Vi fortsætter: Märklin ZB 99661

af Svend B J, 12/2 2019, 00:10 (2089 dage siden)

Ny vogn til samlerne:

[image]

--
Svend
[image]

Vi fortsætter: Märklin ZB 99661

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 12/2 2019, 00:14 (2089 dage siden) @ Svend B J
redigeret af Claus E. Hansen, 12/2 2019, 00:26

Husk at mht. modeltog, er det kun fantasien der sætter grænsen og med legen og hyggen i højsædet.

(siger ham der holder utroligt strengt på epoke III på sit eget)

Mvh
Claus

Vi fortsætter: Märklin ZB 99661

af Bent Larsen, 12/2 2019, 09:24 (2089 dage siden) @ Svend B J

Hej
Den er ikke kun til samlerne, alle kan da købe den, og til Claus, den hører vist ikke til under modeltog i dette forum, men under elektrisktog.
Vh
Bent Larsen

Vi fortsætter: Märklin ZB 99661

af Morten Flindt, 12/2 2019, 10:40 (2089 dage siden) @ Svend B J

Ny vogn til samlerne:

[image]

ZB 99 661 mangler i Tommys liste over 1:1-vognene (dem som der laves modeller af). Det bør han se at få rettet. :-|

Med væmlig hislen

M:-)rten

Vi fortsætter: Märklin ZB 99661

af bl, 12/2 2019, 14:25 (2088 dage siden) @ Svend B J

Nu, hvor vi igen taler om fantasivogne: Jeg mindes, at jeg for et stykke tid siden så et nyheds blad fra Brawa, hvor der for en bestemt model var angivet "Uden konkret forbillede" (Ohne konkretes Vorbild). Man var derfor ikke i tvivl, stræber man efter at køre forbilledligt, køber man ikke vognen, kan man alligevel lide den, køber man den. På denne måde bliver ingen ført bag lyset med falske påskrifter, og vi bliver fri for mindre seriøse (og jeg mener bestemt ikke denne trådstarter, men i al almindelighed!) indlæg. I denne annonce for en Brawa N-tankvogn står betegnelsen "uden konkret forbillede" lidt nede på siden.

Men det kan jo sikkert blive svært at påvirke producenterne af frygt for, de vil tabe omsætning.

--
Bjarne Larsen

Vi fortsætter: Märklin ZB 99661

af I må gætte 3 gange... Det begynder med L, 12/2 2019, 20:12 (2088 dage siden) @ bl

Man kunne også bruge et par minutter på at tænke over hvilken sammensætning af togstammer man gerne vil repræsentere på sit anlæg, en naturlig del af den proces er at finde inspiration ud fra billeder mm og det fortsætter ud i at lave research på hver enkelt enhed. Her er google et af de værktøjer der er nemt at bruge (Google viser også indlæg herfra når noget bestemt har været til grundig gennemgang af de dygtige mennesker herinde). Hvis man ikke bryder sig om at gøre det ud af det, så køber man helt sikkert sådan en vogn hvis man kan lide den. Og lur mig om ikke den kommer til at passe fint ind i det man så i forvejen har købt. Så sætter man den bare ind i stammen lige efter den sidste hvide vogn man har købt, lige inden alle de blå begynder fx...
Hvis man alligevel har en fantasibane - en rundbane måske endda, kan man ikke sige at en fantasivogn er forkert, vil jeg mene.

Mvh

Vi fortsætter: Märklin ZB 99661

af Morten Flindt, 12/2 2019, 20:47 (2088 dage siden) @ I må gætte 3 gange... Det begynder med L

Man kunne også bruge et par minutter på at tænke over hvilken sammensætning af togstammer man gerne vil repræsentere på sit anlæg, en naturlig del af den proces er at finde inspiration ud fra billeder mm og det fortsætter ud i at lave research på hver enkelt enhed. Her er google et af de værktøjer der er nemt at bruge (Google viser også indlæg herfra når noget bestemt har været til grundig gennemgang af de dygtige mennesker herinde). Hvis man ikke bryder sig om at gøre det ud af det, så køber man helt sikkert sådan en vogn hvis man kan lide den. Og lur mig om ikke den kommer til at passe fint ind i det man så i forvejen har købt. Så sætter man den bare ind i stammen lige efter den sidste hvide vogn man har købt, lige inden alle de blå begynder fx...
Hvis man alligevel har en fantasibane - en rundbane måske endda, kan man ikke sige at en fantasivogn er forkert, vil jeg mene.

Mvh

Hvis det kan glæde liebhavere til vognen, så HAR Coca-Cola A/S faktisk haft lidt jernbanerelevans i Danmark, idet virksomheden i 1950'erne havde et lejet spor på Næstved station i forbindelse med, at man lejede lagerplads hos A.W. Kirkebye A/S. Men mon ikke det blot har været til transport af tom emballage til omsmeltning?

Vh
M:-)rten

Vi fortsætter: Märklin ZB 99661

af Bent Larsen, 12/2 2019, 22:27 (2088 dage siden) @ I må gætte 3 gange... Det begynder med L

Hej
Hvis man alligevel har en fantasibane - en rundbane måske endda, kan man ikke sige at en fantasivogn er forkert, vil jeg mene.

Skal dette forestås sådan, at folk der kun har plads til et lille anlæg (rundbane) ikke kan være seriøse samlere af f.eks. korrekt dansk materiel, som også kan køre RUNDT på et lille anlæg, men kører RUNDT med en gang tilfældigt skrammel ?
vh
Bent Larsen

Vi fortsætter: Märklin ZB 99661

af Flemming Søeborg, 13/2 2019, 10:23 (2088 dage siden) @ Bent Larsen

Der er faktisk eksempler på, at en model er blevet til et "virkeligt forbillede" - tænk bare på det lille, blå damplokomotiv Thomas, der begyndte som en godnathistorie og endte som et højt elsket, virkeligt lokomotiv - endda i flere udgaver i Storbritannien - for ikke at tale om de myriader af H0-modeller af Thomas, der også findes. Jo, det kan godt gå dén vej - fra fiktion til realitet.

For ikke så mange år siden lavede svenske entusiaster en 1:1-kopi af Märklin-klassikeren 3019. For ikke-indviede er nr. 3019 den mørkegrønne udgave af det svenske ellokomotiv Da, og 1:1-kopien fik tilmed påmonteret Märklins Relex-koblinger, så - intet er umuligt!

Omvendt er der flere eksempler på, at modeljernbaneindustrien har påvirket "virkeligheden", således at forbillederne kom til at ligne modellerne - såvel Roco som Märklin har ved flere lejligheder ommalet 1:1-lokomotiver, så de passede til nye farvevarianter af virksomhedernes modeller. Hvis ikke, der var et marked for disse modeller, lavede man dem nok ikke. Og hvad med Märklins udgave af BR 53, kæmpelokomotivet fra Deutsche Reichsbahn, der aldrig kom ud over tegnebrædtet i virkeligheden - men som blev en gedigen salgssucces som H0-model for Märklin (nr. 3102 et al.)?

Konklusionen må være, at "erlaubt ist, was gefällt". I 1960'erne var vi ellevilde med, at der stod "DSB" på nogle vogne. Hvordan de ellers så ud, var dekoreret, eller om de lignede de eventuelle forbilleder, var underordnet. Således var nogle af de mest populære modeller f.eks. Liliputs "Skjold Burne"-vinvogn eller "Veedol"-tankvognen, og mange var begejstrede for Faxe-ølvognen. I nyere tid lavede Tog & Tekno en Urban-ølvogn, og der vil altid være et marked for sådanne "vildskud" - eller "fake models", som det nok hedder på dansk i dag.

Så acceptér fantasimodellerne - eller kig den anden vej. Jeg er bange for, at de er kommet for at blive.

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

Vi fortsætter: Märklin ZB 99661

af Morten Flindt, 13/2 2019, 11:00 (2088 dage siden) @ Flemming Søeborg
redigeret af Morten Flindt, 13/2 2019, 11:10

Der er faktisk eksempler på, at en model er blevet til et "virkeligt forbillede" - tænk bare på det lille, blå damplokomotiv Thomas, der begyndte som en godnathistorie og endte som et højt elsket, virkeligt lokomotiv - endda i flere udgaver i Storbritannien - for ikke at tale om de myriader af H0-modeller af Thomas, der også findes. Jo, det kan godt gå dén vej - fra fiktion til realitet.

For ikke så mange år siden lavede svenske entusiaster en 1:1-kopi af Märklin-klassikeren 3019. For ikke-indviede er nr. 3019 den mørkegrønne udgave af det svenske ellokomotiv Da, og 1:1-kopien fik tilmed påmonteret Märklins Relex-koblinger, så - intet er umuligt!

Omvendt er der flere eksempler på, at modeljernbaneindustrien har påvirket "virkeligheden", således at forbillederne kom til at ligne modellerne - såvel Roco som Märklin har ved flere lejligheder ommalet 1:1-lokomotiver, så de passede til nye farvevarianter af virksomhedernes modeller. Hvis ikke, der var et marked for disse modeller, lavede man dem nok ikke. Og hvad med Märklins udgave af BR 53, kæmpelokomotivet fra Deutsche Reichsbahn, der aldrig kom ud over tegnebrædtet i virkeligheden - men som blev en gedigen salgssucces som H0-model for Märklin (nr. 3102 et al.)?

Konklusionen må være, at "erlaubt ist, was gefällt". I 1960'erne var vi ellevilde med, at der stod "DSB" på nogle vogne. Hvordan de ellers så ud, var dekoreret, eller om de lignede de eventuelle forbilleder, var underordnet. Således var nogle af de mest populære modeller f.eks. Liliputs "Skjold Burne"-vinvogn eller "Veedol"-tankvognen, og mange var begejstrede for Faxe-ølvognen. I nyere tid lavede Tog & Tekno en Urban-ølvogn, og der vil altid være et marked for sådanne "vildskud" - eller "fake models", som det nok hedder på dansk i dag.

Så acceptér fantasimodellerne - eller kig den anden vej. Jeg er bange for, at de er kommet for at blive.

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

Hejsa Flemming,

De, som kan orienterer sig i forbillederne, accepterer skam fantasimodellerne, og de lader så sandelig også være med at købe dem, når informationer om forbillederne ellers foreligger og bliver bragt frem, hvilket synes at være et meget stort problem for visse, siden vi hele tiden skal høre flosklen "lad være med at købe dem". Ligeledes ønsker de, som kan orientere sig, ikke noget "forbud" imod fantasimodellerne; det er de intolerantes mellem linjerne gentagne gange ytrede fordom, at det skulle forholde sig sådan. De er ret tydeligt, at det er de intolerantes og industriens ønske, at vi er nogle, der skal "kigge den anden vej" uden at ytre os kritisk om fantasimodellerne, for industriens vedkommende måske af frygt for, at den skal tabe indtjening, hvis der bliver stillet kritiske spørgsmålstegn visse modellers autenticitet. For visse samlere af fantasimodeller er det for en ikke-psykolog anderledes svært at gennemskue, hvad det egentlig er, de har "i klemme", når de ikke bryder sig om, at andre vurderer modellerne med et andet sæt briller, end de selv gør. Som du så rigtigt skriver, så må konklusionen være, at "erlaubt ist, was gefällt" - også den anden vej rundt. Det er der blot nogle, der har det lidt svært med.

Med venlig hilsen
M:-)rten

Vi fortsætter: Märklin ZB 99661

af Morten Flindt Larsen, København K, 13/2 2019, 11:37 (2088 dage siden) @ Morten Flindt

Der er faktisk eksempler på, at en model er blevet til et "virkeligt forbillede" - tænk bare på det lille, blå damplokomotiv Thomas, der begyndte som en godnathistorie og endte som et højt elsket, virkeligt lokomotiv - endda i flere udgaver i Storbritannien - for ikke at tale om de myriader af H0-modeller af Thomas, der også findes. Jo, det kan godt gå dén vej - fra fiktion til realitet.

For ikke så mange år siden lavede svenske entusiaster en 1:1-kopi af Märklin-klassikeren 3019. For ikke-indviede er nr. 3019 den mørkegrønne udgave af det svenske ellokomotiv Da, og 1:1-kopien fik tilmed påmonteret Märklins Relex-koblinger, så - intet er umuligt!

Omvendt er der flere eksempler på, at modeljernbaneindustrien har påvirket "virkeligheden", således at forbillederne kom til at ligne modellerne - såvel Roco som Märklin har ved flere lejligheder ommalet 1:1-lokomotiver, så de passede til nye farvevarianter af virksomhedernes modeller. Hvis ikke, der var et marked for disse modeller, lavede man dem nok ikke. Og hvad med Märklins udgave af BR 53, kæmpelokomotivet fra Deutsche Reichsbahn, der aldrig kom ud over tegnebrædtet i virkeligheden - men som blev en gedigen salgssucces som H0-model for Märklin (nr. 3102 et al.)?

Konklusionen må være, at "erlaubt ist, was gefällt". I 1960'erne var vi ellevilde med, at der stod "DSB" på nogle vogne. Hvordan de ellers så ud, var dekoreret, eller om de lignede de eventuelle forbilleder, var underordnet. Således var nogle af de mest populære modeller f.eks. Liliputs "Skjold Burne"-vinvogn eller "Veedol"-tankvognen, og mange var begejstrede for Faxe-ølvognen. I nyere tid lavede Tog & Tekno en Urban-ølvogn, og der vil altid være et marked for sådanne "vildskud" - eller "fake models", som det nok hedder på dansk i dag.

Så acceptér fantasimodellerne - eller kig den anden vej. Jeg er bange for, at de er kommet for at blive.

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg


Hejsa Flemming,

De, som kan orienterer sig i forbillederne, accepterer skam fantasimodellerne, og de lader så sandelig også være med at købe dem, når informationer om forbillederne ellers foreligger og bliver bragt frem, hvilket synes at være et meget stort problem for visse, siden vi hele tiden skal høre flosklen "lad være med at købe dem". Ligeledes ønsker de, som kan orientere sig, ikke noget "forbud" imod fantasimodellerne; det er de intolerantes mellem linjerne gentagne gange ytrede fordom, at det skulle forholde sig sådan. De er ret tydeligt, at det er de intolerantes og industriens ønske, at vi er nogle, der skal "kigge den anden vej" uden at ytre os kritisk om fantasimodellerne, for industriens vedkommende måske af frygt for, at den skal tabe indtjening, hvis der bliver stillet kritiske spørgsmålstegn visse modellers autenticitet. For visse samlere af fantasimodeller er det for en ikke-psykolog anderledes svært at gennemskue, hvad det egentlig er, de har "i klemme", når de ikke bryder sig om, at andre vurderer modellerne med et andet sæt briller, end de selv gør. Som du så rigtigt skriver, så må konklusionen være, at "erlaubt ist, was gefällt" - også den anden vej rundt. Det er der blot nogle, der har det lidt svært med.

Med venlig hilsen
M:-)rten

P.S.
Engang, da jeg stod hos en forhandler med min modelsøgeliste og ikke ville købe en (fantasi)model, jeg havde fået kig på, udbrød han i et sarkastisk tonefald: "Det er sgu ligesom at samle på frimærker", hvilket han jo har ret i. Tonefaldet indikerede dog, at han mere så sig selv som forhandler af juleplatter.
/M

Vi fortsætter: Märklin ZB 99661

af peterw, 13/2 2019, 15:28 (2087 dage siden) @ Flemming Søeborg

For ikke så mange år siden lavede svenske entusiaster en 1:1-kopi af Märklin-klassikeren 3019. For ikke-indviede er nr. 3019 den mørkegrønne udgave af det svenske ellokomotiv Da, og 1:1-kopien fik tilmed påmonteret Märklins Relex-koblinger, så - intet er umuligt!

Sjovt, den historie kendte jeg ikke. :-) Fandt loket nævnt i en tråd der mest handler om SBB-krokodillen's besøg Sverige og der er desuden et billede af "Märklin" lok'et her:
[image]

Peter

Vi fortsætter: Märklin ZB 99661

af Bent Larsen, 13/2 2019, 17:52 (2087 dage siden) @ Bent Larsen

Hej
Nu har jeg været gemmerne for at finde en oprangering, der passer til min klap op af vægen sporrundbaneanlæg, hvor der plejer at blive kørt med dansk forebilled.
Vh
Bent Larsen[image]

Vi fortsætter: Märklin ZB 99661

af Svend B J, 13/2 2019, 23:48 (2087 dage siden) @ Bent Larsen

Mangler der ikke i oprangeringen et par stykker af denne klassiker:

[image]

--
Svend
[image]

Vi fortsætter: Märklin ZB 99661

af modeljernbane, 14/2 2019, 09:35 (2087 dage siden) @ Svend B J

Hvor har den lille vogn vakt megen glæde i gennem årene, og det er jo det det handler om, glæden ved sit modeltog eller som det også kaldes (elektrisk) tog. Ja der går jo en grænse, kan jeg nok se, men såvidt jeg ved køre de vel alle på el uanset om det er den super detalieret lok eller en fantasi lok, så er de ikke alle elektrisk tog?

Vi fortsætter: Märklin ZB 99661

af Bent Larsen, 14/2 2019, 11:45 (2087 dage siden) @ modeljernbane

Hej
Ja, der er flere meninger om modeltog/elektrisktog, f.eks. har man ikke mindst 20 m/3 strømlinet dansk anlæg, så er det ikke et modelanlæg, det var en af dem, så er der rundbane eller kør rundt om anlæg, som nok 80 % af alle anlæg er, større eller mindre, og især gamle märklin M skinne anlæg, de dur heller ikke, og det er vel det samme med lok. og vogne. Det er sådan jeg opfatter tonen dette forum.
vh
Bent Larsen

Vi fortsætter: Märklin ZB 99661

af modeljernbane, 14/2 2019, 17:33 (2086 dage siden) @ Bent Larsen

Jeg syntes vi savner billeder af alle de fantastiske anlæg der må være rundt omkring, især af de baner fra dem som ved præcis hvordan det skal se ud for at det kan betegnes som modelbanen og ikke elektrisk tog. De må have noget utroligt flot at vise os andre dødelige, kom nu ud af buskene og vis hvor dygtige i er, i som altid revser og nedgør det som ikke passer ind i jeres opfattelse af modeltog. Måske har i slet ikke nogen bane, men blot en hel hob af perfekt lok og vogne stablet op i skabe og på hylder og med bagen dybt begravet i lænestolen peger ud hvad som er rigtig modeltog og hvad som er elektrisk tog.

Vi fortsætter: Märklin ZB 99661

af Svend B J, 14/2 2019, 18:41 (2086 dage siden) @ modeljernbane
redigeret af Svend B J, 14/2 2019, 18:48

Jeg syntes vi savner billeder af alle de fantastiske anlæg der må være rundt omkring, især af de baner fra dem som ved præcis hvordan det skal se ud for at det kan betegnes som modelbanen og ikke elektrisk tog. De må have noget utroligt flot at vise os andre dødelige, kom nu ud af buskene og vis hvor dygtige i er, i som altid revser og nedgør det som ikke passer ind i jeres opfattelse af modeltog. Måske har i slet ikke nogen bane, men blot en hel hob af perfekt lok og vogne stablet op i skabe og på hylder og med bagen dybt begravet i lænestolen peger ud hvad som er rigtig modeltog og hvad som er elektrisk tog.

.
https://www.youtube.com/watch?v=ZRY3aTEEp5g

https://www.signalposten.dk/forum/index.php?mode=thread&id=8795

http://formstrup.blogspot.com/2017/03/fremo-trf-hos-kolding-modeljernbaneklub.html

--
Svend
[image]

Vi fortsætter: Märklin ZB 99661

af modeljernbane, 14/2 2019, 19:31 (2086 dage siden) @ Svend B J

Der er virkeligt flot, men det er fremo anlæg, ikke hvad du har bygget hjemme hos dig selv, måske kunne der gives ideer til at lave noget mere end rundbane anlæg som åbenbart ikke er i velten.De fine udstillings anlæg der ses på div. træf, ja mange af dem er opbygget i cirkler. Ved at vi viser hvad vi går og bygger der hjemme, kunne vi måske være til hjælp, for nogen som vil igang eller som er kommet lidt skidt fra start.

Vi fortsætter: Märklin ZB 99661

af AndreasM, 14/2 2019, 20:26 (2086 dage siden) @ modeljernbane

Der er virkeligt flot, men det er fremo anlæg, ikke hvad du har bygget hjemme hos dig selv, måske kunne der gives ideer til at lave noget mere end rundbane anlæg som åbenbart ikke er i velten.De fine udstillings anlæg der ses på div. træf, ja mange af dem er opbygget i cirkler. Ved at vi viser hvad vi går og bygger der hjemme, kunne vi måske være til hjælp, for nogen som vil igang eller som er kommet lidt skidt fra start.

Et fremo anlæg består langt hen af vejen af en hel masse moduler, lavet hjemme hos folk selv ;-) Sådan helt uortodokst er der simpelthen nogen, der i stedet for at fylde deres alt for lille modelbanerum op med rundbane i flere lag, så bruger de det som modulværksted og bygger moduler som de så sætter sammen med andre af samme overbevisning til en fornuftig bane. Der er rigtig mange i den gruppe af mennesker, som også går op i korrekte vogne og oprangeringer, som der tales om her.
Jeg har iøvrigt endnu til gode at se et fremoanlæg i cirkel, og det kunne mange udstillingsanlæg godt lære noget af. Måske det samtidig også ville tvinge togbaneejerne til ikke bare at sidde inde i midten af cirklen og drikke kaffe, mens deres tog kører rundt og rundt og rundt i en uendelighed.

Vi fortsætter: Märklin ZB 99661

af Svend B J, 14/2 2019, 21:06 (2086 dage siden) @ modeljernbane

Der er virkeligt flot, men det er fremo anlæg, ikke hvad du har bygget hjemme hos dig selv, måske kunne der gives ideer til at lave noget mere end rundbane anlæg som åbenbart ikke er i velten.De fine udstillings anlæg der ses på div. træf, ja mange af dem er opbygget i cirkler. Ved at vi viser hvad vi går og bygger der hjemme, kunne vi måske være til hjælp, for nogen som vil igang eller som er kommet lidt skidt fra start.

.
Her er så et anlæg der ikke er bygget derhjemme (i modsætning til Fremo-modulerne). Hvis man synes at det fraflyttede børneværelse på 8 kvadratmeter er for småt til et anlæg, kan man jo vælge at melde sig ind i en modeljernbaneklub. De findes rundt omkring, her er en af de mange:

http://www.mjk-stationsbyen.dk/788078

Når vi taler modeljernbane er det jo både selve anlægget (landskab, bygninger og spor) og det rullende materiel der sættes på sporet ........

--
Svend
[image]

Vi fortsætter: Märklin ZB 99661

af Morten Flindt, 14/2 2019, 19:37 (2086 dage siden) @ modeljernbane

Jeg syntes vi savner billeder af alle de fantastiske anlæg der må være rundt omkring, især af de baner fra dem som ved præcis hvordan det skal se ud for at det kan betegnes som modelbanen og ikke elektrisk tog. De må have noget utroligt flot at vise os andre dødelige, kom nu ud af buskene og vis hvor dygtige i er, i som altid revser og nedgør det som ikke passer ind i jeres opfattelse af modeltog. Måske har i slet ikke nogen bane, men blot en hel hob af perfekt lok og vogne stablet op i skabe og på hylder og med bagen dybt begravet i lænestolen peger ud hvad som er rigtig modeltog og hvad som er elektrisk tog.


Ahvaba?!? Der findes da mange fantastiske modelbaneanlæg i Danmark, og det er vel at mærke ikke kun klubanlæg. Billeder fra en del af dem dukker jævnligt op i tidsskrifter og på nettet, mens andre mennesker ikke ønsker offentlig opmærksomhed omkring deres flotte anlæg. Sådan er folk så forskellige. Du kan også se flotte anlæg på de forskellige udstillinger, men hvis du ikke synes, at de anlæg er tilstrækkeligt fantastiske eller noget særligt efter din smag, så er det naturligvis en ærlig sag. Jeg ved blot, at der lægges mange arbejdstimer og stræben i modelanlæg, hvor der kæles for detaljerne og hvor ejerne gerne vil have anlægget til at afspejle et forbillede så meget som mulig. Dette er der så andre, som ikke gør, hvilket man godt kan se, hvis man ellers har en tilstrækkelig bred horisont. Når det modelmæssige nedprioriteres, hvilket naturligvis er helt okay, så ser et anlæg nu engang anderledes og ikke så forbillede-tro ud.

Og ja, du har ganske ret; nogle har en bestemt opfattelse af, hvad der kan betegnes som modelbane og ikke bare som elektrisk tog. De sondrer mellem det ene og det andet; de har det, som man almindeligvis kalder for kritisk sans. Modeljernbane er en hobby ligesom fx at male billeder, hvor nogle mestrer "kunsten" bedre end andre. Modeljernbane er ikke et demokrati. Det nytter ikke at være tøsefornærmet over dette, hvis man ikke bryder sig om kritisk sans og synes, at en brølende hjort ved en skovsø eller en grædende sigøjnerpige er lige så god kunst som en Rembrandt eller en Picasso.

Alt er ikke lige gyldigt, så du skal næppe regne med, at kritikkerne holder op med at være kritiske overfor opfattelser af modeltog, der ikke harmonerer med deres egen. De fleste af disse kritikere er dog som regel kun kritiske på egne vegne og ikke så højtravende, at de påkalder sig et "vi" og "os andre". Hvis du mener, at det ikke er okay at være kritisk på helt egne vegne og at give udtryk for denne kritik, fordi nogle kan blive stødt over det, så gå en lang tur på en kort mole.

Vh
M:-)rten

Vi fortsætter: Märklin ZB 99661

af Morten Flindt, 14/2 2019, 12:27 (2086 dage siden) @ modeljernbane

Hvor har den lille vogn vakt megen glæde i gennem årene, og det er jo det det handler om, glæden ved sit modeltog eller som det også kaldes (elektrisk) tog. Ja der går jo en grænse, kan jeg nok se, men såvidt jeg ved køre de vel alle på el uanset om det er den super detalieret lok eller en fantasi lok, så er de ikke alle elektrisk tog?


Netop. Det er helt sikkert glæden, det drejer sig om. Og de kører alle på el uanset om det er et super detaljeret lok eller et fantasi lok. Det er alt sammen elektrisk tog. Og ja, der går jo en "grænse", muligvis også en grænse "nedad", og i og med at nedenstående herlige elektriske tog bestemt bringer glæde, kan de - når blot man har et åbent sind - såmænd sagtens bruges sammen med diverse fantasimodeller, med mindre altså sidstnævntes ejermænd er meget kræsne, intolerante og går i for små sko; forskellen er den samme, det er bare farven, der har en anden lyd.

[image]
[image]

Med venlig hilsen
M:-)rten

Vi fortsætter: Märklin ZB 99661

af Morten Flindt, 14/2 2019, 11:42 (2087 dage siden) @ Svend B J

Mangler der ikke i oprangeringen et par stykker af denne klassiker:

[image]

Jamen, se det er jo netop en fin og uprætentiøs og meget klassisk lille vogn, der ikke forsøger at give sig ud for at være andet, end den vitterligt er. Sådan, synes jeg, burde alle fantasimodeller være, men af en eller anden grund (formentlig penge) skal folk i dag stikkes blår i øjnene.

Tak for synet - og den er jo velholdt, med æske i rimelig stand.

Med venlig hilsen
M:-)rten

Vi fortsætter: Märklin ZB 99661

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 14/2 2019, 13:08 (2086 dage siden) @ Svend B J

[image]


Da jeg var omkring 17, byggede jeg sådan en om til en QG-vogn - det var først bagefter jeg opdagede, at akslerne sad forskudt.

--
Tommy Nilsson
Webmaster
www.signalposten.dk

Vi fortsætter: Märklin ZB 99661

af Bent Larsen, 15/2 2019, 09:29 (2086 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej
De fleste der har prøvet lidt med ombyg, har nok lavet noget som ikke er helt rigtigt. Her manglede lige lidt “fantasi” til Contec MY.
Vh
Bent Larsen
[image]

Vi fortsætter: Märklin ZB 99661

af Morten Flindt, 15/2 2019, 11:13 (2086 dage siden) @ Bent Larsen

Hej
De fleste der har prøvet lidt med ombyg, har nok lavet noget som ikke er helt rigtigt. Her manglede lige lidt “fantasi” til Contec MY.
Vh
Bent Larsen
[image]


Det er nemlig rigtigt, Bent. Nogle opbygger sågar deres egne baneselskaber med egne litreringer af det rullende materiel baseret på deres personlige initialer. Det er en udmærket, legende og kreativ tilgang til hobbyen. Hvis du derimod iværksatte en køkkenbordsproduktion af dit fiktive materiel og solgte det i detailhandelen uden nærmere informationer, så er der jo nok nogle, som ville blive sure, hvis de blev "narret" til at købe noget, som ikke har eksisteret i virkeligheden. Men det er der altså nogle, der mener, at det er god stil at gøre, når blot sælger er et stort firma og ikke en køkkenbordsproducent - de er i hvert fald imod, at man omtaler sådanne fantasiprodukter kritisk.

Me venlig hilsen
M:-)rten

Vi fortsætter: Märklin ZB 99661

af Bent Larsen, 15/2 2019, 11:37 (2086 dage siden) @ Morten Flindt

Hej
De køkkenbordsprojekter jeg har været med i primært til os selv, men også har tilbudt andre er meget tæt på 1:87, det er ikke nemt at ramme plet hver gang, det har været byggesæt/ halvfabrikata til OHJ MO togsæt, privatbane IC/2 WLABr, Af og ØL container, som der tideliger har været billeder af her.
vh
Bent Larsen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak