WLABr på QXL

af Steff, 7/1 2015, 12:32 (3398 dage siden) @ Rubjerg

Go´middag Rubjerg m. fl.

Jamen, det er da en rigtig god video du har fundet og jeg skal da love for, at KdMJK har gjort noget ud af nattogsstammen, flot!

Jeg erindrer dog ikke at LIMA har udsendt en 2nd udgave af katalog 305367W, BR Mk 3 Intercity sovevognen. Jeg kan da selvfølgelig tage fejl. Men jeg kan huske at en, muligvis flere MJ forhandlere, malede vognen om og fik påført transfers og herefter solgte den til dem der ønskede vognen. Disse vådtransfers kunne også købes hos MJ-forhandlerne, bl.a. Trinbrættet i Århus m.fl.

Som jeg ser videoen har KdMJK foretaget flere ændringer, bl.a. sænket vognkassen samt ændret koblingerne og det giver jo noget absolut positivt på den visuelle side. Skal vognkasse længere ned, bliver man nødt til at ”save af” apparatkassen under selve vognkassen. Og det tror jeg nu ikke man har gjort.

Og alle MJ´er har jo helt ret til at køre med det materiel de/man ønsker på sin modeljernbane. Og som på det viste eksempel, en fast sammenkoblet stamme, gør det jo nok ikke så meget, med mindre man ønsker at køre MODELkorrekt. Men her er der valgt ud fra det mulige, at fordanske (acceptere) en størrelse 1:76 model (00) til at køre på en 1:87 (H0) anlæg. Ellers er det jo i gang med selvbyg!!
Nå, til den ”alvorlige” del rent målmæssigt.

Mål er i 1:76 og med 1:87 i (parentes):
• Længde LOP 29, 85 mm (26,5 mm) = 3,35 cm for lang.
• Høje over skinnekant 5,1 mm (4,4 mm) = 0,7 cm for høj.
• Bredde 3,40 mm (3,1 mm) = 3 mm for bred.
• Akselafstand bogie 3,45 mm (3,1 mm) = 3,5 mm for lang
• TAP akse afstand 20,7 mm (18,6 mm) = 2,1 cm for lang.

Den engelske sovevogn overholdt selvfølgelig det engelske fritrumsprofil, hvorfor den i virkeligheden var smallere og lavere end tilsvarende europæiske UIC vogne. Og det var jo bl.a. DET, der gjorde vognen så karakteristisk i forhold til andre DSB vogne, her litra Bcm/Bcmo. Og det er jo netop sammenkoblet med sin Bcm/Bcmo, at den engelske og tyske (DSB) længde, højde og breddeforskel kommer til sin ret.

I model synes jeg der er et for kraftigt misforhold 1:87 og 1:76 vognene imellem. Og det er er jo IKKE til at komme uden om, da de faste oprangeringer jo netop var en ”couplage” med WLABr-Bcm.

Men igen her til slut, det er jo op til hver enkelt, hvad man vil acceptere at have kørende på sin MJ-bane og man kan heldigvis gøre som man vil.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Vil man læse mere om netop denne og andre vogne i disse nattog, kan man finde det i bogen ”De Blå Tog” fra BB, siderne 204 – 205 (WLABr) og 214 – 217 (Bcm/Bcmo). Specielt om de faste oprangeringer og automatkoblinger i en ende af de engelske sovevogne, spændende læsning.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak