Avatar

Har brug for råd om rengøring for 3-skinnesystem

af Futfar, Kajerød, 6/11 2011, 22:49 (4554 dage siden) @ Claus E. Hansen

Sprit har også den egenskab at det fordamper lynhurtigt, og man skal naturligvis sørge for grundig udluftning.

Billederne af skinnerne før og efter Roco viskelæderet overrasker ikke.

Mvh
Claus

På hobbymessen i Valbyhallen købte jeg i går en rensevogn fra Roco, katalog nr. 46400. I løbet af dagen i dag har jeg afprøvet den, og den virker imponerende effektivt!
Det er en model af den i DSB kendte litra Hisb, her dog dekoreret med Roco's logo og deres måde at skrive "skinneskidteskraber" på. Det drejer sig om en lang vogn med kun 2 aksler, men de er monteret som bogier der kan dreje ca. 3 grader til hver side, således at vognen uden besvær kan passere selv de skarpeste kurver. Den har monteret en fjederpåvirket, udskiftelig, rensepude (er det den I kalder for "viskelæderet?), som i konsistens kan minde om et stykke asbest. Det er det jo nok ikke, da noget sådant er lige til skammekrogen! Vognen vejer hele 175 g, men skulle det ikke være nok, er der rigeligt med plads til flere vægtklodser. Der skal godt med trækkraft til når den skal passere transversaler, så et mindre rangerlok kan ikke anbefales. Hvad angår slitage af skinnerne ved længere tids brug, kan jeg selvsagt kun gisne om, men det er klart noget jeg vil holde et vågent øje med.

PS. Jeg kører på C-spor.

--
Med venlig hilsen
Futfar.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Jernbanebøger

På Sporet Af 2021

På Sporet Af 2021
Pris 240 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak