MAK fra HELJAN

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 29/11 2017, 13:34 (2311 dage siden)

[image]

--
Tommy Nilsson
Webmaster
www.signalposten.dk

MAK fra HELJAN

af mr-data, 30/11 2017, 16:01 (2310 dage siden) @ Tommy Nilsson

Den ser da umiddelbart rigtig godt ud, og vil være fint egnet til modeller af f.eks. LJ M33 ("Jumbo", i mange år LJs kraftigste lokomotiv) som netop var en MAK (model 800D).

I den forbindelse kommer jeg til at tænke på, at Heljan generelt har været dygtige til at fremstille rigtig flotte modeller, hvorimod den mekaniske kvalitet undertiden (angiveligt) kunne være varierende.

MAK fra HELJAN

af Svend B J, 30/11 2017, 20:59 (2310 dage siden) @ mr-data

Den ser da umiddelbart rigtig godt ud, og vil være fint egnet til modeller af f.eks. LJ M33 ("Jumbo", i mange år LJs kraftigste lokomotiv) som netop var en MAK (model 800D).

I den forbindelse kommer jeg til at tænke på, at Heljan generelt har været dygtige til at fremstille rigtig flotte modeller, hvorimod den mekaniske kvalitet undertiden (angiveligt) kunne være varierende.

.
Tidligere har HELJAN oplyst, at det er MaK type 650D de udsender, så LJ M33 må vente ......desværre, for den var også ønsket her i huset.

--
Svend
[image]

MAK fra HELJAN

af MO 568, 30/11 2017, 21:42 (2310 dage siden) @ Svend B J

Fra 1953 til 1957 byggede MaK 95 stk. lokomotiver til forskellige privatbaner fordelt på 29 stk. type 600D og 51 stk. type 800D samt 15 stk. V 65 til Deutsche Bundes Bahn. Fælles for denne gruppe var en længden på 10.600 mm og at lokomotiverne ikke have solskærm over frontvinduerne. Tallet i typebetegnelsen angiver motorens størrelse i hestekræfter.

Fra 1957 forøgede MaK længden til 11.360 mm og fra 1957 til 1966 bygge MaK i alt 150 lokomotiver fordelt på 19 stk. type 600D, 21 stk. 650D, 42 stk. 800D, 33 stk. 850D, 21 stk. 1000D og 14 stk.1200D. Alle lokomotiverne i denne gruppe havde solskærm over førerrumsvinduerne. Lokomotiverne var bygget over et modulsystem og var derfor bortset fra nogle enkelt detaljer (luftbeholdere, sandkasser og udvendigt gelænder) og farver helt identiske. Heljans kommende model tilhører denne gruppe på 150 lokomotiver.

Gruppen af 150 lokomotiver kan overordnet inddeles i lokomotiver med skorsten indvendig i førerrummet og lokomotiver med udvendig skorsten. I Danmark fandtes der kun et lokomotiv (HFHJ M11) med udvendig skorsten. I modsætning til Tyskland hvor alle lokomotiver med undtagelse af seks varianter havde udvendig skorsten, også T23 og T24 leveret til NBJ i Sverige havde udvendig skorsten.

Heljan har altså valgt en grundmodel som gør det muligt at udsende alle danske varianter, og et stort antal tyske.

Venlig hilsen
Thomas Albøg Olsen alias M0 568

MAK fra HELJAN

af Svend B J, 30/11 2017, 23:00 (2310 dage siden) @ MO 568

Fra 1953 til 1957 byggede MaK 95 stk. lokomotiver til forskellige privatbaner fordelt på 29 stk. type 600D og 51 stk. type 800D samt 15 stk. V 65 til Deutsche Bundes Bahn. Fælles for denne gruppe var en længden på 10.600 mm og at lokomotiverne ikke have solskærm over frontvinduerne. Tallet i typebetegnelsen angiver motorens størrelse i hestekræfter.

Fra 1957 forøgede MaK længden til 11.360 mm og fra 1957 til 1966 bygge MaK i alt 150 lokomotiver fordelt på 19 stk. type 600D, 21 stk. 650D, 42 stk. 800D, 33 stk. 850D, 21 stk. 1000D og 14 stk.1200D. Alle lokomotiverne i denne gruppe havde solskærm over førerrumsvinduerne. Lokomotiverne var bygget over et modulsystem og var derfor bortset fra nogle enkelt detaljer (luftbeholdere, sandkasser og udvendigt gelænder) og farver helt identiske. Heljans kommende model tilhører denne gruppe på 150 lokomotiver.

Gruppen af 150 lokomotiver kan overordnet inddeles i lokomotiver med skorsten indvendig i førerrummet og lokomotiver med udvendig skorsten. I Danmark fandtes der kun et lokomotiv (HFHJ M11) med udvendig skorsten. I modsætning til Tyskland hvor alle lokomotiver med undtagelse af seks varianter havde udvendig skorsten, også T23 og T24 leveret til NBJ i Sverige havde udvendig skorsten.

Heljan har altså valgt en grundmodel som gør det muligt at udsende alle danske varianter, og et stort antal tyske.

Venlig hilsen
Thomas Albøg Olsen alias M0 568

.
Tak for oplistningen!
Der skal vist lige kigges nærmere i denne bog

[image]

Spørgsmålet er så, hvor mange kompromiser den enkelte modelbanemand vil acceptere. Eller om Heljan tager højde for detaljerne (gelænder, vindue i dør på Østbanen M10 m.m.)

--
Svend
[image]

MAK fra HELJAN

af Svend B J, 30/11 2017, 23:52 (2309 dage siden) @ Svend B J

Fra 1953 til 1957 byggede MaK 95 stk. lokomotiver til forskellige privatbaner fordelt på 29 stk. type 600D og 51 stk. type 800D samt 15 stk. V 65 til Deutsche Bundes Bahn. Fælles for denne gruppe var en længden på 10.600 mm og at lokomotiverne ikke have solskærm over frontvinduerne. Tallet i typebetegnelsen angiver motorens størrelse i hestekræfter.

Fra 1957 forøgede MaK længden til 11.360 mm og fra 1957 til 1966 bygge MaK i alt 150 lokomotiver fordelt på 19 stk. type 600D, 21 stk. 650D, 42 stk. 800D, 33 stk. 850D, 21 stk. 1000D og 14 stk.1200D. Alle lokomotiverne i denne gruppe havde solskærm over førerrumsvinduerne. Lokomotiverne var bygget over et modulsystem og var derfor bortset fra nogle enkelt detaljer (luftbeholdere, sandkasser og udvendigt gelænder) og farver helt identiske. Heljans kommende model tilhører denne gruppe på 150 lokomotiver.

Gruppen af 150 lokomotiver kan overordnet inddeles i lokomotiver med skorsten indvendig i førerrummet og lokomotiver med udvendig skorsten. I Danmark fandtes der kun et lokomotiv (HFHJ M11) med udvendig skorsten. I modsætning til Tyskland hvor alle lokomotiver med undtagelse af seks varianter havde udvendig skorsten, også T23 og T24 leveret til NBJ i Sverige havde udvendig skorsten.

Heljan har altså valgt en grundmodel som gør det muligt at udsende alle danske varianter, og et stort antal tyske.

Venlig hilsen
Thomas Albøg Olsen alias M0 568

.
Tak for oplistningen!
Der skal vist lige kigges nærmere i denne bog

[image]

Spørgsmålet er så, hvor mange kompromiser den enkelte modelbanemand vil acceptere. Eller om Heljan tager højde for detaljerne (gelænder, vindue i dør på Østbanen M10 m.m.)

.
.... og om modellen bliver modulopbygget. Den viste udgave ser da ud til at have udvendig skorsten:

[image]

--
Svend
[image]

MAK fra HELJAN

af MO 568, 1/12 2017, 20:32 (2309 dage siden) @ Svend B J

Det er ikke i EK's bog om Br. V 65 du skal søge viden om de "store" danske MaK lokomotiver. GDS L2 er det eneste lok i Danmark som var i famile med DB's V65, som alle har den korte ramme på 10.600 mm. Der findes derimod en guldgrube af oplysninger om de danske MaK kobbelstangslokomotiver (DE=stangenlok) på hjemmesiden "Lok-aus-kiel.de" link:http://www.loks-aus-kiel.de/index.php?nav=1400666&lang=1

Fortsat god aften - og læselyst
Thomas Albøg Olsen - alias MO 568

MAK fra HELJAN

af Bent Larsen, 1/12 2017, 23:01 (2308 dage siden) @ MO 568

Hej
Det er også i det link der står at 600 D fabriks nr. 5000003 var ved OHJ fra 25-3 til 8-6 1961( fordi MO vognene var forsinkede) men det er den korte Roco model der passer.
vh
Bent Larsen

MAK fra HELJAN

af Svend B J, 1/12 2017, 23:49 (2308 dage siden) @ MO 568
redigeret af Svend B J, 1/12 2017, 23:54

Det er ikke i EK's bog om Br. V 65 du skal søge viden om de "store" danske MaK lokomotiver. GDS L2 er det eneste lok i Danmark som var i famile med DB's V65, som alle har den korte ramme på 10.600 mm. Der findes derimod en guldgrube af oplysninger om de danske MaK kobbelstangslokomotiver (DE=stangenlok) på hjemmesiden "Lok-aus-kiel.de" link:http://www.loks-aus-kiel.de/index.php?nav=1400666&lang=1

Fortsat god aften - og læselyst
Thomas Albøg Olsen - alias MO 568

.
Jeg kan forstå af dit indlæg at du ikke har set eller læst bogen.
Bemærk teksten "und das MaK-Typenprogramm" (med en grundig gennemgang af alle .... typer) ;-)

"Die DB beschaffte nur 15 Lokomotiven der Baureihe V 65. Diese gehörten aber zu einem Typenprogramm standardisierter Diesellokomotiven, die die Firma MaK mit Leistungen von 240 PS bis 1200 PS in zwei-, drei- und vierachsiger Version anbot. Neben den DB-Lokomotiven konnte die Firma MaK noch fast 400 weitere dieser Lokomotiven verkaufen, die meisten an die Staatsbahnen in Kuba und Schweden. Aber auch zahlreiche deutsche Privat-, Werk- und Hafenbahnen gehörten zum Kundenkreis. Nach mehr als 50 Dienstjahren sind einige dieser Lokomotiven noch im aktiven Dienst, etliche wurden von Museumsbahnen und Museen gerettet, die meisten aber verschrottet.
In diesem Buch wird die Entwicklung des MaK-Typenprogramms und die Technik aller Typen beschrieben. Der Lebenslauf aller DB-Lokomotiven wird lückenlos dokumentiert, der Lebenslauf der übrigen Maschinen soweit dies möglich war. In Wort und Bild werden die Einsatzgebiete der Lokomotiven vorgestellt."

--
Svend
[image]

MAK fra HELJAN

af MO 568, 2/12 2017, 00:52 (2308 dage siden) @ Svend B J

Kunne du løfte sløret for hvad og hvor meget der står om de danske MaK "stangenlok" med en ramme på 11.360 mm? Jeg kan jo stadig nå at få denne bog på ønskesedlen til jul :-)

Venlig hilsen
Thomas Albøg Olsen alias MO 568

Tre sider fra EK-Verlag´s bog

af Svend B J, 2/12 2017, 15:26 (2308 dage siden) @ MO 568
redigeret af Svend B J, 2/12 2017, 15:41

[image]

[image]

[image]

Som du bemærker af indholdsfortegnelsen, er det kun en mindre del der omtaler DBs V65.
Det bliver helt sikkert en bedre god jul, hvis bogen kommer til at ligge under juletræet :-)

--
Svend
[image]

MAK fra HELJAN

af ojk37, 2/12 2017, 11:25 (2308 dage siden) @ Svend B J

Jeg har læst bemeldte bog fra EK om V 65 og på side 14 nederst:
"Die letzten Bauserien der Typen 600D und 650D (ab Fabriknummer 600 139) hatten einen gleich langen Rahmen wie die Typen 850D, 1000D und 1200D, was.....".
Synes lige det bør bemærkes!
Ole-Jørn

MAK fra HELJAN

af ojk37, 2/12 2017, 12:35 (2308 dage siden) @ ojk37

Og skulle man i reolen have banebøgers MM8, så finder man også her på side 18 flg.: fra 1958 byggedes alle 4-akslede kobbelstangslok med samme mål. Type 600/800/1000/1200 D. Samme mål gælder de senere 650 og 850 D.
Ole-Jørn

MAK fra HELJAN

af Steff, 2/12 2017, 12:41 (2308 dage siden) @ ojk37

Kære alle

Bare sådan lidt illustration af hvad der eventuelt kan komme fra Heljan og ikke mindst den mangfoldighed der er i bemaling.

HFHJ M 11, Hillerød 25-5-81 kl. 1410
[image]


[image]
LJ M 33 (Jumbo), Nakskov 19-09-1982
Jumbo afleverede 4. Opklaringseskadron fra III Opklaringsbataljon fra Husarerne (de rigtige) i Næstved til Nakskov, hvor eskadronen skulle være opklaring for 4th Marine Amphibious (assault) Brigade. Se DET var sukkertøj, at bede om luftstøtte under en øvelse og så KOM der væltende Corsair, Skyhawk og Harriers i massevis.
I øvrigt vraltede Jumbo temmelig meget i sporet under høj fart og jeg har da personligt forladt en grøft i et spring, da det så ud som om jeg ville få en dyne af metal over mig lidt senere.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

Avatar

MAK fra HELJAN

af Tonny Brandt Andersen, 1/12 2017, 00:08 (2309 dage siden) @ Svend B J

Info fra Facebook:

[image]

MAK fra HELJAN

af Bent Larsen, 1/12 2017, 08:39 (2309 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen

Hej
Hvis Heljan ikke har skiftet kurs, bliver det nok et kompromis som passer sådan ca. til alle, og det har vi da leve med førhen f.eks. OHJ styrevognen.
Vh
Bent Larsen

MAK fra HELJAN

af ojk37, 1/12 2017, 17:30 (2309 dage siden) @ Bent Larsen

Ud fra Heljans billede at dømme bliver det en "bastard" af HFHJ M 11 (den smalle vinduessprosse i B-enden). Håber virkelig at Heljan vil lade "proffer" nærstudere og komme med korrektioner INDEN en produktion iværksættes!!
Ole-Jørn

MAK fra HELJAN

af MO 568, 1/12 2017, 20:12 (2309 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen

Det opslag du refererer til er fra april måned. Jeg tror roligt man kan antage at Heljan har arbejdet med modellen siden, blandt andet på baggrund af de tilbagemeldinger der blev givet under og efter DMJU udstillingen i Køge.

Motorstørrelsen på MaK "stanglokomotiverne" har ingen indflydelse på lokomotivets udseende. Forskellen ligger i længden på rammen og om førerhuset har ind- eller udvendig skorsten. Alle lok (bortset fra GDS L2), leveret til Danmark har uanset motorstørrelsen, den forlængede ramme på 11.360 mm. Længden svarer i øvrigt til SJ T 21, som Heljan tidligere har haft i programmet.

GDS L2 tilhører gruppen af lokomotiver med den korte ramme på 10.600 mm som blev bygget indtil 1957. GDS L2 og modsvarer altså den DB V65, som Roco har i sit program.

ØSJS M10 og enkelte andre lok som har kørt i Tyskland har endvidere vindue i førerrumsdøren, som Heljan har vist på deres første udkast fra april.

Fortsat god aften
Thomas Albøg Olsen alias MO 568

Avatar

MaK fra HELJAN på vej

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 28/6 2018, 08:51 (2100 dage siden) @ Tommy Nilsson

Såfremt det står til troende, så har RC Kongen 7-10 dages leveringstid på de foreløbigt 4 varianter af MaK-lokomotivet - pris: 2.495,- kr.

Links:
HP 13: https://rckongen.dk/produkt/heljan-21521-hp-13-mak-dc-digital/
HFHJ M9: https://rckongen.dk/produkt/heljan-21531-hfhj-m9-mak-dc-digital/
ØSJS M10: https://rckongen.dk/produkt/heljan-21501-oestbanen-m10-mak-dc-digital/
LJ M33 "Jumbo": https://rckongen.dk/produkt/heljan-21511-lj-m33-mak-dc-digital/

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

MaK fra HELJAN på vej

af Skott, 28/6 2018, 09:50 (2100 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Hvis du kigger under de enkelte links, du har medsendt, står der så levering i 2019 :-)

Avatar

MaK fra HELJAN på vej

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 3/7 2018, 00:05 (2095 dage siden) @ Skott

Hvis du kigger under de enkelte links, du har medsendt, står der så levering i 2019 :-)

Nå ja, så står det altså ikke til troende - undertegnede kunne måske lige have nærstuderet "det med småt" først, hehe.
Det må have været ren ønsketænkning (også hos undertegnede) - at 7-10 måneder bliver anført (og læst) som 7-10 dage :-D
Nåmmen, det er nu heller ikke så ringe endda - så er der mere tid til at spare op i.
En ting er i hvert fald sikker - HP 13 får hurtigst muligt kurs mod de hjemlige himmelstrøg her i Vendsyssel - den er for længst bestilt hos den lokale modeltogspusher :-)

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak