Søger interesserede til kommende H0 klub i Slagelse.

af krabsen, 29/1 2020, 09:43 (1556 dage siden) @ D 826

Okay jeg overgiver mig.. Det med en CVR registrering, fik jeg at vide i Køge klubben at Kommunen ville kræve hvis de skulle hjælpe med tilskud og den slags.

Et CVR nummer er en god ide - det gør mange ting lettere og er som sagt meget nemt og problemfrit - og gratis..

I dag er der tilsyneladende meget konkrete regler der skal følges iht. Persondatalovgivningen for at oprette en forenings konto. Det kræver en hel del dokumentation, vedtægter, referat, beslutning om bestyrelse, legitimation fra alle bestyrelsesmedlemmer.

Korrekt - reglerne for foreningskonti er stramme. Det er ikke så meget persondatalovgivningen, men mere hvidvask-reglerne der gør det bøvlet.
Men de er dog ikke umulige at have med at gøre, og en bankkonto får I brug for - f.eks. hvis foreningen skal have støtte: Offentlig støtte eller privat fonde: Det skal ske via overførsel til foreningens Nemkonto. Checks findes som bekendt ikke mere.

Men vedr. det med bankkonton har jeg ikke hørt. Det må vel være hvis det er en forenings konto?? - Jeg har imidlertid forhørt mig i min egen bank, Jyske Bank om forenings konto. Men det er så dyrt at det næppe vil blive aktuelt hvis den nye klub skal have en chance for at blive stiftet senere. Prisen i Jyske Bank for en foreningskonto er nemlig 5.000,-.

Og netbank med konkrete fuldmagter koster 550 kroner i kvartalet. Så en hurtig hovedregning bare for at få en forenings konto i banken beløber sig alene det første år op i godt 7000 kroner. Det vil en ny forening jo slet ikke kunne klare økonomisk med mindre man er mange nye fra begyndelsen af. Jeg har dog fået oplyst at det godt kan lade sig gøre at oprette en helt almindelig kunde konto og angive et specifikt kundeindehaver navn. Det er nu ved at blive undersøgt via min flinke bankrådgiver i Jyske Bank hos kortproducenten.

Det var godt nok en dyr bank! Jeg er blandet ind i både store og små foreninger og der er ikke tale om 'pris' for en foreningskonto. Du skal regne med at foreningskonti normalt håndteres som erhverv, så det kan blive på tale med negativ rente, gebyr for eksterne overførsler mv, men det er i en helt anden størrelsesorden.

Og der er intet problem i at få et Dankort til en foreningskonto.

Find en anden bank..


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak