Kameraer samt skærm med split screen

af Skott, 14/11 2017, 23:25 (2326 dage siden)

Hej alle

Jeg kunne godt tænke mig at sætte nogle kameraer op på min kommende bane, da der bl.a. kommer en helix i lokalet ved siden af. Derfor tænker jeg at købe 4 små CCD kameraer samt en skærm, der kan vise billeder fra de 4 kameraer som split screen på ebay.

Med hvad bør man købe?

Kameraer samt skærm med split screen

af Pilfinger, 17/11 2017, 21:15 (2324 dage siden) @ Skott

Godt spørgsmål. Jeg har foreløbig bestilt et billigt webcam, som jeg har tænkt mig at tilslutte til en Raspberry Pi.

Jeg regner med at tilslutte i alt 4 kameraer (et til hver af de 4 USB porte) og satser lidt på, at der ikke behøves ret meget software opsætning.

Prismæssigt skulle jeg gerne lande på under 200 kroner i alt for de 4 kameraer, 500 for Raspberry Pi med strømforsyning, SD kort m.v. og så meget som jeg nu vil ofre på selve skærmen.

/Pilfinger

Kameraer samt skærm med split screen

af Nomisdk ⌂, Randers, 18/11 2017, 21:39 (2323 dage siden) @ Pilfinger

Hvilke webkamera tænker du at købe?

--
Mvh
Simon Mosbjerg Mørch
http://www.simontog.dk
[image]

Kameraer samt skærm med split screen

af Skott, 19/11 2017, 01:14 (2322 dage siden) @ Pilfinger

Hvilket kamera har du bestilt? På eBay er der rigtig mange typer, der er tiltænkt bakkamera. Dem kigger jeg lidt på, da jeg formoder, de må være ret lysstærke?

Kameraer samt skærm med split screen

af Skott, 17/12 2017, 09:28 (2294 dage siden) @ Pilfinger

Har du fået kameraet hjem?

Kameraer samt skærm med split screen

af Pilfinger, 11/1 2018, 19:56 (2269 dage siden) @ Skott

Jeg fik kameraet i går. Og jeg har netop installeret det og programmet motion på en raspberry pi 2.

Programmet kan streame billeder ud, så man f.eks. på sin PC kan se det i en browser. Billedet opdateres 1 gang i sekundet, så det er ikke specielt live. Jeg ved endnu ikke, om det kan sættes anderledes op.

Jeg fik også lige installeret et lillebitte program ved navn WebCamViewer på min PC. Det fungerer noget bedre. Men det kræver så en USB hub, hvis jeg skal have flere kameraer sluttet til.

Selve kameraet er OK. Men der skal helst være nogenlunde godt lys. Så jeg vil installere nogen af de billige LED strips fra Jem & Fix i skyggebanegården.

Kameraer samt skærm med split screen

af Pilfinger, 14/1 2018, 22:25 (2265 dage siden) @ Skott

Nu har jeg prøvet kameraet lidt mere af direkte tilsluttet PCen.

Det fungerer fint som webcam, fordi det fokuserer på en afstand, der passer lige til det formål.

Men som skyggebanegårdsovervågningkamera skal det fokusere på en anden afstand. Og det kan det ikke. :-(

Jeg prøver derfor lykken igen - denne gang med et kamera til små 40 kroner, hvor fokus kan justeres manuelt. Jeg overvejede autofokus, men så risikerer jeg jo, at kameraet fokuserer på noget andet end det jeg vil se.

Kameraer samt skærm med split screen

af Skott, 16/1 2018, 23:44 (2263 dage siden) @ Pilfinger

Lyder spændende!
Håber på snarlig fortsættelse på erfaringerne :)

Kameraer samt skærm med split screen

af Pilfinger, 11/2 2018, 11:51 (2238 dage siden) @ Pilfinger

Nu har jeg fået to eksemplarer af dette kamera: https://www.aliexpress.com/item/HD-Webcams-High-Definition-USB-Webcamera-CMOS-Rotatable...

De koster 5 Euro stykket. Og fokus kan ganske rigtigt justeres manuelt. Der står på selve kameraet, at det har 10x optisk zoom. Det kan godt være. Men så er det skjult godt. Og der står da heller ikke noget om den sag i beskrivelsen.

Selve kameraet er fuldt brugbart og giver OK billeder.

Første forsøg var at sætte alle 3 kameraer til PC’en via en USB hub og se billeder i programmet WebcamViewer, som jeg har dowloadet til min 10 år gamle laptop. Det fungerer ikke. Den vil kun vise billeder fra 1 kamera i halv opløsning. Så USB hub’en er meget billigt til salg. Dernæst har jeg prøvet at sætte et kamera i hver af de to USB porte, som er på hver sin side af PC’en. Jeg tror, at jeg er så heldig, at der er to separate USB controllere, for det fungerer udmærket. Men det tredje kamera kan jeg ikke få til at køre samtidig.

Næste forsøg var med Raspberry Pi model 2B og programmet motion. Det kan jeg kun få til at fungere med 1 kamera og ikke med live billeder. Billedet opdateres måske ca. en gang i sekundet, og er forsinket 2-3 sekunder, før det når hen i browseren på min PC.

Så summa summarum, så er mit bedste bud, at man skal have en PC med en USB controller (som langt fra er det samme som en USB port: Der kan være mange porte sluttet til samme controller) pr. kamera. Men så fungerer WebcamViewer til gengæld glimrende.

Glem Raspberry Pi til dette formål. Den er slet ikke hurtig nok.

Kameraer samt skærm med split screen

af Skott, 11/2 2018, 13:30 (2238 dage siden) @ Pilfinger

Så er der vist ikke nogen tvivl om, hvad man skal gå efter?
Tak for update! Fortæl endelig mere, efterhånden som du finder flere gode erfaringer :)

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak