Tyngdeaccelleration på HO-anlægget

af cm, 4/11 2011, 10:07 (4528 dage siden)

Hej!

Jeg har haft nogle diskussioner med min modeljernbanemakker om modeljernbanetid.

Der er noget galt. Hvis man i fuld skala 1:87 ønsker at gengive en strækning fra det virkelige liv og kører efter en virkelig køreplan, vil toget "forekomme" at køre alt for langsomt. En direkte skalering af begrebet tid duer selvfølgelig heller ikke.
Men vi kan altså ikke helt gennemskue hvorledes tiden egentligt bør skaleres ned.

Lader man en 1:87 figur falde ud fra en modelbygnings første sal - og betragter det et par gange falder han ALT for hurtigt. Tyngdeaccelerationen er jo ikke lige sådan at justere - man kunne som tankeeksperiment selvfølgelig opstille sit anlæg på månen - og det er så mit bud at man ville få en mere "realistisk" oplevelse af figurens fald fra bygningen.

Der er i det hele taget noget galt med begrebet vægt (masse) på modeljernbanen. Holder vi os til H0 - så vejer min ROCO MY'er 427 gram på køkkenvægten. Ganger vi det op med 87 skulle en rigtig MY'er fra virkeligheden - veje 37 KG (!) -Det går jo ikke.
Man kunne også gå den anden vej. Virkelighedens MY'er vejer 101,6 tons. ROCO modellen på anlægget skulle så veje 1167.8 kg. Det ville stille visse omfattende ekstra krav til anlægget, hvis det var tilfældet.

I formelen for tyngdeaccelleration er tiden i anden potens. Men det hjælper ikke meget at pusle med kvadratrodstasten på lommeregneren.

Der er ganske enkelt "en anden" tyngdeacceleration på "den perfekte" modeljernbane end den vi oplever.

Er der nogen bud på den?

mvh
Chr

--
[image]

Tyngdeaccelleration på HO-anlægget

af Gert, 4/11 2011, 11:01 (4528 dage siden) @ cm

massoomregninger skal forgå med 87 i tredje potens - så vidt jeg kan se.

Gert

Tyngdeaccelleration på HO-anlægget

af Svend B J, 4/11 2011, 11:21 (4528 dage siden) @ Gert

massoomregninger skal forgå med 87 i tredje potens - så vidt jeg kan se.

Netop - eller ville MY-lokomotivet "i fuld størrelse" i model jo kun være 87 gange mindre enten i længden, højden eller bredden og det ville jo se besynderligt ud :-)

--
Svend
[image]

Tyngdeaccelleration på HO-anlægget

af cm, 4/11 2011, 13:06 (4528 dage siden) @ Svend B J

hmmm - men så skulle modellen veje 4,6 kg...
mvh
Chr

--
[image]

Tyngdeaccelleration på HO-anlægget

af Svend B J, 4/11 2011, 13:55 (4528 dage siden) @ cm
redigeret af Svend B J, 4/11 2011, 14:00

hmmm - men så skulle modellen veje 4,6 kg...

Omvendt:
hvis modellen vejer 147 gram vil den 87x87x87 gange større skulle veje i omegnen af 281 tons (hvis man kunne få Roco til at bygge en i den størrelse)

Eller:
hvis man kunne få NOHAB til at bygge en MY i målestoksforholdet 1:87 ville den kun veje omkring 154 gram.

--
Svend
[image]

Tyngdeaccelleration på HO-anlægget

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 4/11 2011, 13:14 (4528 dage siden) @ Gert

massoomregninger skal forgå med 87 i tredje potens - så vidt jeg kan se.

Det kommer nu ikke til at passe i praksis. Afhængigt af skala og udførelse er modellers masse noget større end den teori antager.

Flemming Lund skrev i Trækkraft - og andre kræfter offektliggjort i Signalposten nr. 5, 1975, se http://www.modelbaneteknik.dk/model/lok/kraft.htm om skala 0 at vægten af en A-vogn og en MZ i reglen vil være godt det dobbelte.

Det kan vel også passe på skal H0?

Tyngdeaccelleration på HO-anlægget

af Gert, 4/11 2011, 14:20 (4528 dage siden) @ Erik Olsen

Nej selvfølgelig passer det ikke i praksis. I så fald skulle lokomotivet bygges af de samme materialer og være i en fulkdstændig kopi - bare nedskaleret. Det vil ende i nogle meget tynde materialetykkelser en del steder!

Gert

Tyngdeaccelleration på HO-anlægget

af Thomas Jespersen @, 4/11 2011, 14:35 (4528 dage siden) @ cm

Tyngdeaccelerationen er 9,82m/s2 det har ikke noget med masse at gøre. En MY i skala 1:1 falder med nøjagtig samme hastighed, som en i skal 1:87.
Forskellen ligger kun i luftmodstanden. På en af apolloekspeditionerne havde en astronaut en fjer og en sten med. Han tabte dem fra samme højde og de ramte månens overflade på samme tid. Månen har ingen atmosfære så derfor er der ingen luftmodstand.

Mvh
Thomas

Tyngdeaccelleration på HO-anlægget

af cm, 4/11 2011, 15:15 (4528 dage siden) @ Thomas Jespersen

nej - det har du såmeænd ret i - men genstandene der kastedes på månen accellererede ikke med 9,82 m/s/s - og hvis du ser en film af en mand der falder ud af et hus på dit fjernsyn - optaget og afspillet i normal hastighed - fra 1ste sal til ground zero - falder han relativt til "sin" bygning langsommere på filmen end på modeljernbanen. Slipper du en sten fra 20 meters højde på månen er den længere tid om at falde til månens overflade - end hvis du slipper samme sten fra 20 m højde over jorden og måler tiden til den rammer jordens overflade. På månen er tyngdeaccellerationen 1,62 m/s/s - i dit eksempel for både sten og fjer...

Lad os antage at den "film" du ser - en mand falder ud af første sal - og som ovenfor foreslået - optaget og afspillet i korrekt hastighed. Fremført på din computerskærm - således at hus, mand og alle omgivelser forekommer at optræde i scala H0.(Hvis du lægger linealen på skærmen og måler efter) Så er det min påstand, at manden på filmen falder langsommere ned end hvis du lader en herremodel fra NOCH eller PREISLER falde ud af en tilsvarende bygning på modelbaneanlægget. Der er jo luftmodstand i begge tilfælde - og endda for den stakkels mand fra NOCH/PREISLER er "hans" luftmolekyler 87 x for store...

mvh
Chr

--
[image]

Tyngdeaccelleration på HO-anlægget

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 4/11 2011, 16:45 (4528 dage siden) @ cm

hvis du ser en film af en mand der falder ud af et hus på dit fjernsyn - optaget og afspillet i normal hastighed - fra 1ste sal til ground zero - falder han relativt

På film falder folk altid langsommere end i virkeligheden.

Tyngdeaccelleration på HO-anlægget

af cm, 4/11 2011, 16:58 (4528 dage siden) @ cm

-lad mig også tilføje til ovenstående: Både Preisler-manden og "real-life-manden" nævnt ovenfor i tråden - accellererer under de samme forhold m.h.t. start - og sluthastighed. DVS hvis Preislermanden falder mod jorden de første 20 cm under SAMME forhold som et rigtigt menneske vil falde mod jorden - de første "rigtige" 20 cm. Her kommer skalatiden ind i billedet igen - og således også modeljernbaneanlæggets "forkerte" tyngdeaccelleration.
Min makker har lagt sig med hovedpine - så jeg tror egentligt ikke man skal beskæftige sig FOR meget med ovennævnte betragtninger...
mvh
Chr

--
[image]

Tyngdeaccelleration på HO-anlægget

af Thomas Jespersen @, 4/11 2011, 17:12 (4528 dage siden) @ cm

Nu falder manden i skala 1:87 også kun 1/87 af den afstand, som manden i 1:1 falder. Derfor opfattes det vel hurtigere.
At tyngdeaacccelerationen er mindre på månen gør blot at månen ikke trækker så kraftigt i objekterne, som jorden ville have gjort. Det centrale er at begge objekter rammer overfladen samtidig.
Hvis tyngdeaccelerationen skulle ændres så den tid det tager for et objekt på modelbanen stemmer ovens med hvad det vil tage for et objekt i den virkelige verden at falde, så ville vi godtnok være på den for så ville lokomotiverne ikke være istand til at trække noget som helst. De ville ikke stå fast på sporet, da de ikke ville blive trukket mod sporet.


mvh
Thomas

Tyngdeaccelleration på HO-anlægget

af cm, 4/11 2011, 21:16 (4528 dage siden) @ Thomas Jespersen

-det var nyt...
mvh
Chr

--
[image]

Tyngdeaccelleration på HO-anlægget

af cm, 5/11 2011, 10:25 (4527 dage siden) @ Erik Olsen

:-D
mvh Chr

--
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak