CLE fra hobbytrade

af Gert, 1/11 2011, 12:22 (4553 dage siden)

Der er kommet nyt på Hobbytrdes hjemmeside i dag:

DSB CLE - kombineret person- og pakvogn.
Vi har i det sidste stykke tid arbejdet på vores næste personvogns model - den sidste i CL-vogns serien, litra CLE.

Modellerne er alle udstyret med håndbøjler og dampvarmeledning i metal. Andre af detaljer er udførst i plast. Vognen er lavet så den kan kører på kurver fra radius 36cm og opefter.

I første omgang kommer følgende nummer varianter af CLE.

Item no. 61081 - DSB CLE 1678, vinrød, Epo III
Item no. 61082 - DSB CLE 1684, vinrød, Epo III
Item no. 61083 - DSB Cle 50 86 82-25 678-1, vinrød, Epo IV
Item no. 61084 - DSB Cle 50 86 82-25 685-6, vinrød, Epo IV

Gert

CLE fra hobbytrade

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 1/11 2011, 16:57 (4553 dage siden) @ Gert

Alle tiders :-)

Lige netop dén vogn har været stærkt savnet som færdigmodel.

Nu mangler vi blot AC- og/eller AL-vognen, så kan der oprangeres et helt korrekt Nordsjællandsk persontog med S-maskine eller MX.

Men mon ikke Heljan har noget i ærmet mht. i hvert fald AC-vognen (det har været oppe at vende før)?

Mvh
Claus

CLE fra hobbytrade

af h087 ⌂, bagsværd, 1/11 2011, 21:04 (4553 dage siden) @ Claus E. Hansen

Hej
og her vognen
CLE prototype - foto : Hobbytrade
[image]

og rygterne siger også ( + UTJ )
at AC vognen kommer -
og Tikøb har AL i byggesæt
og DF modeller har lavet AL
AL 341 fra DFmodelle - foto : h087
[image]

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

CLE fra hobbytrade + foto af AC i model

af Jan-Eddie Mathiasen @, Odense, 2/11 2011, 20:38 (4552 dage siden) @ h087

Først byggede jeg en Heljan CC om til en CB. Kort efter kom den i model.
Så byggede jeg en AV om til AC - og nu kommer den i model - det er da mageløst!
[image]
Desværre gik det galt for mig under den afsluttende lakering - jeg lagde et for tykt lag på - og det kan ses når lyset falder fra en bestemt vinkel - som det ses på billedet. Jeg opgav at tage malingen af, for så skulle jeg jo også lave nye staferinger, og det trækker tænder ud. Men det var en sjov øvelse at bygge og forsyne den med indretning.
Måske skulle jeg bygge en DA - for så kommer den omgående i model ;), og den savner jeg rigtig meget.
Med venlig hilsen
Jan-Eddie

CLE fra hobbytrade + foto af AC i model

af UTJ, 2/11 2011, 21:24 (4552 dage siden) @ Jan-Eddie Mathiasen

Først byggede jeg en Heljan CC om til en CB. Kort efter kom den i model.
Så byggede jeg en AV om til AC - og nu kommer den i model - det er da mageløst!

[image]

Desværre gik det galt for mig under den afsluttende lakering - jeg lagde et for tykt lag på - og det kan ses når lyset falder fra en bestemt vinkel - som det ses på billedet. Jeg opgav at tage malingen af, for så skulle jeg jo også lave nye staferinger, og det trækker tænder ud. Men det var en sjov øvelse at bygge og forsyne den med indretning.
Måske skulle jeg bygge en DA - for så kommer den omgående i model ;), og den savner jeg rigtig meget.

Du kan jo bygge en AX ud af en CB - den er langt nede på listen over emner. AC'en kommer Heljan med i småportioner. Først en bogie til CC'en, så et tag til AV'en, der er en modificeret udgave af CC-taget og endelig et CB-tag som heldigvis også kan bruges til en AC, model 1937. DA-vognen skal jeg nok fremme mest muligt. Vi vil gerne se dit stafferingsværktøj.

Lige nu befinder jeg mig mest i tagryttervognenes verden og drømmer om en AF eller CP med lyskasse. Men det skal ikke afholde os fra at se på DA, som jeg har det hele klar til ;-) Men hvis du kender en vis person med hang til Odder og som er fadder til HHJ M 1 i model kan du jo påvirke. Det plejer at have en meget stor effekt.

Men det undrer mig egentlig at du ikke bygger noget helt uden for nummer - altså helt fra bunden. Det giver i den grad selvtilfredshed or ro i sjælen.

CLE fra hobbytrade + helt fre grunden + stafferingsværktøj

af Jan-Eddie Mathiasen @, Odense, 3/11 2011, 18:26 (4551 dage siden) @ UTJ

Vi vil gerne se dit stafferingsværktøj.

Det er en meget gammel Rotringpen til ætsende tusch. Den kan desværre ikke fås mere. Det er en 0,25 mm pen og jeg ville rigtig gerne have haft en 0,18 mm. Jeg laver ikke stafferinger omkring vinduerne, for den streg jag kan tegne er ALT for kraftig til vinduerne. Det går lig til vognkassen.
[image]

Men det undrer mig egentlig at du ikke bygger noget helt uden for nummer - altså helt fra bunden. Det giver i den grad selvtilfredshed or ro i sjælen.

Kan det her gøre det?[image]
Scandias privatbanepersonvogn. - Så er der vel en chance for at den kommer industrifremstillet når jeg bliver færdig med den.
Jeg må tilstå at jeg har brugt pinollejer fra Romford, RP25hjul fra Roco og puffere fra Weinert, men det er da næsten helt fra bunden. Projektet har stået stille meget længe, for jeg har opgivet at lave de helt rigtige låger efter snart 50 prøver i plast. Endelig er undervognen nok for skrøbelig, så jeg begynder forfra med en ny undervogn - på et tidspunkt.
Taget er ovnpresset i Evergreen plastplade.

Ikke helt fra bunden:(Og luk lige øjnene for vognnummeret - jeg ved godt det skulle have været 4214):[image]
Bygget på en Roco-undervogn der er forlænget lidt. Det betød at jeg måtte sætte nye kortkoblingkinematikker på. Men den kører rigtig fint. Den blev bygget før jeg fandt på at bruge Rotringpennen til stafferinger. Jeg bygger til årgang 1952-54, så CUK-vogen er ombygget med tjenestekupe så den kan benyttes som togførervogn.

Det lyder meget spændende med flere tagryttervogne - glæder mig :-) !

Med hensyn til DA, så kender jeg kun fanden selv - og det har i hvert fald ikke hjulpet.

Med de venligste hilsener
Jan-Eddie

CLE fra hobbytrade + helt fre grunden + stafferingsværktøj

af UTJ, 4/11 2011, 00:05 (4550 dage siden) @ Jan-Eddie Mathiasen

Kan det her gøre det?

[image]

Scandias privatbanepersonvogn. - Så er der vel en chance for at den kommer industrifremstillet når jeg bliver færdig med den.
Jeg må tilstå at jeg har brugt pinollejer fra Romford, RP25hjul fra Roco og puffere fra Weinert, men det er da næsten helt fra bunden. Projektet har stået stille meget længe, for jeg har opgivet at lave de helt rigtige låger efter snart 50 prøver i plast. Endelig er undervognen nok for skrøbelig, så jeg begynder forfra med en ny undervogn - på et tidspunkt.
Taget er ovnpresset i Evergreen plastplade.

Ikke helt fra bunden:(Og luk lige øjnene for vognnummeret - jeg ved godt det skulle have været 4214):

[image]

Bygget på en Roco-undervogn der er forlænget lidt. Det betød at jeg måtte sætte nye kortkoblingkinematikker på. Men den kører rigtig fint. Den blev bygget før jeg fandt på at bruge Rotringpennen til stafferinger. Jeg bygger til årgang 1952-54, så CUK-vogen er ombygget med tjenestekupe så den kan benyttes som togførervogn.

Mon ikke vi kan få sneget en DA ind, selv om det er en vanskelig opgave. Jeg vil meget gerne lave sådan en. Den ville være godt supplement til de andre 1930'er stålvogne som jeg har nulret frem.

Din privatbanevogn kan sagtens komme til at gøre sig. Jeg har selv forsøgt mig med plasticopbyggede undervogne, men er gået bort fra det lige så hurtigt. Det er nok umuligt at komme uden om diverse løsdele, hvis det nogensinde skal blive færdigt.

Man kan drille dig med at en pladebeklædt CUK-vogn skal have endeperronerne malet i samme farve som vognkassen. Jeg har selv bygget en træbeklædt og det er sådan set ikke umuligt selv at bygge en velfungerende undervogn, men dit resultat er jo fint. Rotring-pennen har jeg men nok ikke til ætsende tusch. Ellers kan du eksperimentere med en ridsefjer, som kan tegne meget tyndt (det skriver Rothring i hvert fald på deres hjemmeside). Det med nummeret er jo strengt taget ligegyldigt, for det er helheden det tæller - hellere forkert nummer end en dårlig udført model.

CLE fra hobbytrade + helt fre grunden + stafferingsværktøj

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 4/11 2011, 13:33 (4550 dage siden) @ UTJ

Ellers kan du eksperimentere med en ridsefjer, som kan tegne meget tyndt (det skriver Rothring i hvert fald på deres hjemmeside).

Jeg har prøvet at staffere ved hjælp af en "ridsefjeder", men selv med en af rigtig god kvalitet kunne jeg ikke komme længere ned end 0,2 mm stregtykkelse med fortyndet Humbrol maling.

CLE fra hobbytrade + foto af AC i model

af Peter H, Nærum, 29/4 2013, 22:50 (4008 dage siden) @ Jan-Eddie Mathiasen

Hej Jan-Eddie

Hvordan har du patineret vognen?

Jeg søger lidt inpiration til emnet.

Mvh
Peter H

CLE fra hobbytrade + foto af AC i model

af Jan-Eddie, 30/4 2013, 19:51 (4007 dage siden) @ Peter H

Hej Peter.
Jeg har brugt en airbrush. Efter et par "hobby-modeller" købte jeg en Infinty [image]
fra Haider. Den fås med dyser fra 0,15mm som egner sig fortrinligt til at male teaklister på trævogne, for den giver et meget smalt farvespray som ved at holde pistolen en centimeter fra vognen lige dækker et bræt. Større dyser er gode når en hel vognside eller et tag skal males. Den har dobbelt-aktion, d.v.s. at luftmængde og farvemængde reguleres hver for sig. Når man trykker knappen ned åbnes for luften og jo længere man trykker ned, des mere luft. Når knappen trækkes tilbage åbnes for farven, jo længere tilbage des mere farve. Desuden er den forsynet med et regulerbart stop for, hvor langt tilbage knappen kan trækkes, og dermed hvor meget farve der kan komme. Det er rigtig godt når man patinererer. Jeg prøvesprøjter på et ark hvidt papir, og regulerer stoppet så farvemængden har et passende meget tyndt lag når knappen er trukket så langt tilbage den kan komme. Så kan man koncentrere sig om at styre malingen lige derhen, hvor man vil have den uden der pludselig kommer for meget. Så bevæger jeg pistolen frem og tilbage et antal gange langs modellen, indtil jeg synes der er kommet en tilpas mængde farve på. Undervognen og bogier får et næsten dækkende lag. Vognkassen får et tyndt strejf langs den nederste kant. Hellere for lidt end for meget. Hjulene afmoterer jeg og maler for sig selv med samme farveblanding. Valget af farve er et helt kapitel i sig selv. Det afhænger af epoke (klodsbremser eller ej) om der er grusballast o.s.v. Når malingen er tør tager jeg noget meget tynd meget mørk brun/sort og giver hjulophæng og undervognsdetaljer en omgang. Det trækker ud i kroge og smalle sprækker. Gentages indtil resultatet er tilfredsstillende. Til sidst kan man tage en rustfarve (orange) og lægge en klat på et stykke papir og så dyppe en korthåret stiv pensel og tørre det meste af på papiret og så forsigtigt stryge lidt rust på de dele af undervognen der også på forbilledet er rustfarvet. Penselen skal være næsten tør.
Patinering har været omtalt mange gange, og det er vigtigt at øve sig på vogne man bagefter kan smide væk.
Prøv at se, hvordan en polsk modeljernbaneentusiast patinerer et damplokomotiv. Jeg forstår ikke et kvæk polsk, men jeg nyder at se, den kærlighed han lægger i sit arbejde og så er modellen for øvrigt fantastisk detaljeret: Klik
Polsk modulsammenslutning udstiller deres særdeles flotte moduler: klik
Med venlig hilsen
Jan-Eddie

CLE fra hobbytrade + foto af AC i model

af Peter H, Nærum, 30/4 2013, 21:37 (4007 dage siden) @ Jan-Eddie

Go'aften Jan-Eddie

Tak fordi du ville dele dine erfaringer omkring patinering.

Jeg kan godt se at det er noget med, at prøve sig frem på et par "prøveklude", inden man går i gang med den fine håndbyggede model:-)

Bør man gå udenom de billige airbrushm, eller er de ok?

Synes jeg læste et sted, at de billige airbrush har tendens til at klatte. Det er måske et spørgsmål om valg af den rigtige dysse?

Mvh
Peter H

CLE fra hobbytrade + foto af AC i model

af Jan-Eddie, 30/4 2013, 22:04 (4007 dage siden) @ Peter H

Hej Peter.
Jeg tror det er en god ide at begynde med en af de lidt billigere airbrush. Man skal lære at adskille og rense sin airbrush, og det kan meget nemt ske, at man kommer til at bøje nålen der går ind i dysen, og så er nålen ødelagt. Det er nærmest umuligt selv at rette den, så den bevæger sig præcist i dysens centrum.
Alfa og omega for en velfungerende airbrush er, at den altid bliver renset fuldstændig ren.
Hvis airbrushen klatter, kan det være fordi den ikke er helt ren, at nålen er skæv, at malingen er for tyk eller at lufttrykket er for svagt.
Jeg er bestemt ikke specialist, jeg har læst en del, øvet en del og ødelagt en del, så lidt erfaring har jeg efterhånden samlet. Men når det hele fungerer bliver man helt høj af det.
Med venlig hilsen
Jan-Eddie

CLE fra hobbytrade + foto af AC i model

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 30/4 2013, 22:10 (4007 dage siden) @ Jan-Eddie

... det kan meget nemt ske, at man kommer til at bøje nålen der går ind i dysen, og så er nålen ødelagt.

Normalt kan købes løse nåle til en airbrush, det kan godt svare sig at have en ekstra liggende. De er sjældent så dyre.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak