Bus- og biltips for nørder - korrektion

af Morten Flindt Larsen, København K, 24/5 2016, 10:53 (2894 dage siden) @ bygger01

Jeg synes, at du skal roses for at melde tilbage, at du ikke fik leveret det, du troede, du havde købt.

Synes selv at det var en god model og prøvede at finde en lignende men endte i 1:76 .....

Tak tak, det manglede da bare. Folk skal ikke "gå galt i byen" på grund af mine oplysninger. :-|

Ja, det er lidt ærgerligt, at skalaen ikke var som lovet af flere sælgere på eBay, men så må vi jo håbe på, at noget andet og bedre kommer på markedet på et senere tidspunkt.

Skala 1:76/00 bør dog ikke afskrives helt, for visse ting kan faktisk godt anvendes på et 1:87-anlæg. Eksempelvis findes der en nydelig, meget "engelsk" gasbeholder i Hornbys Skaledale hussortiment, som fint kan gøre det ud for en dansk købstadsgasbeholder fra sidste halvdel af 1800-tallet. De første gasværker herhjemme blev opført af engelske ingeniører, der tog arkitekturen med sig til Danmark.

Hvad der ellers måtte kunne anvendes af engelske husmodeller på et dansk anlæg, er - bortset fra meget af det arkitektoniske - nok svært at sige, men nogle industribygninger må der vel kunne findes. I princippet er 00-bygningerne jo 15 % større end H0-bygninger, men mange H0-bygninger er jo så til gengæld ikke i 1:87, så hvis de engelske producenter af husbyggesæt har den samme tilbøjelighed til at nedskalere deres byggesæt, som de kontinentaleuropæiske, så kan man måske være heldig, at deres nedskalering lige rammer de 15 %. Imod denne teori taler, at styrenhuse ikke har været almindelige på det engelske marked (og vel dårligt er det endnu), så englænderne måske endnu ikke har lært de kontinentaleuropæiske husproducenters unoder. Til gengæld er englænderne så traditionelt meget glad for fortrykte papbyggesæt, som jeg ikke vil anbefale at mikse med styrenhuse.

Med venlig hilsen

M:-)rten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak