åbne godsvogne
Hvordan ser gulvet og siderne ud på åbne godsvogne, der har været i daglig brug i et godt stykke tid? De er næppe pænt brunmalede som mange fabriksmodeller er fra fødslen!
gerne billeder.
Gert
af Gert, 11/12 2017, 18:07 (2516 dage siden)
Hvordan ser gulvet og siderne ud på åbne godsvogne, der har været i daglig brug i et godt stykke tid? De er næppe pænt brunmalede som mange fabriksmodeller er fra fødslen!
gerne billeder.
Gert
af Steff, 11/12 2017, 19:41 (2516 dage siden) @ Gert
Kære Gert
I ”gamle dage” omkring epoke III og før (+ tidlig IV) blev vognmateriellet regelmæssigt efterset af ”Vognopsynet” på den stedlige station. Og trængte en planke eller to til udskiftning skete det. M.h.t. maling havde DSB åbne godsvogne bundfarve som på ydersiden, altså en rødbrun f. eks. RAL 8013, der svarede tilnærmelsesvis den korrekte dengang anvendte.
De åbne vogne blev jo mest anvendt til vognladningsgods som sten, skærver, grus, brunkul, kul, koks og derfor lå der jo en mængde støv herfra. Og ved vogne der anvendtes næsten kontinuerligt til samme transport sled det jo gevaldigt på bundplankerne både m.h.t. farve og ikke mindst mærker efter skovle og ”faldskræmmer”. Men igen en rimelig regelmæssig afvaskning/spulning. Vogne der medførte afgrøder til bearbejdning som roer eller lignende, blev ofte skyllede efter aflæsning.
Men altså slidmærker hvor man kunne se den rå planke afhængig af hvilken transport den havde foretaget.
De åbne godsvogne bygget af stål og med stålbund blev hurtigt ”bulede og rustmærkede”, det samme for siderne, mens de store E (P) vogne havde træbund og så ud som de ældre trævogne som PB m. fl.
En modelmæssig tilgang er f.eks. at male vognen indvendig med ”træfarve” og dække med den anvendte rødbrune farve. Derefter med fint sandpapir slibe forskellige steder, således at ””træfarven” kommer lidt til syne. Stålbund lidt rust og igen lidt slid med sandpapir.
Hvordan det sker nu om dage ved jeg overhovedet ikke. Håber det gav nogle ideer.
Herunder et slidt indre af en vogn i den allersidste tyske "Særlige transport" med en 2 cm luftværnsmaskinkanon og en gullasch kanon.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
NB: Har desværre for nu aldrig fotograferet "det indvendige" af en åben godsvogn
af Gert, 11/12 2017, 23:33 (2516 dage siden) @ Steff
Hej Steff!
Tak for beskrivelsen og det herlige billede. Billedet viser lige det jeg havde forestillet mig med hensyn til det indvendige. De 2 kanoner skulle vel til skrot.
Gert
af Steff, 12/12 2017, 00:00 (2516 dage siden) @ Gert
Go´aften Gert
Nix, de blev ikke skrottede, det er nemlig Tøjhusmuseets! Den første (gule lavet) er en 2 cm. luftværns maskinkanon, den anden en "gullasch-kanon", der er en kogevogn (her hestetrukken), hvor maden blev færdiggjort i nogle store "gryder", der blev opvarmet v.h.a. kul/brænde. Civilforsvaret (de civile beredskab) har dem den dag i dag, dog som gasbrændere.
Den "sidste værnemagtstransport" kørte faktisk i 1995 fra Godsbanegården i København med R 963 som togmaskine og til Odense i anledning af en særudstilling om jernbanerne under besættelsen. Foruden denne vogn var der en lavsidet godsvogn med en Halvbælte (SKf 251 vistnok) traktor og en 6 cm PAK (Panserværnskanon) samt en tankvogn fra "Kriegsmarinewerft Wilhelmshaven". Som ledsagevogn en rød Au (udflugtsvogn). Her sad transportofficeren og overvågede at det hele gik rigtigt for sig. Desuden en mængde journalister der skulle dække turen. De brugte tiden på Gl. dansk og indholdet af det konsumerede var = indholdet af det der blev skrevet, og der blev skrevet MEGET.
Rigtig god tur, toget blev overført og My 1101 overtog fra Nyborg.
Der var flere intetanende tyske turister på færgen "Es kann doch nicht was sein", men det var det, så de fik lige en "deja vous" på 50 år helt gratis.
Den eneste klage var fra lokomotivpersonalet, der syntes det var svært at køre og fyre med stålhjelm på og så er det ingen gang løgn. Arbejdssikkerhed for beskyttelse af eventuelt luftangreb, hvilket nu ikke skete
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
TpOff/Hptm.
af Gert, 12/12 2017, 10:59 (2516 dage siden) @ Steff
Hej Steff
Fin historie - tak for den!
Jo - kanon-begreberne er skam velkendt - godt at det hele ikke blev skrottet, selv om meget godt kunne have været bevaret som enkelteksemplar - f. eks af de tyske fly.
Gert
af Ole Dinesen, 13/12 2017, 21:11 (2514 dage siden) @ Steff
Den "sidste værnemagtstransport" kørte faktisk i 1995 fra Godsbanegården i København med R 963 som togmaskine og til Odense i anledning af en særudstilling om jernbanerne under besættelsen. Foruden denne vogn var der en lavsidet godsvogn med en Halvbælte (SKf 251 vistnok) traktor og en 6 cm PAK (Panserværnskanon) samt en tankvogn fra "Kriegsmarinewerft Wilhelmshaven".
I følge udlånskvitteringen fra Tøjmuseet var der tale om en Sd Kfz 251 og en 7,5 cm Pak 40.
af Gert, 13/12 2017, 21:47 (2514 dage siden) @ Ole Dinesen
I Tyskland hiver man stadig gullaschkanonen frem ved større begivenheder og lokale festligheder, så der kan serveres noget varm mad. Der plejer at være god søgning!
Gert
af Morten Flindt Larsen, København K, 16/12 2017, 01:22 (2512 dage siden) @ Gert
I Tyskland hiver man stadig gullaschkanonen frem ved større begivenheder og lokale festligheder, så der kan serveres noget varm mad. Der plejer at være god søgning!
Ja, hvis blot de er blevet gjort rene siden sidste verdenskrig, så er det sikkert udmærket. Tysk gullasch smager glimrende.
Med venlig hilsen
Mrten
af Steff, 13/12 2017, 22:43 (2514 dage siden) @ Ole Dinesen
Kære Ole!
Du har helt ret m.h.t. udlånskvitteringen. MEN vi tabte åbenbart 1½ cm fra lageret på Holmen og til Odense. For skægs skyld målte vi efter og den var faktisk KUN på de omtalte 6 cm. Og DET blev så kontrolleret med mere korrekte måleinstrumenter. Og jeg tager altså ikke gas på dig. Det blev også beklaget til Direktør Frandsen da han besøgte udstillingen senere, at der var tabt de 1½ cm.
Hvids du ser på lavetten ligner det heller ikke en 7,5 cm. PAK/40.
Uden dengang og senere at have tænkt over det, KUNNE det jo være "Beute Waffe".
I anden forbindelse har jeg hørt, at 251´ern er udlånt til en PRIVAT, der ligger og køre rundt i den til diverse opvisninger -uha hvis rigtigt, synes jeg. Men det er jo en anden snak.
Bedste hilsener
Steffen Dresler
af Steff, 13/12 2017, 22:57 (2514 dage siden) @ Ole Dinesen
Ole, jeg tror sq at det er en PAK 38! Altså ovenikøbet kun 5 cm.
af JaS, 30/12 2017, 20:19 (2497 dage siden) @ Steff
PAK = Panzer Abwehr Kanone bare lige som oplysning til dem som ikke ved det
Mvh.
Jan
Sorøkatastrofen
Pris 225 kr.