Esso tankstation i Sorø - lige til modelbanen

af Svend B J, 3/4 2016, 01:42 (2940 dage siden)
redigeret af Svend B J, 3/4 2016, 02:03

Nogle entusiastiske mennesker (eller er det mon blot en enkelt?) er ved at rekonstruere den tidligere Esso-tankstation på Slagelsevej 3 i Sorø. Arbejdet skrider rask frem!

Læs mere på facebook-siden "Esso tanken i Sorø,s venner" https://www.facebook.com/essosoro/info?tab=overview

En sådan benzintank er da "lige til modelbanen" :-)

[image]

Billedet er lånt fra facebook-siden

--
Svend
[image]

Esso tankstation i Sorø - lige til modelbanen

af modeljernbane, 3/4 2016, 07:10 (2939 dage siden) @ Svend B J

Var det ikke unoX der havde reklamen (kom en tiger i tanken) og ESSO det brugte reklamen ( Når ESSO du i tanken får fjernes alle tigerhår) ????

Esso tankstation i Sorø - lige til modelbanen

af Niels Munch, 15/4 2016, 12:19 (2927 dage siden) @ modeljernbane

Var det ikke unoX der havde reklamen (kom en tiger i tanken) og ESSO det brugte reklamen ( Når ESSO du i tanken får fjernes alle tigerhår) ????


https://www.youtube.com/watch?v=Yck2Je87lJY .

M.v.h.
Niels

Esso tankstation i Sorø - lige til modelbanen

af Morten Flindt Larsen, København K, 15/4 2016, 15:04 (2927 dage siden) @ modeljernbane

Var det ikke unoX der havde reklamen (kom en tiger i tanken) og ESSO det brugte reklamen ( Når ESSO du i tanken får fjernes alle tigerhår) ????

Nej, Uno-X har intet med sagen at gøre. I USA blev den populære "Put a Tiger in Your Tank" reklamekampagne og tilhørende tiger-maskot introduceret i 1959 for at markedsføre benzintyperne Enco Extra og Esso Extra. Tigeren blev uhyre populær i USA og snart også resten af verden. I Danmark påbegyndtes kampagnen i 1965. I USA averterede Dansk Esso’s søsterselskab Enco overalt med ”Tiger benzin”, hvilket fik mange unge bilister til at hænge imiterede tigerhaler på tankdækslet – resten af tigeren lå måske og slubrede nede i tanken?

Et andet stort amerikansk selskab Sunoco (Sun Oil Co.) fandt hurtigt på modtrækket, der meget fikst var, at selskabet – selvfølgelig også på store reklameskilte – skrev: ”Vi har filtre, der fjerner tigerhår fra Deres tank”!

I en årrække havde Sinclair-selskabet haft fortidsøglen dinosauren aftegnet under navnet i selskabets bomærke. Det benyttede man sig nu af til at følge den ”dyriske” tendens i branchen op – nu kunne man nemlig på alle Sinclair’s reklamer se en dinosaur, der på bedste Fred Flintstone-manér var tegnet løbende og springende, mens den skreg: ”Hæld ny dinosaurkraft på Deres motor!”.

Desværre for Sinclair var det ret umuligt at føre reklamen på dette område ud i sin yderste konsekvens, for det er temmelig vanskeligt at anbringe en imiteret dinosaurhale på sit tankdæksel.

I øvrigt er Esso-figurerne "drop-man" (og dermed også "drop-girl" og deres to børn" en dansk opfindelse, idet "Esso-manden" i den hvide dragt og med det gule dråbeformede hoved blev lanceret af Det Danske Petroleums-Aktieselskab (DDPA) under Besættelsen, tegnet af Vilhelm Hansen (der som bekendt også er far til "Rasmus Klump").

Vh
Morten

Esso tankstation i Sorø - lige til modelbanen

af Søeborg, 15/4 2016, 23:35 (2927 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Efter sigende ("von Hörensagen") var det nu brasilianerne, der havde ondt af den ensomme dråbemand og fik tegnet en kvindelig pendant til ham - men de to gik nu godt i spand.

[image]

Tegningen stammer fra det tyske jubilæumshæfte "100 Jahre Esso".

Med venlig hilsen,

Søeborg

Esso tankstation i Sorø - lige til modelbanen

af Morten Flindt Larsen, København K, 16/4 2016, 00:19 (2927 dage siden) @ Søeborg

Efter sigende ("von Hörensagen") var det nu brasilianerne, der havde ondt af den ensomme dråbemand og fik tegnet en kvindelig pendant til ham - men de to gik nu godt i spand.

Ja, det er sikkert rigtig nok, men hvis Esso-manden ikke var blevet født, var der heller aldrig blevet tegnet en kvindelig pendant til ham. I og for sig den klassiske skabelsesberetning om Adam og Eva om igen.
[image]

Vh
Morten

Esso tankstation i Sorø - lige til modelbanen

af Morten Flindt Larsen, København K, 3/4 2016, 08:52 (2939 dage siden) @ Svend B J

Det skilt er absolut velegnet - dog ikke til selve tankstationen a la Sorø. I 1950'erne og 60'erne var der en stor neon-reklame på Esso-tanken ved bilfærgelejet i Nyborg. Skiltet blev i begyndelsen kun tændt ved færgeanløb - man skulle spare på strømmen. Det amerikanske lysskilt vil jeg derfor uden skrupler placere på taget af et købstadshus, også selv om sådanne neonreklamer i købstæderne var sparsomme. Stativet indgår jo i modellen, og producenten oplyser, at tigeren kan skæres bort, hvis man ikke bryder sig om store kattedyr, eller hvis skiltet skal bruges på et lidt ældre anlæg. Tiger-kampagnen blev indledt i 1965 og kørte nogle år frem; ja, den er vel ikke helt glemt endnu.

Med venlig hilsen
Morten

Esso tankstation - passende reklameskilt til DK MB

af UTJ, 3/4 2016, 10:58 (2939 dage siden) @ Svend B J

[image]
Dette skilt er vel ganske passende. Fra byggesag i Gentofte, 1948 (Bernstorffsvej 115).

Lige noget for Epoke, hvis ikke allerede.......;-)

Esso tankstation i Sorø - lige til modelbanen

af Morten Flindt Larsen, København K, 3/4 2016, 08:46 (2939 dage siden) @ Svend B J
redigeret af Morten Flindt Larsen, 3/4 2016, 08:56

Type-tankstationer efter dansk forbillede findes ikke i en ordentlig færdigmodel. Heljans Esso-tank fra ca. 1965 er for lille, men benzinpumper og skiltning er dog anvendelige. De tyske producenters modeller er - nå ja, for tyske og har ikke megen lighed med danske anlæg. Efter min mening er den mest anvendelige model på markedet City Classics', som ses herunder.
[image]
Ganske vist er bygningen opført med en art elementkakler i stedet for pudset mur, men mon ikke de fine riller kan spartles ud og slibes væk som led i en fordanskning? Også denne bygning er lidt klejn til store biltyper, men synes dog bedre end Heljans tank. Heljan leverer bensinpumper og skilte jf. ovenstående. Den klassiske danske skiltegalge med Esso-skiltet er nok den største nød at knække, med mindre man har et gammelt, pænt Lego-skilt liggende i brokkassen.

Walthers har også en fin tankstation i deres program, men her er det skrå vindues-arrangement i butikken fuldstændig atypisk for en dansk tank.
[image]


Med venlig hilsen
Morten

Esso tankstation i Sorø - lige til modelbanen

af Svend B J, 3/4 2016, 10:05 (2939 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
redigeret af Svend B J, 3/4 2016, 10:13

Når man ser bygningen på dette amerikanske ur, er ligheden slående.
Ligesom med Ford-bygningen i Københavns Sydhavn kan man have en (mis)tanke om, at der står en amerikansk arkitekt bag. I hvert fald bag selve grundidéen.

[image]

[image]

Begge billeder lånt hos facebook-siden "Esso tanken i Sorø,s venner"

--
Svend
[image]

Esso tankstation i Sorø - lige til modelbanen

af Morten Flindt Larsen, København K, 3/4 2016, 10:33 (2939 dage siden) @ Svend B J

Når man ser bygningen på dette amerikanske ur, er ligheden slående.
Ligesom med Ford-bygningen i Københavns Sydhavn kan man have en (mis)tanke om, at der står en amerikansk arkitekt bag. I hvert fald bag selve grundidéen.

Det gør der givetvis. Desværre er den amerikanske udgave heller ikke produceret i 1:87.

Vh
Morten

Esso tankstation i Sorø - lige til modelbanen

af peterw, 3/4 2016, 12:27 (2939 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
redigeret af peterw, 3/4 2016, 12:37

Ikke helt samme model tankstation - men en BP-station fra samme æra kan fås hos nmj:

http://www.nmj.no/nyheter-2016/nmj/nmj-skyline-nyheter/1014247.html

(Havde i første omgang sat link ind til denne Esso-station, der vist er en gammel Faller-produktion: http://www.nmj.no/1012604.html - jeg huskede simpelthen galt nmj-nyproduktionen var en BP...)

Fin lille BP-tankstation - men på den anden side er det da oplagt selv at bygge i pap eller styren når selve bygningstypen er så "simpel" i konstruktionen. :-)

Mvh,
Peter

Tankstationer: Se KB's luftfotosamling!

af UTJ, 3/4 2016, 15:03 (2939 dage siden) @ Svend B J
redigeret af UTJ, 3/4 2016, 15:38

Man kan surfe rundt i KB's luftfotoamling. Der er ualmindelig mange tankstationer, lige fra 1930'erne og frem til sent, fx denne opstilling fra Balling i 1988, som i et diorama nok ville virke overbroderet (selvfølgelig inkl Gs-vognkasse - den med 1,8 m dør!):
[image]
Når man har "fundet sig en tankstation" kan man se på https://www.weblager.dk/app om der er tegninger i byggesagen (bykommuner er bedst og det kræver at Det Kongelige Bibliotek er nået til byen mht luftfotos, samt af pågældende kommune har digitaliseret deres byggesager).

OT Tankstationer fra Shell

af pediHg, 4/4 2016, 22:27 (2938 dage siden) @ UTJ

Godaften,

Mange husker nok den fremragende film Baronessen fra Benzintanken.

Tanken der medvirkede lå jo i Tikøb vest for Helsingør, og her ses Højestesretssagfører Berg ankomme i sin Chevolet.

[image]

Benzintanken er blevet renoveret og ser nu sådan ud:

[image]

Sidste kommentar herfra sku' lige være den, at snart forsvinder alle Shells smukke logoer fra skilte og standere.
De ryger samme vej som Essos ligeså smukke logoer.

Husker at for nogle år siden foreslog en ven, at vi samlede ind til Shell, for de havde været i Danmark i 125 år uden at kunne få et overskud op, så der var nok til at betale skat.
Synd, ikke...

venligst
pediHg

Tankstationer fra Shell (+1 foto: Ørnhøj)

af UTJ, 5/4 2016, 03:58 (2938 dage siden) @ pediHg
redigeret af UTJ, 5/4 2016, 04:05

Absolut ikke OT.
En Shell station fra Ørnhøj (KB-luftfoto nr B09934_022). Mon nogle kan finde en tegning af denne type skilt og bygning! Ja og bilerne skal jo have brændstof når banen bliver nedlagt!

[image]

Tankstationer fra Shell (+1 foto: Ørnhøj)

af Morten Flindt Larsen, København K, 5/4 2016, 09:17 (2937 dage siden) @ UTJ

En Shell station fra Ørnhøj (KB-luftfoto nr B09934_022). Mon nogle kan finde en tegning af denne type skilt og bygning! Ja og bilerne skal jo have brændstof når banen bliver nedlagt!

Det ligner den standardtype, som den danske producent Thuris i sin tid fremstillede i (vistnok) 100 % 1:87. Det er det til dato mest danske tankstation-byggesæt - bortset fra skiltegalgen og det store Shell-skilt på muren mellem butiksbygning og vaske-og smøre-hal. Bemærk, at Matchbox-bilerne på fotoet er i skala "1:nogle-og-halvfjerds" og således i overstørrelse.

[image]
[image]

Venlig hilsen
M:-Drten

Tankstation Shell - Thuris/Model Power

af Morten Flindt Larsen, København K, 22/4 2016, 00:28 (2921 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
redigeret af Morten Flindt Larsen, 22/4 2016, 00:44


Det ligner den standardtype, som den danske producent Thuris i sin tid fremstillede i (vistnok) 100 % 1:87. Det er det til dato mest danske tankstation-byggesæt - bortset fra skiltegalgen og det store Shell-skilt på muren mellem butiksbygning og vaske-og smøre-hal.

Hvis man har svært ved at støve Thuris' udgave op, kan man prøve at finde Model Powers udgave af samme byggesæt, som dog kun indeholder butiksbygningen og ikke vaske-og smøre-hallen. Sidstnævnte har Model Power muligvis kun solgt som et selvstændigt byggesæt. Det nedenfor viste byggesæt er for nylig solgt for 20 $ på amerikansk eBay:
[image]

Med venlig hilsen

M:-)rten

OT Tankstationer fra Shell

af Morten Flindt Larsen, København K, 5/4 2016, 08:40 (2937 dage siden) @ pediHg

Husker at for nogle år siden foreslog en ven, at vi samlede ind til Shell, for de havde været i Danmark i 125 år uden at kunne få et overskud op, så der var nok til at betale skat.
Synd, ikke...

Det var da en smuk lille anekdote, men dog udtryk for en monumental uvidenhed, der må falde tilbage på enten den pågældende vens skolegang eller et temmelig løst forhold til den virkelighed, han befinder sig i.

Aktieselskabet Dansk Shell har eksisteret siden maj 1913; dvs. ikke i 125 år, men i kun 103 år. Af disse år har Dansk Shell betalt skat alle årene undtagen et enkelt (vistnok startåret). Fra 1997 til 2002 betalte Dansk Shell således mere end 787 mio. kroner i selskabsskat. Dette skal ses i forhold til et overskud før skat på 2,67 mia. kroner.

Også hvad nordsøolien angår, betaler Shell-koncernen skat - ellers havde forligskredsen bag Togfonden jo nok også fremstået som lettere idiotisk. I 2013 var Shell Olie- og gasudvinding Danmark således det selskab, der overhovedet betalte mest i skat i Danmark, idet de lagde 7,5 milliarder kroner i statskassen. Samme år betalte A/S Dansk Shell 3,8 milliarder kroner i selskabsskat.

Shell er således ubetinget en af de største udenlandske bidragsydere til det danske samfund. Dette er i øvrigt helt i tråd med Shell Gruppens Forretningsprincipper, der fastslår, at Shell skal drive forretning på en samfundsansvarlig måde. At der så er lokale Shell-selskaber andre steder i verden, som åbenlyst har fejlet, hvad disse principper angår, tror jeg at Shell-gruppens øverste ledelse løbende følger op på. Shell har ikke råd til at lade et dårligt image skade forretningen.


Med venlig hilsen
M:-)rten

Esso tankstation i Sorø - lige til modelbanen

af Flemming Pantmann @, 5/4 2016, 22:33 (2937 dage siden) @ Svend B J

God aften

Jeg har læst hele tråden og bemærket at Busch 1005 ikke er omtalt. Det er en Typisk Esso tankstation fra 1950-erne, efter sigende anvendt i store dele af Vesteuropa, herunder Danmark. Jeg ved ikke om den stadig kan fås - jeg har selv et byggesæt, som dog ikke er bygget endnu.


http://www.busch-model.com/online/produktinfos/grafiken/1005.jpg

Flemming

Esso tankstation i Sorø - lige til modelbanen

af Morten Flindt Larsen, København K, 6/4 2016, 09:31 (2936 dage siden) @ Flemming Pantmann

Jeg har læst hele tråden og bemærket at Busch 1005 ikke er omtalt. Det er en Typisk Esso tankstation fra 1950-erne, efter sigende anvendt i store dele af Vesteuropa, herunder Danmark. Jeg ved ikke om den stadig kan fås - jeg har selv et byggesæt, som dog ikke er bygget endnu.

Hej Flemming,

For min del er grunden til, at jeg ikke har omtalt Busch-tanken, at jeg aldrig har set fotodokumentation for, at typen rent faktisk har været anvendt i Danmark. Men hvis nogen kan fremkomme med et sådant foto, så er det da en stjernemodel til et dansk anlæg.

Med venlig hilsen
M:-)rten

Avatar

Esso tankstation i Sorø - lige til modelbanen

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 7/4 2016, 20:59 (2935 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Jeg har læst hele tråden og bemærket at Busch 1005 ikke er omtalt. Det er en Typisk Esso tankstation fra 1950-erne, efter sigende anvendt i store dele af Vesteuropa, herunder Danmark. Jeg ved ikke om den stadig kan fås - jeg har selv et byggesæt, som dog ikke er bygget endnu.

Hej Flemming,

For min del er grunden til, at jeg ikke har omtalt Busch-tanken, at jeg aldrig har set fotodokumentation for, at typen rent faktisk har været anvendt i Danmark. Men hvis nogen kan fremkomme med et sådant foto, så er det da en stjernemodel til et dansk anlæg.

Med venlig hilsen
M:-)rten

Hej Morten

Det er så afgjort en nysselig model.
Om ikke andet, så blev modellen gjort til genstand for en fordanskning á la Sundborg for 6 år siden.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Esso tankstation i Sorø - lige til modelbanen

af Morten Flindt Larsen, København K, 7/4 2016, 21:44 (2935 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Om ikke andet, så blev modellen gjort til genstand for en fordanskning á la Sundborg for 6 år siden.

Hej Carsten,

Ja, det husker jeg godt. Jeg kan suppler med, at jeg for et par år siden har gennemset samtlige Dansk Essos interne bladudgivelser, og der er typen ikke omtalt eller vist. Det må være den hvide farve og de store vindueapartier, der sammen med Esso-logoet har fået nogen til at tro, at typen også fandtes i Danmark. Eller også er der nogen, der bare har villet sælge modellen.

Med venlig hilsen
Morten

Esso tankstation i Sorø - lige til modelbanen

af Søeborg, 8/4 2016, 18:49 (2934 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

I det tyske jubilæumsskrift "100 Jahre Esso" fra marts 1990 findes blandt andet disse tre tegninger:
[image]

[image]

[image]

De tre tegninger er placeret i afsnittet om begivenhederne i Bundesrepublik Deutschland og Esso i 1950, men der er desværre ingen andre oplysninger, hverken om arkitekt eller andet, der kan kaste lys over bygningerne.

Med venlig hilsen,

Søeborg

Esso tankstation i Sorø - lige til modelbanen

af Tommy Flauensgaard @, Sorø, 18/4 2018, 17:01 (2194 dage siden) @ Ole Dinesen

Hvor er det skønt at falde over denne tråd !
Det er mig der har genskabt Esso tanken i Sorø .
TAK for det gode billede af skiltets størrelse på skiltestanderen ! Jeg har fået sat standeren op og skal have lavet et skilt at hænge i den og har ikke kendt målene før nu .

Mvh Tommy

Esso tankstation i Sorø - lige til modelbanen, her i Køng

af Steff, 1/5 2018, 19:07 (2181 dage siden) @ Tommy Flauensgaard

Go´aften til alle

Da jeg ført så denne tråd kom jeg i tanker om, at jeg for nok lidt over 10-12 år siden fotograferede en nedlagt benzinstation på landevejen fra Næstved og til Vordingborg, nærmere betegnet i Køng. Og når jeg ser på luftfoto (KRAK), ligger den der tilsyneladende stadig. Men som dengang jeg fotograferede den nok med anden anvendelse.
For mig er dette en typisk benzinstation fra slutningen af 1950´erne og i hvert tilfælde 1960´erne. Der var mange af disse stationer, både selskabs- som forhandlerejet med dette typiske afrundede hjørne.
Jeg mener at sokkel og vinduesrammer var røde, men ikke sikker. Men her altså et forlæg til modelbanen.


Foto: Steffen Dresler, copyright.
[image]

Foto: Steffen Dresler, copyright.
[image]

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Esso tankstation i Sorø - lige til modelbanen, her i Køng

af bygger01, Herning, 1/5 2018, 19:22 (2181 dage siden) @ Steff

Som jeg husker fra noget af mit første Lego, er det en typisk Esso station

--
Jørgen Steffensen

Esso tankstation i Sorø - lige til modelbanen, her i Køng

af Claus, Odense, 2/7 2020, 17:03 (1388 dage siden) @ Claus

...eller det kan den så ikke længere...

Esso tankstation i Sorø - lige til modelbanen, her i Køng

af re20000, 4/7 2020, 00:50 (1387 dage siden) @ Claus

nogen, der nåede at se hvad sådan een skulle koste?

Nold

Esso tankstation i Sorø - lige til modelbanen, her i Køng

af UTJ, 4/7 2020, 10:11 (1386 dage siden) @ re20000

Vent til handlen er blevet tinglyst

--
ئۇلغىك

Esso tankstation i Sorø - lige til modelbanen, her i Køng

af Claus, Odense, 4/7 2020, 11:19 (1386 dage siden) @ re20000

Ja, enten 695.000,- eller 795.000,-

Esso tankstation i Sorø - lige til modelbanen, her i Køng

af re20000, 5/7 2020, 00:17 (1386 dage siden) @ Claus

Tak, Claus. Det er uuhyyggeligt, det rækker ikke en gang til et kolonihavehus i København...

Nold

Esso tankstation i Sorø - lige til modelbanen, her i Køng

af Claus, Odense, 8/7 2020, 23:07 (1382 dage siden) @ re20000

Tak, Claus. Det er uuhyyggeligt, det rækker ikke en gang til et kolonihavehus i København...

Nold

Ja, det tror jeg gerne. Det er ikke meget bolig man får for sine penge i Kjöffenhawn.

Synes det er rigeligt dyrt i O'ense...

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak