SVJMJJK - køreaften - efterårsferien!

af f.ormstrup ⌂, 20/10 2023, 06:12 (192 dage siden)

link
[image]
At rejse er at leve!

--
Mvh
Flemming Ormstrup
SVJMJK

SVJMJJK - køreaften - efterårsferien!

af Skott, 20/10 2023, 10:03 (192 dage siden) @ f.ormstrup

Tak for kigget. Der blev da kørt igennem
:-)
Den lille remise på billede 2. Er den hjemmebygget?

--
Med venlig hilsen

Skott

SVJMJJK - køreaften - efterårsferien!

af f.ormstrup ⌂, 20/10 2023, 11:55 (192 dage siden) @ Skott

Ja, traktorremisen i Grindsted er selvfølgelig hjemmebygget!

--
Mvh
Flemming Ormstrup
SVJMJK

SVJMJJK - køreaften - efterårsferien!

af Skott, 21/10 2023, 14:11 (191 dage siden) @ f.ormstrup

Den er nydelig.
Findes der en tegning, der må deles?

--
Med venlig hilsen

Skott

SVJMJJK - køreaften - efterårsferien!

af f.ormstrup ⌂, 23/10 2023, 22:20 (189 dage siden) @ Skott

Vi har desværre ikke en tegning, remisen er bygget efter foto og størrelsen er sjusset så den kan indeholde en Ardelt traktor!

--
Mvh
Flemming Ormstrup
SVJMJK

SVJMJJK - køreaften - efterårsferien!

af Skott, 23/10 2023, 23:02 (189 dage siden) @ f.ormstrup

OK
Jeg fandt faktisk nogle tegninger af en traktorremise i et gammelt nummer af Lokomotivet (Nr. 30).
Dog ligner remisen her slet ikke jeres på anlægget?

--
Med venlig hilsen

Skott

SVJMJJK - køreaften - efterårsferien!

af Martin Wilde @, 24/10 2023, 14:00 (188 dage siden) @ Skott

Jeg fandt faktisk nogle tegninger af en traktorremise i et gammelt nummer af Lokomotivet (Nr. 30).
Dog ligner remisen her slet ikke jeres på anlægget?

Over tid var der hele seks remiser i Grindsted - måske syv.
Den ældste var mergelbanens remise, der senere blev tømmerhandel. Da mergelbanens spor til remisen gik tværs over det senere stationsareal og forbindelsen dermed blev brudt, må mergelbanen have opført en ny remise, men hvor den lå, ved jeg ikke.
VaGJ, VVGJ og TKVJ havde hver deres remise, og så var der DSB, som ganske vist overvejede at opføre en rundremise, men det blev aldrig til noget - der var jo remiser i Esbjerg og Brande, hvorfra og til, togene kørte og lokomotiverne var stationeret.
Men der var et problem med rangerberedskab, hvor privatbanerne hurtigt blev træt af, at DSB kun havde togmaskiner - når der holdt et tog på banegården - og ellers heste. Det var jo DSB's station og de tre privatbaner betalte tilslutningsafgift som indebar, at DSB stod for rangeringen mellem banerne, så efter få år så DSB sig nødsaget til at udstationere et rangerlokomotiv i Grindsted. Til at begynde med lejede DSB sig ind hos en af privatbanerne, inden den remise, der ses på SVMJK's model af Grindsted banegård, blev bygget i sydenden af perron 2.
Da stationen midt i 1970'erne gennemgik en større massakre, og DSB's perronspor blev omdannet til rutebilstation og TKVJ's sporareal til hovedvej, forsvandt også sporet til traktorremisen i sydenden af perron 2. En ny remise blev opført på det tilbageværende læssevejsareal til byens Köf-traktor, og det er den remise, Lokomotivet har bragt en tegning af.
Der står mere at læse om remiserne i Grindsted i bogen Hedens dronning - en antologi om jernbanerne i Grindsted, af Ole Lenarth Nielsen og mig selv
Mvh. Martin

SVJMJJK - køreaften - efterårsferien!

af Skott, 24/10 2023, 17:08 (188 dage siden) @ Martin Wilde

Hej Martin
Tusind tak for beretningen. Det er altid godt at høre historierne fra dem, der virkelig kender til dem :-)
Bogen, du refererer til. Er der mon billeder af Svmjk's remise deri?

--
Med venlig hilsen

Skott

SVJMJJK - køreaften - efterårsferien!

af Martin Wilde, 24/10 2023, 18:40 (188 dage siden) @ Skott

Bogen, du refererer til. Er der mon billeder af Svmjk's remise deri?

Nej, der er ingen billeder af Sydvestjysk Modeljernbaneklubs anlæg i bogen.
Men der er billeder af forbilledet for remisen på SVJMK's anlæg, både set bagfra og forfra med åbne porte.
Bogen kan bestilles her eller hos Felderbanen. Begge steder ved jeg, der er bøger på lager.
Mvh Martin

SVJMJJK - køreaften - efterårsferien!

af Skott, 24/10 2023, 19:21 (188 dage siden) @ Martin Wilde

Det var selvfølgelig også forbilledet, jeg tænkte på. Fik nok ikke trykket mig ordentligt ud ;-)
Den bog må jeg da have fat i :-)

--
Med venlig hilsen

Skott

SVJMJJK - køreaften - efterårsferien!

af Martin Wilde, 25/10 2023, 14:59 (187 dage siden) @ Skott

Det var selvfølgelig også forbilledet, jeg tænkte på. Fik nok ikke trykket mig ordentligt ud ;-)
Den bog må jeg da have fat i :-)

Netop.
Og derfor, for en god ordens skyld, fik du både svar på det, du spurgte om, og det du ville spørge om.
Jeg kan da anbefale bogen - men jeg er jo den ene af de to forfattere, så alt andet ville være mærkeligt.
Mvh.
Martin

SVJMJJK - køreaften - efterårsferien!

af Skott, 25/10 2023, 18:39 (187 dage siden) @ Martin Wilde

Uden tvivl ;)
Men jeg kan kun bekræfte, at bogen nu er bestilt, så jeg snart kan få kigget nærmere på bl.a. traktorremisen i Grindsted :)

--
Med venlig hilsen

Skott

SVJMJJK - køreaften - efterårsferien!

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 25/10 2023, 16:56 (187 dage siden) @ Skott

Det var selvfølgelig også forbilledet, jeg tænkte på. Fik nok ikke trykket mig ordentligt ud ;-)
Den bog må jeg da have fat i :-)

Det er faktisk en rigtig god bog, kan især godt lide det lange afsnit om Den Skæve Bane.

Mvh
Claus

SVJMJJK - køreaften - efterårsferien!

af Skott, 25/10 2023, 18:40 (187 dage siden) @ Claus E. Hansen

Ser frem til at læse bogen!

--
Med venlig hilsen

Skott

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak