DSB Bns 50 86 29-84 525-8 fra McK

af cm, 19/7 2017, 16:07 (2445 dage siden)

[image]
[image]
[image]
[image]

Vognen er udstyret med Uhlenbrock-dekoder/print og har jvnf. medfølgende funktionsoversigt:
F0 Front og slutlys (retningsbestemt)
F1 Færdigmeldeblink
F2 Lys i førerrum
F3 Rangérlys (2 nederste lanterner)
F4 Rødt slutlys (modsat førerrummet)
F5 Belysning i vognen
F6 Belysning i vognen (dæmpet)
Vognen angives på æsken at være udført som den fremstod i årene 1980-1988

-et pletskud fra McK - synes jeg....

mvh
Chr

--
[image]

DSB Bns 50 86 29-84 525-8 fra McK

af AndreasM, 20/7 2017, 00:58 (2444 dage siden) @ cm

F3 Rangérlys (2 nederste lanterner)

Lyder som en fejl. :-)

DSB Bns 50 86 29-84 525-8 fra McK

af cm, 20/7 2017, 09:12 (2444 dage siden) @ AndreasM

F3 Rangérlys (2 nederste lanterner)


Lyder som en fejl. :-)

Tjah... jeg ved det ikke - det må de jernbanesagkyndige kunne svare på. Man kan jo undlade at trykke på F3 knappen - så er "fejlen" vel løst. Jeg ved ikke om man førte "rangérlys" når man rangerede vognen på plads. I mit indledende indlæg i nærværende tråd opremser jeg blot hvad den medfølgende funktionsoversigt indeholder...

mvh
Chr

--
[image]

Avatar

DSB Bns 50 86 29-84 525-8 fra McK

af Futfar, Kajerød, 20/7 2017, 17:49 (2444 dage siden) @ AndreasM

Fejl eller ikke, det skal jeg ikke kunne sige, men det vækker undren. At modellen ligeledes har røde sluttere, må vel tilskrives, at typen vist også har været anvendt til andet end at være styrevogn, altså som almindelig Bn-vogn.
Endnu en gang, må jeg konstatere at McK er kommet med en rigtig flot model - der som vanlig - har en fin vægt, som reducerer chancen for mulig afsporing. (Jeg har ikke haft tid endnu til at afprøve dens køreegenskaber, men det vender jeg tilbage til).
Slæbeskoen, kunne jeg allerede ved udpakning af modellen, konstatere, er af af en billig type som er alt for meget buet, således at kontakten til punktkontakterne langt fra er optimal. Den bør være helt plan, og det kræver en del besvær at rette den til dette. Som nævnt, har jeg endnu ikke prøvekørt de 2 modeller jeg har købt i dag - en rød og en blå - men jeg har allerede planer om at skifte til en anden type slæbesko. Det vender jeg tilbage til.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

DSB Bns 50 86 29-84 525-8 fra McK

af Togsøn, 20/7 2017, 21:02 (2444 dage siden) @ Futfar
redigeret af Togsøn, 20/7 2017, 21:10

I starten vendte Bns hip som Hap, senere blev alle vendt mod nord.

Min fader har tit som lokomotivfører kørt med trappen til førerrummet på Bns slået op i sydlig retning det vil sige gennemgang og kørt fra bns nummer to i nordlig retning.

Eller med Bns som sidste vogn hvor trappen var slået op og de røde sluttere modsat førerrummet tændte som sidste vogn. (ikke styrevognstog).

Bns havde 4 vridere ved frontdøren så denne kunne spændes hårdt så lokomotivføreren ikke fik træk fra den åbne front når førerrummet var betjent.

Ifølge Sr skulle der vises to hvide rangerlys under rangering, så i den grad meget korrekt, der skulle være tolys frontsignal i det forreste betjente førerrum under rangering.

Kan den vise enkel toplanterne som var frontlys indtil 1975 ?

Trelys Frontsignal kommer først efter 1975 !

Men som vi kan se på lillenord kørte styrevognstog også i 1984 med enkelt toplanterene ! (Ved godt det ikke er Bns)

hilsen Erling.

Avatar

DSB Bns 50 86 29-84 525-8 fra McK

af Futfar, Kajerød, 21/7 2017, 13:34 (2443 dage siden) @ Togsøn

Tak, så fik vi sat rangerlyset på plads. Nej, den har ikke funktionen med kun toplanterne i drift. Men så kan den jo så meget andet :-P

Så er modellerne prøvekørt, og de kører - som forventet - udadeligt! Ikke mindst takket være den gode vægt! MEN, min mistanke om slæbeskoene viste sig at holde stik :-( , så jeg udskiftede dem begge til Roco katalog nummer 40500. Det virker, og det er ikke spor besværligt, de passer nøjagtigt :-P. (Man skal dog lige lodde en enkelt gang).

Det næste der så skal ske, er at flytte f-tasternes funktioner så de ikke kommer i karambolage med lokomotivernes f-taster, men det ved jeg så ikke lige hvordan man gør;-), men det er der måske nogen her på forum der har erfaring med? Jeg er ikke helt stiv i emnet CV-programmering ;-) .

--
Med venlig hilsen
Futfar.

DSB Bn fra McK - til Märklin.

af f.ormstrup ⌂, 21/7 2017, 18:33 (2443 dage siden) @ Futfar
redigeret af f.ormstrup, 21/7 2017, 18:39

Hej
Hvordan med uisolerede hjul til Märklin - der skal vel være 3 - 4 Bn vogne i togstammen. McKs egne AC-hjul er for store, flangerne rammer bunden og hjuldiameteren er så stor at bremserne fungerer som bremse! så de kan ikke bruges. Märklins og Rocos har ikke den rigtige aksellængde, så!! hvad gør I.

--
Mvh
Flemming Ormstrup
SVJMJK

Avatar

DSB Bn fra McK - til Märklin.

af Futfar, Kajerød, 21/7 2017, 20:06 (2443 dage siden) @ f.ormstrup

Hej
Hvordan med uisolerede hjul til Märklin - der skal vel være 3 - 4 Bn vogne i togstammen. McKs egne AC-hjul er for store, flangerne rammer bunden og hjuldiameteren er så stor at bremserne fungerer som bremse! så de kan ikke bruges. Märklins og Rocos har ikke den rigtige aksellængde, så!! hvad gør I.


I mit tidligere indlæg, nævner jeg specifikt, at jeg kører med slæbesko, hvilket af de fleste vel kan opfattes som at jeg kører på Märklin spor!!! Så de "fejl" du nævner, har jeg ikke oplevet, tvært imod, de kører perfekt!

Jeg har endda prøvekørt med 12 Bn/Bns og hvad ellers de mange udgivne vogne i klassen hedder - Heljan og Togmodelle, samt med de helt nye Mck styrevogne - med en hobby-trade ME, både trækkende og skubbende, og det har ikke givet anledning til problemer af nogen art!!!

Så, som kort svar på dit afsluttende spørgsmål: Intet! :-P.

Hvad angår Heljans - og kun Heljans - vogne i klassen, har jeg skiftet alle aksler ud med Roco's 6561, som måler 25 mm, spids til spids, i modsætning til de 24 mm, som de er leveret med!

--
Med venlig hilsen
Futfar.

DSB Bns 50 86 29-84 525-8 fra McK

af Pilfinger @, Hovedstaden, 7/8 2017, 20:37 (2426 dage siden) @ Futfar

Mht. det med at få flyttet funktionsnumrene, så Bns vognen kan køre i consist med lokomotivet: Det vil jeg også gerne.

Dekoderen er en Uhlenbrock 76900, som er beskrevet her: http://www.uhlenbrock.de/de_DE/service/download/handbook/de/I4B04FA6-071.apd/Bes76900_V...

Jeg har udlæst alle CV værdierne fra min Bns vogn, og kan sagtens se, hvordan jeg kan flytte alle funktionerne med undtagelse af F3.

Men lige præcis F3 forstår jeg ikke. Er der nogen, der kan forklare mig, hvordan de hos Mck har fået F3 til at styre "rangerlys"?

Avatar

DSB Bns 50 86 29-84 525-8 fra McK

af Futfar, Kajerød, 8/8 2017, 14:57 (2425 dage siden) @ Pilfinger

Tak for svar, det må jeg se at få tygget mig igennem :-D.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

DSB Bns 50 86 29-84 525-8 fra McK

af Svend B J, 8/8 2017, 21:15 (2425 dage siden) @ Pilfinger

Mht. det med at få flyttet funktionsnumrene, så Bns vognen kan køre i consist med lokomotivet: Det vil jeg også gerne.

.
Hvad mener du med at "køre i consist med lokomotivet"?

--
Svend
[image]

DSB Bns 50 86 29-84 525-8 fra McK

af Søren Johannessen, Århus, 9/8 2017, 13:27 (2424 dage siden) @ Svend B J

Hvad mener du med at "køre i consist med lokomotivet"?

At køre i "consist" (amerikansk slang) betyder at to (eller flere) enheder (dekodere) på dit (typisk DCC-) anlæg reagerer samtidig på de kommandoer du afgiver fra din kørekontroller.
Oftest benyttes det til forspandskørsel af lokomotiver, mens det i dette tilfælde benyttes til et styrevognstog, således at både dekoderne i lokomotiv og styrevogn skal tænde/slukke lanterner/slutlygter samtidig, selv om du kun "styrer" eet lokomotiv (een adresse/nr)).
Rent teknisk realiseres det på flere forskellige måder, afhængigt af DCC-fabrikatet.
Mvh
Søren

DSB Bns 50 86 29-84 525-8 fra McK

af Svend B J, 9/8 2017, 18:13 (2424 dage siden) @ Søren Johannessen

Hvad mener du med at "køre i consist med lokomotivet"?


At køre i "consist" (amerikansk slang) betyder at to (eller flere) enheder (dekodere) på dit (typisk DCC-) anlæg reagerer samtidig på de kommandoer du afgiver fra din kørekontroller.
Oftest benyttes det til forspandskørsel af lokomotiver, mens det i dette tilfælde benyttes til et styrevognstog, således at både dekoderne i lokomotiv og styrevogn skal tænde/slukke lanterner/slutlygter samtidig, selv om du kun "styrer" eet lokomotiv (een adresse/nr)).
Rent teknisk realiseres det på flere forskellige måder, afhængigt af DCC-fabrikatet.
Mvh
Søren

.
Når vi taler lys for og bag samt færdigmeldingslys, aktiveres disse funktioner ikke samtidigt. Heller i ikke størrelse 1:87 - hvis man altså vil have det modelmæssigt korrekt. Færdigmeldinglamper (vekselblinket) tændes kun på forreste køretøj - lokomotivet eller styrevognen ;-)

--
Svend
[image]

DSB Bns 50 86 29-84 525-8 fra McK

af Pilfinger @, Hovedstaden, 9/8 2017, 18:48 (2424 dage siden) @ Svend B J

Mht. "consist", så mener jeg såmænd blot at lægge lokomotivets adresse ind i CV nummer 19 på Bns vognens dekoder.

Derved vil jeg kunne styre hele toget fra én DCC adresse, og kan derfor bruge den anden halvdel af min ECOS til et andet tog.

Det kræver dog, at jeg får flyttet funktionsnumrene i styrevognen væk fra de funktionsnumre, som anvendes til lokomotivet. (Eller jeg kunne naturligvis lige så vel flytte lokomotivets funktioner).

Uhlenbrock dekoderen kan nemlig ikke finde ud af at mappe et funktionsnummer fra "consist" adressen til et andet funktionsnummer internt. Det ved jeg i øvrigt ikke, om nogen som helst funktionsdekoder kan?

Mit eneste problem mht. at flytte funktionsnumrene i Bns vognen er, at jeg ikke kan gennemskue, hvordan rangerlys på F3 er implementeret.

DSB Bns 50 86 29-84 525-8 fra McK

af AndreasM, 21/7 2017, 18:30 (2443 dage siden) @ Togsøn

Kan den vise enkel toplanterne som var frontlys indtil 1975 ?

Trelys Frontsignal kommer først efter 1975 !

“Vognen angives på æsken at være udført som den fremstod i årene 1980-1988“

Ifølge Sr skulle der vises to hvide rangerlys under rangering, så i den grad meget korrekt, der skulle være tolys frontsignal i det forreste betjente førerrum under rangering.

Hvornår blev det fjernet? ME er leveret uden muligheden, det tætteste man kommer på det på MEerne er 3 hvide foran og 2 bagi. Styrevognene kunne det heller ikke da jeg kørte dem i nullerne, men dermed ikke sagt at det ikke har været der fra starten.

Avatar

DSB Bns 50 86 29-84 525-8 fra McK

af Futfar, Kajerød, 21/7 2017, 20:14 (2443 dage siden) @ AndreasM

Det kommer vist lidt an på hvilket fabrikat dekoder du anvender i dine ME. DLS leverer dekodere med mulighed for forskellige lyssætninger, alt efter behov/ønske.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

DSB Bns 50 86 29-84 525-8 fra McK

af Jan Bøgedal Slundt @, 21/7 2017, 20:24 (2443 dage siden) @ Futfar

Hej :-)
Jeg har også købt de flotte røde Bns/ABns fra McK. De er rigtigt flotte, lige så lækre som Bn fra samme firma :-)
Dog ser det ud til at man ikke umiddelbart kan bruge en kortkobling i fronten, jeg ved godt at det jo normalt ikke skal bruges, men det kunne da forekomme :-) har nogen prøvet..? og hvilke koblinger bruger i til McK's Bn/Bns/ABns..?

mvh.

Jan

Avatar

DSB Bns 50 86 29-84 525-8 fra McK

af Futfar, Kajerød, 28/7 2017, 18:30 (2436 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Hej :-)
Jeg har også købt de flotte røde Bns/ABns fra McK. De er rigtigt flotte, lige så lækre som Bn fra samme firma :-)
Dog ser det ud til at man ikke umiddelbart kan bruge en kortkobling i fronten, jeg ved godt at det jo normalt ikke skal bruges, men det kunne da forekomme :-) har nogen prøvet..? og hvilke koblinger bruger i til McK's Bn/Bns/ABns..?

mvh.

Jan

Kort besvaret: Til alt personvognsmateriel, uanset fabrikat, anvender jeg Fleischmann profi koblinger. Es funktioniert! Det skal så tilføjes, at det kræver en velfungerende KKK! Uden en sådan, kan du lige så godt bruge et stykke snor. Netop fordi vi taler om styrevogns kørsel, er nævnte koblingstype, særdeles velegnet :-P.
Typen fås i øvrigt som strømførende udgave fra Viessmann.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

DSB Bns 50 86 29-84 525-8 fra McK

af Triangel, 22/7 2017, 02:15 (2442 dage siden) @ Futfar

Det kommer vist lidt an på hvilket fabrikat dekoder du anvender i dine ME. DLS leverer dekodere med mulighed for forskellige lyssætninger, alt efter behov/ønske.

Hej

Det er ikke det AndreasM mener. På ME lokomotiverne i den virkelige verden, har du ikke mulighed for at lave det såkaldte "rangerlys". Skal man rangere med en ME kan man vælge at dreje omskifteren til 3 hvide foran og 2 hvide i bagenden, hvis man gør dette i begge førerrum vil lyset skifte afhængig af frem/bak håndtaget.
Det vil sige hvis du skifter ende får du så 3 hvide foran og 2 hvide i bagenden. dvs. at det er ikke muligt at lave kun 2 hvide forneden i begge ender. Det er sådan det forholder sig nu og i hvert fald siden år 2000 som AndreasM skriver.
Men om det er ændret til det nuværende siden leveringen i 1981, er jeg ikke helt sikker på, men det ser ikke sådan ud hvis man kigger i betjeningsvejledning fra 1980.

Så faktisk er lyssætningen på Mck ME ikke helt rigtig, ihvert fald i de sene udgaver.

//Mikkel

DSB Bns 50 86 29-84 525-8 fra McK

af AndreasM, 22/7 2017, 17:46 (2442 dage siden) @ Triangel

Det er sådan det forholder sig nu og i hvert fald siden år 2000 som AndreasM skriver.
Men om det er ændret til det nuværende siden leveringen i 1981, er jeg ikke helt sikker på, men det ser ikke sådan ud hvis man kigger i betjeningsvejledning fra 1980.

Det er ikke ændret siden leveringen, knap og indstillingsmuligheder er nøjagtig de samme som i dag på leveringsbilleder af førerrummet. :-)

Avatar

DSB Bns 50 86 29-84 525-8 fra McK

af Futfar, Kajerød, 28/7 2017, 18:45 (2436 dage siden) @ Triangel

Jeg er da ikke et sekund i tvivl om at det du beskriver er korrekt på ME i 1:1. Men nu har Mck altså valgt at deres model skal have de udsendte features, og så er det jo, for mig at se, en "Take it or leave it" situation!

I øvrigt kan enhver dekoder programmeres til nøjagtig det du ønsker, hvis man ikke lige vil have den til at skrælle kartofler :-D.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

DSB Bns 50 86 29-84 525-8 fra McK

af Togsøn, 29/7 2017, 14:59 (2435 dage siden) @ AndreasM

[image]

hejsa Andreas og andre.

Her ses Bns styrevogns førerrum 1987.

Kontakterne Øverste række er frontlanterner separat. Bemærk styrevognen er ombygget fra Håndhjul til Køre/Bremse kontroller.

De viste kontakter tænder lanternerne separat, så to kontakter sat til og dermed vises rangerlys, to hvide lys nederst.

Billede sakset fra Vejledning for Bns af DSB Maskintjenesten 1987.

Hilsen Erling.

DSB Bns 50 86 29-84 525-8 fra McK

af AndreasM, 30/7 2017, 08:42 (2434 dage siden) @ Togsøn

De viste kontakter tænder lanternerne separat, så to kontakter sat til og dermed vises rangerlys, to hvide lys nederst.

Fair nok, jeg giver mig :-) Ved du også hvornår det forsvandt?

Min udledning af at det lød forkert gik udelukkende på at ME er født uden, og så meget yngre er ME’erne jo trods alt heller ikke. Så det må vel have været deromkring man begyndte at lade det falde ud.

DSB Bns 50 86 29-84 525-8 fra McK

af Jens N @, Fredericia, 3/8 2017, 13:35 (2430 dage siden) @ AndreasM

Fair nok, jeg giver mig :-) Ved du også hvornår det forsvandt?

Det blev, for MY, MZ og styrevogne, ombygget til en drejeomskifter til valg af de forskellige kendingssignaler i forbindelse med indbygning af ATC.

Med venlig hilsen Jens

DSB Bns 50 86 29-84 525-8 fra McK

af Togsøn, 13/8 2017, 18:25 (2420 dage siden) @ Jens N

Hejsa

Hermed et billede af Bns-e fra STB/Bns-e Betjeningsvejledning, 11/1985 af DSB Maskintjenesten altså mange år før ATC dukkede op i Danmark.

Her er lyskontakterne fjernet og omskifteren er flyttet om på bagvæggen.

[image]


Med venlig hilsen Erling.

DSB Bns 50 86 29-84 525-8 fra McK

af Togsøn, 29/7 2017, 17:10 (2435 dage siden) @ Futfar
redigeret af Togsøn, 29/7 2017, 18:09

[image][image]

Hej Futfar.

Hermed dokumentation for slutlys modsat førerrum.

På tegning står førerumsende.

Som du og andre kan se af ovenstående bilag vedlagt fra Betjeningsvejledning for styrevogne Litra Bns udgivet af Loko- og S-togsdriftstjenesten 1972.

Derved kunne vognen gå som bagerste vogn med enten førerrummet eller modsatte ende bagerst.

Hilsen Erling.



Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak