Igen "danske" fantasivogne fra Brawa
Nyheder 2019:
Led selv videre:
https://www.brawa.de/fileadmin/Kundendaten/Downloads/Broschueren/BRAWA_Neuheitenprospek...
--
Svend
af Svend B J, 24/1 2019, 12:53 (2117 dage siden)
redigeret af Svend B J, 24/1 2019, 13:09
Nyheder 2019:
Led selv videre:
https://www.brawa.de/fileadmin/Kundendaten/Downloads/Broschueren/BRAWA_Neuheitenprospek...
--
Svend
af langelandsbane, 24/1 2019, 13:43 (2117 dage siden) @ Svend B J
Så er det heller ikke værre Det ligner da meget godt
https://www.jernbanen.dk/dsb_zvognsolo.php?aar=1966&vognid=546
af Morten Flindt, 24/1 2019, 14:46 (2117 dage siden) @ langelandsbane
Så er det heller ikke værre Det ligner da meget godt
https://www.jernbanen.dk/dsb_zvognsolo.php?aar=1966&vognid=546
Ligner hvad? Gluf har aldrig haft den vogntype.
af langelandsbane, 25/1 2019, 00:27 (2117 dage siden) @ Morten Flindt
Jeg sagde "ligner".
Jeg syntes det er en fin vogn, der ligner det der kørte og som jeg er sikker på man vil blive glad for, med mindre at man er nittetæller.
af Morten Flindt, 25/1 2019, 02:42 (2117 dage siden) @ langelandsbane
redigeret af Morten Flindt, 25/1 2019, 02:49
Jeg sagde "ligner".
Jeg syntes det er en fin vogn, der ligner det der kørte og som jeg er sikker på man vil blive glad for, med mindre at man er nittetæller.
Du har ret. Her er en anden model, om end i spor N, der ligner sit forbillede lige så meget og som jeg er sikker på, man vil blive glad for, med mindre man er nittetæller.
af langelandsbane, 25/1 2019, 23:51 (2116 dage siden) @ Morten Flindt
...overdrivelse fremmer forståelsen....
af UTJ, 24/1 2019, 14:30 (2117 dage siden) @ Svend B J
Mon ikke der er lige så meget fantasi over bemalinger fra andre lande - dokumentationen er nok blot ikke så let tilgængelig i DK - for en gangs skyld har de da også brugt et fantasinummer........
--
ئۇلغىك
af Svend B J, 24/1 2019, 20:09 (2117 dage siden) @ UTJ
Mon ikke der er lige så meget fantasi over bemalinger fra andre lande - dokumentationen er nok blot ikke så let tilgængelig i DK - for en gangs skyld har de da også brugt et fantasinummer........
.
Jo, i høj grad. Seriøse tyske modelbanefolk ryster også på deres hoveder, men der er sikkert købere, for ellers ville de fantasifulde tyske (reklame-)vogne ikke blive produceret.
Albanivognen vil sikkert også finde købere i Danmark, selv om der er udsendt flere udgaver af den korrekte vogn (de korrekte vogne).
Gad vide hvem der rådgiver Brawa, for der kunne findes andre og mere korrekte danske modeller at fremstille. Men nu er det ikke skidt det hele; der er flere interessante modeller i deres program af udenlandske vogne, som har kørt i Danmark - som endda er rigtig flotte og korrekte!
--
Svend
af Morten Flindt Larsen, København K, 24/1 2019, 23:17 (2117 dage siden) @ Svend B J
redigeret af Morten Flindt Larsen, 24/1 2019, 23:23
Gad vide hvem der rådgiver Brawa, for der kunne findes andre og mere korrekte danske modeller at fremstille.
Hejsa,
Efter hvad jeg er orienteret, så har Brawa m.fl. producenter på sidste års Nurnbergmesse fået overdraget et antal seriøse, gennemarbejdede og velillustrerede oplæg (inkl. kontaktadresser) til alt, hvad der er muligt af korrekte danske epoke III-vogne, baseret på de relevante typer blandt firmaernes grundmodeller. Således er 2019's TKVJ-vogn formentlig baseret på et af disse oplæg. Men der er måske også legetøjforhandlere etc., som kommer med input - eller måske prøver tyskerne at tænke selv.
af Claus E. Hansen, Silkeborg, 19/4 2019, 21:59 (2032 dage siden) @ Svend B J
redigeret af Claus E. Hansen, 19/4 2019, 22:58
Men nu er det ikke skidt det hele; der er flere interessante modeller i deres program af udenlandske vogne, som har kørt i Danmark - som endda er rigtig flotte og korrekte!
Helt enig. Mange glemmer faktisk at der i epoke III og IV kørte temmelig mange udenlandske godsvogne i togene, og her laver Brawa nogen helt fantastiske og detaljerede modeller.
Mht. fantasivognene, de er altså kommet for at blive, fordi de bliver solgt, for ellers blev de ikke lavet! Men husk, der er altså endnu ikke udsendt en folketingslov om, at man skal købe alle Brawas nye fantasivogne til samlingen. Ironi kan forekomme '
Der er så mange afarter af modeltog at dyrke, så der er også plads til fantasivogne (men kunne som sagt ikke selv drømme om at købe dem). Der hvor jeg står af, er når nogen mener at deres interesse af modeltog er "Gud", alt andet dur bare ikke!
Hvis salget af fantasivognene kan være til at finansiere at der kommer nogen flere af de rigtig spændende vogne fra epoke III, der har været igennem Danmark, så er det da bare kanon!
Mvh
Claus
af Morten Flindt Larsen, København K, 24/1 2019, 23:20 (2117 dage siden) @ UTJ
Mon ikke der er lige så meget fantasi over bemalinger fra andre lande - dokumentationen er nok blot ikke så let tilgængelig i DK - for en gangs skyld har de da også brugt et fantasinummer........
Så kan vi vel se frem til en Clatex-vogn til næste år...
af Steff, 25/1 2019, 08:13 (2116 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Årrrh, en GLUF vogn er da ikke at foragte heller, vel?
Når man sådan løber de forskellige firmaers kataloger igennem er der tilsyneladende ikke nogen 2-akslede "selvbærende" tankvogne. Det synes som om alle har den "normale" ramme. Men det gør jo ikke en vogn til model ved at "bare male". Men vi er jo inde i den desværre nok almindeligt forekomne problematik mellem legetøjs- (elektrisk-) contra MODELtog. Selvfølgelig kan det være svært at ændre en udgave af en tankvogn til et firma til en anden. Vi har jo nok herhjemme haft det lidt nemmere modelmæssigt, ved at mange vogne jo var købte brugte tyske mere eller mindre standard tankvogne. Det var det gode gamle nu desværre hedengangne firma DWA jo eksponent for!
Iøvrigt kan en tegning den "rigtige" vogn ses på jernbanemuseets store portal under DJM Mtgn-0002279.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
af Morten Flindt Larsen, København K, 25/1 2019, 09:01 (2116 dage siden) @ Steff
Årrrh, en GLUF vogn er da ikke at foragte heller, vel?
Når man sådan løber de forskellige firmaers kataloger igennem er der tilsyneladende ikke nogen 2-akslede "selvbærende" tankvogne. Det synes som om alle har den "normale" ramme. Men det gør jo ikke en vogn til model ved at "bare male". Men vi er jo inde i den desværre nok almindeligt forekomne problematik mellem legetøjs- (elektrisk-) contra MODELtog. Selvfølgelig kan det være svært at ændre en udgave af en tankvogn til et firma til en anden. Vi har jo nok herhjemme haft det lidt nemmere modelmæssigt, ved at mange vogne jo var købte brugte tyske mere eller mindre standard tankvogne. Det var det gode gamle nu desværre hedengangne firma DWA jo eksponent for!
Iøvrigt kan en tegning den "rigtige" vogn ses på jernbanemuseets store portal under DJM Mtgn-0002279.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
Hvis Brawa så bare havde været friske nok til at bytte om på de to bogstaver, så havde den da i det mindste været morsom.
af UTJ, 25/1 2019, 10:39 (2116 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Hvis Brawa så bare havde været friske nok til at bytte om på de to bogstaver, så havde den da i det mindste været morsom.
.
Det er slet ikke GLUF-nyheden der skal byttes lidt rundt på. Endelig kan vi få en Ceres ølvogn på anlægget. ZB 511 193 - Brawa har lavet litra forkert og baneforvaltningen er lidt bagvendt. C'et byttes ud med et "B" og så skal det blot trylles rundt.
--
ئۇلغىك
af UTJ, 25/1 2019, 10:32 (2116 dage siden) @ Steff
Jamen så må vi få lavet en......
Problemet er at hvis én i DK laver den, så bliver der lavet fra to og dermed ingen økonomi i det.
Jeg har ellers det hele liggende til et par danske tankvognstyper
--
ئۇلغىك
af Steff, 25/1 2019, 18:36 (2116 dage siden) @ UTJ
……………….og det er vel lige nøjagtigt der hunden ligger begravet!
Dansk fremstillede modeller skal helst fremstilles og købes af "tilstrækkeligt" så det kan betale sig. Fremstiller skal jo tjene så det løber rundt og eventuelt nye modeller kan laves.
Personvogne OK, men godsvogne, er der nok ikke afsætning for i udlandet og det går nok ikke, OK hvis muligvis RIV, EUROP eller T mærkede. Men så taler vi et fåtal??
Jeg håber du får nogle af dine projekter realiserede, altid spændende med nye tankvogne synes jeg!
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
af Morten Flindt, 25/1 2019, 19:10 (2116 dage siden) @ Steff
Dansk fremstillede modeller skal helst fremstilles og købes af "tilstrækkeligt" så det kan betale sig. Fremstiller skal jo tjene så det løber rundt og eventuelt nye modeller kan laves.
Personvogne OK, men godsvogne, er der nok ikke afsætning for i udlandet og det går nok ikke, OK hvis muligvis RIV, EUROP eller T mærkede. Men så taler vi et fåtal??
Ja, men de er nu sjove alligevel. Her er bl.a. OHJ QH 352 med RIV-mærkning, fanget fra en lidt usædvanlig vinkel på Østerport station i 1960. Billedet er for nylig lagt på jernbanekilder.dk.
af Gerhard V., 25/1 2019, 16:33 (2116 dage siden) @ Steff
Når man sådan løber de forskellige firmaers kataloger igennem er der tilsyneladende ikke nogen 2-akslede "selvbærende" tankvogne.
Jo, de finns, t. ex. hos JECO, men de är annorlunda och ser heller inte ut som den här Gulfvagnen.
MvH
Gerhard.
af Svend B J, 25/1 2019, 17:55 (2116 dage siden) @ Steff
redigeret af Svend B J, 25/1 2019, 18:24
Når man sådan løber de forskellige firmaers kataloger igennem er der tilsyneladende ikke nogen 2-akslede "selvbærende" tankvogne. Det synes som om alle har den "normale" ramme. Men det gør jo ikke en vogn til model ved at "bare male". Men vi er jo inde i den desværre nok almindeligt forekomne problematik mellem legetøjs- (elektrisk-) contra MODELtog. Selvfølgelig kan det være svært at ændre en udgave af en tankvogn til et firma til en anden. Vi har jo nok herhjemme haft det lidt nemmere modelmæssigt, ved at mange vogne jo var købte brugte tyske mere eller mindre standard tankvogne. Det var det gode gamle nu desværre hedengangne firma DWA jo eksponent for!
.
Til gengæld er der så lidt mere at arbejde videre med her:
Exact-train 24m3 tankvogn
som bl a kan blive til den her:
Så vidt jeg erindrer, er Kleins/Rocos "tilsvarende" tankvogn en 30m3 vogn
--
Svend
af Morten Flindt, 25/1 2019, 21:31 (2116 dage siden) @ Svend B J
Når man sådan løber de forskellige firmaers kataloger igennem er der tilsyneladende ikke nogen 2-akslede "selvbærende" tankvogne. Det synes som om alle har den "normale" ramme. Men det gør jo ikke en vogn til model ved at "bare male". Men vi er jo inde i den desværre nok almindeligt forekomne problematik mellem legetøjs- (elektrisk-) contra MODELtog. Selvfølgelig kan det være svært at ændre en udgave af en tankvogn til et firma til en anden. Vi har jo nok herhjemme haft det lidt nemmere modelmæssigt, ved at mange vogne jo var købte brugte tyske mere eller mindre standard tankvogne. Det var det gode gamle nu desværre hedengangne firma DWA jo eksponent for!
.
Til gengæld er der så lidt mere at arbejde videre med her:
Exact-train 24m3 tankvognsom bl a kan blive til den her:
Så vidt jeg erindrer, er Kleins/Rocos "tilsvarende" tankvogn en 30m3 vogn
Det er korrekt. Måske er vi endda så heldige, at der kommer nogle danske varianter fra ET, når nu muligheden er der.
af Svend B J, 26/1 2019, 09:35 (2115 dage siden) @ Morten Flindt
Det er korrekt. Måske er vi endda så heldige, at der kommer nogle danske varianter fra ET, når nu muligheden er der.
.
Nu når vi er ved "B. Ringsted".
Ved vi om tankvognen (tanken) oprindelig var gul, som på denne ældre model fra PIKO, og senere blev malet hvid?
--
Svend
af Morten Flindt, 27/1 2019, 19:42 (2114 dage siden) @ Svend B J
Det er korrekt. Måske er vi endda så heldige, at der kommer nogle danske varianter fra ET, når nu muligheden er der.
.
Nu når vi er ved "B. Ringsted".
Ved vi om tankvognen (tanken) oprindelig var gul, som på denne ældre model fra PIKO, og senere blev malet hvid?
Ja, det vides. På RAL-nummer. Og den blev ikke malet hvid men lysegrå.
af UTJ, 27/1 2019, 19:50 (2114 dage siden) @ Morten Flindt
Jo men et billede af den gule skal nok få en forkert model på banen igen.
--
ئۇلغىك
af Morten Flindt, 27/1 2019, 20:00 (2114 dage siden) @ UTJ
Jo men et billede af den gule skal nok få en forkert model på banen igen.
Det er op til de forskellige producenter.
af Svend B J, 27/1 2019, 20:31 (2114 dage siden) @ Morten Flindt
Jo men et billede af den gule skal nok få en forkert model på banen igen.
Det er op til de forskellige producenter.
.
Vi må så til gengæld gå ud fra (eller håbe), at de der ved noget om farver på denne tankvogn (og andre), også får formidlet deres viden videre til producenterne. Men det kræver jo naturligvis, at de to parter er i kontakt med hinanden.
--
Svend
af Morten Flindt, 27/1 2019, 20:52 (2114 dage siden) @ Steff
Vi har jo nok herhjemme haft det lidt nemmere modelmæssigt, ved at mange vogne jo var købte brugte tyske mere eller mindre standard tankvogne. Det var det gode gamle nu desværre hedengangne firma DWA jo eksponent for!
En ganske pæn del af DWA's tankvognsprodukter var også baseret på forkerte grundmodeller, men dog tættere på forbillederne end Gluf-vognen.
af Morten Flindt, 24/1 2019, 14:49 (2117 dage siden) @ Svend B J
Nyheder 2019:
Led selv videre:
https://www.brawa.de/fileadmin/Kundendaten/Downloads/Broschueren/BRAWA_Neuheitenprospek...
Til gengæld forsøges det "i kulisserne" at afklare og få Brawa til at give deres TKVJ-vogn den rigtige røde farve. Om det lykkes, må tiden vise. Det forlyder, at vognene var "engelskrøde", men hvorvidt det passer synes lidt uklart.
af UTJ, 24/1 2019, 17:29 (2117 dage siden) @ Morten Flindt
Til gengæld forsøges det "i kulisserne" at afklare og få Brawa til at give deres TKVJ-vogn den rigtige røde farve. Om det lykkes, må tiden vise. Det forlyder, at vognene var "engelskrøde", men hvorvidt det passer synes lidt uklart.
TKVJ C 21 og QB-vogne (318 forrest), arkiv UTJ
Formentlig RAL 3011, men de var RAL 8012 da de oprindelig kom fra Tyskland.
--
ئۇلغىك
af Morten Flindt, 25/1 2019, 21:37 (2116 dage siden) @ UTJ
Til gengæld forsøges det "i kulisserne" at afklare og få Brawa til at give deres TKVJ-vogn den rigtige røde farve. Om det lykkes, må tiden vise. Det forlyder, at vognene var "engelskrøde", men hvorvidt det passer synes lidt uklart.
TKVJ C 21 og QB-vogne (318 forrest), arkiv UTJFormentlig RAL 3011, men de var RAL 8012 da de oprindelig kom fra Tyskland.
Her er Brawas Muster-Wagen:
af Svend B J, 26/1 2019, 09:43 (2115 dage siden) @ Morten Flindt
redigeret af Svend B J, 26/1 2019, 09:50
Her er Brawas Muster-Wagen:
.
Hvem har kontakt til Brawa?
Vedkommende kunne hviske dem i ørerne, at skriftstørrelserne skal være mere ensartede:
Men ellers er det en model der passer fint ind i mit program Så mangler vi bare M2 ....
--
Svend
af Skott, 26/1 2019, 09:54 (2115 dage siden) @ Svend B J
Hvilke industrier lå langs TKVJ, der kunne forestille sig at benytte denne vogn til 'langfart' rundt i DK?
af Svend B J, 26/1 2019, 11:04 (2115 dage siden) @ Skott
Hvilke industrier lå langs TKVJ, der kunne forestille sig at benytte denne vogn til 'langfart' rundt i DK?
Kartofler?
--
Svend
af Skott, 26/1 2019, 17:31 (2115 dage siden) @ Svend B J
Selvfølgelig en mulighed. Men der må da ha' lagt andre industrier langs banen, der ikke kun sendte lokalvarer, men også til andre steder i landet?
af modeljernbane, 27/1 2019, 09:16 (2114 dage siden) @ Skott
Der er skrevet en bog om TKVJ og i den kan det læses at under de to verdenskrige blev transporteret store mængder af tørv og kul, op til jul sendtes mange juletræer med banen, der er rigtig kartofler var en stor artikel men også mergel var der en del af transporten. Det sendte en hel del levende dyr med banen især når den årlige Vorbasse marked afholdtes og de mange heste skulle til og fra markedet. Det er en god bog og værd at læse.
af Skott, 27/1 2019, 09:58 (2114 dage siden) @ modeljernbane
Kunne da være, den skulle findes ved lejlighed
Takker!
af Morten Flindt, 27/1 2019, 19:41 (2114 dage siden) @ Svend B J
Her er Brawas Muster-Wagen:
.
Hvem har kontakt til Brawa?
Vedkommende kunne hviske dem i ørerne, at skriftstørrelserne skal være mere ensartede:
Det tror jeg ikke, at "nogen" skal hviske alt for højt om. Så vidt jeg kan se, havde TKVJ's QB-vogne indbyrdes lidt afvigende skriftstørrelser. Se fx bogen "Troldhedebanen" omkring side 215, Det er muligt, at du har ret med QB 301, men så prøv at dokumentér det med et foto af skriften på QB 301 og ikke et foto af skriften på QB 311. I øvrigt viser fotoet af modellen en prøvemodel, og der behøver vognnummeret ikke at være fastlagt.
af UTJ, 27/1 2019, 19:48 (2114 dage siden) @ Morten Flindt
Nej lige nu er folk i deres iver med til at give Brawa signalforvirring - hvis man sender sådanne mails om skriftstørrelse og andet, bliver der bare trukket på skuldrene af det.
Gavljernene på prøven er ikke de rigtige.
--
ئۇلغىك
af Morten Flindt, 27/1 2019, 20:49 (2114 dage siden) @ UTJ
Nej lige nu er folk i deres iver med til at give Brawa signalforvirring - hvis man sender sådanne mails om skriftstørrelse og andet, bliver der bare trukket på skuldrene af det.
Gavljernene på prøven er ikke de rigtige.
Mon ikke det blot er et uomgængeligt kompromis, fordi Brawa ikke vil bekoste en formændring?
af UTJ, 27/1 2019, 21:57 (2114 dage siden) @ Morten Flindt
Jamen det gavlprofilerne er en løs del og på GDS-vognene var konfigurationen korrekt - vi får at se. Tror at TKVJ-vognen bliver ganske udmærket, men der laves desværre smuttere hos alle.
--
ئۇلغىك
af Svend B J, 27/1 2019, 20:34 (2114 dage siden) @ Morten Flindt
Her er Brawas Muster-Wagen:
.
Hvem har kontakt til Brawa?
Vedkommende kunne hviske dem i ørerne, at skriftstørrelserne skal være mere ensartede:
Det tror jeg ikke, at "nogen" skal hviske alt for højt om. Så vidt jeg kan se, havde TKVJ's QB-vogne indbyrdes lidt afvigende skriftstørrelser. Se fx bogen "Troldhedebanen" omkring side 215, Det er muligt, at du har ret med QB 301, men så prøv at dokumentér det med et foto af skriften på QB 301 og ikke et foto af skriften på QB 311. I øvrigt viser fotoet af modellen en prøvemodel, og der behøver vognnummeret ikke at være fastlagt.
.
Du er altså involveret Nå, men jeg køber nu vognen under alle omstændigheder
--
Svend
af Morten Flindt, 27/1 2019, 20:47 (2114 dage siden) @ Svend B J
Her er Brawas Muster-Wagen:
.
Hvem har kontakt til Brawa?
Vedkommende kunne hviske dem i ørerne, at skriftstørrelserne skal være mere ensartede:
Det tror jeg ikke, at "nogen" skal hviske alt for højt om. Så vidt jeg kan se, havde TKVJ's QB-vogne indbyrdes lidt afvigende skriftstørrelser. Se fx bogen "Troldhedebanen" omkring side 215, Det er muligt, at du har ret med QB 301, men så prøv at dokumentér det med et foto af skriften på QB 301 og ikke et foto af skriften på QB 311. I øvrigt viser fotoet af modellen en prøvemodel, og der behøver vognnummeret ikke at være fastlagt.
.
Du er altså involveret Nå, men jeg køber nu vognen under alle omstændigheder
Det skal du ikke regne med, at jeg er, bortset fra, at jeg kender "nogen", som er.
af Svend B J, 27/1 2019, 21:31 (2114 dage siden) @ Morten Flindt
redigeret af Svend B J, 27/1 2019, 21:43
Det tror jeg ikke, at "nogen" skal hviske alt for højt om. Så vidt jeg kan se, havde TKVJ's QB-vogne indbyrdes lidt afvigende skriftstørrelser. Se fx bogen "Troldhedebanen" omkring side 215, Det er muligt, at du har ret med QB 301, men så prøv at dokumentér det med et foto af skriften på QB 301 og ikke et foto af skriften på QB 311. I øvrigt viser fotoet af modellen en prøvemodel, og der behøver vognnummeret ikke at være fastlagt.
.
Du er altså involveret Nå, men jeg køber nu vognen under alle omstændigheder
Det skal du ikke regne med, at jeg er, bortset fra, at jeg kender "nogen", som er.
.
Pludselig opstod der en mulighed for at sammenligne:
Fin vogn .... der er plads til flere vognnumre efterfølgende
Den passer også fint til denne Hobbytrade Q-vogn:
Foto: shop.paa-sporet.com
--
Svend
af Morten Flindt, 27/1 2019, 21:36 (2114 dage siden) @ Svend B J
redigeret af Morten Flindt, 27/1 2019, 21:39
Det tror jeg ikke, at "nogen" skal hviske alt for højt om. Så vidt jeg kan se, havde TKVJ's QB-vogne indbyrdes lidt afvigende skriftstørrelser. Se fx bogen "Troldhedebanen" omkring side 215, Det er muligt, at du har ret med QB 301, men så prøv at dokumentér det med et foto af skriften på QB 301 og ikke et foto af skriften på QB 311. I øvrigt viser fotoet af modellen en prøvemodel, og der behøver vognnummeret ikke at være fastlagt.
.
Du er altså involveret Nå, men jeg køber nu vognen under alle omstændigheder
Det skal du ikke regne med, at jeg er, bortset fra, at jeg kender "nogen", som er.
.
Pludselig opstod der en mulighed for at sammenligne:
Fremragende dokumentation, Svend! Tak! Jeg er ret sikker på, at budskabet vil blive båret videre til Brawa af rette vedkommende. Om skriftstørrelsen så bliver rettet, ved jeg ikke. Bræddemellemrummene på modellen kan være en hindring for pæn trykning, om end teksten skal næsten flugte i venstre side.
af Svend B J, 27/1 2019, 21:49 (2114 dage siden) @ Morten Flindt
Bræddemellemrummene på modellen kan være en hindring for pæn trykning....
.
Det tror jeg du har ret i - det giver visse udfordringer
--
Svend
af Morten Flindt, 27/1 2019, 21:53 (2114 dage siden) @ Svend B J
Bræddemellemrummene på modellen kan være en hindring for pæn trykning....
.
Det tror jeg du har ret i - det giver visse udfordringer
Desuagtet kunne det være en god kandidat til "Årets danske model", hvis og såfremt sådanne afstemninger stadig afholdes.
af ME 1526, 28/1 2019, 16:35 (2113 dage siden) @ Morten Flindt
Desuagtet kunne det være en god kandidat til "Årets danske model", hvis og såfremt sådanne afstemninger stadig afholdes.
Hej Morten
Hvorfor skal DMJU´s "årets model" nu blades ind i denne diskussion. Er det endnu et forsøg på at nedgøre denne konkurrence fordi der er andre der har en anden indfaldsvinkel til modeltog end din ekspertviden og holdning.
Er du sur over at det ikke er jer eksperter der skal afgøre hvad der er godt, korrekt og hvad der skal laves til det danske marked, og skal bestemme hvad vi andre kan købe af modeller til vores modelbane. Jeg syntes at i glemmer at de mellem 8-10000 der har modeltog som hobby, har forskellige indfaldsvinkler til hobbyen. Nogle samler på øl vogne (korrekte eller ej) nogle samler på reklame vogne (fantasivogne), andre køber en vogn som de syntes er flot (korrekte eller ej) og nogle køber kun 100% korrekte vogne. Vi har alle vores forskellige behov, også for såkaldte fantasi vogne. Det er fint og ok at diskutere om farven på en model er korrekt, er det den rigtige litreringen, kan der gøres noget for at den pågældende model kommer så tæt på virkeligheden som muligt. Men vi kan ikke altid lave 100% korrekte kopier af 1/1
Husk, det at lave modeltog også er en forretning, hvor man en gang i mellem er nød til at optimere driften og sælge produkter af forme der ikke er helt korrekt i forhold til det der har kørt i DK, for så måske kunne have råd til at lave et produkt som er målrettet og så korrekt som muligt til det, for de fleste internationale producenter, et lille danske marked.
af UTJ, 28/1 2019, 17:06 (2113 dage siden) @ ME 1526
redigeret af UTJ, 28/1 2019, 17:09
Wow - spændende
Er der nogle som forhindrer fup-modeller fra at blive produceret eller fra at deltage i modelkonkurrencer? Jeg tror du skal se iveren, inkl evt konkurrencekandidatur som et udtryk for engagement for at få så præcise modeller som muligt.
Dem som ikke interesserer sig for lighed mellem med forbillede og model kan jo gøre som de vil, inkl foreslå kandidater til DMJU- og andre konkurrencer, hvis de vil.
TKVJ er det ultimative forbillede i 1:87. Hvem drømmer ikke om en 1097 m lang modelbane med fede lange lige kørestræk fyldt med Brawa QB-vogne.........
--
ئۇلغىك
af Svend B J, 28/1 2019, 17:14 (2113 dage siden) @ UTJ
Wow - spændende
Er der nogle som forhindrer fup-modeller fra at blive produceret eller fra at deltage i modelkonkurrencer? Jeg tror du skal se iveren, inkl evt konkurrencekandidatur som et udtryk for engagement for at få så præcise modeller som muligt.
Dem som ikke interesserer sig for lighed mellem med forbillede og model kan jo gøre som de vil, inkl foreslå kandidater til DMJU- og andre konkurrencer, hvis de vil.
TKVJ er det ultimative forbillede i 1:87. Hvem drømmer ikke om en 1097 m lang modelbane med fede lange lige kørestræk fyldt med Brawa QB-vogne.........
.
Eller som her
https://www.signalposten.dk/forum/index.php?mode=thread&id=10763
med bl a denne Youtube film
https://www.youtube.com/watch?v=ZRY3aTEEp5g
--
Svend
af Morten Flindt, 28/1 2019, 19:02 (2113 dage siden) @ Svend B J
TKVJ er det ultimative forbillede i 1:87. Hvem drømmer ikke om en 1097 m lang modelbane med fede lange lige kørestræk fyldt med Brawa QB-vogne.........
.
Det er vist FREMO-konceptet, der er i spil her.....
af Morten Flindt, 28/1 2019, 22:30 (2113 dage siden) @ ME 1526
Hej Morten
Hvorfor skal DMJU´s "årets model" nu blades ind i denne diskussion. Er det endnu et forsøg på at nedgøre denne konkurrence fordi der er andre der har en anden indfaldsvinkel til modeltog end din ekspertviden og holdning.
Er du sur over at det ikke er jer eksperter der skal afgøre hvad der er godt, korrekt og hvad der skal laves til det danske marked, og skal bestemme hvad vi andre kan købe af modeller til vores modelbane. Jeg syntes at i glemmer at de mellem 8-10000 der har modeltog som hobby, har forskellige indfaldsvinkler til hobbyen. Nogle samler på øl vogne (korrekte eller ej) nogle samler på reklame vogne (fantasivogne), andre køber en vogn som de syntes er flot (korrekte eller ej) og nogle køber kun 100% korrekte vogne. Vi har alle vores forskellige behov, også for såkaldte fantasi vogne. Det er fint og ok at diskutere om farven på en model er korrekt, er det den rigtige litreringen, kan der gøres noget for at den pågældende model kommer så tæt på virkeligheden som muligt. Men vi kan ikke altid lave 100% korrekte kopier af 1/1
Husk, det at lave modeltog også er en forretning, hvor man en gang i mellem er nød til at optimere driften og sælge produkter af forme der ikke er helt korrekt i forhold til det der har kørt i DK, for så måske kunne have råd til at lave et produkt som er målrettet og så korrekt som muligt til det, for de fleste internationale producenter, et lille danske marked.
Hejsa,
Det er virkelig begavet at indlede sit indlæg med en stor løgn, som du gør. Jeg har intet sted blandet specifikt DMJU ind i denne diskussion. Det er alene DIG, der gør det. Hvis du ikke bryder dig om ekspertviden, fine modeller på fx McK's niveau og den slags, så foreslå selv DMJU fremover at udelukke den type modeller fra "årets model". Så får de sig da et billigt grin i unionen.
At jeg skulle være "sur" og "glemmer" 8-10.000 hobbyister, er en latterlig påstand. Jeg "glemmer" ikke nogen; jeg er ligeglad med dem. De styrer ligesom du ikke min mening om en model og mine debatindlæg. Og nej I kan ikke altid lave 100% korrekte kopier af 1:1 - det er vi fuldstændig klar over qua utallige rædselseksempler herpå. Så må I bare finde jer i, at der bliver skrevet om dem, selv om det går ud over indtjeningen, for det er jo nok dér, hunden ligger begravet.
At modeltog er en forretning, hvor man er nødt til at optimere driften og sælge produkter af forme, der ikke er helt korrekte i forhold til det, der har kørt i DK, er almindeligt kendt. Men at fantasimodellerne ligefrem skulle være en "godhedsaktion", for at man kan have råd til at lave et produkt, som er målrettet og så korrekt som muligt til det lille danske marked, er rent vås, bluff og manipulation. De udenlandske producenters indtjening afhænger ikke af det lille danske marked, og de har mig bekendt ikke nogen hemmelig "kasse", hvori de gemmer indtjeningen fra fantasimodellerne til senere at kunne lave korrekte modeller. Så længe, at der ikke er tale om udgifter til forme, koster det rimeligvis nær det samme at producere en fantasimodel som at producere en korrekt model. Næh, samlet set får man bare flest penge i kassen ved at afsætte så meget som muligt af begge dele. Længere er den ikke. Målet helliger midlet. Men skulle jeg undlade at kritisere en model på baggrund af dette? Skal folks "behov for fantasimodeller" styre mine meninger? Du må jo have røget et eller andet.
Nu er det faktisk "os eksperter", som kan afgøre, hvad der er korrekt. Korrektheden beror ikke på en demokratisk beslutning blandt "ikke-eksperterne" (de 8-10.000). Det er eksperterne, der har viden og indsigt til at afgøre, hvad der er en korrekt model, hvilket producenterne gør klogt i at huske på. Ekspertviden er ikke et demokrati, og uden hjælp fra frivillige med ekspertviden ville de producenter, der ikke har råd til en stor stab af folk med historisk viden om de enkelte landes 1:1-baner, ikke på egen hånd kunne producere egentlige modeller til kunder i udlandet. Men så er det jo naturligvis godt at have 8-10.000 villige købere til sine "reklamekuglepenne".
De eksperter, der fra tid til anden gerne vil hjælpe udenlandske producenter med at producere korrekte danske modeller, bør måske tage op til alvorlig overvejelse, HVEM de hjælper. Det tror jeg vil være en god idé.
Afslutningsvis synes jeg sådan set, at du og dine ligesindede skal skride ud af denne her tråd, hvor I INTET har at gøre. Tråden er en hobbytråd om emner, der interesserer deltagerne mere end afsætning og produktionstal. Det er ikke en producenttråd. Leg med, hvad I synes er flot, og sælg og køb de modeller, I synes er flotte. Køb en hundelort, hvis den svarer til jeres "behov" og der står Märklin i bunden på den. Jeg er bedøvende ligeglad. Men spar mig for løftede pegefingre overfor dem, der dyrker modeljernbanehobbyen på et bestemt niveau, som I alligevel ikke forstår. Og spar mig for arrogante og nedladende indlæg, som jeg mestrer langt bedre end du.
af h087 , bagsværd, 29/1 2019, 06:09 (2113 dage siden) @ Morten Flindt
thumps up
mvh
h087
--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk
af henho, Ringkøbing, 29/1 2019, 23:24 (2112 dage siden) @ Morten Flindt
Sådan Morten
--
Med venlig hilsen
Henrik
af Steff, 29/1 2019, 12:55 (2112 dage siden) @ ME 1526
Kære Me 1526
Jeg tror at du skal læse tråden igennem igen og se, at den omtalte TKVJ godsvogn litra Qb 301, jo netop har det potentiale, der skal til for at blive nomineret i DMJU regi og måske derefter ovenikøbet at vinde en pris. Der bliver nu i tråden diskuteret hvilke småting der skal til/ændringer for at få en så korrekt model som muligt, selvom prøvevisningen af vognen viser en efter min mening absolut god og brugbar MODEL uden på overhovedet nogen måde at være vognekspert og især da om privatbanerne!
Jeg går ud fra når jeg læser DMJU bestemmelser igennem for indstilling og valg, at det heldigvis ser ud til, at DMJU klubbernes medlemmer vælger det mest modeltro der er udgivet og optaget på indstillingslisten og IKKE hvad der sælger mest. Og så kan jeg se at det gælder alt fremstillet også meget eksklusive småproduktioner, der nok IKKE er for den almindelige danske modeljernbaneinteresserede og købers pengepung.
Derfor forstår jeg heller ikke rigtigt din bemærkning om, ”det at lave modeltog også er forretning” og at der derfor engang imellem må skæres en hæl og hugges en tå. Selvfølgelig er det da forretning, men kommer du fra langt væk fra forbilledet, falder salget også tilsvarende UNDTAGEN deciderede reklamevogne, der jo heller ikke giver sig ud for andet. DERFOR har modeljernbane fabrikanterne – store som små - brug for nogle personer eller organisationer, hvor der kan hentes viden om forbilledet. Det være sig gennem firmaernes danske repræsentanter eller direkte til en person/gruppe.
Så set i dette lys har MFL bemærkning om ”være en god kandidat til "Årets danske model", hvis og såfremt sådanne afstemninger stadig afholdes” da absolut relevans og kan jo så ovenikøbet tages som en positiv tilkendegivelse for denne institution (DMJU) og dets arbejde.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
NB: A pro pos ”kan lide”. Jeg mødte for mange år siden en kunde i en modeltogsforretning der stod med en grøn model af et lille tysk elektrisk rangerlokomotiv, her epoke II. ”Nå, du interesserer dig nok for tyske epoke II modeller”? ”Egentlig ikke, jeg kan bare godt lide farven”! Fik at vide, at kunden købte for set sted mellem 30.000 til 50.000 kr. modeltog en eller flere gange i kvartalet!! God kunde med et absolut speciale!
af Morten Flindt, 29/1 2019, 15:04 (2112 dage siden) @ Steff
Kære Me 1526
Jeg tror at du skal læse tråden igennem igen og se, at den omtalte TKVJ godsvogn litra Qb 301, jo netop har det potentiale, der skal til for at blive nomineret i DMJU regi og måske derefter ovenikøbet at vinde en pris. Der bliver nu i tråden diskuteret hvilke småting der skal til/ændringer for at få en så korrekt model som muligt, selvom prøvevisningen af vognen viser en efter min mening absolut god og brugbar MODEL uden på overhovedet nogen måde at være vognekspert og især da om privatbanerne!
Jeg går ud fra når jeg læser DMJU bestemmelser igennem for indstilling og valg, at det heldigvis ser ud til, at DMJU klubbernes medlemmer vælger det mest modeltro der er udgivet og optaget på indstillingslisten og IKKE hvad der sælger mest. Og så kan jeg se at det gælder alt fremstillet også meget eksklusive småproduktioner, der nok IKKE er for den almindelige danske modeljernbaneinteresserede og købers pengepung.
(..)
Så set i dette lys har MFL bemærkning om ”være en god kandidat til "Årets danske model", hvis og såfremt sådanne afstemninger stadig afholdes” da absolut relevans og kan jo så ovenikøbet tages som en positiv tilkendegivelse for denne institution (DMJU) og dets arbejde.
Igen, Stef, jeg sigtede IKKE med min bemærkning om "afstemninger" (bemærk flertalsformen, tak!) til DMJU men til hvilken som helst afstemning om "årets model", hvilket lige så vel kan være afstemninger i tidsskrifter og på hjemmesider. Hvorfor i alverden skal jeg citeres for at have skrevet noget om DMJU? Først skriver ME 1526 en lodret løgn om, at jeg blander DMJU´s "årets model" ind i diskussionen, alene for at svinet kan sværte mig for "endnu et forsøg på at nedgøre denne konkurrence fordi der er andre der har en anden indfaldsvinkel til modeltog end din ekspertviden og holdning". Han er en manipulerende skiderik og oven i købet så snotdum, at han ikke kan se, hvor let gennemskuelig han selv er. Og så koger du gudhjælpe mig videre på hans gylle. Min bemærkning skal ikke tages som nogen "positiv tilkendegivelse for denne institution (DMJU) og dets arbejde". Havde jeg villet tilkendegive dette, så havde jeg skrevet det. Vorherre bevares!
/M
af Erik Sejersen, 29/1 2019, 17:29 (2112 dage siden) @ Morten Flindt
Må jeg henvise til Tommy’s forord til forummet “jeg forventer en høflig tone i forummet”.
af Morten Flindt, 29/1 2019, 18:13 (2112 dage siden) @ Erik Sejersen
Må jeg henvise til Tommy’s forord til forummet “jeg forventer en høflig tone i forummet”.
Ja, det gjorde jeg da bestemt også. Ikke den slags småperfide personangreb og beskyldninger, blot fordi man lufter sine vurderinger af en given model. Den tone reagerer jeg skarpt imod.
Med venlig hilsen
Morten
af Erik Sejersen, 29/1 2019, 19:59 (2112 dage siden) @ Morten Flindt
Man kan godt tale/skrive ordentligt til hinanden selvom man er uenig, personligt opfatter jeg ikke, citat: “køb en hundelort, svinet, skiderik og snotdum” for at være høflig tone.
af bl, 29/1 2019, 21:03 (2112 dage siden) @ Erik Sejersen
Skal vi ikke vende tilbage til trådens emne og koncentrere diskussionerne om Brawas modeller?
--
Bjarne Larsen
af Morten Flindt, 30/1 2019, 03:22 (2112 dage siden) @ bl
Skal vi ikke vende tilbage til trådens emne og koncentrere diskussionerne om Brawas modeller?
Glimrende idé! Brawa er - trods deres fantasivogne - et af de firmaer, der har bidraget til at give modeljernbanehobbyen et meget stort løft, hvad angår detaljer og målfasthed. Desuden er Brawa - trods deres fantasivogne - et af de få firmaer, som har vist, at de gerne vil lave danske modeller. Der er næppe andre af "de store", som formår at lave realistiske danske privatbanevogne (Rocos HFHJ P-vogn kiksede, som bekendt), og så endda i skala N, der alt andet lige er i niche i Danmark. Det synes jeg er værd at støtte - trods Brawas fantasivogne, og det synes andre åbenbart også, for Brawa får en af de nærmeste dage overdraget et oplæg til nye danske bemalingsvarianter af "den korrekte slags". Så får vi se, hvordan det går i de kommende år, men jeg tror, at Brawa vil være lydhøre.
Med venlig hilsen
Morten
af Tommy Nilsson , Ringsted, 27/1 2019, 23:21 (2114 dage siden) @ Svend B J
--
Tommy Nilsson
Webmaster
www.signalposten.dk
af Morten Flindt Larsen, København K, 27/1 2019, 23:47 (2114 dage siden) @ Tommy Nilsson
Forhåbentlig husker Brawa at lave hjørnemærkerne 2-delte.....
af UTJ, 28/1 2019, 08:06 (2113 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Ja, påtrykker håndgrebet i hjørnet i stedet for at sætte det på........
--
ئۇلغىك
af Svend B J, 28/1 2019, 08:57 (2113 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
redigeret af Svend B J, 28/1 2019, 09:45
Forhåbentlig husker Brawa at lave hjørnemærkerne 2-delte.....
.
Det gør de nok ikke, men de kan sikkert nå at justere placeringen af det sorte skrivefelt (skal være en smule mindre).
--
Svend
af UTJ, 28/1 2019, 11:55 (2113 dage siden) @ Svend B J
Tjaaah - her er endnu en af de mange vogne med "todelt" bremsemærke - delingslinjen kommer vist an på fotovinklen
TKVJ QB 304 i Kolding, den 23/8-1967 (foto: Ulf Holtrup/arkiv UTJ)
--
ئۇلغىك
af Erik Sejersen, 28/1 2019, 13:29 (2113 dage siden) @ Tommy Nilsson
Brawa’s vogn i kataloget har den korrekte farve, sammenlign med foto af Qb 301, håber ikke det lykkedes at hviske dem noget i øret om en mere rødlig farve, der var forskel på farven på Qb og Qa, og det var Qa der var mere rødlig.
af UTJ, 28/1 2019, 14:20 (2113 dage siden) @ Erik Sejersen
Formentlig noget vrøvl at der var forskel på farverne, mon ikke det er fra samme malerbøtte hvis malingen er blandet samtidigt. Men ja, den ser ganske fornuftig ud i kataloget og "eksperterne" kan hurtigt gøre Brawas medarbejdere rundforvirrede - det gik fx ikke så godt med Tdgs'en. Her endnu en prøve som vel blot viser at den er ganske god i farven som vist.
--
ئۇلغىك
af Erik Sejersen, 28/1 2019, 14:46 (2113 dage siden) @ UTJ
Vrøvl og vrøvl, DWA lavede for år tilbage modeller af TKVJ K og PD (=DSB Pt og Pe) og de var mørkebrun hhv rødbrun så hvis ikke den gode DWA var farveblind så er der nok forskel. Kunne desværre ikke finde ud af at vedhæfte foto, men prøv at google foto “DWA TKVJ”.
af UTJ, 28/1 2019, 14:59 (2113 dage siden) @ Erik Sejersen
Jo, netop vrøvl - man bruger da ikke andre modeller som reference. Slet ikke hvis man ikke sammenligner med et forbillede-billede. DWA-modellerne var ofte alt for skrigende i farvevalget, men selvfølgelig kan man synes om det. Nu er der tilfældigvis billeder tilrådighed, så lad DWA-vognene med forkert skrifttypesnit og glansbilledfarver ligge.
--
ئۇلغىك
af Erik Sejersen, 28/1 2019, 15:18 (2113 dage siden) @ UTJ
Glæder mig til at se de billeder der er til rådighed.
af Steff, 28/1 2019, 17:10 (2113 dage siden) @ Erik Sejersen
God eftermiddag
Jeg har IKKE svaret på den korrekte TKVJ godsvognsfarve og jeg tror, at der næppe er noget blandt læserne der har det. Banerne blandede jo selv farverne og det var FØR RAL farveskemaet (tysk indført omkring 1935), altså en stor usikkerhed. Og SELV blandt DSB i det i 1929 indførte farveskema var der afvigelser. Og så skiftede standarderne jo hen ad vejen. Og efter krigen købte man så en farve hos fabrikanten som man var blevet enig om at DET var farven.
Da der således med stor sikkerhed ikke findes en TKVJ farvevifte (og som i dag er lysægte!!) og åbenbart ikke kan findes en fabriks farvekode (DYRUP??), må vi vel ty til det næstbedste, nemlig erindring og farvebilleder. Og så ved vi jo alle hvor stor en usikkerhed der er, farvebilledtype (KODAK, AGFA o.s.v), alder, gengivelse, øjet der husker eller får at vide at den skal huske denne farve etc.
Jeg kan mindes, at for mange år siden omtaltes TKVJ godsvognsfarven som ”tomatrød” og så er vi jo næsten lige vidt. Men går vi så videre ind og prøver at se hvordan, kan der i flere skrifter = ved ”Insignia Red”, der svarer til ”Federal standard 31136” og i det sydlige udland så svarer til RAL 3001 (Signalrot).
Og i denne hellige krig om hvem der har ret og ikke og at øjet bedrager, farvefilm falmer og det var overskyet synes jeg at den/dem der råder BRAWA har et fornuftigt udgangspunkt. Hvis man er uenig kan man jo så modbevise det.
Ikke fordi jeg vil starte en farvekrig, men der er da hér et udgangspunkt der – synes jeg – synes fornuftigt.
Med venlig hilsen og god krig
Steffen Dresler
af UTJ, 28/1 2019, 17:43 (2113 dage siden) @ Steff
Federal standard 31136 og RAL 3011 er vist tæt på hinanden - fuldstændig korrekt at man selv blandede farver, men tomatrød er nok lidt af en tilsnigelse - tomat og postkasse er ganske tæt på hinanden??
Vognene er formentlig malet med den samme farve som røde landbrugsbygninger og så er vi tilbage til noget lignende RAL 3011 og Federal standard 31136.....
af modeljernbane, 29/1 2019, 07:35 (2113 dage siden) @ UTJ
Ok ja, men hvor moden skal tomaten være?
af UTJ, 29/1 2019, 08:19 (2112 dage siden) @ modeljernbane
Ok ja, men hvor moden skal tomaten være?
Var vognene grønne?
af Steff, 29/1 2019, 09:51 (2112 dage siden) @ UTJ
Ejjjjj, står anført som "tomatrøde " og ikke som "Stegte grønne tomater" . Sidstnævnte iøvrigt fremragende film, skal ses.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
af f.ormstrup , 29/1 2019, 01:51 (2113 dage siden) @ Steff
Da der således med stor sikkerhed ikke findes en TKVJ farvevifte (og som i dag er lysægte!!) og åbenbart ikke kan findes en fabriks farvekode (DYRUP??), må vi vel ty til det næstbedste, nemlig erindring og farvebilleder. Og så ved vi jo alle hvor stor en usikkerhed der er, farvebilledtype (KODAK, AGFA o.s.v), alder, gengivelse, øjet der husker eller får at vide at den skal huske denne farve etc.
TKVJ vognes farver afveg fra hinanden, da sparekniven bevirkede flg. Når godsvogne skulle males fik TKVJ maling fra en malermester i Kolding (DYRUP maling), men om farven var engelsk-. svensk- eller bornholmskrød afhang i høj grad af hvad malermesteren havde på lager! Jeg har sågar set en rødbrun QB vogn i Troldhede lige før banen lukkede.
Flertallet af QB vognene havde - i min erindring - samme farve som DSB's hegn dvs. engelskrød
--
Mvh
Flemming Ormstrup
SVJMJK
af Erik V. Pedersen , 24/1 2019, 17:07 (2117 dage siden) @ Svend B J
.
Det er pudsigt: Når man tænker på dengang, da Liliput udgav deres fantasivogne, danske bemalinger på udenlandske vognkasser, med mere eller mindre lighed med et forbillede.
Dengang måtte man være glad for overhovedet at kunne købe noget med lidt dansk udseende. Nogle var glade, andre var nærmest forargede. Allerede dengang var der ingen grænser for alle de negativiteter, der blev hældt ud over vognene.
Af og til -på nutidens modeljernbaneudstillinger- kan man høre -når der står en/flere af de gamle Liliput-vogne i en montre, hvordan de bliver sablet ned.
Det var dog bedre -dengang- end kun at kunne køre med udenlandske vogne på en dansk modeljernbene. Ikke lykken, men det muliges kunst, når man ikke byggede selv.
I dag kan man købe så meget med både gode og fine bemalinger, og alligevel udsender man denne slags moderne fantasivogne - og købt bliver de åbenbart, ellers blev de ikke fremstillet igen og igen ! ! !
Utroligt.
Erik V.
www.evp.dk
af UTJ, 24/1 2019, 17:33 (2117 dage siden) @ Erik V. Pedersen
Liliputvognene var da ganske fine i tiden - med gode modelbygninger ville man den dag i dag sådan nok få indtrykket af at det var et dansk anlæg...........selve fup-bemalingen fra Brawa er godt ramt, for den "oser" af epoke IV (hvis ikke lige det var en "forkert" vogn man malede på..........Roco har da også lavet mange "snyde-bemalinger".
--
ئۇلغىك
af Bent Larsen, 25/1 2019, 13:34 (2116 dage siden) @ Svend B J
Hej
For dem der " kun " har modeltog, og ikke internerer sig så meget for 1:1, er fantasivogne vel bare en vogn de gerne vil have på deres anlæg, fordi den ser for dem rigtig ud, og kan der for sælges.
vh
Bent Larsen
af Svend B J, 25/1 2019, 16:20 (2116 dage siden) @ Bent Larsen
For dem der " kun " har modeltog, og ikke internerer sig så meget for 1:1, er fantasivogne vel bare en vogn de gerne vil have på deres anlæg, fordi den ser for dem rigtig ud, og kan der for sælges.
.
"Modeltog" eller "elektrisk tog" .... den enkelte sætter selv grænsen.
Disse Märklin-vogne er jo også blevet solgt og kører rundt som en glad efterligning af vogne der engang kørte rundt på danske spor i 1:1.
I 60´erne havde vi forskellige Liliput-modeller, som tilgodeså den tids krav.
--
Svend
af Bent Larsen, 25/1 2019, 17:10 (2116 dage siden) @ Svend B J
Hej
"Modeltog" eller "elektrisk tog"
Så er der vist ikke mange % der kører modeltog.
vh
Bent Larsen
af Steff, 25/1 2019, 18:04 (2116 dage siden) @ Bent Larsen
Kære alle
Der er jo i princippet ikke noget i vejen med den viste GULF tankvogn, helt afhængig af hvilken ønsker og standard den enkelte har. Den liver jo op på anlægget og sammen med andre vogne kan man jo snildt fremstille sit ”Prøvestenstræk” med både privatbane og overlevering til DSB.
Når dette så er sagt, må vi vel indrømme, at vi er blevet yderst forkælede og dermed desværre også meget intolerante over for selv de mindste fejl. Tænk bare den udvikling, der er sket fra over EGC, BODAN, DSB, LONG, LILLIPUT, DAN-Train og til nu om dages modeller fra HELJAN, DEKAS, HOBBY TRADE, McK etc. Men samtidig med det næsten perfekte, er vores samtidige utilfredshed steget i takt med selv de mindste fejl eller afvigelser og tiltager ofte utiltalende former i sprogbrug bl.a. også her på siderne (selvom det dog ikke er Facebook!!).
Det man fremstillede i ”gamle dage” er nok nu helt gået af mode og eksisterer næsten ikke. Men prøv selv at ændre når noget ikke passer. Der er jo inspiration at hente her på siderne ved at læse Signalpostens- eller Lokomotivets artikler igennem. Jeg glemmer aldrig EVP´s MO af dåseblik, flot, flot. Dele kan man jo købe/fremstille/anskaffe ved kanibalisering, Cross-kitting mv. Reservedele får hos fabrikanterne eller via forhandlerne og litreringer kan snildt anskaffes ved lidt forarbejde og derefter bestilling hos KM eller Skilteskoven.
Personligt er jeg startet forfra og i en lidt større skala, men jeg nyder at nørkle og få lige det jeg ønsker. Noget bygget helt fra bunden, andet semi-byg (industri og fordansket). Heldigvis er noget også fremstillet og købt hos de meget mere professionelle (nogle lokomotiver og vogne), der hvor mine evner er sluppet op for lang tid siden.
Så har du ikke det du ønsker kom i gang, det er hyggeligt og spændende. Du kunne jo starte med at prøve at gøre GULF tankvognen så korrekt som muligt ved at begynde at skære vanger af i midten etc.
Herunder lidt i ”min skala” i spor 1. Det er til at ta´og føle på!
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
NB: Jeg kan da nævne de første 5 til 10 klubber der køre MODELTOG og tilsvarende enkeltpersoner der bygger MODELTOG så englene synger.
af Morten Flindt, 25/1 2019, 21:07 (2116 dage siden) @ Bent Larsen
redigeret af Morten Flindt, 25/1 2019, 21:55
Hej
For dem der " kun " har modeltog, og ikke internerer sig så meget for 1:1, er fantasivogne vel bare en vogn de gerne vil have på deres anlæg, fordi den ser for dem rigtig ud, og kan der for sælges.
vh
Bent Larsen
Nemlig. De kan sælges. Ellers blev de formentlig ikke fremstillet. Men derfor er det også 100 % på sin plads, at "anderledes tænkende", som gerne vil køre modeltog med så stor lighed med forbilledet som muligt, bliver gjort opmærksom på, at en given ny model er fri fantasi og på niveau med en reklamekuglepen, uden at nogen straks føler sig kaldet til at galpe op om "nittetælleri" etc. For min skyld kan folk lege med "reklamekuglepenne", så meget de lyster. Det rager mig en høstblomst. Men det er ikke dem, der "kun" har modeltog, som kan afgøre, hvad der er en korrekt model og hvad ikke er korrekt. Som du skriver, interessere de sig jo ikke så meget for 1:1, så det er lidt latterligt, at de overhovedet går ind i en debat herom.
af Steff, 25/1 2019, 21:53 (2116 dage siden) @ Morten Flindt
Om man kan lide moderen eller datteren (hvorfor ikke begge?) er vel op til ens egen standard og hvilke grænser man selv sætter (om modeltog altså!!!!!).
Men jeg synes nu det er absolut helt iorden at der bliver gjort opmærksomt på, når en ny model – eller hvad det nu viser sig at være – ikke lige er det den udgiver sig for at være modeljernbanemæssigt. Altså at den på flere punkter har større uoverensstemmelser med 1:1 forbilledet. Det være sig undervogn, tank størrelse og evt. antal tank svøb, påfyldningsdomer, rangerplatforme/tårnbremser og nok ikke mindst en så tæt på korrekt bemaling, beskriftning, logo og tekniske- og andre informationer på diverse plader etc. Og en mulighed for at kunne konstatere dette, er vel at man har en interesse og viden om forbilledet; det er da en nødvendighed.
I tilfældet her kan vi så også lære, at selvom det er et respektabelt og anerkendt fabrikat, kan der sagtens snydes på vægten for at sælge. Og netop DETTE vil en almindelig køber uden interesse for forbilledet ikke vide, hvis ikke der bliver gjort opmærksomt på dette som her.
Men igen, hvis en køber synes det er en flot tankvogn til hans/hendes bane hjemme er det vel selvfølgelig iorden. Det er altså så bare ikke en MODELJERNBANE tankvogn hun/han køber, men en vogn, hvor der på væsentlige punkter mangler overensstemmelse med det opgivne forbillede.
Herunder en bilmodel af en Rolls Royce, den er sort og har motoren forrest
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
af Tommy Nilsson , Ringsted, 25/1 2019, 23:44 (2116 dage siden) @ Bent Larsen
For dem der " kun " har modeltog, og ikke internerer sig så meget for 1:1, er fantasivogne vel bare en vogn de gerne vil have på deres anlæg, fordi den ser for dem rigtig ud, og kan der for sælges.
Her er (endnu) et supertilbud, hvis man ikke interesserer sig så meget for 1:1.
--
Tommy Nilsson
Webmaster
www.signalposten.dk
af CCS , 25/1 2019, 20:10 (2116 dage siden) @ Svend B J
Nogen synes bedst om moderen andre synes bedst om datteren, så hvad er problemet?
//Bjørk
af Svend B J, 25/1 2019, 20:42 (2116 dage siden) @ CCS
redigeret af Svend B J, 25/1 2019, 20:46
Nogen synes bedst om moderen andre synes bedst om datteren, så hvad er problemet?
.
Ingen problemer.... Enhver fastsætter sin egen standard og sit eget kvalitetsniveau. Her er plads til alle .......
--
Svend
af Børge Sundahl, 30/1 2019, 11:20 (2111 dage siden) @ Svend B J
Her er en ikke-fantasivogn
HBS H 45
af bygger01, Herning, 30/1 2019, 20:41 (2111 dage siden) @ Børge Sundahl
Det er ikke til den fine vogne - der er lige er vist - jeg skriver om .....
Men tænk alt det skriveri - et af Signalpostens større udbrud - blot fordi Brawa har lavet en vogn efter egen opfattelse uden at få det undersøgt til bunds og få et OK fra parnasset ....
Kunne man ikke blot lade være med at købe den ?
--
Jørgen Steffensen
af Claus E. Hansen, Silkeborg, 30/1 2019, 21:18 (2111 dage siden) @ bygger01
Det er netop også lige min pointe. Så lad dog for pokker være med at købe modellen, hvis man ikke er tilfreds med den... Der er mig bekendt ikke indført købetvang for modeller fra Brawa. Ikke endnu da!
Mvh
Claus
af Svend B J, 30/1 2019, 22:53 (2111 dage siden) @ Claus E. Hansen
redigeret af Svend B J, 30/1 2019, 22:59
Det er netop også lige min pointe. Så lad dog for pokker være med at købe modellen, hvis man ikke er tilfreds med den... Der er mig bekendt ikke indført købetvang for modeller fra Brawa. Ikke endnu da!
.
På den anden side er der vel ikke noget i vejen for at kommentere (og informere om), når producenterne udsender ikke korrekte modeller. Märklin reklamevogne (til "samlerne") ved vi hvor vi har, men mange regner fortsat (eller regnede) med, at Brawa er i en anden liga.
Men GULF-vogne skal såmænd nok blive solgt. Modellen er god og påskrifterne fine .... men det er ikke en model af en vogn, der har kørt i virkeligheden. Havde Brawa så bare givet den et vognnummer, som havde kørt rundt i 1:1 .........
En anden Brawa-vogn som man også kan lade være med at købe:
--
Svend
af henho, Ringkøbing, 30/1 2019, 23:54 (2111 dage siden) @ Svend B J
Aldeles rigtige betragtninger
--
Med venlig hilsen
Henrik
af Morten Flindt, 31/1 2019, 09:51 (2110 dage siden) @ Claus E. Hansen
Det er netop også lige min pointe. Så lad dog for pokker være med at købe modellen, hvis man ikke er tilfreds med den... Der er mig bekendt ikke indført købetvang for modeller fra Brawa. Ikke endnu da!
Mvh
Claus
Hvorfra i alverden har du og @bygger01 fra, at der skulle være nogen der er så tåbelige, at de køber en vogn, som de véd, de ikke er tilfreds med? Er der folk i jeres bekendtskabskreds, som gør det? Eller mener I snarere, at de kritisk indstillede er så dumme, at de gør det?
Og at Brawa ligefrem skal have et OK fra et eller andet parnas, inden de udsender en model? Det er da vist en konspirationsteori.
Det er godt nok en særpræget fantasi, I har. Måske er det, som får jeres pointe til at virke useriøs.
Det er helt naturligt, at nye modeller underkastes et kritisk eftersyn og ikke bare æder tingene råt. Sådan er det med de fleste forbrugerprodukter. Se blot på forbrugerbladet "Tænk". Men dér er der måske også for meget "skriveri" efter jeres smag?
Vh
Morten
af CCS , 30/1 2019, 21:20 (2111 dage siden) @ bygger01
Livets ulidelige lethed, vil jeg mene er årsagen til at nogen påberåber sig retten til sanheden, andre, de som har indsigt vil ikke bruge tid på tåber
af Thomas Albøg Olsen , 19/4 2019, 01:34 (2033 dage siden) @ Svend B J
For at undgå at denne tråd eksploderer igen, vil jeg indledningsvis bemærk at jeg er enig i at BRAWA med mellemrum har sendt nogle fantasimodeller på markedet.
Det hører heldigvis til sjældenhederne, og generelt syntes jeg at BRAWA´s modeller er solidt og grundigt modeljernbane håndværk – prøv f.eks. at betragte deres hjulsæt, trin og andre små detaljer – det kan vist ikke gøres meget bedre, og køreegenskaberne er fortræffelige. Det er i øvrigt også forholdsvis svært at beskadige rangertrin og andre små detaljer på BRAWA´s modeller, det samme kan man ikke sige om de fleste andre fabrikater.
Er man meget nøjeregnende er modellen af GULF Oil vognen en fantasimodel, men kun hvad angår vognens nummer. Havde BRAWA valgt at give vognen nummer ZE 503 160 havde modellen passet acceptabelt på forbilledet, en 19.240 liter tankvogn bygget af Scandia 1946 og med en svejset tank fra Kastrup Maskinfabrik. Længde over puffer 8,46m og akselafstand 4,5m helt som BRAWAS tidligere modeller fra Dansk Shell A/S. Gulf vognen blev udrangeret i 1966 og fik ikke UIC påskrift.
Der er kun en enkelt afvigelse på modellen, som man kun bemærker hvis man ser modellen tæt på. Sadlerne til tanken på BRAWAS model er forbundet med et forbindelsesstykke, som går en smule rund om tankbunden. Det gør forbindelsesstykket ikke på ZE 503 160 – og det syntes jeg er til at leve med. Jeg er derimod spændt på farven, i kataloget ser den jo noget falmet ud. Vi er jo ikke forvent med moderne vogne fra GULF, så med et nyt nummer lukker vognen et hul i rækken af danske tankvogne.
Derimod er DSB ZE 502 282 ESSO / DDPA BRAWA-artikel nummer 48856 grebet ud af den blå luft. Hoveparten af ESSO-vogne af denne type havde en akselafstand på 4 meter. Vogne med 4,5 m akselafstand var af typen Tatar og med en 24.000 liter tank. Det er den model Dekas kommer med i løbet af 2019 – så det glæder jeg mig til.
Fortsat god Påske Mo 568
af Ole M. Nielsen , 19/4 2019, 09:27 (2032 dage siden) @ Thomas Albøg Olsen
Akselgaflerne er heller ikke de samme.
--
Ole M. Nielsen
www.godsvogne.dk
af Morten Flindt, 19/4 2019, 10:37 (2032 dage siden) @ Thomas Albøg Olsen
For at undgå at denne tråd eksploderer igen, vil jeg indledningsvis bemærk at jeg er enig i at BRAWA med mellemrum har sendt nogle fantasimodeller på markedet.
Det hører heldigvis til sjældenhederne, og generelt syntes jeg at BRAWA´s modeller er solidt og grundigt modeljernbane håndværk – prøv f.eks. at betragte deres hjulsæt, trin og andre små detaljer – det kan vist ikke gøres meget bedre, og køreegenskaberne er fortræffelige. Det er i øvrigt også forholdsvis svært at beskadige rangertrin og andre små detaljer på BRAWA´s modeller, det samme kan man ikke sige om de fleste andre fabrikater.
Er man meget nøjeregnende er modellen af GULF Oil vognen en fantasimodel, men kun hvad angår vognens nummer. Havde BRAWA valgt at give vognen nummer ZE 503 160 havde modellen passet acceptabelt på forbilledet, en 19.240 liter tankvogn bygget af Scandia 1946 og med en svejset tank fra Kastrup Maskinfabrik. Længde over puffer 8,46m og akselafstand 4,5m helt som BRAWAS tidligere modeller fra Dansk Shell A/S. Gulf vognen blev udrangeret i 1966 og fik ikke UIC påskrift.
Hejsa,
Er man meget nøjeregnende, er nedenstående model en fantasimodel, bortset fra lokomotivets litra og nummer (om end ikke skriftsnittet), der og så er fantasi). Modellen er solidt og grundigt modeljernbanehåndværk, ja formentlig mere solidt end Brawas. Det er forholdsvist svært at beskadige den, selv under hårdhændet leg, og prøv f.eks. at betragte hjulsæt, trin og andre små detaljer, som passer acceptabelt til forbilledet. Det kan sikkert godt gøres bedre men er en udmærket model til sin målgruppe.
Dine taleksempler ved jeg ikke, hvad skal bruges til, men jeg vælger jo heller ikke mine modeller ud fra hovedmålene og skitserne i DSB's driftsmaterielfortegnelser, så det kan være derfor. Vil man have sådanne modeller, er det naturligvis helt legitimt. Det er fint nok, at folk blot er nøjeregnende og ikke meget nøjeregnende. Det skal de have lov til. Det forekommer mig så til gengæld at være temmelig opstyltet og naragtigt at gå ind i en debat med folk, der har et skarpere blik på modeller og vælger dem ud fra helt andre præmisser, end man selv gør, især hvis det sker i den naive tro, at ens argumenter for acceptabel standard kan overbevise dem. Det kan de ikke og man opnår i bedste fald kun at blive til grin.
af Thomas Albøg Olsen , 19/4 2019, 11:40 (2032 dage siden) @ Morten Flindt
Jeg var af den opfattelse at dine tilkendegivelser i denne tråd, var lidt overilede, men der er på ingen måde tilfældet forstår jeg nu. Nu forstå jeg at du rent faktisk er ligeglad med alle landets modelbaneentusiaster og at din selvtilstrækkelighed ikke tillader dig at lytte til andres mening.
Det er alene dig som ”ekspert” - i hvad om jeg må spørge - som afgør, hvad der er korrekt og hvad pøblen har at rette sig efter. I denne tråd har du tidligere skrevet at du: ”Er en sand mester i arrogante og nedladende indlæg”, hvilket du endnu engang har slået eftertryggeligt fast.
Niveauet på debatten i denne tråd har tidligere ført til at WEB master låste tråden, og det passer dig sikkert fint til dit ego, at dine perfide og selvtilstrækkelige bemærkninger hermed kommer til at stå uimodsagt.
Rigtig god Påske – og tag den lidt med ro,
forhøjet blodtryk er skadeligt for helbredet
Mo 568 alias Thomas Albøg Olsen
af Morten Flindt Larsen, København K, 19/4 2019, 13:37 (2032 dage siden) @ Thomas Albøg Olsen
Jeg var af den opfattelse at dine tilkendegivelser i denne tråd, var lidt overilede, men der er på ingen måde tilfældet forstår jeg nu. Nu forstå jeg at du rent faktisk er ligeglad med alle landets modelbaneentusiaster og at din selvtilstrækkelighed ikke tillader dig at lytte til andres mening.
Der tager du ganske fejl; jeg er ikke ligeglad med alle landets modeljernbanentusiaster, kun en del af dem. Den del, der er så indbildske, at de slår sig selv op som "alle landets modelbaneentusiaster", og som bliver tøsefornærmede, når man det, som man skriver strider imod, hvad de i deres egen lille subjektive glasklokke definerer som "en acceptabel model". De bestemmer selv, hvad de vil acceptere. Du har helt ret i, at den mening er mig ret ligegyldig i en debat om modelkvalitet.
Det er alene dig som ”ekspert” - i hvad om jeg må spørge - som afgør, hvad der er korrekt og hvad pøblen har at rette sig efter. I denne tråd har du tidligere skrevet at du: ”Er en sand mester i arrogante og nedladende indlæg”, hvilket du endnu engang har slået eftertryggeligt fast.
Nej, det er ikke mig, der "afgør" noget som helst. Det står enhver helt frit selv at bedømme og kritisere en model, og ikke bare frit så længe, at det ikke strider imod din vurdering som ikke-ekspert. Men det har du åbenbart ikke fattet, eller også er du bare i trodsalderen og kan ikke lide at blive sagt imod, siden du åbner en tråd op igen, som webmaster tidligere har lukket. Du bør huske på, at ytringsfrihed ikke er det samme som ytringspligt.
Niveauet på debatten i denne tråd har tidligere ført til at WEB master låste tråden, og det passer dig sikkert fint til dit ego, at dine perfide og selvtilstrækkelige bemærkninger hermed kommer til at stå uimodsagt.
Der var masser af modsigelser i den tråd, så at mine indlæg skulle stå uimodsagte kan ethvert tænkende menneske se er en uvederhæftig påstand fra din side af, hvilket dog ikke forbavser mig.
Og en lige så god påske til dig.
Mrten
af Bent Larsen, 19/4 2019, 14:32 (2032 dage siden) @ Morten Flindt
Dej
Det kan sikkert godt gøres bedre men en udmærket model til sin målgruppe.
Ja, det har Tikøb da prøvet på.
Vh
Bent Larsen
af Steen Nielsen, 19/4 2019, 15:30 (2032 dage siden) @ Bent Larsen
Hej Bent
Hvornår er F-eren fra TIKØB blevet udgivet ?
Jeg bor jo i lige luftlinie ca. 2 km. fra hvor DSB F657 er i garage/remise
af Bent Larsen, 19/4 2019, 16:38 (2032 dage siden) @ Steen Nielsen
Hej
Det er nok en 15/20 år siden Tikøb kom med det ombygningssæt til en 3029, og til nogle DC modeller. Tikøb har lige solgt de sidste her i foråret i nogle salgs forum.
vh
Bent Larsen
af Morten Flindt Larsen, København K, 19/4 2019, 15:57 (2032 dage siden) @ Bent Larsen
Dej
Det kan sikkert godt gøres bedre men en udmærket model til sin målgruppe.Ja, det har Tikøb da prøvet på.
Vh
Bent Larsen
Hej Bent,
Det er begge to acceptable modeller for køberne. Jeg synes umiddelbart, at Tikøbs ombygningsæt ser mere acceptabelt ud end den ægte Maerklin-model, men det kan natrurligvis diskuteres, vil nogle naturligvis mene. Det må dog være voldsomt irriterende for visse, at der er nogle kritiske eksperter og nittetællere, som ikke har kunnet nøjes med de acceptable modeller men har dristet sig til at formå både OKT og F2010 til at lave modeller med et andet udseende end dem, som de mener er acceptable. Forskellen på Brawas Gulf-vogn og den virkelige Skandia-tankvogn er nok ikke større end forskellen på Tikøbs (eller Maerklins?) F-maskine og F2010's ditto, men det skal man nok passe på med at påpege på baggrund af sin "ekspertviden".
Vh
Morten
af modeljernbane, 19/4 2019, 18:47 (2032 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Jeg købte for mange år siden, måske omkring 2000, en ombygget Märklin 3029, som skulle gøre det ud for en F, ja med lidt god vilje kunne den da også godt minde lidt om det. Hvem var det som lavede de lok? Jeg købte min i en meget lille butik, i en baggade i Viborg, ved ikke om butikken stadig eksisterer? Lokomotivet har jeg stadig og aldrig prøv kørt den, så jeg kan ikke udtale mig om den køre godt eller skidt. En dag bliver det vel aktuelt at prøve den, så vidt jeg husker var 3029 ikke noget at skrive hjem om.
af Morten Flindt Larsen, København K, 19/4 2019, 18:59 (2032 dage siden) @ modeljernbane
Jeg købte for mange år siden, måske omkring 2000, en ombygget Märklin 3029, som skulle gøre det ud for en F, ja med lidt god vilje kunne den da også godt minde lidt om det. Hvem var det som lavede de lok? Jeg købte min i en meget lille butik, i en baggade i Viborg, ved ikke om butikken stadig eksisterer? Lokomotivet har jeg stadig og aldrig prøv kørt den, så jeg kan ikke udtale mig om den køre godt eller skidt. En dag bliver det vel aktuelt at prøve den, så vidt jeg husker var 3029 ikke noget at skrive hjem om.
Desværre kan jeg ikke hjælpe med producenten, men mon ikke den gode Torben Ziegler har lokomotivet med i sine lister og kan hjælpe med navnet?
Vh
Mrten
af Torben Z. , Vallensbæk, 20/4 2019, 10:12 (2031 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Hej.
Jeg kan desværre ikke hjælpe med et svar på producenten af overdelen til en F-maskine.
Men en F-maskine på en Märklin 3029 kom allerede omkring 1980 - det var TOGBØRSEN i Roskilde.
Senere dukkede der modeller op hos diverse forretninge rundt om i landet.
Den bedste model kom omkring 2005 da SVEVA (Sven Varmdorf) vha. sine kontakter fik skaffet nogle SBB T3 til landet.
Det var formentlig på baggrund af en forespørgsel fra TIKØB (Kim Møller), da hans overdel passede på underdelen til det svejtsiske lokomotiv - en omtale af denne model kan ses HER (nederst i denne omtale findes der nogle F-maskiner).
De seneste F-maskiner kom for en del år siden på en 3029 undervogn med Delta og solgt i den originale 3029 emballage - om dette intitiativ skyldtes TIKØB eller TRINBRÆTTET vides ikke.
--
Mvh.
Torben Z.
www.danskmodel.dk
af pediHg, 20/4 2019, 21:54 (2031 dage siden) @ Torben Z.
G' aften
jeg havde engang en sådan Tikøb F-maskine og den passede til behovene dengang.
Som med al anden modelbane, er en hvilken som helst model en del af en større helhed -eller fiktion om man vil.
vh pediHg
af Morten Flindt, 21/4 2019, 00:32 (2031 dage siden) @ pediHg
G' aften
jeg havde engang en sådan Tikøb F-maskine og den passede til behovene dengang.
Som med al anden modelbane, er en hvilken som helst model en del af en større helhed -eller fiktion om man vil.
vh pediHg
Hejsa,
Ja, netop. Det illustrerer billedet udmærket. Tak for kigget og god påske!
Mvh
Mrten
af Svend B J, 20/4 2019, 12:18 (2031 dage siden) @ Thomas Albøg Olsen
redigeret af Svend B J, 20/4 2019, 12:38
Er man meget nøjeregnende er modellen af GULF Oil vognen en fantasimodel, men kun hvad angår vognens nummer. Havde BRAWA valgt at give vognen nummer ZE 503 160 havde modellen passet acceptabelt på forbilledet, en 19.240 liter tankvogn bygget af Scandia 1946 og med en svejset tank fra Kastrup Maskinfabrik. Længde over puffer 8,46m og akselafstand 4,5m helt som BRAWAS tidligere modeller fra Dansk Shell A/S. Gulf vognen blev udrangeret i 1966 og fik ikke UIC påskrift.
Der er kun en enkelt afvigelse på modellen, som man kun bemærker hvis man ser modellen tæt på. Sadlerne til tanken på BRAWAS model er forbundet med et forbindelsesstykke, som går en smule rund om tankbunden. Det gør forbindelsesstykket ikke på ZE 503 160 – og det syntes jeg er til at leve med. Jeg er derimod spændt på farven, i kataloget ser den jo noget falmet ud. Vi er jo ikke forvent med moderne vogne fra GULF, så med et nyt nummer lukker vognen et hul i rækken af danske tankvogne.
.
Når vi taler modeller af tankvogne, må man (stort set) altid gå på kompromis. Havde Brawa så bare udsendt vognen som en epoke III model med et mere korrekt nummer (ZE 503 160), vil mange (de fleste?) nok kunne leve med det. Omvendt er det ikke så vanskeligt at omlitrere den, hvis/når det rigtige vognnummer kan findes, f eks hos KM Text
--
Svend
af Morten Flindt, 20/4 2019, 13:18 (2031 dage siden) @ Svend B J
Når vi taler modeller af tankvogne, må man (stort set) altid gå på kompromis.
Det vælger man selv. Hvis modeltog er Gud for folk, så lader de - ligesom mange andre troende - sig lede af fantasierne og producenternes opium for folket, og det gælder ikke kun tankvogne. Skulle der så komme en ateist forbi og driste sig til at sige, at det de troende tror på ikke stemmer med virkeligheden, så får den pågældende straks smidt i hovedet, at han er "nittetæller" og "ekspert" i sin egen selvforståelse, fordi han ikke følger de hellige dogmer. Og det uanset, at hans kritik ikke er rettet mod de troende fundamentalister, som egentlig interesserer ham nu og en fis, men blot er ment som en venlig vejledning til ligesindede om modellens kvaliteter eller mangel på samme. Kættere har aldrig været populære blandt de troende masser.
God påske!
Mrten
af Claus E. Hansen, Silkeborg, 20/4 2019, 16:56 (2031 dage siden) @ Svend B J
Som sagt, der er et marked for fantasivogne, for ellers blev de ganske enkelt ikke produceret. Men bryder mig heller ikke om dem.
Men egentlig ret imponerende, for det danske modeljernbanemarked, må efterhånden være stopmættet. Og forklarer de meget store, for ikke at sige enorme mængder af brugt og ældre modeltog der er ude nu. Og til stadig dalende priser. Og hvor der også er noget der aldrig vil blive solgt, fordi der bliver forlangt for høje brugtpriser.
Mvh
Claus
af Morten Flindt Larsen, København K, 20/4 2019, 17:49 (2031 dage siden) @ Claus E. Hansen
Som sagt, der er et marked for fantasivogne, for ellers blev de ganske enkelt ikke produceret. Men bryder mig heller ikke om dem.
Men egentlig ret imponerende, for det danske modeljernbanemarked, må efterhånden være stopmættet. Og forklarer de meget store, for ikke at sige enorme mængder af brugt og ældre modeltog der er ude nu. Og til stadig dalende priser. Og hvor der også er noget der aldrig vil blive solgt, fordi der bliver forlangt for høje brugtpriser.
Markedet regulerer sig selv. Det er næppe alt ældre modeltog, hvor priserne er er dalende. Mange ældre (hvad jeg betragter som) kvalitetsmodeller ser man sjældent udbudt til salg overhovedet, så den type modeller, som det danske modeljernbanemarked er mættet af, må vel være "de andre modeller", herunder fantasimodellerne og de modeller, som er acceptable - indtil der kommer en mere korrekt model. Men naturligvis er der også flere og flere dødsboer, som skal realiseres.
På det stopmættede marked synes der drsuden at være en del usælgeligt fabriksnyt tog, som måske en ikke så brancheerfaren forhandler har indkøbt som "et godt tilbud" hos en producent ud fra en filosofi om, at alene varemærket kan sælge og at det ikke har nogen betydning, hvad det indkøbte modeltog konkret forestiller. Markedet består af flere forskellige niveauer både af forhandlere og kunder.
Vh
Mrten
af Claus E. Hansen, Silkeborg, 20/4 2019, 19:47 (2031 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Markedet regulerer sig selv. Det er næppe alt ældre modeltog, hvor priserne er er dalende. Mange ældre (hvad jeg betragter som) kvalitetsmodeller ser man sjældent udbudt til salg overhovedet, så den type modeller, som det danske modeljernbanemarked er mættet af, må vel være "de andre modeller", herunder fantasimodellerne og de modeller, som er acceptable - indtil der kommer en mere korrekt model. Men naturligvis er der også flere og flere dødsboer, som skal realiseres.
På det stopmættede marked synes der drsuden at være en del usælgeligt fabriksnyt tog, som måske en ikke så brancheerfaren forhandler har indkøbt som "et godt tilbud" hos en producent ud fra en filosofi om, at alene varemærket kan sælge og at det ikke har nogen betydning, hvad det indkøbte modeltog konkret forestiller. Markedet består af flere forskellige niveauer både af forhandlere og kunder.
Man ser nogen gange noget modeltog, hvor man ryster lidt på hovedet ja.
Men så er det godt at man har friheden til at fravælge.
Og enig, noget modeltog holder naturligvis priserne. Det ser man da, når der dukker noget op engang imellem. Som fx visse ting med korrekt dansk forbillede.
Mvh
Claus
af Løgposen, 21/4 2019, 09:18 (2030 dage siden) @ Svend B J
KM laver ikke korrekte decaler til Epoke 3, der mangler både skygger og farver i kronen.
af Svend B J, 21/4 2019, 10:35 (2030 dage siden) @ Løgposen
KM laver ikke korrekte decaler til Epoke 3, der mangler både skygger og farver i kronen.
.
Vi taler om godsvogne, så .........
--
Svend
af Løgposen, 21/4 2019, 13:04 (2030 dage siden) @ Svend B J
Ja, den smuttede sku lige ved siden af...
Du skal i øvrigt have alle raster og firmapladen lavet om også...
af Morten Flindt, 21/4 2019, 13:27 (2030 dage siden) @ Løgposen
Ja, den smuttede sku lige ved siden af...
Du skal i øvrigt have alle raster og firmapladen lavet om også...
.... plus at Gluf-logoet er for stort og er stavet forkert.
Vh
Mrten
Østbanen 1879-2004
Pris 330 kr.