Französische Modelleisenbahn, Franske fristelser!!

af Steff, 22/9 2023, 09:03 (220 dage siden) @ Flemming Søeborg

Indledningsvis, tak for henvisningen til videoen om ”Lilleby ved havet” m. fl.

Jeg har skrevet det før om disse film/videoer, men jeg har sjældent oplevet så realistiske MODEL jernbaneanlæg som her!! Videoerne er et samspil af fiktion og virkelighed og mange anvendte filmteknikker og lyde og det på baggrund af nok nogle af de mest velgennemførte modelanlæg jeg har set.

Landskab med baggrunde tilpasset baneforløbet m.h.t. kurver (dem vi kan se) og især måden med at anvende vegetation, farver, bygninger, terræn og overgangene mellem bane og landskabet, får det til at gå op i en større enhed. Og alt er jo ”tilsmudset/dæmpet” som i virkeligheden. Altså ALT er tilpasset, landskab og ikke mindst materiellet med lokomotiver og vogne. Altså ikke noget med en ”bar NOCH græsmåtte og sammenlimede blanke plastikbygninger” og nyt materiel lige taget ud af æsken og sat på anlægget.

Jeg er imponeret over bl.a. de mange typer SNCF damplokomotivers forskelligheder, taget i betragtning, at de i fleste tilfælde er resultatet af et industrielt fremstillet produkt som udgangspunkt. Tilsmudsning (ikke gjort beskidte, det kan enhver jo), ændrede apparaturer og tekniske installationer på kedlen, kul og værktøjer på tenderen mv. Også de forskellige oprangeringer er sammensat som ”dengang” og bemærk især de forskellige tidstypiske personvogne fra de forskellige regioner, flot og gennemført.

Vi kan VIRKELIG lære noget herhjemme (generelt) af disse franske anlæg, hvis man altså ønsker, har tid (økonomi) og mod ikke mindst!

God weekend til alle

Steff


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak