H.S.V.-transformatorer.

af Erik V. Pedersen ⌂, 28/12 2013, 14:51 (3744 dage siden)

For nogle dage siden fik jeg på min mail et spørgsmål:

Hvad dækker bogstaverne "H.S.V." i forbindelse med vore gamle, men fantastisk gode, transformatorer til modeljernbanebrug (og meget mere ved siden af). Vedkommende havde søgt i adskillige gamle kataloger og vist også på nettet, men uden resultat.

-----

I erindringen stor der noget om, at der i et af mine gamle numre af tidsskriftet "Modeljernbanen" var en eller flere reklamer for disse transformatorer, og så var der måske en mulighed ved den/disse !

Bladene blev fundet frem, og -ganske rigtigt- i august 1951 dukker vist den første frem:[image]
Annonce for bl. a. en mindre H. S. V. MINOR.
.
.

En annonce fra firmaet/forretningen Hobby Shop, Vesterbrogade 75. København V. med omtale af en "mindre" ny-udviklet transformator, men uden navn/betegnelse !

Skulle svaret ligge her: Hobby Shop, Vesterbrogade ???

Måneden senere fulgte endnu en annonce, dog nu fra Hobby Kælderen:
.
.

[image]
Annonce for "den endelige udgave" af H.S.V.-transformatoren.
.
.

Er udlægningen af H.S.V. den rigtige, eller er der andre, der ved det eller har et bedre forslag.

(Den H.S.V.-er jeg selv købte et eller et par år efter (kr. 65,-) har jeg endnu, og det er den, der stadig forsyner min Kalvehavebane med den fornødne strøm.)

Erik V. Pedersen
http://evp.dk/index.php?page=december-2013

[image]

.

H.S.V.-transformatorer.

af ojk37, 28/12 2013, 15:41 (3744 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Iler med hjælp;
Helge Stegler Valby - sådan! Fabrikationen foregik i en kælder - Stegler var vist nok politimand; min far "stak hovedet" ned i kælderen, når han var på patrulje om aftenen eller nat (min far var politibetjent i Valby st 9) og der var lys i kælderen. Jeg har mødt Stegler, når han afleverede "varer" i Valby Hobby på Mølle alle, hvor jeg hos fru Elmborg ofte stod bag disken.
Ole-Jørn

H.S.V.-transformatorer.

af Erik V. Pedersen ⌂, 28/12 2013, 16:46 (3744 dage siden) @ ojk37

Iler med hjælp;
Helge Stegler Valby - sådan! Fabrikationen foregik i en kælder - Stegler var vist nok politimand; min far "stak hovedet" ned i kælderen, når han var på patrulje om aftenen eller nat (min far var politibetjent i Valby st 9) og der var lys i kælderen. Jeg har mødt Stegler, når han afleverede "varer" i Valby Hobby på Mølle alle, hvor jeg hos fru Elmborg ofte stod bag disken.
Ole-Jørn

----------

SÅDAN.

KUN 50 minutter om et svar, der (sikkert) ellers har været ukendt i mange år. Et svar, der var "Herreværelset" værdigt.

Tak til allestedsnærværende Ole-Jørn (jeg var ellers lige så glad for mit eget forslag - Man kan ikke vinde hver gang ! ! !).

TAK - Godt nytår,

Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=december-2013

[image]

(Handlede også selv nogle gange hos fru Elmborg, men kender(kendte) kun hende og Børge.)

.

H.S.V.-transformatorer.

af Litra ME, 31/12 2013, 13:49 (3741 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Når vi nu er ved emnet. så står der MSF på den Fleischmann trafo som vi bruger til tøsernes "my little pony" bane. Men hvad står det egentlig for?

Godt nytår

Avatar

MSF-transformatorer.

af Mogens V., Esbjerg V., 1/1 2014, 02:51 (3740 dage siden) @ Litra ME

Når vi nu er ved emnet. så står der MSF på den Fleischmann trafo. Men hvad står det egentlig for?

Hej Claus og forum

Såvidt jeg husker det, skulle det stå for Multi Sensible Fahrberich.

Det skulle betyde bedre kørsel ved lave hastigheder.

Godt nytår

--
Med venlig hilsen

Mogens V.
GuMJK som igen er medlem af DMJU

H.S.V.-transformatorer.

af Kenny @, Valby, 31/5 2020, 23:53 (1398 dage siden) @ ojk37

Hvor er det sjovt at du stod bag disken på Mølle Alle.
Jeg købt tog dernede, og har stadig nogle æsker, med prismærke , samt adressen.:-)



Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak