DSB reklame

af bygger01, Herning, 22/9 2023, 11:53 (220 dage siden)
redigeret af bygger01, 22/9 2023, 12:17

I min barndom kan jeg huske en lysreklame, der viste to udgaver, og jeg tror, at der stod:

DSB Godstransport - og efter lysskifte - God transport

Er der hukommelse om det ?

Var det ikke rødt det hele ( helst ) ?

Eller var det hele med store bogstaver ?

Jeg vil prøve at brænde det i 1 mm MDF med en opdelt kasse indeni, så DSB er 1 del og så Godstransport med mindst 5 dele ( God - s - tra - nsp - ort ).

Passende 3 mm LED'er op i bunden i ovennævnte sektioner eller med en lille SMD'er for hvert bogstav, men det er for mig noget rod at lodde, men de kunne være lige bagved hvert bogstav med en reduceret lysstyrke. Lodning kunne være på en printplade, som så skulle være bagpladen.

Materialet kunne også være rød plexiglas, men det "leder" lyset, så det er svært at gøre s'et slukket.

--
Jørgen Steffensen

DSB reklame

af Svend Aage, 22/9 2023, 13:49 (220 dage siden) @ bygger01

Hej.

Den første gang jeg lagde mærke til denne DSB lysreklame, var i Hjørring i foråret1967, hvor jeg besøgte en tidligere klassekammerat, som dengang var trafikelev hos DSB. Bogstaverne på godsekspeditionen var oplyst af røde neonbogstaver, så man også kunne læse teksten efter mørkets frembrud.

Grundlæggende stod der GODSBEFORDRING - med store bogstaver - og neonbogstaverne var forbundet i grupper og blev tændt i 4 sekvenser med passende pauser, så teksten sagde:

GOD
BEFORDRING
DSB
GODSBEFORDRING

Fænomenet har utvivlsomt eksisteret flere andre steder hos DSB, men jeg kan umiddelbart ikke huske, hvor jeg ellers kan have set denne lysreklame.

Mvh
Svend Aage

DSB reklame

af Rolf Berg, 22/9 2023, 13:58 (220 dage siden) @ Svend Aage

Den i Odense var "bagved" stykgodsterminalen ud mod Rugårdsvej og den gamle busterminal ex SFJ Odense station . Som jeg kan huske det .

mvh Rolf Berg

DSB reklame

af bygger01, Herning, 22/9 2023, 14:56 (220 dage siden) @ Dampfmeisteren

Jeg kan godt huske det, da jeg kommer fra Aalborg ….

Men er lidt usikker på om dette billede er 2. udgave, for jeg mindes det lidt anderledes, og bygningen er vel også fra 70’erne ( og lå den ikke ud til Jyllandsgade ).

Før lå Godsbanegården tættere Banegårdspladsen med den skønne bue ( med en mindre drejeskive foran ), som kun ses forenden af Boulevarden.

--
Jørgen Steffensen

DSB reklame som bliver J&B reklame

af bygger01, Herning, 24/9 2023, 16:24 (218 dage siden) @ nktog

Lige nu sigtes der efter en reklamekasse ovenpå vores store godsbanegård.

Kassen bliver nok ca. 55 mm lang og med 3 - 3,5 mm udbrændte bogstaver i 1 mm MDF / kunne også have været i 0,4 mm X finer, men jeg tror, at den ene millimeter giver større type.

Så tænkes der på et ætset print, der er beregnet til røde firkantede SMD’er.

Det bliver med flg. tekst J&B GODSTRANSPORT til første tænding og med GOD TRANSPORT i andet hug.

Printet skal være bunden af kassen, og kassen bliver delt op skotter i 0,4 mm X finer.

--
Jørgen Steffensen

DSB reklame som bliver til J&B reklame

af bygger01, Herning, 8/10 2023, 18:31 (204 dage siden) @ bygger01

Så er forsiden sendt nordpå, og jeg håber på at få et print retur, så jeg kan bygge en kasse omkring.

Her er figuren, der er laserskåret i 1 mm MDF med 3½ mm høje bogstaver med 1 mm mellem hvert bogstav, så der er plads til lystætte skodder.

[image]


Der ser lidt klumpet ud, men printeren vil helt have en vis tykkelse for at skære !

--
Jørgen Steffensen

DSB reklame som bliver til J&B reklame

af bygger01, Herning, 28/10 2023, 21:11 (184 dage siden) @ bygger01

Så er det ætsede print leveret fra Litra.Dk.

Haakon har sendt noget matteret folie og mener, at jeg skal pålime de udskårne dele som midten af et O, så der skal brændes igen.

Mere følger senere:

[image]

--
Jørgen Steffensen

DSB reklame som bliver til J&B reklame

af bygger01, Herning, 12/11 2023, 11:30 (169 dage siden) @ bygger01

[image]

Der kom en "klage" fra Haakon om, at midten af f.eks. O'er manglede.

Der blev brændt en ny omgang med et stykke papir under, så de udbrændte dele kunne samles op.

Til min store overraskelse fandt jeg nedunder 2 O'er med en godsbredde på et par tiendedele og det midterste var noget forbrændt. Det betyder, at laseren lavede 2 skær pr. bogstav og efterlader noget af det mellem de 2 brandinger.

Så min løsning - for at gøre Haakon tilfreds - er ovenstående, hvor jeg har lagt 0.3 mm materiale ind, så diverse centerdele skulle blive tilbage.

Ændringen gør også, bogstaverne bliver mere rigtige med den tids neonrør !

Så det bliver spændende der er materiale nok til brændingen !!!

Inden bliver også lavet en skæreinfo med 0.4 mm godstykkelse.

Jeg har også prøvet i tirsdags at lave en lænestol, en kosangasflaske & tønde i 3D, men for de to sidste blev den nederste del noget deform, da programmet laver en "fod" efter egen opskrift, så det skal der arbejdes med.

--
Jørgen Steffensen

DSB reklame som bliver til J&B reklame

af bygger01, Herning, 15/11 2023, 19:54 (166 dage siden) @ bygger01

[image]

Så lykkedes det med at det inderste af div. bogstaver til at hænge fast. der blev indlagt en 0.3 mm og selv midten af & hænger fast.


Også 3D afdelingen blev besøgt og her var der bid på en tønde, men Kosangasflasken er ikke i mål.

[image]

--
Jørgen Steffensen

DSB reklame som bliver til J&B reklame

af bygger01, Herning, 1/12 2023, 23:02 (149 dage siden) @ bygger01

Jeg vil vise en lille video på 9 sec optaget af min iPhone - hvordan kan uploaden ind i “systemmet” ?

--
Jørgen Steffensen

DSB reklame som bliver til J&B reklame

af bygger01, Herning, 2/12 2023, 10:55 (149 dage siden) @ bygger01

Har nu prøvet igen, men der skrives forkert format, så et eller andet skal ændres ......

Men hvordan ?

Har prøvet at sende fra iPhone til min PC via Outlook, men igen fejlmelding ....

--
Jørgen Steffensen

DSB reklame som bliver til J&B reklame

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 3/12 2023, 11:48 (148 dage siden) @ bygger01

Har nu prøvet igen, men der skrives forkert format, så et eller andet skal ændres ......

Men hvordan ?

Har prøvet at sende fra iPhone til min PC via Outlook, men igen fejlmelding ....

Du kan ikke uploade videoer til dette forum. Upload den et andet sted (f. eks. Youtube) og link til den herfra.

--
Tommy Nilsson
Webmaster
www.signalposten.dk

DSB reklame som bliver til J&B reklame

af bygger01, Herning, 3/12 2023, 15:03 (148 dage siden) @ Tommy Nilsson

Det er lige sket på FB under Modeltog, men ellers tak for info'et ....

--
Jørgen Steffensen

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Jernbanebøger

Østbanen 1879-2004

Østbanen 1879-2004
Pris 330 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak