RAL farven på 2. gen S-tog

af okhansen, 10/7 2023, 12:04 (297 dage siden)

Det forekommer mig at farven på 2. generations S-tog var en anden rød farve end den som blev anvendt på DSB's farver på f.eks. B-vogne (RAL 3005). Nogen der kan be- eller afkræfte?

Mvh. Ole

RAL farven på 2. gen S-tog

af Svend B J, 10/7 2023, 20:40 (297 dage siden) @ okhansen

Det forekommer mig at farven på 2. generations S-tog var en anden rød farve end den som blev anvendt på DSB's farver på f.eks. B-vogne (RAL 3005). Nogen der kan be- eller afkræfte?

Den farve (rød) der blev leveret til DSB - da man overgik til RAL-farver - var RAL 3003. Kilde: Den gamle "Forbrugsvarefortegnelse".
Når man omsætter den til 1:87 (og farvet lys), virker den dog for mørk. I model vil et miks mellem RAL 3002 og 3003 nok virke mere realistisk.

--
Svend
[image]

RAL farven på 2. gen S-tog

af Morten Flindt Larsen, København K, 11/7 2023, 13:23 (296 dage siden) @ Svend B J

Det forekommer mig at farven på 2. generations S-tog var en anden rød farve end den som blev anvendt på DSB's farver på f.eks. B-vogne (RAL 3005). Nogen der kan be- eller afkræfte?


Den farve (rød) der blev leveret til DSB - da man overgik til RAL-farver - var RAL 3003. Kilde: Den gamle "Forbrugsvarefortegnelse".
Når man omsætter den til 1:87 (og farvet lys), virker den dog for mørk. I model vil et miks mellem RAL 3002 og 3003 nok virke mere realistisk.

Det virker kun realistisk, hvis ALT på modeljernbanen bliver farvekorrigeret på samme måde. Hvis kun noget på abnen bliver farvekorrigeret og andet ikke, ser det helt "skævt" ud. Det letteste er at bruge autentiske (ukorrigerede) farver overalt på banen og så lade lyskilden/lyskilderne være dagslyspærer eller -lysstofrør med en farvetemperatur på 5000 Kelvin. Man kan ikke skalere farver, med mindre at man i fuld alvor mener, at en farve har en længde, bredde og højde.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

RAL farven på lidt mere materiel!

af Steff, 14/7 2023, 10:00 (293 dage siden) @ Svend B J

Den farve (rød) der blev leveret til DSB - da man overgik til RAL-farver - var RAL 3003. Kilde: Den gamle "Forbrugsvarefortegnelse".

Kære Svend

Kom til at tænke på, om der i din henvisning til "Forbrugsvarefortegnelse" var flere farveangivelser end 2g. S-toget. Her tænker jeg jo på den eventuelle betegnelse for de gamle "DSB 1929" farveangivelser i RAL farveangivelserne.

F.eks. damplokomotiver, stålvognsmateriellet før end designperioden, godsvogne før og efter indførelsen af RAL skemaet, MZ diesler før design etc.?

Bedste hilsener

Steff

RAL farven på lidt mere materiel!

af Svend B J, 15/7 2023, 19:34 (292 dage siden) @ Steff

Den farve (rød) der blev leveret til DSB - da man overgik til RAL-farver - var RAL 3003. Kilde: Den gamle "Forbrugsvarefortegnelse".


Kære Svend

Kom til at tænke på, om der i din henvisning til "Forbrugsvarefortegnelse" var flere farveangivelser end 2g. S-toget. Her tænker jeg jo på den eventuelle betegnelse for de gamle "DSB 1929" farveangivelser i RAL farveangivelserne.

F.eks. damplokomotiver, stålvognsmateriellet før end designperioden, godsvogne før og efter indførelsen af RAL skemaet, MZ diesler før design etc.?

Bedste hilsener

Steff

Den nævnte forbrugsvarefortegnelse var det katalog, de enkelte afdelinger/tjenestesteder i DSB kunne bestille/rekvirere efter (som jeg husker gennem DSBs indkøbskontor). Det var en hel aktuel fortegnelse/katalog, som blev opdateret løbende.

Efter hukommelsen: RAL-farver var først noget der kom ind fra engang sidst i 70erne/ først i 80erne. Før den tid var det de farver, der ellers blev leveret af "de sædvanlige" danske leverandører, vel - for farver/lakker/malingers vedkommende - Sadolin (og Holmblad).

Emnet: Farver på DSB materiel (og privatbanemateriel) i virkeligheden og model har været diskuteret her, der og alle vegne mange, mange gange og hører nok aldrig op.

--
Svend
[image]

RAL farven på lidt mere materiel!

af Steff, 15/7 2023, 20:25 (292 dage siden) @ Svend B J

Kære Svend

Tak for svar, håbede at der stod noget mere vedr. farver.

De gamle 1929 farver m.fl. kender jeg godt, da jeg i sin tid fik den officielle farvevifte til låns og herefter - via et farvelaboratorie - "oversat" disse til indledningsvis RAL, hvor disse KUNNE anvendes. Bl.a. vist i LOKOMOTIVET.
Specielt "designperiodens" indledningsvise (prøve) farver samt nymalingen af visse personvogne jf. Hjelts ønsker voldte "lidt" problemer. Men nu er det så også på plads.

Og så kunne man begynde forfra da et nyt farvesystem blev indført bl.a. i.f.m. GTA projektet og DSB "nye look". Men det må andre tage sig af.

Endnu engang tak for svar.

Steff

RAL farven på lidt mere materiel!

af okhansen, 16/7 2023, 10:02 (291 dage siden) @ Steff

Og jeg er egentlig bare ude efter om farven på 2. Generetations S-tog er den samme røde som andet DSB materiale. :-)

Det forekommer mig, at farven er anderledes i forhold til en DSB IC B-vogn. Og det er fint nok en en tilnærmelsesvis RAL farve.

Mvh. Ole

RAL farven på lidt mere materiel!

af Steff, 16/7 2023, 12:47 (291 dage siden) @ okhansen

Kære Ole

2.g. S-tog blev malet i "lyntogsrød" DSB nr. 11 rød 1931, der er RAL 3003.
(Ref.: bl.a. "S-banen 1934-2009" af Morten Flindt Larsen og John Poulsen m. fl., Banebøger 2009, ISBN 978-87-91- 434-204, side 324/325) og "DSB farveskema 1929-1991, Lokomotivet".

Det senere moderne personvognsmateriel fik fra ca. 1971 ff. RAL 3002.

Bedste hilsener

Steff

RAL farven på lidt mere materiel!

af okhansen, 17/7 2023, 09:47 (290 dage siden) @ Steff

Mange tak for svaret Steff, lige det jeg ledte efter. :-)

Med venlig hilsen

Ole

RAL farven på lidt mere materiel!

af Georg Schmidt, 21/7 2023, 00:36 (287 dage siden) @ Steff

Jeg ved ikke om mit billede af As 7003 på Kh 1972 kan sige noget, men for mig står 2.gen S-togs røde farve som lidt mere "varm".
Billedet af As vognen tog jeg på Kodak Ektachrome dias, som holder farven godt selv efter 50 år.
[image]

[image]
Udsnit.

På Østerport henstod nogle dage på samme tid nogle vogne der netop var opmalet og forsynet med "standard skrift stor" i stedet for de fine krølle tal og bogstaver, den nærmeste MM er 7623.
[image].
Desværre har jeg kun få billeder af 2. gen S-tog da det var 1. gen jeg gik efter på den tid.
[image]
Nogle af de gamle vogne fik også den nye skrifttype som her 797 i 1973.
[image]
Foto 1973.
M v h
Georg

RAL farven på lidt mere materiel!

af okhansen, 21/7 2023, 08:34 (286 dage siden) @ Georg Schmidt

Fine billeder Georg. :-)

RAL farven på lidt mere materiel!

af UTJ, 2/8 2023, 14:06 (274 dage siden) @ Steff

Kære Ole

2.g. S-tog blev malet i "lyntogsrød" DSB nr. 11 rød 1931, der er RAL 3003.
(Ref.: bl.a. "S-banen 1934-2009" af Morten Flindt Larsen og John Poulsen m. fl., Banebøger 2009, ISBN 978-87-91- 434-204, side 324/325) og "DSB farveskema 1929-1991, Lokomotivet".

Det senere moderne personvognsmateriel fik fra ca. 1971 ff. RAL 3002.

Det er altså ikke korrekt - du kan ikke bruge RAL til farver som ikke er RAL-definerede.

De røde S-tog var rigtignok lyntogsrøde, men det er ikke RAL.

Jens Nielsen arbejdede (selvfølgelig) med den røde farve, men det var bundet opdrag fra Hjelt som ville have "røde tog". Den designrøde var oprindelig en eller anden rød-rosa og på et tidspunkt besluttede "nogle" så at det var RAL 3003 - for lettere at kunne bestille maling mv. RAL 3003 ligner jens Nielsens farve meget. Designrød fra 1972 har aldrig været RAL 2002.

Da man (læs: Hjelt) besluttede sig for røde personvogne ommalede man i forsøg nogle få vogne (Bf-vogne mv) og da beslutningen var truffet fik Scandia midt i første Bn-vognsordre besked på at male de efterfølgende vogne røde inden levering (ca fra Bn 725 i december 1971). Rødt personvognsmateriel blev således indført inden Jens Nielsens designmanual og formentlig variant eller blot i lyntogsrød. Vognene i præsentationstoget i 1972 var for de flestes vedkommende blot nylederede vogne i denne farve, med lidt Jens Nielsen-forsøgsdesign på. Jens Nielsens designudskejelser blev i øvrigt afprøvet i en udrangeret BRh-vogn, men det er en anden historie.

Når man skriver om farver synes jeg altså ikke man autoritativt skal skrive RAL-ditten-datten, når det kun er tilnærmelser. Det slår igen når eftertiden søger på det.

--
ئۇلغىك

RAL farven på lidt mere materiel!

af okhansen, 2/8 2023, 15:38 (274 dage siden) @ UTJ

Kære Ole

2.g. S-tog blev malet i "lyntogsrød" DSB nr. 11 rød 1931, der er RAL 3003.
(Ref.: bl.a. "S-banen 1934-2009" af Morten Flindt Larsen og John Poulsen m. fl., Banebøger 2009, ISBN 978-87-91- 434-204, side 324/325) og "DSB farveskema 1929-1991, Lokomotivet".

Det senere moderne personvognsmateriel fik fra ca. 1971 ff. RAL 3002.


Det er altså ikke korrekt - du kan ikke bruge RAL til farver som ikke er RAL-definerede.

De røde S-tog var rigtignok lyntogsrøde, men det er ikke RAL.

Jens Nielsen arbejdede (selvfølgelig) med den røde farve, men det var bundet opdrag fra Hjelt som ville have "røde tog". Den designrøde var oprindelig en eller anden rød-rosa og på et tidspunkt besluttede "nogle" så at det var RAL 3003 - for lettere at kunne bestille maling mv. RAL 3003 ligner jens Nielsens farve meget. Designrød fra 1972 har aldrig været RAL 2002.

Da man (læs: Hjelt) besluttede sig for røde personvogne ommalede man i forsøg nogle få vogne (Bf-vogne mv) og da beslutningen var truffet fik Scandia midt i første Bn-vognsordre besked på at male de efterfølgende vogne røde inden levering (ca fra Bn 725 i december 1971). Rødt personvognsmateriel blev således indført inden Jens Nielsens designmanual og formentlig variant eller blot i lyntogsrød. Vognene i præsentationstoget i 1972 var for de flestes vedkommende blot nylederede vogne i denne farve, med lidt Jens Nielsen-forsøgsdesign på. Jens Nielsens designudskejelser blev i øvrigt afprøvet i en udrangeret BRh-vogn, men det er en anden historie.

Når man skriver om farver synes jeg altså ikke man autoritativt skal skrive RAL-ditten-datten, når det kun er tilnærmelser. Det slår igen når eftertiden søger på det.

Hej UTJ

Når jeg spørger efter RAL farver, så er det fordi jeg simpelthen ikke kender bedre. Jeg er så godt klar over, at DSB ikke anvendte RAL farver dengang, men tager udgangspunkt i, at der tilnærmelsesvis må være noget der ligner.
Jeg har efterlyst en farve som ligger så tæt som muligt på min 2 G. S-togs overdel, og gerne inden for Vallejo, da det er den maling jeg kender bedst til. Jeg har fundet en side med DSB RAL farver til brug for modeltog, så den tog jeg udgangspunkt i med mit spørgsmål her i forummet. Det er så ikke angivet på siden, hvilke farver der er anvendt på diverse DSB materialle.

Så spørgsmålet er stadig åbent. Hvilken farve er tilnærmelsesvis den mest rigtige til 2. Gen S-tog, og det er selvfølglig til skala H0.

Mvh. Ole

RAL farven på lidt mere materiel!

af UTJ, 2/8 2023, 16:37 (274 dage siden) @ okhansen

Det var nu ikke dit spørgsmål jeg henviste til. Mere svarene som godt kan opfattes autoritative i retning af entydig RAL-kode til din ønskede farve ;-)

--
ئۇلغىك

RAL farven på lidt mere materiel!

af Steff, 2/8 2023, 16:45 (274 dage siden) @ UTJ

Kære Ulrik m. fl.

Når jeg går ind og svare, at farven på 2. G S-toget som spurgt om, er "Lyntogsrød" jf. bemærkning herom i John Poulsen Og Morten Flindt Larsens S-togsbog, er det jo fordi jeg tror på dem. Og så svare det også til de farveskemaer, der er udfærdiget på baggrund af DSB egne farvifte og hvorpå farvekyndige har TILNÆRMELSESVIS prøvet at angive farven i RAL skemaet.
Når jeg læser bl.a. "Hovedtegning HM 117a (udvendig maling og påskrifter), oprindelig WEGMANN & Co., angiver de lyntogsfarven til RAL 3003 og et andet sted som DSB rød nr. 11.

Jeg er IKKE dygtig nok til at afgøre de små farveforskelle der er om det er DSB nr. 11 rød i 1931 farve- eller nr. 36 rød i 1929 udgaverne, hvorfor jeg holder mig til det jeg kan læse på en fabrikstegning, nemlig RAL 3003.

Og igen, vi ved jo alle at farver er religion, altså hvordan øjet opfatter farven og under hvilke omstændigheder m.h.t. lys, slidtage eller malerens bedømmelse (ædrulighed;-) ). Den opgivne farve er den bedste JEG kan komme på er den MEST korrekte med de usikkerheder er nu engang er.

Men, SCANDIA og eller FRICHS må jo have malet 2. G S-togene efter nogle DSB angivelser, så der skal man nok lede også:

Steff

RAL farven på lidt mere materiel!

af UTJ, 2/8 2023, 19:00 (274 dage siden) @ Steff

Kære Ulrik m. fl.

Når jeg går ind og svare, at farven på 2. G S-toget som spurgt om, er "Lyntogsrød" jf. bemærkning herom i John Poulsen Og Morten Flindt Larsens S-togsbog, er det jo fordi jeg tror på dem. Og så svare det også til de farveskemaer, der er udfærdiget på baggrund af DSB egne farvifte og hvorpå farvekyndige har TILNÆRMELSESVIS prøvet at angive farven i RAL skemaet.
Når jeg læser bl.a. "Hovedtegning HM 117a (udvendig maling og påskrifter), oprindelig WEGMANN & Co., angiver de lyntogsfarven til RAL 3003 og et andet sted som DSB rød nr. 11.

Jeg er IKKE dygtig nok til at afgøre de små farveforskelle der er om det er DSB nr. 11 rød i 1931 farve- eller nr. 36 rød i 1929 udgaverne, hvorfor jeg holder mig til det jeg kan læse på en fabrikstegning, nemlig RAL 3003.

Og igen, vi ved jo alle at farver er religion, altså hvordan øjet opfatter farven og under hvilke omstændigheder m.h.t. lys, slidtage eller malerens bedømmelse (ædrulighed;-) ). Den opgivne farve er den bedste JEG kan komme på er den MEST korrekte med de usikkerheder er nu engang er.

Men, SCANDIA og eller FRICHS må jo have malet 2. G S-togene efter nogle DSB angivelser, så der skal man nok lede også:

Se det er jo uddybende og ikke så kategorisk. Det skal nemlig ikke hedde at DSB's røde var en RAL-farve før DSB selv begyndte at bruge den. Kender godt til at tyske fabrikker nærmest partout skal have alle farver oversat til RAL for at producere, hvilket du jo er stødt på med 1963-lynet. Tilnærmelser er helt fint, sålænge det er tilnærmelser og vurderinger og at det fremgår.
I ovenstående skriver du endda ud fra hvad du danner din vurdering og det er jo forbilledligt ;-)

--
ئۇلغىك

RAL farven på lidt mere materiel!

af Flemming Søeborg, 16/7 2023, 14:03 (291 dage siden) @ Svend B J

En lille tilføjelse hertil: En senere leverandør af maling til DSB - herunder den rødbrune farve (marron) - var Spiess-Hecker i Kolding, hvor jeg selv hentede en dunk sidst i 1990'erne.

Tilbage i 1965 bragte dagspressen (Ekstra Bladet, så vidt jeg husker) en notits om, at Märklin havde kontaktet DSB med henblik på at få tilsendt en dunk original "MY-farve" til brug for den kommende model (art. nr. 3067, MY 1106). Märklin kunne ikke selv ramme den korrekte kulør (og det var før, at RAL-systemet var indført på danske (model)tog.

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

Jernbanebøger

Frygt og fascination

Frygt og fascination
Pris 250 kr.

Læs mere

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak