Rygning og Materiellet

af cm, 13/9 2011, 14:54 (4601 dage siden)

Lidt inspireret af tråden om lazerskårede pap bygninger - men idet hele taget - omkring modelbanen og det rullende materiel:

Der er vel næppe klubber, der tillader rygning i lokalerne - og dette velsagtens som følge af at mange klubber er huset i kommunale lokaler.Og at røgtobak bevirker en utilsigtet patinering af det faste udstyr kan man vel ikke betvivle. Så mit spørgsmål sigter derfor mere i retning af den egentlige potentielle skade på modeljernbanen's rullende materiel:

Er rygning skadeligt for det rullende materiel? Jeg sigter her mod evt skade på elektronikken...

mvh
CM

Rygning og Materiellet

af Thomas Jespersen @, 13/9 2011, 20:02 (4601 dage siden) @ cm

Jeg har aldrig hørt om at det skulle påvirke elektronik. Jeg har dog engang købt 3 vogne på Ebay, som vist har stået ved en kæderyger. Jeg splittede dem alle tre ad og vaskede dem op. Der sidder stadig et lag udenpå, vognene er også lidt mere matte end de andre og lugten er heller ikke helt væk.

mvh
Thomas

Rygning og Materiellet

af jhcn, Lystrup/Århus, 13/9 2011, 22:03 (4601 dage siden) @ cm

Jeg kan ikke svare direkte omkring modeltog, men for mange år siden arbejdede jeg på et radio/tv værksted. Her var rygning hos kunderne tit den direkte årsag til defekte fjernsyn. Specielt nogle B&O modeller, hvor kanalvalget foregik med trykknapper på fronten (ingen fjernbetjening dengang!), var det tydeligt at se det tykke, fedtet lag af nikotinblandet støv.
Men om små tog på samme måde kan suge det ind, og opnå samme temperatur, skal jeg være usagt. Jeg tror ikke at det kan blive helt så slemt

Men rygning kan altså skade elektronik. Teknikkerne lærte mig at sige "ryger du, ryger dit fjernsyn"

Mvh

--
Henrik

Rygning og Materiellet

af jonas, 14/9 2011, 04:18 (4601 dage siden) @ cm

det korte svar er ja.

det lange svar er det afhænger jo af mange faktorer; hvor meget der bliver røget osv.

jeg kan ikke sætte udregne lige nøjagtig hvor meget kortere levetiden bliver på X hvis man ryger mængde Y lufter ud mængde Z osv. men enhver der har åbnet en pc efter nogle år i et rygerhjem ved hvor meget støv der ikke kan komme væk pga. tjæren der sætter sig i støvet og ligger sig som et lag; det betyder varmen ikke kan komme væk og det fører til at komponenterne død før tid - det samme må gøre sig gældende med andet elektronik.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak