Den første baggrund

af Erik, My 1 2 87 ⌂, Odense, 20/9 2011, 22:05 (4595 dage siden)

Tiden er kommet til, at jeg kigger nærmere på baggrunden til mit anlæg. I alt skal jeg bruge 12 meter baggrund. Det første lille eksperiment blev foretaget i forrige weekend, hvor vejret lige netop tillod, at man stod udenfor og malede.

Jeg har gjort mig mange tanker om, hvad jeg godt kunne tænke mig, men jeg ville i første omgang gerne lave lidt forsøg og få lidt praktisk erfaring. Dette er, hvad der kom ud af det første eksperiment:

[image]


Se mere på My 1 2 87.dk: Den første baggrund - et forsøg

En del mere om baggrunde følger på siden i fremtiden.

Det kunne være spændende at høre, hvordan andre har grebet det an!?!!

--
Hilsen Erik
www.my1287.dk

Den første baggrund

af Henrik Holm-Jensen @, 20/9 2011, 23:43 (4595 dage siden) @ Erik, My 1 2 87

Hej Erik

Det ser rigtigt godt ud; men prøv for sjov skyld, at vende baggrunden 180 grader.

Jeg tror, at det måske ville give et endnu bedre resultat.

MVH

Henrik

Den første baggrund

af Gert, 21/9 2011, 00:02 (4595 dage siden) @ Erik, My 1 2 87

Hej Erik!

Det øverste er rigtig godt - det ligner en sommerhimmel med lette udflossede cumulusskyer - men så synes jeg, at du mangler perspektivet ud mod horisonten. Det er ligesom at du har taget himlen over dig og "bukket" ned til horisonten.

Skybilleder er rigtig gode at studere - og som gammel svæveflyver har jeg kigget rigtig mange timer på hinlen og skyerne!

Klø på!

Gert

Den første baggrund

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 21/9 2011, 22:03 (4594 dage siden) @ Erik, My 1 2 87

Nu er det vel også et spørgsmål om hvad man selv er tilfreds med? Man er jo selv "stationsbestyrer" på sit eget modelbaneanlæg. Det afhænger jo også af øjet der ser det, og her bliver der nok aldrig helt enighed.

Mvh
Claus

Den første baggrund

af bl, 21/9 2011, 22:07 (4594 dage siden) @ Claus E. Hansen

Man kan også sige det på en anden måde, nu når Erik spørger: Den slags skyer han har malet, specielt tæt ved horisonten, finder man ikke i virkeligheden, i hvert fald ikke på vore breddegrader.

Bjarne

Den første baggrund

af Erik, My 1 2 87 ⌂, Odense, 21/9 2011, 22:27 (4594 dage siden) @ Erik, My 1 2 87

Hej Henrik og Gert
Tak for jeres feedback. I peger begge på noget meget essentielt - nemlig at den nederste del ligner skyer - faktisk en hel skyformation - og det var ikke målet. Jeg vil gerne have himlen til at gå fra blå i toppen til lys blå/gråhvid nederst, men den lyse del er kommet til at ligne skyer og dermed forsvinder horisonten / dybdefornemmelsen af himlen. Godt input. Specielt det at jeg "har taget himlen over mig og "bukket" den ned til horisonten" er ganske rammende.

Hej Bjarne
Du går også efter skyerne :-)
Jeg har allerede brugt en del tid på det angivne link så sent som i dag :-) Bestemt en god beskrivelse af skyer.
Himmel og skyer har jeg studeret mange af (ikke kun ved at ligge på ryggen og kigge op), men det sværeste er at efterligne dem i virkeligheden - og maling er ikke nødvendigvis den bedste løsning her!?! Måske der bare mangler noget teknik.

Tak for jeres input.

Min konklusion på dette forsøg må være at farveforskellen er blevet for stor (for mørk i toppen og for lys i bunden). Sammen med de meget uregelmæssige overgange får det den lyse del til at fremstå som skyer. Ikke at jeg ikke ønsker skyer, men de kommer i næste fase.

Reiner og Sundborg MJ har anvendt malerrulle/pensel, så næste forsøg skal vist være ved anvendelse af disse.

Jeg er fortsat meget interesseret i at høre, hvordan andre har grebet det an, hvad enten det er maling eller baggrundsbilleder eller noget helt tredie. Meget detaljeret baggrund kan vel også stjæle fokus fra forgrunden?

--
Hilsen Erik
www.my1287.dk

Den første baggrund

af ivar, 21/9 2011, 22:44 (4594 dage siden) @ Erik, My 1 2 87

Det ville jo nok være lidt lettere at bedømme, hvis landskabet var bygget op, men som det er nu, så mangler horisonten, det kunne for den sags skyld blot være en skyline af en by eller et industriområde

Den første baggrund

af Erik, My 1 2 87 ⌂, Odense, 21/9 2011, 22:52 (4594 dage siden) @ ivar

Du har helt ret Ivar, og det kan tilføjes, at de nederste 30 cm af baggrunden ikke vil kunne ses, når landskabet kommer på.

--
Hilsen Erik
www.my1287.dk

Den første baggrund

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 23/9 2011, 16:14 (4592 dage siden) @ bl

Det ser jo nemt ud. ;-)
Han har dog samme problem som Erik; lyskilder, der peger ind mod væggen og laver genskin i himlen.

--
Tommy Nilsson
Webmaster
www.signalposten.dk

Den første baggrund

af Erik, My 1 2 87 ⌂, Odense, 23/9 2011, 16:24 (4592 dage siden) @ Tommy Nilsson

Spændende link

Han har dog samme problem som Erik; lyskilder, der peger ind mod væggen og laver genskin i himlen.

Har jeg det? Manglende belysning i den ene side ja, men genskin?

--
Hilsen Erik
www.my1287.dk

Den første baggrund

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 23/9 2011, 17:07 (4592 dage siden) @ Erik, My 1 2 87

Spændende link

Han har dog samme problem som Erik; lyskilder, der peger ind mod væggen og laver genskin i himlen.

Har jeg det? Manglende belysning i den ene side ja, men genskin?

Det ligner genskin øverst til venstre, hvor der er meget lyst. Det kan dog også skyldes, at der øverst helt til venstre er meget mørkt. Det bedste må være en hel jævn belysning af væggen men hvordan man opnår det, kan jeg ikke lige svare på.
I MJK H0 har vi delvis løst det ved ikke at have lyskilder tæt på væggene men det er ikke altid, det er muligt.

--
Tommy Nilsson
Webmaster
www.signalposten.dk

Den første baggrund

af bygger01, 22/9 2011, 22:21 (4593 dage siden) @ Erik, My 1 2 87

Jeg synes, det er et hit

Og malingen med spraydåserne giver en bedre baggrund end den skønmaling, som mange overvejer at lave

Den første baggrund

af bl, 22/9 2011, 22:31 (4593 dage siden) @ Erik, My 1 2 87

Hej Erik!

Hvis du vil lave baggrund til en sommerdag, vil cumulus-skyer, "høstakke", egne sig godt. Undersiden af skyerne, skybasen, ligger i samme højde, omkring 5-600 meter over jorden. Og sprayflasken giver en fin, diffus kant, men selvom skyer er hvide, er der mange nuancer af gråt i dem, alt efter hvor solen står. Og som du selv er inde på, skal selve himlen nok være lidt lysere blå.

Det bliver spændende at se dit næste forsøg!

Bjarne

Den første baggrund

af Gert, 23/9 2011, 00:16 (4593 dage siden) @ bl

<Hej erik!

jeg kan kun bifalde Bjarnes beskrivelse. Bjarne har også kigget grundigt på skyer. Dybden er meget vigtig - tænk på skyerne som et loft - og de står ofte i rækker bag hinanden - man taler direkte om kulisseeffekt. Prøv at forestille dig at du skal lave et billede af en dyb lang sal, hvor loftet udgøres af skyerne.

God fornøjelse.

Gert

Den første baggrund

af Arne Nielsen ⌂, 9/10 2011, 09:47 (4577 dage siden) @ Erik, My 1 2 87

Hej Erik

Fiks løsning med den buede plade, den har jeg ikke set før, derfor blev vores himmel (desværre) flad!

Mvh
Arne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak