NEM-normer

af mr-data, 10/2 2016, 18:10 (2998 dage siden) @ Erik Olsen

Inspireret af en anden tråd, men for ikke at føre den ud på et meget langt sidespor, starter jeg nu denne.

De såkaldte NEM-normer er vist kendt af de fleste modeltog entusiaster, og de fleste hvis ikke alle producenter følger dem. Og det er jo mægtig smart både for forbrugerne, som kan være sikre på at et givent stykke materiel kan køre på deres anlæg, og for på producenterne som dels får mulighed for et større salg, dels i noget omfang kan spare udgifter til udvikling.

Du synes ikke at have et større kendskab til NEM-normerne. Se på http://www.morop.eu/de/normes/ (tysk). De findes ikke på dansk.

Hvorfor mener du at jeg ikke har et større kendskab til normerne? Jeg ved at der findes normer for (næsten) alt hvad der har med modeljernbaner at gøre, og at disse bl.a. omfatter NEM-310 og 340 for hjulsæt og hjul profiler for 2- hhv 3-skinne, og at den praktiske skakt som muliggør nem udskiftning af koblinger på lokomotiver og vogne i skala H0. På deres side fremgår det sågar at de også har en overordnet norm for anlægsmoduler (NEM-900), således at man har mulighed for at lave transportable moduler.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

  • NEM-normer - mr-data, 10/2 2016, 05:55 [*]
    • NEM-normer - Erik Olsen, 10/2 2016, 15:50
      • NEM-normer - mr-data, 10/2 2016, 18:10

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak