CIWL WL type Yb epoke III og IV

af h087 ⌂, bagsværd, 13/10 2011, 14:10 (4578 dage siden)

Hej

LS har annonceret denne vogntype CIWL WL Yb epoke III og IV - og vogntypen har kørt i DK

husk at forudbestille ved jeres togpusher såfremt I vil have den - de plejer at være ret hurtig udsolgt -

[image]

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

CIWL WL type Yb epoke III og IV

af Steff, 13/10 2011, 17:16 (4577 dage siden) @ h087

Godeftermiddag HO!

Det er jo altid gode nyheder når LS models kommer med deres lovede modeller. HVIS - har lidt svært at læse nummeret - vognene er i serien 3871 - 3887 drejer det sig jo om genopbyggede nye 22 sengs vogne, baseret på en mængde ældre stålvogne, der led haveri (brand, beskydning, frostskader mv.) under den 2. verdenskrig. De blev alle (serien) bygget hos ANSALDO i 1949 med bl.a. PLs bogier (type 1938) og tilgik den Italienske division af CIWL. Men jeg kan ik´ finde dem som anvendt i DK. Men dermed ikke sagt at de ikke KAN have været på besøg i Danmark i løb sydfra. Men det gør jo ikke vognenen mindre interessante som type. Den er jo (gen)opbygget som en typisk Y vogn. Hvad siger UIC rasteren?
Nå, jeg skal under alle omstændigheder have en når den kommer!

CIWL WL type Yb epoke III og IV

af Niels-Henrik Lund, 13/10 2011, 17:23 (4577 dage siden) @ Steff

Ifølge LS´s hjemmeside skulle kat.nr. 49150 være nr. 3874

CIWL WL type Yb epoke III og IV

af Steff, 13/10 2011, 17:39 (4577 dage siden) @ Niels-Henrik Lund

Tak Niels-Henrik!

Så tilhører vognen denne lille serie af Y-vogne fremstillet hos Ansaldo. Men bogier kunne også være den gængse, hvis ikke "moder undervognens" var beskadiget eller ødelagt.
Det undre mig egentligt, at LS laver en model fra en så lille seie, når der er så mange andre serier at tage af. Nå, sådan er det vel bare. Vi skal jo være glade for at der kommer en Y-vogn. Den tidligere fra Jouef har jo efterhånden nogle år på bagen og er "kun" i epoke IV med computor litrering.

CIWL WL type Yb epoke III og IV

af h087 ⌂, bagsværd, 13/10 2011, 18:03 (4577 dage siden) @ Steff

Hej Steff

og tak for dit link -
vidste at jeg havde set det før - men troede at det var slettet fra PC ved en tidligere formatering - fandt den så langt langt inde på en gemt fil fra en USB mappe i den externe harddisk - da jeg downloadede og gemte
og er så ved at gennegå modellerne - har foresten en Jouef 530000 VR 2975 Reggio 1927 + 2 x France Train WL Z 3040 + 3042 Nivelles 1927 - har du noget på dem? ved godt at 3040 + 3042 som UIC litreret var i DK 1971 - 73 til brug i Hook van Holland løbene - men typen har dog været på besøg i 50erne i DK i løb fra Italien og Østrig

den afbillede er nr 3874 FS omnum 1949 ombyg 1950 Ansaldo ex Z 2727 1926 Reggio
+ entil kommende nr 3871 FS omnum 1949 ombyg 1950 Ansaldo ex Z 2717 1926 Miami
og bemærkning nykonstruktion med material fra beskadigede vogne

og rigtigt at de ikke har været i intern løb i DK - men læste et sted at der blev anvendt Y vogne af nyere konstruktion i de sydlige løb - så det er i udlandsløbene den kan/skal bruges - dog kan det ikke forsværges ( når vi nu skal lede efter en årsag til at erhverve en sådan ) at den kan være brugt i intern løb i DK ( ved uheld af anden stationerede vogn i DK :-D )

der skal også komme to i epoke IV hvoraf den ene af dem skulle være fra en S type
men lad os se når vognene lander - har forløbig bestilt 2 x 6 vogne af epoke III vognene - så der er til dig også, hvis interesseret - men de kommer nok til at ligge på 500 - 600 kr stykket - men det ser vi når de kommer - får på et tidspunkt foto af vognene - så vi kan få set rasteren - og du skulle vel ikke være i besiddelse af tegn af fiduserne?
og du kan jo også prøve dette link - så er du direkte
http://kmk-ho87.dk/forum/index.php

med venlig hilsen
h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

CIWL WL type Yb epoke III og IV

af bygger01, 13/10 2011, 20:50 (4577 dage siden) @ h087

Hva' står LS for


Steff fra Herning

CIWL WL type Yb epoke III og IV

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 13/10 2011, 21:01 (4577 dage siden) @ bygger01

Hva' står LS for

Det er et belgisk modelbanefirma, der laver nogle meget nydelige modeller: www.lsmodels.com

--
Tommy Nilsson
Webmaster
www.signalposten.dk

CIWL WL type Yb epoke III og IV

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 13/10 2011, 21:11 (4577 dage siden) @ Tommy Nilsson

www.lsmodels.com

Fy for fa'en, det var dog er rærlig hjemmeside som tvinger browseren i fuld skærm.

CIWL WL type Yb epoke III og IV + noget Ub type

af h087 ⌂, bagsværd, 16/10 2011, 13:31 (4575 dage siden) @ h087

Hej
jeg skrev i et tidligere indlæg at LS ville komme med denne også : kat nr 49151
+ entil kommende nr 3871 FS omnum 1949 ombyg 1950 Ansaldo ex Z 2717 1926 Miami
Det bliver det så ikke ifølge seneste nyt fra LS - men i stedet denne
CIWL WL type Ub 3875 (ombygget Ansaldo 1950 med materialgenavendelse ( undervogn?? med mere ?? )fra WL type S1 3407 ( Nivelles 1929 )
her ser vi så at vognen ikke stammer fra Z type men S1 type - har så et spørgsmål som jeg håber at nogen ved noget mere om - der bliver nogen gange omtalt : lang bugbjælke og kort bugbjælke, engelsk tag, normalt tag - og andre ting : hvad betyder dette?? - og hvad er forskellene mere udførligt defineret ??
ang Ub 3875 har jeg yderligere følgende : 1966 : 51 66 06-42 087 (DB division) - 1971 : 71 80 71-40 654-9 (DB pool)
med venlig hilsen
h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

CIWL WL type Yb epoke III og IV + noget Ub type

af Steff, 16/10 2011, 20:49 (4574 dage siden) @ h087

Go´aften Henning!

Tagtyper o.s.v. er lige lidt svært at få has på, da det jo er oversættelser vi normalt ikke anvender herhjemme. Vi har tagrytter eller buet tag. Det kan så være træ belagt med pap eller ståltag.
Forstærkningen du hentyder til er den såkaldte "Fiskebug" der sad under alle stålvogne type WS, WSP, WSPc, S, Z, F, de første serier af Y, stålbyggede WR til og med 4200 serien samt selvfølgelig de ombygninger, der fandt sted med en af disse vogne som "moderundervogn". Heri blandt dine type "Y" genopbyggede sovevogne af nr. 3871 til 3884 serien. De tre sidste nr. 3885 og 3887 blev genopbyggede på to Breda Y vogne fra 1940, der netop ikke havde "fiskebug forstærkningen".
Den korte forstærkning er på F vognene, mens de resterende havde den lange forstærkning.

[image]
Herover skitsetegning af nr. 3871 - 3884 med den såkaldte "Fiskebug".


[image]
Herover skitsetegning af nr. 3885 - 3887 uden forstærkning.

Håber du blev lidt klogere.

Men som skrevet før, jeg tror ikke at nogen af de to ovennævnte vogne har kørt i Danmark. Der har været RIGELIGT brug for dem internet i Italien eller til de nærmeste nabolande.

CIWL WL type Yb epoke III og IV + noget Ub type

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 16/10 2011, 21:10 (4574 dage siden) @ Steff

Vi har tagrytter eller buet tag.

Hvælvet tag, hedder det.

CIWL WL type Yb epoke III og IV + noget Ub type

af UTJ, 21/12 2011, 18:08 (4508 dage siden) @ Erik Olsen

Vi har tagrytter eller buet tag.

Hvælvet tag, hedder det.

Nemlig......

CIWL WL type Yb epoke III og IV

af Magnumenforce, 13/10 2011, 21:37 (4577 dage siden) @ h087

Da jeg så billedet kigget jeg lige over på min bane. Jeg har nemlig en gamle Wagons-Lits vogn stående på et sidespor. Den er efter min viden ret ukendt, da den er bygget af Hornby, til H0 og frabrikken ligger i Frankrig. Så jeg ved er Hornby Britisk, så hvis der er nogen af jer som ved noget om min vogn, så svar mig lige.

Hilsen Torbjørn

--
[image][image]

CIWL WL type Yb epoke III og IV

af Winther, 13/10 2011, 22:06 (4577 dage siden) @ Magnumenforce

Hej
Der er sansynligt at det er en JOUEF vogn da det er Hornby der ejer Jouef, rivarossi, elektrotren, lima, arnold. Men vil du være mere sikker kan du prøve at finde din vogn på denne side.
http://traintamarre.tassignon.be/inventaire_H0/inventaire_H0_new.php?type=CIWL
De fleste vogne skulle være representeret.
Og skulle det ikke lykkes så må du bringe nogle billeder af din vogn.
Mvh
Bent

CIWL WL type Yb epoke III og IV

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 13/10 2011, 22:12 (4577 dage siden) @ Winther

Hvis det er en af de ældre Jouef-vogne, så er den for lille i det (har haft en, men gik af med den igen af den grund). Så er det bedre med en af de nyere Jouef-vogne. Den jeg har fået fat på er dog fra epoke IV, så her vil jeg lige finde ud af noget mht. at omgå dette. Så vidt jeg kan se det, drejer det sig blot om computerlitreringen nederst på vognsiden.

Mvh
Claus

CIWL WL type Yb epoke III og IV

af Steff, 13/10 2011, 22:30 (4577 dage siden) @ Claus E. Hansen

Godaften.

Med hensyn til Z-vognene som HO spurgte om:
Z-vognene var faktisk en opfølgning af S-vognene og derfor også stor lighed. De har ud over nedenstående vogne, ikke været meget anvendt i DK ud over nogle få gange sikkert som reserve.

Oprindelig type Z, ombygget i St. Dennis i 1951 til type ZT.
Omnummereret 1969 til 51 66 06-41 021. 1970 København – Hoek van Holland.
Lejet af DSB 1971 – 1973 (TEN POOL).
(CIWL: N_p11/P10/14576-10A54).

Oprindelig type Z, ombygget i St. Dennis i 1951 til type ZT.
Omnummereret 1969 til 51 66 06-41 022. 1970 København – Hoek van Holland.
Lejet af DSB 1971 – 1973 (TEN POOL).
(CIWL: N_p11/P10/14576-10A54).

[image]

M.h.t HORNBY Jouef vognen er det korrekt at den er alt for lille. Jouef - på baggrund af Pocher og Lima - videreførte en del CIWL vogne. Men de var ALLE alt for korte.
Den omtalte CIWL type Y nr. 3690 fra Jouef er som bemærket helt OK, men til epoke IV. Nu ER det alså ikke den store skade. I princippet skal UIC nummeret "bare fjernes" og nr. 3690 sættes i hvert hjørne. Og det er sikkert noget KM-tekst lige kan gøre:-)

CIWL WL type Yb epoke III og IV

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 13/10 2011, 22:56 (4577 dage siden) @ Steff

Skal vist lige have en snak med KM-tekst igen næste gang ;-)

Det er jo en rigtig flot vogn, den nyere Jouef-vogn. Og så er der jo ingen grund til at købe en af de nye der dukker op, da der er nok af andre ting der hele tiden melder sig til "projektet".

Mvh
Claus

CIWL WL type Yb epoke III og IV

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 14/10 2011, 18:04 (4576 dage siden) @ Claus E. Hansen

Hvis man nu falder over Rivarossis Orientexpres-vognsæt med 3 vogne, er der så nogen af disse der vil passe til danske forhold? Bogierne på dem er i hvert fald af den rigtige type. Så på et tidspunkt et sæt hos Lekbo, der var til salg.

Mvh
Claus

CIWL WL type Yb epoke III og IV

af Winther, 14/10 2011, 21:45 (4576 dage siden) @ Claus E. Hansen

Hej
Så skal du passe på at de ikke går i stykker.:-D
Nej formenlig ikke de kan have være her som reserve vogne, men de normale reserve vogne var type F og STU efter krigen, før krigen er det sværer at se hvad der har været her, men ifølge Jens Poulsen´s blå bog skulle typerne S2, Y, F, Z Men der findes tilsynelaende ingen optegnelser over hvad der har været her.
Og de tog der kørte til København og Fredrikshavn blev betjent af Mitropa før krigen ikke af CIWL, Da de første internationale sove og spisevogns tog i Danmark blev betjent af Mitropa, CIWL kom først igang senere.
Og vil du vide mere er der Jens Poulsen´s bog og Internationaletog via !
Og er det ikke nok kan du prøve at gooogle CIWL og fluks er der gået et par timer.
Der er dog en spise vogn der kan laves til den såkalte Gedser vogn, og det er
Electrotren ref. 18204
god fornøjelse:-)
Mvh
Bent

CIWL WL type Yb epoke III og IV

af Svend B J, 14/10 2011, 22:19 (4576 dage siden) @ Winther
redigeret af Svend B J, 14/10 2011, 22:39

.

Der er dog en spise vogn der kan laves til den såkalte Gedser vogn, og det er
Electrotren ref. 18204

.... men desværre skal man helt til Tyskland for at købe den, ikke nødvendigvis personligt men via nettet.

Det er gennem de seneste år blevet udsendt flere danske modeller fra Hornby-gruppen (som Electrotren også hører til), så helt umuligt at få Gedser-spisevognen (vognnummer 4071) i model er det vel ikke - bare interessen er stor nok. 4071 blev forøvrigt anvendt i andre løb senere, bl a Englænderen og i løb sydpå (over Padborg).
Electrotren 18204 har vognnummer 4067.

http://www.reisezugwagen.eu/?p=7378

--
Svend
[image]

CIWL WL type Yb epoke III og IV

af h087 ⌂, bagsværd, 14/10 2011, 22:36 (4576 dage siden) @ Svend B J

Hej Svend

4071 har også været brugt i Nordpilen, men det ved du nok - men glemte:-D

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

CIWL WL type Yb epoke III og IV

af Svend B J, 14/10 2011, 22:43 (4576 dage siden) @ h087

Jeg skrev da også "over Padborg" ;-)
Findes der forøvrigt billeder af 4071 udover de allerede kendte i "rollen" som spisevogn til Gedser?

--
Svend
[image]

CIWL WL type Yb epoke III og IV

af h087 ⌂, bagsværd, 14/10 2011, 23:02 (4576 dage siden) @ Svend B J

hej Svend
Til sovevognsbogen kom der et rettelsesblad der viser 4071 i "blåt tøj" fotograferet i Nyborg ca 1958
[image]
skal få gennemgået arkivet - skylder også noget fra Bramming - Tønder - Niebøll
har været "arbejdsramt" - og så er de dage revet ud af kalenderen - har nu en uge fri - så der skal laves noget af "efterslæbet"

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

CIWL WL type Yb epoke III og IV

af h087 ⌂, bagsværd, 14/10 2011, 22:29 (4576 dage siden) @ Winther

Hej igen

LS har jo også annonceres at de i set 49135 har en STU type 2947 ÖBB - og det er jo en oprindelig type S2 Breda 1927 - og der - såfremt de er lig - så ved hjælp fra KMtext laves 2894, 2896 og 2901 Ringhoffer 1926 - som også skulle være S2 = STU - og disse er omtalt i sovevognsbogen - er der nogen her der har mere om dette.
ps :
i LS sættet 49135 skulle det blive vognene S2T 2908 SNCF ex S1 CGC 1926, omtalte 2947 og S1T 3458 SNCB ex S1 Simmering 1930

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

CIWL WL type Yb epoke III og IV

af h087 ⌂, bagsværd, 14/10 2011, 21:53 (4576 dage siden) @ Claus E. Hansen
redigeret af h087, 14/10 2011, 22:00

Hej Claus

desværre har sovevognene af Lx typen fra CIWL ikke være i DK i ordinær rutefart -
ifølge alle forlydende - men sjovt nok er der på modellens RIC raster DK mærke - så den er godkendt til kørsel i DK - spørgsmålet må så blive om man kan stole på fabrikanternes tryk - Dernæst kan man nok ikke forsværge at den måske kunne have været her en enkelt gang eller to som forstærkning - uden at den derfor er blevet fotograferet - men der ved Steff nok noget mere - jeg har også et sæt fra Rivarossi med 2 x Lx sovevogne + 1 x WR spisevogn - lever så med det - indtil der kommer modeller nok af vogne der beviseligt har været her - og det skulle der være chancer for - LSmodels har annonceret flere typer og Heris har også - her også en Y type og U Hansa typen - der kan man så håbe på at Y typen vil blive en mere gængs type -
de originalfoto som Heris viser af Y 3590 og U hansa 4581 er jo ikke sikket at det lige bliver - men begge disse serier har været brugt i DK - så lad os håbe - Steff kan måske supplerer her ?
med venlig hilsen
h087
ps - selvom vogne fra CIWL ikke har været brugt i løb i DK - kan de vel godt på RIC raster være godkendt til kørsel i DK - CIWL var jo noget internationalt - ikke ? hvad siger Steff her
og Winther og OMN ved jo også en del om disse vogne - måske har de også noget?

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

CIWL WL type Yb epoke III og IV

af h087 ⌂, bagsværd, 14/10 2011, 23:04 (4576 dage siden) @ Claus E. Hansen

Hej Claus
måske meget fornuftigt - jeg skal nok "hyle" op - såsnart jeg hører noget - har forløbig bestilt 3 set af LS 49135 hjem - så der bliver nok lidt overskud

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

CIWL WL type Yb epoke III og IV

af Steff, 15/10 2011, 10:45 (4576 dage siden) @ h087

Takker H0 for tilliden med hensyn til at kunne levere informationer, håber jeg kan leve bare lidt op til denne.
Nå, UIC resterne siger jo bare at en vogn var godkendt til f.eks. nogle overfarter, elektrisk udrustning mv. Senere kunne meget af dette jo aflæses i UIC nummereringen. Men det der kunne være interessant var, hvilket bogstav der eventuelt stod foran vognnummeret, NS, SBB, DK, DB, FS eller F1 – F5 for de franske divisioner. Det giver jo implicit noget om vognens anvendelsesområde, når man kender de løb der udgik/kom til det pågældende land/division. Da alle standardvognene, S, Z, Y, WR, WSP og WSPc alle er byggede over samme mål, kunne de køre alle steder i Europa, hvis bare en var godkendt – fritrumsprofil mv. Selvfølgelig også lidt med den tekniske udrustning, men så godt som alle CIWL vogne havde det hele!!
Der findes ikke – mig bekendt – en officiel samlet liste over vogne anvendt i Danmark. Men hvis man læser godt efter i John Poulsens bog, giver den en absolut godt fingerpeg til at sammenstille en egen. Men det kræver at man ved hvad man vil, altså om det skal være vogne stationeret i Danmark eller vogne anvendt i løbe gennem/til/fra Danmark eller en kombination deraf. Og så skal man yderligere have alle de fotos man kan komme i besiddelse af for verifikation. Og spå er der jo løbet meget vand i åen siden bogen udkom. Så vi kan alle kun håbe, at John Poulsen får tid og lyst til en revideret udgave eller hvad det nu bliver til.
I forbindelse med købet af type Y sovevognen til Danmarks Jernbanemuseum, er der ved at blive udarbejdet en oversigt og p.t. er den oppe på ca. 200 vogne anvendt i Danmark af alle typer, kategorier og serier. Så der er en lang vej for at verificere informationerne til efterretninger.
Bl.a. er det svært at få fat på de enkelte landes stationeringer år for år. Yderligere giver CIWL Materiel Du Roulant (DRM) giver ”kun” en typebetegnelse, tegningsnummer, antal samt eventuelt om vognen er udstyret med bredspor for Spanien eller beregnet for Tyrkiet.
M.h.t. type Lx, har kun en vogn nr. 3488 gæstet Danmark – og det var i december 1943 i.f.m. Feltmarskal Erwin Rommels inspektion i Vestjylland. Type Lx var alt for dyr at indsætte i Danmark, da pladsantallet var lille og muligheden for betalende gæster stort set ikke eksisterende. Vogntypen kørte da også normalt i ”de riges” ekspresser fra Kanalkysten til den franske Middelhavskyst, i nat Pullmans, eller grænsen til Spanien i bl.a. ”Train Bleu”.
[image]
Herover en skitsetegning af en ombygget spisevogn anvendt i bl.a. ”Nordpilen” 1956 fra Hamburg til Frederikshavn..( Se ”Internationale tog via Jylland side 96 nederst). Den er et typisk eksempel på mangfoldigheden af materieltyper anvendt i Danmark.

De to spørgsmål vedr. kommende Heris modeller. Heris originalfoto af WL type Y nr. 3590 skulle angiveligt være udgået af DRM (CIWL) i 1947 for derefter at have været anvendt ved DR ombygget som WR frem til 1981. WL U-Hansa nr. 4581 har alle i serien været gennem Danmark til bl.a. Stockholm.

CIWL WL type Yb epoke III og IV

af Niels-Henrik Lund, 17/10 2011, 16:16 (4573 dage siden) @ h087

Ifølge John Poulsens bog har Lx-vogne lejlighedsvis været i Danmark i forbindelse med svagføretoget.
Ligeledes har hele serien af U Hansa vognene været benyttet i Danmark og numrene 4581, 4584 og 4585 har endog været stationeret her.

CIWL WL type Yb epoke III og IV

af h087 ⌂, bagsværd, 17/10 2011, 17:08 (4573 dage siden) @ Niels-Henrik Lund
redigeret af h087, 17/10 2011, 17:22

Hej Niels-Henrik
Har pløjet sovevognsbogen igennem mht LX vogne

Svagførertoget kørte 1953 - 1957 (ifølge teksten, men et foto er dateret 1952 Laven St ( arkiv FC ) her kan skimtes et nummer 333? - og nummerserie 3330 - 3339 er Z vogne EIC 1927.
og i de første par år oprangeret EC + WL + WL + WR + ACM + ARM + EC, hvor sovevogne var reservevogne fra københavn eller udland
og i "bogen" er nævnt at det var vogne af YT/YU type - dog første år ZT og YU type og personalevogn ST type som regel - Spisevognen var fra Nyborg og må så være Arad og Gedser typen - dog efter 1963 spisevogne fra udland - hvor der et år var en af typen fra Simmering 4255 - 4264.
ok - det kan så godt være at hvis det var nødvendigt med vogne udenfra - at det kunne være en LX - ( de var dog ikke i løb til DK ) men kan intet finde i bogen om det - eller måske overser jeg noget? - har dog pløjet den igennem et par gange efterhånden, men rigtigt at med U hansa typen - men der nævner Steff også at alle på et eller andet tidspunkt har været i DK løb - dog vist kun en enkelt gang i indenlandsk løb - de blev jo brugt mere i de sydlige løb Rom/Milano/Genua, senere også til Sverige/Stockholm, Frankrig/Paris og Tyskland/München, og senere igen vel også til Schweiz og Holland? men der dukker vel mere op efterhånden?
er foreløbig gået igang med at lave en liste over hvad bøgerne Sovevogne og Internationale tog - nævner eller omtaler + foto af typerne - men dejligt hvis listen fra JBm undersøgelserne kunne blive bragt - men ved godt at det er sværere - især hvis der skulle komme en ny bog om CIWL i DK !!???????
mvh h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

CIWL WL type Yb epoke III og IV

af Georg Schmidt, 18/10 2011, 11:51 (4573 dage siden) @ h087

Hej Henning
Jfr Sa 924 var svagføres udflugtstogs oprangering i 1954:
Lok- EC 6304-AC 15-AC 26-WR 4247-WL 3931-WL 3920-EC 6261.

Mvh
Georg

CIWL WL type Yb epoke III og IV

af h087 ⌂, bagsværd, 18/10 2011, 13:32 (4573 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg
og tak for oplysningen
så er der to vogne til bekræftet
WR 4247 er jo stationeret i Nyborg og den Danske CIWL divison
og de to WL 3920 og WL 3931 er nævnt i sovevognsbogen i deres serie 3903 - 3931
anvendt i årene 1949 - 57
spørgsmålet er så om det er stationerede vogne eller om det er vogne i løb fra udland der er blevet brugt - men mon ikke det er statonerede vogne
WL 3920 Nivelles 1949 type YT også benævnt YTb - 1966 51 66 06-41 347 - 1971 71 87 71-40 237-4
WL 3931 Nivelles 1949 type YT også benævnt YTb - 1966 51 66 06-41 358 - 1971 71 80 71-40 252-0
og så spørgsmålet til Steff - hvor lig er de så med Ansaldovogne - og selvfølgelig også om du har noget på disse vogne?

og til sidst lige en oplysning om at jeg også opererer på denne side
http://kmk-ho87.dk/forum/index.php

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

CIWL WL type Yb epoke III og IV

af Steff, 18/10 2011, 13:56 (4573 dage siden) @ h087

Vedhæftet skitsetegning fra 3900 vognene Så kan du - selvom DÅRLIGE skitsetegninger af Bredavognene selv afgøre. 3900 vognene havde ikke forstærkningen i bunden, så det må du jo lige kontrollere at LS, Heris eller hvad det nu hedder ej heller har! Altså hvis man ønsker det helt korrekte.De er sikkert i model pæne hver for sig og passer i epoke III, selvom jeg stadig tvivler på eventuel kørsel i DK med FS vognene. Her ville det være rart med et foto eller 10:-)
[image]

Med hensyn til 3900 vognene er det franske vogne så vidt jeg kan se, bortset lige for 3921, der var optaget i DRM.

CIWL WL type Yb epoke III og IV

af h087 ⌂, bagsværd, 18/10 2011, 16:23 (4572 dage siden) @ Steff
redigeret af h087, 18/10 2011, 17:02

Hej Steff
mange tak
og skitserne/oplysninger hjælper så også til sammenligning - er de fra Stöckl bogen?
og du har nok ret i det med FS vognene - men man håber jo på at der var nogle stationeret i Tyskland - og så derfor kunne osv - håbet er jo lysegrønt - ok - jeg køber dem for at have Y type - da jeg kun har en enkelt Y fra France train/Jouef tiden + 2 stk Z og 1 WR samt 1 nittet OCEM A8yfi
og vi ved jo ikke om den gængse Y type vil blive udgivet fra LS og Heris - da de største kunnderpotenciale ligger i lande som Italien, Schweiz, Spanien, Frankrig og Tyskland - tager man nok ikke så meget hensyn til lille DK - selvom at netop Y typen er den talrigeste - men sådt et ded.
foriøvrig så blev WL 3922 YT ødelagt i 1963 såfremt du ikke har oplysningen - men det har du nok
men foreløbig tak - høres nærmere

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

CIWL WL type Yb epoke III og IV

af Georg Schmidt, 18/10 2011, 14:37 (4573 dage siden) @ h087

Maskinbenyttelse i svagføretoget.
På Sjælland P-maskine, fra Frederiksberg ud via Flintholm, Damhus, Harrestrup og Vigerslev og ind samme vej i 1954 (P300). I 1956 udgik turen fra Nykøbing Fl og sluttede i Frederiksberg.

Maskinben. i vest R- og D maskine alt efter strækning. Ved første rebroussement hvor AC enden kom til at gå bagest påsattes en CUK-vogn, der så fulgte med resten af turen rundt i Jylland og udsattes i Nyborg inden overførsel. AC-enden gik altid bagest ud af Nyborg. Opvarmningen af WL og WR ved sovevognsselskabets foranstaltning. De kom noget rundt i Jylland f.eks Esbjerg havn-Aalborg via den skæve med D-maskine (D 330), eller Aalborg - Nyborg med D-maskine (D 330) med 70 km/t. Det var da en D-tur der ville noget.:-)
Mvh
Georg

CIWL WL type Yb epoke III og IV

af h087 ⌂, bagsværd, 18/10 2011, 16:27 (4572 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg
takker for flere opl.
jeg kan tilføje at svagførertoget også har være opstillet på Grenå havn ?? - og det var vist noget sporene ikke var så glade for - de vejer jo noget de CIWL vogne - men vil gå på jagt efter omtale af svagførertogen - der er noget forskellige steder

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

CIWL WL type Yb epoke III og IV

af h087 ⌂, bagsværd, 18/10 2011, 16:35 (4572 dage siden) @ h087

Hej igen
fandt et link her - men det er til Odense byarkiv - og ikke alle kan komme til der
men der er i listen filmklip med svagførertoget og andet DSB
måske kunne en med forbindelse eller andet kunne komme til det
men her linket
http://www.historienshus.dk/topmenu/samlingen/arkiv/~/media/BMF/Stadsarkivet/Registratu...

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

CIWL WL type Yb epoke III og IV

af ojk37, 18/10 2011, 23:24 (4572 dage siden) @ h087

[image]Øv - jeg er i tråden ikke faldet over "mine" blå vogne 2975, 3492 og 4776! Er de så lige til "skralderen"?
Ole-Jørn[image]

CIWL WL type Yb epoke III og IV

af Steff, 19/10 2011, 00:08 (4572 dage siden) @ ojk37

Godaften Ole-Jørn!

Selvfølgelig skal du da ikke smide CIWL MODELLER ud!!

Spisevognstypen har faktisk kørt i Danmark omkring 1950 fra den Hollandske division til erstatning og afløsning for teak-WR nr. 1975 – 1977 og 2138 i ”Skandinavien Express” og ”Nordekspres".
Godt nok har din udgave UIC litrering, epoke IV og fra den Italienske division, meeen det er jo op til dig.

Sovevognen type Lx har IKKE kørt i Danmark, men som en enkel svale på anlægget i et internationalt tog, det ses ikke i farten. Den er jo blå og kan ligne en S eller Z bortset fra dørene, men igen op til dig.

MU vognen har kørt i Danmark fra det sydlige udland og til Stockholm, så den er helt OK.

Altså, man smider ikke gode vogne ud, vel? De kan jo bruges med god vilje. Men ønsker du ikke at anvende vognene, kan du jo sikkert sælge dem på et MJ-brugt marked.

CIWL WL type Yb epoke III og IV

af ojk37, 19/10 2011, 11:23 (4572 dage siden) @ Steff

Hej Steff
Tak for hjælpen - mine "blå" vil blive brugt med henvisning til dit svar! Der ligger nu også en speciel historie bag anskaffelsen "3492" som er fra Tram og købt i Paris.
Ole-Jørn

CIWL WL type Yb epoke III og IV

af Aleman, 14/10 2011, 22:26 (4576 dage siden) @ Winther

Jeg tillader mig lige et indspark i debatten. Jeg har resterne af en særdeles gammel Jouef-sovevogn (nr. 3933), og i bunden af den står: Jouef for Playcraft. Den er tilbage fra 1960'erne, og dengang lavede Jouef også ægte britisk materiel - i H0-størrelse!

Har nogle blandt panelets deltagere kommentarer til dette - markedet kan da ikke have været ret stort for britisk H0-materiel? Ud over Märklins britiske 'V 200' var der vist íkke andet?

Venlig hilsen,

Aleman

CIWL WL type Yb epoke III og IV

af bygger01, 15/10 2011, 10:02 (4576 dage siden) @ h087

Hvad målestok er de lavet i 1:87 eller 1:100

Og kendes længden

CIWL WL type Yb epoke III og IV

af h087 ⌂, bagsværd, 15/10 2011, 12:11 (4576 dage siden) @ bygger01

Hej 01
alle LSmodels vogne er lavet i skala 1 : 87 og for CIWL vogne af den blå type altså S1, S2, STU, Y, Z er den virkelængde 23450mm og i skala H0 ca 270mm - Vi har prøvet på radius 360mm ( R1 )- og bruger man A kobling har der ikke været problemer - meeen vil nok anbefale 430mm ( radius 2 ) men op til den enkelte

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

CIWL WL type Yb epoke III og IV

af Aleman, 15/10 2011, 10:20 (4576 dage siden) @ h087

Tak for henvisningen - jeg håber ikke, at jeg skal lære alle disse vogne udenad...

Venlig hilsen,

Aleman

CIWL WL type Yb epoke III og IV

af h087 ⌂, bagsværd, 15/10 2011, 12:12 (4576 dage siden) @ Aleman

Hej Aleman
nej - det behøver du ikke - men hvis vi skal finde den - bliver du nok til at lægge et billede ind af din vogn - og så skal der bare bladres

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

CIWL WL type Yb epoke III og IV

af h087 ⌂, bagsværd, 20/12 2011, 17:01 (4509 dage siden) @ h087

Hej Alle

så kom den endelig
CIWL WL Yb 3874FS - LSmodels 49150
[image]

se og læs mere her
http://kmk-ho87.dk/forum/showthread.php?tid=299

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

CIWL WL type Yb epoke III og IV

af cm, 20/12 2011, 18:04 (4509 dage siden) @ h087

Flot - flot - flot!
Tillykke med den...
Selv venter jeg på CPS fra Heljan - men det er en anden historie.
Glædelig jul
mvh
Chr

--
[image]

CIWL WL type Yb epoke III og IV

af Svend B J, 20/12 2011, 18:52 (4509 dage siden) @ h087
redigeret af Svend B J, 20/12 2011, 19:01

En af de flotteste modeller jeg har set nogensinde. Underligt nok er der kun et par forhandlere som har valgt at tage disse særdeles "salgbare" modeller med i deres sortiment (Odense Hobby og Modeljernbanecenter og Finn Lekbo/Felix). De passer endda selv bag en MZ, se "Internationale tog via Rødby Færge" side 17 og 33 (samt naturligvis bag en E-maskine - samme bog side 12).

--
Svend
[image]

CIWL WL type Yb epoke III og IV

af Gert, 21/12 2011, 00:01 (4509 dage siden) @ Svend B J

Jeg tror også at "Vejlesens hobby" har den.

Gert



Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak