INGENIØREN efterlyser ejere af en temmelig stor modelbane

af Svend B J, 24/11 2017, 10:14 (2316 dage siden)

[image]

--
Svend
[image]

INGENIØREN efterlyser ejere af en temmelig stor modelbane

af Erik V. Pedersen ⌂, 25/11 2017, 10:25 (2315 dage siden) @ Svend B J

[image]

----------------------------------------

Et anlæg med alle strækninger på fjernbanen -- det lyder "godtnok" voldsomt, og må vel kunne beskrives lidt mere uddybende.

Hvem er det, der efterlyser, --INGENIØREN eller enkelt(e) ansat(te) ?

Hvad ønsker man: Adgang til et eksisterende anlæg (for at lære) eller hjælp til bygning af et nyt anlæg ???

(Den opgivne e-adresse synes ikke virksom og ingen nyere indlæg var at finde ???)

Erik V.
www.evp.dk

[image]
.

INGENIØREN efterlyser ejere af en temmelig stor modelbane

af Torben Z. ⌂, Vallensbæk, 25/11 2017, 16:04 (2315 dage siden) @ Erik V. Pedersen


(Den opgivne e-adresse synes ikke virksom og ingen nyere indlæg var at finde ???)

Har du sendt en mail til Ingenøren ?

Det er et fagblad og deres foKusområde er "Nye signaler til jernbanen".
Det er vel ikke ukendt, at der er opstået lidt uventede problemer med signalsystemet til den nye København - Ringsted strækning.

--
Mvh.
Torben Z.
www.danskmodel.dk

INGENIØREN efterlyser ejere af en temmelig stor modelbane

af Asger Zornow @, 25/11 2017, 17:29 (2315 dage siden) @ Svend B J

Hej Svend
Jeg skiver til dig for at oplyse om at jeg er formand for modeljernbaneklubben H0 Albertslund.
Vi har et anlæg i størrelse 1/87 altså H0. Vi er godt i gang med at montere sikringsanlæg af typen 1953-1956.
I er velkomne til at kikke forbi.
Klubben er åben onsdage kl 19. Evt mandag formiddag.

Det er en god ide at aftale besøg i forvejen.

m v h
Asger Zornow
Poppelvej 9
4060 Kirke Såby.
tlf 53 56 33 86.

INGENIØREN efterlyser ejere af en temmelig stor modelbane

af Svend B J, 25/11 2017, 19:34 (2315 dage siden) @ Asger Zornow

Hej Svend
Jeg skiver til dig for at oplyse om at jeg er formand for modeljernbaneklubben H0 Albertslund.
Vi har et anlæg i størrelse 1/87 altså H0. Vi er godt i gang med at montere sikringsanlæg af typen 1953-1956.
I er velkomne til at kikke forbi.
Klubben er åben onsdage kl 19. Evt mandag formiddag.

Det er en god ide at aftale besøg i forvejen.

.
.
Jo tak, men jeg har været forbi tidligere (evp inviterede).
Men det er et endnu større anlæg de efterlyser og derfor bragte jeg indlægget med et smil på læben.
Hvis det er en model af hele Danmark i 1:87, havde vi nok hørt om den allerede :-)

Med venlig hilsen
Svend

--
Svend
[image]

INGENIØREN efterlyser ejere af en temmelig stor modelbane

af Bent Larsen, 25/11 2017, 21:03 (2315 dage siden) @ Svend B J

Hej
Det er da nok ikke størrelsen på anlægget der er afgørende, men om der er dobbelt spor og enkelt spor hvor der kan filmes og køres med realistiske stammer for at forklare om signal systemet.
vh
Bent Larsen.

INGENIØREN efterlyser ejere af en temmelig stor modelbane

af Erik V. Pedersen ⌂, 25/11 2017, 21:22 (2315 dage siden) @ Bent Larsen

Hej
Det er da nok ikke størrelsen på anlægget der er afgørende, men om der er dobbelt spor og enkelt spor hvor der kan filmes og køres med realistiske stammer for at forklare om signal systemet.
vh
Bent Larsen.

-------------------------------

De kan få begge dele + en privatbane samt en mindre færgehavn. ( http://www.mjk-h0.dk/ )

Erik V.
www.evp.dk

[image]

INGENIØREN efterlyser ejere af en temmelig stor modelbane

af Erik V. Pedersen ⌂, 25/11 2017, 20:01 (2315 dage siden) @ Svend B J

[image]

-----------------------------------

Hvis det er et endnu større anlæg, de ønsker (og måske bedre ! ! !), hvorfor undersøger de så egentlig ikke selv "markedet" -- De må vel have mødt en pc.

-------------

Længere oppe i tråden blev jeg spurgt, om jeg har henvendt mig til INGENIØREN. Hertil må jeg skrive "Nej". En mail er skrevet og blev afsendt til den opgivne adresse, men blev afvist som ukendt modtager.

Et efterfølgende opslag på INGENIØREN´s hj.side gav mig kun nogle ca. 15 år gamle indlæg/omtaler af modeljernbaner, --derfor det opfølgende indlæg her.

Hvis de er "rigtig interesserede" i kontakt til "nogen", må de vel så evt. selv henvende sig her på Forum.

Erik V.
www.evp.dk

[image]
.

INGENIØREN efterlyser ejere af en temmelig stor modelbane

af bygger01, Herning, 25/11 2017, 21:06 (2315 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Måske er det fordi, der ca. 4 mdr. til 1. april

--
Jørgen Steffensen

INGENIØREN efterlyser ejere af en temmelig stor modelbane

af Erik V. Pedersen ⌂, 25/11 2017, 21:25 (2315 dage siden) @ bygger01

Måske er det fordi, der ca. 4 mdr. til 1. april

----------------------------

Ja, --og en juleaften imellem :-)


Erik V.
http://www.mjk-h0.dk/

[image]
.

INGENIØREN efterlyser ejere af en temmelig stor modelbane

af bygger01, Herning, 26/11 2017, 00:40 (2315 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Har hørt, at det er en video fra Facebook ......

--
Jørgen Steffensen

INGENIØREN efterlyser ejere af en temmelig stor modelbane

af Peter Hansen, 26/11 2017, 09:09 (2315 dage siden) @ Svend B J

Mon ikke de bare skal tage en tur til Hadsten?

INGENIØREN efterlyser ejere af en temmelig stor modelbane

af Svend B J, 26/11 2017, 11:07 (2314 dage siden) @ Peter Hansen
redigeret af Svend B J, 26/11 2017, 11:12

Mon ikke de bare skal tage en tur til Hadsten?

.
Der er i hvert fald plads til store armbevægelser modsat her
https://www.facebook.com/ingeniorendk/videos/10155413813963071/?q=ingeni%C3%B8ren
Om han så kan overskue så mange meter skinne på én gang, er ikke godt at vide. Det er heller ikke godt at vide om ingeniørerne kan kapere pædagogiske præsentationer på niveau ud over denne. Det er virkelig svært stof :-D :-D

--
Svend
[image]

INGENIØREN efterlyser ejere af en temmelig stor modelbane

af Henrik B, 26/11 2017, 11:43 (2314 dage siden) @ Svend B J

Hej alle.
Den video på ingeniøren siger at idéen med lok i midten, aldrig er set i Danmark.
KSB kørte også indimellem med to styrevogne og et disellok i midten.
[image]
Venlig hilsen Henrik B.

INGENIØREN efterlyser ejere af en temmelig stor modelbane

af Svend B J, 27/11 2017, 14:46 (2313 dage siden) @ Henrik B

Hej alle.
Den video på ingeniøren siger at idéen med lok i midten, aldrig er set i Danmark.
KSB kørte også indimellem med to styrevogne og et disellok i midten.
[image]
Venlig hilsen Henrik B

.
Måske kan Modelbaneklubben HO i Albertslund vise INGENIØREN en sådan oprangering?

--
Svend
[image]

INGENIØREN efterlyser ejere af en temmelig stor modelbane

af Erik V. Pedersen ⌂, 28/11 2017, 01:38 (2313 dage siden) @ Svend B J

Hej alle.
Den video på ingeniøren siger at idéen med lok i midten, aldrig er set i Danmark.
KSB kørte også indimellem med to styrevogne og et disellok i midten.
[image]
Venlig hilsen Henrik B

.
Måske kan Modelbaneklubben HO i Albertslund vise INGENIØREN en sådan oprangering?


---------------------------------------------------


Desværre kan vi kun bidrage med 2/3-del af toget.

Erik V.
www.evp.dk

[image]

INGENIØREN efterlyser ejere af en temmelig stor modelbane

af UTJ, 28/11 2017, 02:21 (2313 dage siden) @ Erik V. Pedersen

I må igang med at bygge en styrevogn til

--
ئۇلغىك

Avatar

Styrevognstog med lok i midten.

af Futfar, Kajerød, 1/12 2017, 18:10 (2309 dage siden) @ UTJ

Bortset fra at KSB kørte med 2 styrevogne og et lok i midten, er der vel i dag ikke noget, som rent teknisk, forhindrer at man kan køre med med: Bs=Bk=B=B=lok=B=B=Bk=Bs ? Det har jeg da set på flere optagelser fra udlandet, ganske vist ikke med den type DD vogne DSB anvender, men med vogne og loks fra DR og DB?
Antallet af styrevogne, vil i så fald, blive en mangelvare, men rent teknisk, er det vel muligt?

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Styrevognstog med lok i midten.

af Johnni, 1/12 2017, 22:44 (2309 dage siden) @ Futfar

Bortset fra at KSB kørte med 2 styrevogne og et lok i midten, er der vel i dag ikke noget, som rent teknisk, forhindrer at man kan køre med med: Bs=Bk=B=B=lok=B=B=Bk=Bs ? Det har jeg da set på flere optagelser fra udlandet, ganske vist ikke med den type DD vogne DSB anvender, men med vogne og loks fra DR og DB?
Antallet af styrevogne, vil i så fald, blive en mangelvare, men rent teknisk, er det vel muligt?

Da DSB fik de nye DD-vogne brugte de følgende oprangering ABs-B/Bk-ME-B/Bk-ABs til uddannelse af lokomotivførere. På den måde kunne lokomotivførerne få mest mulig køretid i styrevognen, istedet for at skulle køre MEeren den ene vej.
Så rent teknisk er det set.

Johnni

Avatar

Styrevognstog med lok i midten.

af Futfar, Kajerød, 4/12 2017, 18:05 (2306 dage siden) @ Johnni

Tak for svar.
Og så glemte jeg jo at styrevognene selvfølgelig hedder Abs, og ikke Bs;-) .

--
Med venlig hilsen
Futfar.

INGENIØREN efterlyser ejere af en temmelig stor modelbane

af Claus Djervad, Brøndby Str., 5/12 2017, 12:51 (2305 dage siden) @ Svend B J

Hej.
Jeg er ikke medlem herinde, men er sporet ind på siden via andre interesser.
Jeg så dette opslag, og tænkte at det da var noget der ville kunne sætte gang i en god kontakt med Ingeniørens journalister.
Jeg var lidt overrasket over, at man tilsyneladende ikke havde haft kontakt til den journalist, der holder i tråden, så jeg brugte ca. 8 sek. på at finde hans mailadresse.
Den er stm@ing.d
Det er jer frit for at bruge denne information til noget fornuftigt.:-)

Med venlig hilsen
Claus Djervad

INGENIØREN efterlyser ejere af en temmelig stor modelbane

af Erik V. Pedersen ⌂, 5/12 2017, 21:03 (2305 dage siden) @ Claus Djervad

Hej.
Jeg er ikke medlem herinde, men er sporet ind på siden via andre interesser.
Jeg så dette opslag, og tænkte at det da var noget der ville kunne sætte gang i en god kontakt med Ingeniørens journalister.
Jeg var lidt overrasket over, at man tilsyneladende ikke havde haft kontakt til den journalist, der holder i tråden, så jeg brugte ca. 8 sek. på at finde hans mailadresse.
Den er stm@ing.d
Det er jer frit for at bruge denne information til noget fornuftigt.:-)

Med venlig hilsen
Claus Djervad

------------------------------------------------

Hertil kan jeg sige (skrive), at jeg før dette indlæg blev set- har skrevet til INGENIØREN´S redaktion (dog en anden e-adresse fra deres hjemmeside), uden at have modtaget svar, end-ikke en kvittering for modtagelsen.

Erik V.
www.evp.dk

[image]
.

INGENIØREN efterlyser ejere af en temmelig stor modelbane

af Claus Djervad, Brøndby Str., 5/12 2017, 12:55 (2305 dage siden) @ Svend B J

I “gamle dage” (80’erne) havde DSB et stort modelanlæg et-eller-andet sted omkring godsbanen. Er der nogen der ved hvad der blev af det

Vh. Claus

Avatar

INGENIØREN efterlyser ejere af en temmelig stor modelbane

af Futfar, Kajerød, 5/12 2017, 14:27 (2305 dage siden) @ Claus Djervad

Du tænker muligvis på et midlertidigt anlæg, bygget i den tidligere bygning til Slangerupbanen/Hareskovbanen, København L. Det blev brugt til indøvelse af personalet der skulle betjene DANLINK ruten, og blev pillet ned kort tid efter. Bygningen er fredet, og står der stadig, men er vist "kulturhus" i dag.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

INGENIØREN efterlyser ejere af en temmelig stor modelbane

af Søren Johannessen, Århus, 5/12 2017, 20:15 (2305 dage siden) @ Futfar

Der er måske snarere tale om Dansk Model Jernbane Klubs spor-0 anlæg, beliggende i kælderen (sikringsrummene), under den nu nedrevne godsbanegård, ud mod Kalvebod Brygge ?
Men dette anlæg har intet haft med DSB at gøre, udover at det var DSB man lejede lokalerne af.
Klubbens lejemål blev opsagt, som forløber for nedrivningen, og anlægget pillet ned. Klubben, der også har anlæg på Nørrebro St, har bygget nyt anlæg i Albertslund.

Mvh
Søren

INGENIØREN efterlyser ejere af en temmelig stor modelbane

af Henrik Hansen, 5/12 2017, 22:41 (2305 dage siden) @ Søren Johannessen

Der er måske snarere tale om Dansk Model Jernbane Klubs spor-0 anlæg, beliggende i kælderen (sikringsrummene), under den nu nedrevne godsbanegård, ud mod Kalvebod Brygge ?

DSB har haft i hvert fald 2 modelbaneanlæg til brug for uddannelse af personale.

Til brug for uddannelse af trafikelever blev der bygget et modelbaneanlæg i størrelse 0. Anlægget fik et ægte relæ-sikringsanlæg og stod vist nok på Lyngby Station. Anlægget blev i 1975 flyttet til de nye jernbanemuseum i Odense, vist nok med en let ændret sporplan. Anlægget overlevede desværre ikke udvidelsen af museet i 1980'erne.

Til brug for indøvelse af personale til Dan-link, byggede man på Lygten station en stor modelbane i størrelse H0. Anlægget var af fabrikat Märklin og udstyret med den dengang meget nye 'digital'-teknik.

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak