SVJMJJK - køreaften - efterårsferien!

af Martin Wilde @, 24/10 2023, 14:00 (188 dage siden) @ Skott

Jeg fandt faktisk nogle tegninger af en traktorremise i et gammelt nummer af Lokomotivet (Nr. 30).
Dog ligner remisen her slet ikke jeres på anlægget?

Over tid var der hele seks remiser i Grindsted - måske syv.
Den ældste var mergelbanens remise, der senere blev tømmerhandel. Da mergelbanens spor til remisen gik tværs over det senere stationsareal og forbindelsen dermed blev brudt, må mergelbanen have opført en ny remise, men hvor den lå, ved jeg ikke.
VaGJ, VVGJ og TKVJ havde hver deres remise, og så var der DSB, som ganske vist overvejede at opføre en rundremise, men det blev aldrig til noget - der var jo remiser i Esbjerg og Brande, hvorfra og til, togene kørte og lokomotiverne var stationeret.
Men der var et problem med rangerberedskab, hvor privatbanerne hurtigt blev træt af, at DSB kun havde togmaskiner - når der holdt et tog på banegården - og ellers heste. Det var jo DSB's station og de tre privatbaner betalte tilslutningsafgift som indebar, at DSB stod for rangeringen mellem banerne, så efter få år så DSB sig nødsaget til at udstationere et rangerlokomotiv i Grindsted. Til at begynde med lejede DSB sig ind hos en af privatbanerne, inden den remise, der ses på SVMJK's model af Grindsted banegård, blev bygget i sydenden af perron 2.
Da stationen midt i 1970'erne gennemgik en større massakre, og DSB's perronspor blev omdannet til rutebilstation og TKVJ's sporareal til hovedvej, forsvandt også sporet til traktorremisen i sydenden af perron 2. En ny remise blev opført på det tilbageværende læssevejsareal til byens Köf-traktor, og det er den remise, Lokomotivet har bragt en tegning af.
Der står mere at læse om remiserne i Grindsted i bogen Hedens dronning - en antologi om jernbanerne i Grindsted, af Ole Lenarth Nielsen og mig selv
Mvh. Martin


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak