Go´aften Gert
Nix, de blev ikke skrottede, det er nemlig Tøjhusmuseets! Den første (gule lavet) er en 2 cm. luftværns maskinkanon, den anden en "gullasch-kanon", der er en kogevogn (her hestetrukken), hvor maden blev færdiggjort i nogle store "gryder", der blev opvarmet v.h.a. kul/brænde. Civilforsvaret (de civile beredskab) har dem den dag i dag, dog som gasbrændere.
Den "sidste værnemagtstransport" kørte faktisk i 1995 fra Godsbanegården i København med R 963 som togmaskine og til Odense i anledning af en særudstilling om jernbanerne under besættelsen. Foruden denne vogn var der en lavsidet godsvogn med en Halvbælte (SKf 251 vistnok) traktor og en 6 cm PAK (Panserværnskanon) samt en tankvogn fra "Kriegsmarinewerft Wilhelmshaven". Som ledsagevogn en rød Au (udflugtsvogn). Her sad transportofficeren og overvågede at det hele gik rigtigt for sig. Desuden en mængde journalister der skulle dække turen. De brugte tiden på Gl. dansk og indholdet af det konsumerede var = indholdet af det der blev skrevet, og der blev skrevet MEGET.
Rigtig god tur, toget blev overført og My 1101 overtog fra Nyborg.
Der var flere intetanende tyske turister på færgen "Es kann doch nicht was sein", men det var det, så de fik lige en "deja vous" på 50 år helt gratis.
Den eneste klage var fra lokomotivpersonalet, der syntes det var svært at køre og fyre med stålhjelm på og så er det ingen gang løgn. Arbejdssikkerhed for beskyttelse af eventuelt luftangreb, hvilket nu ikke skete
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
TpOff/Hptm.