Idealvægten for en vogn?

af Pilfinger, 11/11 2017, 18:20 (2330 dage siden)

Hej Forum

Jeg har lige anskaffet en helt ny (og dermed udstyret med kortkoblingskulisse) Hobbytrade IKA vogn. Jeg bruger dog de medfølgende bøjlekoblinger, så der er altså ikke tale om kortkoblinger.

Problemet er, at vognen afsporer i mange af mine sporskifter.

Den indgår i en lille togstamme bestående af ligeledes nyere godsvogne - mest Hobbytrade, men også en enkelt Roco. Jeg har ingen problemer med de andre vogne. Alle disse vogne er af helt korte type. IKA vognen er således stammens længste vogn.

Jeg kører Märklin C-skinner, så AC-hjul er selvfølgelig oplagte. Men jeg har ikke lige nogen liggende.

En anden mulig løsning er vel at give vognen lidt vægt. Men hvad er idealvægten for sådan en halvlang/halvkort vogn?

/Pilfinger

Idealvægten for en vogn?

af Bent Larsen, 11/11 2017, 19:57 (2330 dage siden) @ Pilfinger

Hej
Prøv med et par aksler fra en anden vogn med AC hjul, eller mål afstanden på DC hjulene det kan være det kan klares ved at klemme den lidt sammen til 14,0 mm
Vh
Bent Larsen

Idealvægten for en vogn?

af AndreasM, 12/11 2017, 00:21 (2330 dage siden) @ Pilfinger

En anden mulig løsning er vel at give vognen lidt vægt. Men hvad er idealvægten for sådan en halvlang/halvkort vogn?

0,4 gram pr. mm vognen er lang.

Idealvægten for en vogn?

af Søren Johannessen, Århus, 12/11 2017, 09:34 (2329 dage siden) @ AndreasM

De 0,4g/mm (over pufferne) svarer for en IKA til 54 g.
Og hvis du ikke skulle være helt familiær med hjulmål, så skal de 14 mm Bent skriver, måles mellem indersiderne af de to hjul i et hjulsæt.
Mvh
Søren

Idealvægten for en vogn?

af Pilfinger, 12/11 2017, 21:31 (2329 dage siden) @ Erik Juul-P

Vognen vejer 67 gram. Så det er nok ikke vægten, det er galt med.

Mht. akslerne, så er vi oppe på 14,6 mm hhv. 14,4 mm. Hvordan klemmer man dem sammen? Bare i en skruestik? Jeg var ved at prøve med to træklodser og en lille hammer. Men det flyttede ikke noget. Hvis jeg slår hårdt er jeg bange for at klemme hjulene for tæt sammen.

Jeg har også prøvet med en anden aksel, som jeg havde, men det faldt heller ikke heldigt ud. De hjul kan ikke rigtigt køre rundt - vist nok fordi spidserne, hvor de går ind i “lejet” i vognen, ikke er så spidse som originalhjulene.

/Pilfinger

Idealvægten for en vogn?

af peterw, 12/11 2017, 22:04 (2329 dage siden) @ Pilfinger

Hej,

Vognen vejer 67 gram. Så det er nok ikke vægten, det er galt med.

Mht. akslerne, så er vi oppe på 14,6 mm hhv. 14,4 mm. Hvordan klemmer man dem sammen? Bare i en skruestik? Jeg var ved at prøve med to træklodser og en lille hammer. Men det flyttede ikke noget. Hvis jeg slår hårdt er jeg bange for at klemme hjulene for tæt sammen.

Jeg har også prøvet med en anden aksel, som jeg havde, men det faldt heller ikke heldigt ud. De hjul kan ikke rigtigt køre rundt - vist nok fordi spidserne, hvor de går ind i “lejet” i vognen, ikke er så spidse som originalhjulene.

Det bedste er nok at købe "det rigtige værktøj" fra f.eks. Fohrmann, f.eks.

Mvh,
Peter

Idealvægten for en vogn?

af Bent Larsen, 12/11 2017, 22:13 (2329 dage siden) @ Pilfinger

Hej
Ja du kan godt bruge en skrugestik, du skal bare have en møtrik eller andet med hul i så du ikke trykker på akslen, men meget forsigtigt og pas på ikke at trykke skævt.
vh
Bent Larsen

Idealvægten for en vogn?

af bygger01, Herning, 12/11 2017, 22:21 (2329 dage siden) @ Bent Larsen

Her er J&B´s hjemmelavede med 5 eller 6 mm gevind, hvor en omdrejning er lig med 1 mm ........

Men i den udgave kun brugelig fra DC —�— AC ( der er DC hjul, som vi gerne vil bytte til AC ).

[image]

--
Jørgen Steffensen

Idealvægten for en vogn?

af bygger01, Herning, 12/11 2017, 22:24 (2329 dage siden) @ bygger01

Har forøvrigt været i udbud og lavet af Wulff, da jeg ikke havde det rigtige gevindbor ........

--
Jørgen Steffensen

Idealvægten for en vogn?

af bygger01, Herning, 12/11 2017, 22:38 (2329 dage siden) @ bygger01

Hvis jeg skal være ærlig, troede jeg, at det indvendige mål mellem hjulene var 13,8 mm

--
Jørgen Steffensen

Idealvægten for en vogn og hjulmål.

af Søren Johannessen, Århus, 12/11 2017, 22:57 (2329 dage siden) @ bygger01

Se NEM 340 her.
Det er B-målet.
Mvh
Søren

Idealvægten for en vogn?

af Pilfinger, 15/11 2017, 20:10 (2326 dage siden) @ Pilfinger

Tak for alle svarene.

Jeg endte med en tur i Gentofte Togcenter, hvor jeg efter meget kompetent rådgivning købte AC hjul fra Brawa. De fungerer. :-)

Derimod fik jeg aldrig et svar fra RC Kongen, hvor vognen er købt. Det kan jo dermed ikke kaldes dårlig rådgivning. Det er manglende rådgivning. :-(

De originale DC hjul er ligeledes fra Brawa. Og de består af et plastikrør som aksel, med to hjul, som ikke er klemt omkring akslen, men blot stukket ind i enden af akslen. Derfor kunne jeg ikke klemme akslen sammen.

/Pilfinger

Jernbanebøger

Strejftog VII, Gennem Danmark med Dancker

Strejftog VII, Gennem Danmark med Dancker
Pris 277 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak