CIWL-vogne fra LS-models - forskelle

af cm, 30/7 2014, 19:49 (3550 dage siden)

God aften!

Er der nogle af brugerne her - der kender noget til årsagerne til, at man observerer følgende forskelle på disse to vogne, CIWL 2899 og CIWL 3431 ( se foto's):

1) RIC-tabellen mangler på den "græske" vogn (3431)

2) Tagventilerne er af forskellig art

3) I den ene vogn er ventilerne placeret over sidegangen, i den anden vogn er de over kupéerne

ad1) Stod Grækenland udenfor RIC-samarbejdet?

ad2) og 3) Kan det have noget at gøre med forskelligt klima, eller forskellige 1:1 producenter af vognene?

Begge vognene er LS-models

[image]
[image]

mvh
Chr

--
[image]

CIWL-vogne fra LS-models - forskelle

af h087 ⌂, bagsværd, 30/7 2014, 21:33 (3550 dage siden) @ cm
redigeret af h087, 30/7 2014, 21:39

:-)

hej

såvidt jeg lige husker er den græske vogn 3431 en type SG
hvor den danske 2899 er en STU
altså forskel i udstyr og indretning

LS laver deres vogne i flere forskellige varianter

om den græske vogn mener jeg at have læst den kom fra de græske statsbaner til de franske baner/militær, hvor den blev brugt i militærtog til Strassburg - stadig med græske påskrifter - måske derfor ingen RIC raster

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

CIWL-vogne fra LS-models - forskelle

af cm, 31/7 2014, 00:12 (3550 dage siden) @ h087

:-)

hej

såvidt jeg lige husker er den græske vogn 3431 en type SG
hvor den danske 2899 er en STU
altså forskel i udstyr og indretning

LS laver deres vogne i flere forskellige varianter

om den græske vogn mener jeg at have læst den kom fra de græske statsbaner til de franske baner/militær, hvor den blev brugt i militærtog til Strassburg - stadig med græske påskrifter - måske derfor ingen RIC raster

mvh
henning h087

God aften, Henning!

Jvnf en liste man kan downloade som PDF på denne side; er 3431 (den græske) en type SI (Bir) 1929 - hvad det så end betyder. 2899 (den danske) skulle jvnf samme liste således være en (Mi)1926 type S2, hvilket heller ikke siger mig noget. Men det kan måske give en forklaring på hvorfor tagventilerne er af forskellig type. Men ikke helt hvorfor de sidder over sidegangen på den ene vogn og over kupéerne på den anden.
Og ved googling af RIC, finder jeg ikke frem til noget, der skulle gøre, at en "græsk" vogn ikke RIC-mærkes... -så din forklaring må stå til troende indtil videre... og den er jo ganske interessant.:-)
Tak for svaret.
mvh
Chr

--
[image]

CIWL-vogne fra LS-models - Rundremisen

af cm, 31/7 2014, 00:28 (3550 dage siden) @ cm

Okay... jeg kunne selvfølgelig lige have checket Rundremisen, der bringer mig lidt videre... LINK

mvh
Chr

--
[image]

CIWL-vogne fra LS-models - forskelle

af h087 ⌂, bagsværd, 31/7 2014, 03:44 (3550 dage siden) @ cm
redigeret af h087, 31/7 2014, 03:53

:-)

sent godaften CM

ja - det var en kort forklaring, men begge stammer jo fra S typerne, og er omdannet derfra til SG og STU type - og derfor forskellige - jvf oversigten du linker til ( havde glemt at den lå der :-( )

S1 3431 = SG 3431 bygget i Birmingham (Bir)

S2 2899 = STU 2899 bygget ved Ringhoffer (Mi)

angående S1 og S2 type - kan fx sammenlignes med at DSB havde CA, CB, CC typer

altså type/variant opdeling.

at tagventiler kan være forskellige og placeret forskelligt er ikke noget specielt - ved DSB kan man også finde forskellige typer ventiler på samme vogntype fx CP typen 2841 ----3259 hvor der er vogne med topedoventil og vogne med kuck-kuck ventil.

mere om dette/CP kan læses her
http://rundremisen.dk/forum/index.php?topic=132.msg193#msg193


AV vogne fandtes med henholdsvis både wendelsugere og kuck-kuck ventiler, glat tag og sikkertag - en serie med bla 283, 284 havde endda sikkertag og wendelsugere

og placeringer af ventiler kan også være forskellig indenfor samme vogntype, igen DSB CC havde nogen ventiler placeret i centerlinie og andre forskudt - så altså ikke noget særsyn

om så hvorfor man lige har gjort det - tja - det er der nok nogen der er bedre til at svare på end jeg - jeg har kun konstateret at sådan er det. - men skyldes vel konstruktion, byggemåde, modernisering osv .

men med CIWL vogne - så er det måske Steffen Dressler vi skal have fat på - måske han har en forklaring,

og dernæst var det ikke 3431 der kom til SNCF/militær - men en anden LS CIWL model, nemlig 3452, og kørte med - ikke græske, men tyrkiske påskrifter

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

CIWL-vogne fra LS-models - forskelle

af Steff, 31/7 2014, 11:22 (3550 dage siden) @ cm

Kære Christian!

Som JEG ser dine billeder - svært at se beskriftningen på vangerne - er 2899 fotograferet fra kupésiden, mens 3431 er fotograferet fra gangsiden. Det forklarer således, hvorfor tagventilerne sidder i hhv. den ene som anden side, ik´:-) Og så er det to forskellige typer S, men det er jo forklaret nede i tråden.

Jeg tror "vi" er oppe på ca. 15 undertyper med i hvert tilfælde to, muligvis tre forskellige vinduesinddelinger afhængig af kupeinddelingen. De afbildede vogne er i hvert tilfælde forskellige i vinduesindretningen på gangsiden. Men prøv at find linket, der er både på rundremisen og på jernbanen vist tegninger med de forskellige typer.
Som andre vogne er der jo sket en udvikling på den tekniske side og den "græske" har bare fået udskiftet sine torpedoventiler ud til CIWL type "Pillepech lille".

Som skrevet har jeg og sikkert andre svært ved at se detaljer, men er det ikke en "RIC rester" der er på den "græske" vogn, bare lidt længere til højre og ikke malet på pladen, men på vangen?
Sikkert var det, at i hvert tilfælde de spanske- og portugisiske statsbaner ikke anvendte RIC rester på "deres" CIWL materiel og bibeholdt det originale CIWL nummer efter 1970.

Herunder "den græske vogn", en rigtig luksusvogn med så få pladser!!
[image]

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Den "græske" type har ikke været anvendt i DK, da antallet af pladser og klasse gjorde den uanvendelig i Nordeuropa.

CIWL-vogne fra LS-models - forskelle

af cm, 31/7 2014, 12:36 (3549 dage siden) @ Steff

God dag Steff & Henning!

Jeg vil bede ejeren af "grækeren" checke endnu en gang - jeg mener at han og jeg telefonisk havde sikret os, at der ikke blot var tale om at taget var vendt forkert på hans vogn, og at vi havde skudt billedet begge to - fra kupésiden.

-hang on....

mvh
Chr

--
[image]

Avatar

CIWL-vogne fra LS-models - forskelle

af Futfar, Kajerød, 31/7 2014, 13:29 (3549 dage siden) @ Steff

Og her er så indehaveren af det græske klenodie, og forhåbentlig ikke den græske tragedie:-D Jeg vedlægger lige lidt skilderier, der bekræfter:
[image][image][image][image][image]

Størstedelen af tagventilatorerne sidder over sidegangen, og ikke over kupeerne. Men det er måske fabrikken der har samlet den forkert?

Der er ingen RIC-tavler på nogen af siderne.

Da vognen angiveligt aldrig har kørt i DK, må jeg så godt lade denne her trække den?

[image]:-P

--
Med venlig hilsen
Futfar.

CIWL-vogne fra LS-models - forskelle

af h087 ⌂, bagsværd, 31/7 2014, 14:01 (3549 dage siden) @ Futfar
redigeret af h087, 31/7 2014, 14:08

:-)

Hej

Hvis størstedelen af ventilerne sidder over sidegangen - så det nixen 3 akt i en græsk tragedie ( husk dog på - at det først er slut "når den fede dame" har skrålet et par gange og rejst sig flere gange - hvilket er grund nok til at at "døda" hende :-D :-D ) - på tegningen SG 19629 sidder de også over sidegangen

[image]

[image]

ang V 200 fidusen - var der ikke noget med at Grækerne eller var det Tyrkerne - der fik ( læs købte ) nogle sådanne ?

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

CIWL-vogne fra LS-models - forskelle

af cm, 31/7 2014, 14:13 (3549 dage siden) @ h087


ang V 200 fidusen - var der ikke noget med at Grækerne eller var det Tyrkerne - der fik ( læs købte ) nogle sådanne ?

mvh
henning h087

Inden dette her afstedkommer uroligheder på Balkan: Kig lige på billedet og tæl akslerne én gang til, Henning ;-)

V300 - er Marskal Tito's maskine, såvidt jeg er orient(alsk)eret... :-)

mvh
Chr

--
[image]

CIWL-vogne fra LS-models - forskelle

af h087 ⌂, bagsværd, 31/7 2014, 14:23 (3549 dage siden) @ cm
redigeret af h087, 31/7 2014, 14:26

:-P

ok ok - syntes at jeg havde kigget efter - men ok - nye gluggforstærkere = et par vogne mindre = så vælger jeg at tage fejl en gang i mellem :-D :-D :-D :-D :-D

men mener da at typen vist også har været i Grækenland/Tyrkiet ( på prøve/salg for øje ) - oder - ny hukommelse ?? wasdas !

JZ købte jo 3 stk - men mener ar der var en 4 maskine !!

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

V 300

af cm, 31/7 2014, 14:32 (3549 dage siden) @ h087

Alt forladt... den fjerde maskine er Deutsche Bundesbahn 230 001–0, jvnf denne artikel
:-)

mvh
Chr

--
[image]

Avatar

CIWL-vogne fra LS-models - forskelle

af Futfar, Kajerød, 31/7 2014, 14:37 (3549 dage siden) @ h087

Kære Henning.
Det var rart at få konstateret at vognen er samlet korrekt. Tak for det. Jeg er for meget kylling til at skille den spinkle vogn ad.

Hvad angår "den der V 200 fidus". Jamen Henning dog:-D Har du prøvet at tælle dens aksler?;-) Det er skam en V 300!!! Eller måske lidt mere korrekt en ML 2200 c'c', som Marskal Tito - i den bemaling - havde tre stykker af, til at trække sine luksustog rundt i ex-Jugoslavien. Ikke at der var brug for mere end een ad gangen, for de var bomstærke og meget tunge, men han var efter sigende, på en diplomatisk måde, lidt excentrisk, så der skulle ikke være lokomotiv skift, bare fordi han skulle ud og køre med et andet tog:-D.

[image]
Der blev kun lavet 4 stk. og den afbillede var den som DB fik som prøvelok. Så vidt jeg ved, endte den med at køre med biltog til Sylt.
Som modeller er de fantastisk flotte. De ligefrem udstråler styrke, især når man ser dem ved siden af en V 200, BR 220 eller en BR 221. Og så er de vist ret sjældne;-) .

--
Med venlig hilsen
Futfar.

CIWL-vogne fra LS-models - forskelle

af Steff, 31/7 2014, 14:33 (3549 dage siden) @ Futfar

Go´eftermiddag til alle incl. den blinde i Køge:-)

Nej, taget vender skam rigtigt nok på grækeren. Det kan man bl.a. se, at der er "skorsten" over kedlen, se tegningen yderst til højre i gangsiden.

Jeg er IKKE verdensmester udi det CIWL´ske, men jeg har en stor fornemmelse af, at vognen er beregnet til INDENLANDS kørsel, hvorfor ej RIC raster er nødvendig, ligesom at - sikkert - bremseangivelser er på græsk. Dette ville jo normalt (tal om normalt ved CIWL;-) ) være på fransk og MULIGVIS tysk.

Men i "Driftsmaterielfortegnelsen" hos CIWL er vognen angivet til kørsel i Tyrkiet. MEN, men, dette indebar - som med vores egen vogn 3929 - at der "bare" blev monteret op til to elektriske ventilatorer pr. kupé. Rent politisk må vognen da være beregnet for kørsel i Grækenland, da påskrifterne er græske og i hukommet diverse "problemer", specielt omkring 1974, er det nok ikke sandsynligt at en "græsk" vogn køre i Tyrkiet, vel?

Mvh

Steffen

CIWL-vogne fra LS-models - forskelle

af cm, 31/7 2014, 14:39 (3549 dage siden) @ Steff

Go´eftermiddag til alle incl. den blinde i Køge:-)

Nej, taget vender skam rigtigt nok på grækeren. Det kan man bl.a. se, at der er "skorsten" over kedlen, se tegningen yderst til højre i gangsiden.

Jeg er IKKE verdensmester udi det CIWL´ske, men jeg har en stor fornemmelse af, at vognen er beregnet til INDENLANDS kørsel, hvorfor ej RIC raster er nødvendig, ligesom at - sikkert - bremseangivelser er på græsk. Dette ville jo normalt (tal om normalt ved CIWL;-) ) være på fransk og MULIGVIS tysk.

Men i "Driftsmaterielfortegnelsen" hos CIWL er vognen angivet til kørsel i Tyrkiet. MEN, men, dette indebar - som med vores egen vogn 3929 - at der "bare" blev monteret op til to elektriske ventilatorer pr. kupé. Rent politisk må vognen da være beregnet for kørsel i Grækenland, da påskrifterne er græske og i hukommet diverse "problemer", specielt omkring 1974, er det nok ikke sandsynligt at en "græsk" vogn køre i Tyrkiet, vel?

Mvh

Steffen

Hejsa Steffen!
Det lyder som et godt bud på det med RIC-tavlen... eller rettere fraværet af samme.
Dermed nærmer vi os vel således også et svar på hvorvidt Futfars V 300 må trække vognen eller ej! Det MÅ den IKKE. Så SLUT med det i Kajerød!
mvh
Chr

--
[image]

CIWL-vogne fra LS-models - OT spørgsmål

af h087 ⌂, bagsværd, 31/7 2014, 14:45 (3549 dage siden) @ cm

:-)

nok lidt udenfor, - men nok et ? til Steff

men hvorfor er JBm`s 2 stk CIWL vogne ikke præsenteret på denne side
http://tvnp.rail-france.org/voitures_CIWL/voit.CIWL.html

og med hensyn til V 300

futfar

det der dig der er generaldirektør, maskinchef osv - så ......;-) ;-) ;-) :-D :-D

mvh
:-)

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Avatar

CIWL-vogne fra LS-models - forskelle

af Futfar, Kajerød, 31/7 2014, 14:45 (3549 dage siden) @ cm

Øv, nu gik det ellers lige så godt...:-(

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Avatar

CIWL-vogne fra LS-models - forskelle

af Futfar, Kajerød, 31/7 2014, 14:43 (3549 dage siden) @ Steff

Nåhh, det er måske der fra udtrykket "blindaksel" stammer?:-D :-D :-D

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Avatar

CIWL-vogne fra LS-models - forskelle

af Futfar, Kajerød, 31/7 2014, 14:56 (3549 dage siden) @ Steff

Også her har du fuldstændig ret.
Jeg var tjenestegørende ved det danske FN kontingent på Cypern, i disse dage for 40 år siden, og det er ikke noget man lige glemmer.

National græsk og national tyrkisk rullende materiel, var næppe velset hos hinanden. Og her er der altså ikke tale om cypriotiske forhold, for jernbaner på Cypern, daterer sig en del længere tilbage i historien.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Avatar

CIWL-vogne fra LS-models - forskelle

af Futfar, Kajerød, 31/7 2014, 15:28 (3549 dage siden) @ cm
redigeret af Futfar, 31/7 2014, 15:32

Uden på nogen måde at stoppe denne gode tråd, indeholdende en meget fin viden fra de mange indlæg, må konklusionen være, at LS-models/Modern Gala, endnu en gang har fremstillet nogle særdeles flotte, og meget korrekte modeller.
Nu må jeg jo så ud på markedet for at finde passende trækkraft, samt nogle vogne som den fine græker indrangeres sammen med, men det er mit indtryk at ACME har noget i deres program, som selv cm's skarpt analytiske falkeblik, kan godkende:-D :-D :-D . Pokkers osse:-P
Hvis nu Heljan havde udgivet en AC og en AD/AY vogn, var dette aldrig sket.:-P

Så det blev altså "Den Græske Tragedie":-D :-D :-D

--
Med venlig hilsen
Futfar.

CIWL-vogne fra LS-models - forskelle

af cm, 31/7 2014, 15:43 (3549 dage siden) @ Futfar

Uden på nogen måde at stoppe denne gode tråd, indeholdende en meget fin viden fra de mange indlæg, må konklusionen være, at LS-models/Modern Gala, endnu en gang har fremstillet nogle særdeles flotte, og meget korrekte modeller.
Nu må jeg jo så ud på markedet for at finde passende trækkraft, samt nogle vogne som den fine græker indrangeres sammen med, men det er mit indtryk at ACME har noget i deres program, som selv cm's skarpt analytiske falkeblik, kan godkende:-D :-D :-D . Pokkers osse:-P
Hvis nu Heljan havde udgivet en AC og en AD/AY vogn, var dette aldrig sket.:-P

Så det blev altså "Den Græske Tragedie":-D :-D :-D

Husker nu tydeligt den "Riiitsch"-lyd der fremkom da kamelulden løsnede sig fra dine hjemmesko's såler, idet jeg beskrev mit BLÅ blandede tog - bestående af MY 1101 i H.C.Andersen-liberi, CIWL-2899, 4 blå FAF-godsvogne samt skilteskovens BLÅ Fuglsang-fantasivogn...
;-)
mvh
Chr

--
[image]

Avatar

CIWL-vogne fra LS-models - forskelle

af Futfar, Kajerød, 31/7 2014, 16:14 (3549 dage siden) @ cm

Ak ja, ak ja, men her glemmer du at beskriver de skader der skete på loftet da jeg røg derop, og skade på gulvet da jeg faldt ned igen:-P . Heldigvis var det en "vitrine oprangering", for havde jeg set den køre, kunne det jo være gået langt værre. Jeg mindes at du ikke var helt uforberedt på min reaktion, så som effektiv førstehjælp, havde du en ROm & COla, kaldet ROCO, parat til at dulme mit oprørte sind, og efter et par stykker af slagsen, kom min puls ned under 100. Kameluldsutterne er for længst gået al kødets gang, (var der ikke noget med at hunden åd dem fordi du glemte at fodre den?), og siden denne oplevelse, har jeg ikke båret fodtøj indendørs:-D .

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak