Selv hej Carsten,
Tak for billedet! Det ser rigtig godt ud, synes jeg, selv om vinduesrammerne rager lidt højt op. De må kunne slibes ned i højden. Det er en spændende lille bygning og jeg deler bestemt dine gode tanker omkring skifertaget. Der er jo flere forskellige indgangsvinkler til det at bygge huse til modeljernbanen, og kun de færreste har tid og overskud til at bygge på Pendon-niveau, når det drejer sig om et bare lidt større anlæg.
Hej Morten
Tusind tak for input.
Det er jo endnu kun en "rå" (toilet-)bygning - vinduer og døre er ligeledes færdige, men er ikke med på billedet.
For en gangs skyld maler jeg døre og vinduer (og bygningen) inden isætningen.
Tagvinduerne (lidt á la Velux) rager ganske vist lidt op (ligesom på forbilledet), og en af grundene er, at de er forsynet med en slids, som vinduesglasset kan sættes i efter bemalingen.
Vinduesglasset sættes i ovenfra - og består af "afklip" af et stykke klar plast fra "vinduet" i en Roco startsætsæske - det er genialt til vinduesglas i modeller.
Jow, man må jo "økonomisere" med kræfterne - jeg deler hedengangne Guldbæk's tanker om, at jo flere færdigkøbte dele, des flere modeller får man bygget færdig.
Og rigtignok skal der bruges store mængder skifertag til dette projekt (og gid det var tegltag, for så var Auhagen som nævnt leveringdygtig i superflot tegltag til yderst fornuftig penge).
Ja, taget på Heljans Holme-Olstrup er imiteret eternit (og ikke særlig vellykket), men stationen havde skifertag til langt op i tiden, så vil man bruge stationen på et ældre epokeanlæg kunne man godt bruge noget ordentlig skiferplade af en vis størrelse. Jeg ved ikke, hvorfra Danmark har importeret skiferplader til tagdækning før i tiden (England?), men jeg tror ikke, at der er tale om en speciel dansk udformning af pladerne. Hvis den samme type skifersten er anvendt i Tyskland, kunne det måske være muligt at formå Auhagen til at producere en plade til deres i øvrigt udmærkede sortiment.
Jo, der blev importeret rigtig meget tagskifer fra England i tiden med de store banebyggerier.
Så måske er det ikke så underligt, at mange af de skifertagsløsninger, der findes til H0/00, netop kommer fra England.
Har du i øvrigt tjekket, om Heljan-klonerne Piko kat. nr. 61813 og 61823 er forsynet med "dansk" skifer?
Ja, som nævnt har jeg været "hele runden" omkring - på Piko's købmand #61831 (som ikke hedder #61813) er der dobbelt vingetegl (måske af beton ?), og på Piko's remise #61823 er der skifertag med afrundede shingels, sådan som det ses her og her.
(Forresten - off-topic - hvis man søger på katalognummeret #61813, så dukker denne model op - som jeg ikke har set i Piko's katalog eller prisliste endnu ? ).
Og hvilke muligheder byder Slaters på?:
Slaters Embossed Plastikard No. 0443 "3mm Scale Roof Tile" er i skala 1:101,6, mens No. 0425 og 0426 "4mm Roof Tile" er i skala 1:76,2. Det er skifer af den "aflange" type, som dog også er udbredt i Danmark herunder på banebygninger. Hvilken af de to ser bedst ud på en 1:87-bygning: 'overstørrelsen' eller 'understørrelsen'?
Hmmm, her har jeg også været - som nævnt i denne tråd har jeg købt nogle af disse Slaters-plader i 4 mm skala, men her går min "bekymring" på, om jeg vil kunne lægge dem med en nøjagtighed, som svarer til Heljan's skifertag - for hvis en hel række skiferplader ligger kun et par tiendedele millimeter skævt, så kan det tydeligt ses.
Så mine Slaters skifertagplader skal nok blive brugt engang - men det bliver ikke til Frederikshavn Gl. Station - det rækker mit håndelag vist ikke til (endnu).
Endnu en gang tusind tak for input