikke en model af en før 1937 svensk SJ F 1200 type, men SJ museumsudgaven af F 1200 år 2023/24. Den svenske museumsudgave er jo en ”forsvensket” udgave af den ”fordanskede DSB litra E nr. 964”, der jo indledningsvis var en svensk F før købet til Danmark i 1937! Det betyder også, at F 1200 har monteret bl.a. side luftklapperne ved fyrkassen, som de svenske lokomotiver ikke havde. Ligeledes en lille morsom detalje, forreste tenderhjul er et pladehjul, ombyttet fra et egerhjul på 964 under et værkstedsbesøg i Århus.

Og det skal vi nok ikke være så kede af i Danmark, hvis man ønsker en dansk ”svensker” af nummerrækkefølgen E 964-974 på sit eget epoke (II)/III anlæg.

Umiddelbart skal omstyringen flyttes til højre side af kedlen, nyt førerhus, dobbelttrykluftpumpe og damplysgenerator på højre side af barrierepladen, nye farver, lanterner og ændret kulkasseopbygning.

Men før man går i gang, se billeder og læs denne publikation: DSB litra E Bogen om DSB litra E (jernbanen.dk) . Den er ovenikøbet gratis at læse!!!!!!Så er man nok bedre hjulpet.

Sidst, husk at Märklin i sidste ende er forretning og ”næsten” ligeglade med hvad der fremstilles, bare det sælger. Selv ikke diverse "Stamborde" i Danmark eller Sverige, kan ikke ændre noget her.

Bedste hilsener

Steff

Så de gode svenske- og danske MJ´er m. fl., har fået en forsvensket museumsudgave og IKKE en driftsudgave af F 1200 typen.

Bedste hilsener

Steff

SJ F 1200 (DSB E 964) i model fra Märklin og Trix

af Morten Flindt Larsen, København K, 12/1 2024, 13:44 (106 dage siden) @ Steff

Er der mon "nogen", der har fundet ud af at udskifte de hæsligt store Märklin-frontlanterner til nogle mere forbilledetro med lys i? :-|

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

SJ F 1200 (DSB E 964) i model fra Märklin og Trix

af Steff, 12/1 2024, 19:34 (106 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Disse kan dog i det mindste lyse, alle tre. Men STORE er de sq...

[image]
SJ F 1200 (museum) i Odense den 31. AUG 2008. Foto Steff.

Bedste hilsener, fotografen

SJ F 1200 (DSB E 964) i model fra Märklin og Trix

af Morten Flindt Larsen, København K, 12/1 2024, 21:51 (106 dage siden) @ Steff

Suk! Og så endda med IKEA-slips. Gys! :-(

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

SJ F 1200 (DSB E 964) i model fra Märklin og Trix

af Steff, 12/1 2024, 22:52 (106 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Retfærdigvis skal nok nævnes, at slipset i de svenske farver, kun var blevet fremstillet udelukkende for netop den dags event med 1201 og 961 i forspand. Det blev aftaget efter turen:-)

Steff

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak