Fyr og båker v færgelejer

af Erik V,, V. Pedersen, 3/1 2021, 15:28 (1259 dage siden) @ Skott

Virkelig fin model, både færgeleje samt færge. Sjovt, du stadig holder ved dåseblikket, når mange andre materialer findes. Men fra 'banen' huskes, at dine foretrukne materialer er dåseblik samt appelsinkrydsfiner hvis ikke, jeg husker forkert? ;-)

.
--------------------------
.

Hej igen.

Du husker ikke forkert -- på begge punkter. Det er der en laaaang forklaring på, og har nogle læst det andetsteds tidligere, så beklager jeg.

Da jeg begyndte på dette omkring 1950, kunne man næsten intet købe pga. efterkrigstidens restriktioner (manglende import-tilladelser - den slags havde man dengang). Til mit første S-tog (1. gen.) kunne jeg købe 1 mm krydsfiner i en tømmerhandel og enkelte vogndele (hjulsæt, tin-bogiesider, fine fjedrende messing-puffer (flade+hvælvede) samt en motor. Hertil kunne jeg købe en tegning - i øvrigt en ganske fin een af slagsen). Det var det -- resten var "høflig selvbetjening", læs: hjemmearbejde.

Da vognen var bygget og kunne køre (den "spiste" en snekke på en uge -- gad vide, om de var støbt i tin ?) fik jeg tilbud om at komme ind og se Dansk Modeljernbane Klub (DMJK) på Nørrebro (ca. 1951/52).

Heldigvis ved jeg ikke, hvad de syntes om min S-togsmotorvogn, men jeg fik da lov til at komme igen. Det var store sager.

I DMJK mødte jeg en masse dygtige modelbyggere (de var virkelig modelbyggere, for man KUNNE INTET købe). Det mest betydende "møde" for mig (i modelbygge-mæssig forstand) var farvehandler Poul Adamsen, Gentofte. Det var helt utroligt, hvad han kunne få ud af gamle kassable ting, når man nu ikke kunne købe noget til den slags hobby-brug i størrelse "0" / 1:45 / sporvidde 32 mm.

Brugte kuglepenne-patroner, små og store søm, kontor-klips, dåseblik, bagsidekarton (fra papirblokke) og bølgepap, ja endog en gammel flitsprøjte (selv stavekontrollen kender ikke ordet :-) ). Den blev benyttet som kedel på en E- eller H-maskine. Store søm blev benyttet til gangtøj. Det var kræs for kendere dengang -- han ku´ bare der dér ! ! ! Det var "Adam", der lærte mig at se mulighederne i den slags.

Det var vilkårene, men selvom tiderne efterhånden blev bedre, var der "gået sport i det".

Nu kunne man efterhånden købe utrolig meget. Så hørte man til gengæld, at modeljernbane var en utrolig dyr hobby. Nej -- ikke hvis man selv byggede.

Af pladshensyn skiftede jeg størrelse til H0, men det ændrede ikke meget ved priserne - de brugte ting kostede som regel det samme ( = 0 kr). Efter en sådan snak regnede jeg ud, (engang i 1980´erne), at en sådan modeljernbanevogn kostede mig omkring 6-8 kroner (to hjulsæt, lidt mere, hvis der også skulle modelkoblinger på til klub-brug).

Som skrevet - der gik sport i det, og nu VILLE jeg simpelthen ikke "skifte stil", og derfor stadig . . . og jeg skal aldrig til byen efter dele (eller e-handle på nettet -- måske en dåse maling i ny og næ). Som regel er der noget i "rodekassen", der kan bruges.

-------

Jeg regner med, at ovennævnte nævnte model af HVALPSUND bliver den sidste model, Nu må det holde op. Enkelte halvfærdige projekter kan måske blive gjort færdige, men ellers: SLUT.

Erik V.
www.evp.dk

.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak