Modellerne fra DWA Hobby i skala N og str. H0

af Torben Z. ⌂, Vallensbæk, 31/8 2011, 19:39 (4593 dage siden)

En del mj'ere kender formentlig til de flotte danske modeller / eller har måske hørt om disse fra DWA Hobby, men kun de færreste mj'ere har et egentligt kendskab til samtlige af de mere en 100 modeller (heri IKKE medregnet et ukendt antal danske bilmodeller) som er kommet fra Viggo Falkenstrøm's produktion igennem knap 20 år.

Specielt for modellerne for modellerne fra DWA Hobby er, at de IKKE er mærket som DWA-modeller, men 'blot' er danske modeller i en emballage fra f.eks. Fleischmann eller Roco. Kort sagt: Man skal kende til modellerne ;-)

[image]
Et eksempel på en af de mange danske tankvogne fra DWA Hobby.


http://www.danskmodel.dk/tog/DK-Industri/DWA_Hobby/DWA-historie.htm
har jeg skrevet lidt om modellerne, samlet en række annoncer mv., lavet et billedgalleri med et meget stort antal af modellerne i str. H0 samt takket være Lars Lindhard fra www.skala-n.dk også et komplet galleri med modellerne i denne skala.

Sidst, men måske ikke mindst. Så findes der for første gang nogle oversigter over de mange fremstillede modeller fra DWA Hobby i perioden 1991 - 2010 :-)

Modellerne fra DWA Hobby i skala N og str. H0

af Svend B J, 31/8 2011, 20:50 (4593 dage siden) @ Torben Z.

Jeg glæder mig til at se en samlet oversigt :-)

At der skulle være 100 forskellige modeller overrasker mig - desværre er enkelte ønskemodeller gået min næse forbi,
f eks Q-vognen fra GDS. På den anden side er der (måske) håb om, at Hobbytrade genudsender nogle af de mere efterspurgte Q-vognsmodeller (i samarbejde med enkelte modeltogsforretninger).

--
Svend
[image]

Modellerne fra DWA Hobby i skala N og str. H0

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 31/8 2011, 22:04 (4593 dage siden) @ Svend B J

Men der kommer næppe nogen af tankvognene gennem Hobbytrade.

Men bl.a. takket være H.K. Modeller er vi dog ved at være dækket pænt ind på området. Har foreløbig med den store 4-akslede Shell tankvogn, sat en stopper for flere tankvogne. Men kunne overtales, hvis nu Fleischmann kommer med et par stykker mere som ligger længere oppe i epoke III, end det lige udgivne tovognssæt, som er et virkelig flot sæt.

Mvh
Claus

Modellerne fra DWA Hobby i skala N og str. H0

af Torben Z. ⌂, Vallensbæk, 1/9 2011, 00:18 (4593 dage siden) @ Claus E. Hansen

Men der kommer næppe nogen af tankvognene gennem Hobbytrade.

Men bl.a. takket være H.K. Modeller er vi dog ved at være dækket pænt ind på området. Har foreløbig med den store 4-akslede Shell tankvogn, sat en stopper for flere tankvogne. Men kunne overtales, hvis nu Fleischmann kommer med et par stykker mere som ligger længere oppe i epoke III, end det lige udgivne tovognssæt, som er et virkelig flot sæt.

Mvh
Claus

Claus du må have mig meget undskyldt, men jeg kan nu ikke rigtig få øje på, hvad dit svar egentlig har at gøre med mit projekt om DWA Hobby i perioden 1991 - 2010 ! Den eneste fællesnævner synes at være tankvogne.
Jeg har måske bare trætte øjne :-|

Noget af det særlige ved modellerne fra Viggo var at
- de dels blev fremstillet i nogle utrolig små oplag
- dels var modeller tankvogne primært fra små firmaer
- dels var modeller fra privatbaner som ingen andre turde udgive på det tidspunkt
- dels havde en korrekthed på fra 90 - 99%
- du skal huske at skrue tiden 10 - 20 år tilbage og se hvad markedet ellers bød på af danske modeller.

Eksemplet af en tankvogn fra ESSO i min start var (set i bakspejlet) nok ikke det bedste valg.

Alle de store firmaer har lavet modeller af tankvogne fra de store firmaer, men jeg tror næppe, at du vil kunne få de samme firmaer til at lave en model af f.eks. denne
[image]
DWA tankvogn fra De Forenede Margarinfabrikker

Modellerne fra DWA Hobby i skala N og str. H0

af Torben Z. ⌂, Vallensbæk, 31/8 2011, 23:24 (4593 dage siden) @ Svend B J

At der skulle være 100 forskellige modeller overrasker mig - desværre er enkelte ønskemodeller gået min næse forbi,
f eks Q-vognen fra GDS. På den anden side er der (måske) håb om, at Hobbytrade genudsender nogle af de mere efterspurgte Q-vognsmodeller (i samarbejde med enkelte modeltogsforretninger).

Hvis der kun er gået enkelte ønskemodeller forbi din næse, så er du da sluppet nådigt - jeg mangler stadig en hel del modeller :-|

Hobby trade har overtaget navnet DWA-hobby og har Viggo som rådgiver, så der forventes helt klart flere Q-vogne i fremtiden fra den kant.
Om der også bliver tale om genudsendelser, tror jeg dog næppe.

Jeg mener, at Hobby trade stadig har en enkelt type af Q-vognene fra samarbejdet med DWA tilbage på deres hjemmeside.

Det kan nok blive svært at finde dine ønskemodeller, da oplagene af de enkelte modeller fra DWA Hobby generelt var meget små.

Min database siger:
95 grundmodeller i str. H0 (105 inkl. div. varianter)
17 grundmodeller i skala N (18 inkl. 1 kendt variant)


Varianterne i str. H0 skal du ikke tage så tungt - disse er kun omtalt for - sikkert nogle ganske få - hardcore samlere af modellerne fra DWA Hobby.

Her er et eksempel på typisk variant
[image]
Den samme model fra 2 oplag. Varianten ligger i hjulene samt numrene på æskerne / basismodellerne.

Modellerne fra DWA Hobby i skala N og str. H0

af Aabenraabanen, Kgs. Lyngby, 3/9 2011, 20:48 (4590 dage siden) @ Torben Z.

Hej Torben,

det er som altid interessant at læse om modelbaneproducenternes historie og få en oversigt over de fremstillede modeller, og jeg ser frem til næste kapitel.

En enkel mangel, de to Q-vogne fra Langelandsbanen har jeg ikke kunne finde på listen over modeller.

--
Mvh

Erik

[image]

Modellerne fra DWA Hobby i skala N og str. H0

af Torben Z. ⌂, Vallensbæk, 4/9 2011, 00:25 (4590 dage siden) @ Aabenraabanen

Hej Torben,

det er som altid interessant at læse om modelbaneproducenternes historie og få en oversigt over de fremstillede modeller, og jeg ser frem til næste kapitel.

Hej Erik,
tak for de pæne ord.
Altid rart når man kan glæde andre med sit arbejde :-)

Efter ca. 2½ måned med med DWA projektekt så går der nok et stykke tid, inden jeg får taget fat på "næste kapitel".

En enkel mangel, de to Q-vogne fra Langelandsbanen har jeg ikke kunne finde på listen over modeller.

Forklarigen er ganske enkel, da jeg må melde pas !
Jeg har aldrig hørt eller læst om modeller fra DWA Hobby af Q-vogne fra Langelandsbanen :-(

Hvis du skulle have yderligere informationer - tidspunkt, driftsnumre samt evt. billeder etc. - om de 2 Q-voge fra LB, så er jeg meget interesseret i at høre om disse i en PM.

Mvh.
Torben Z.

Modellerne fra DWA Hobby i skala N og str. H0

af my1104, 7/9 2011, 19:02 (4586 dage siden) @ Torben Z.

Hej Torben

Er selv den glade jer af LB QB555 fra Hobbytrade/dwa modeller. hvis det ønskes kan jeg maile et foto af den

med jernbane hilsen

Anders;-)

Modellerne fra DWA Hobby i skala N og str. H0

af Torben Z. ⌂, Vallensbæk, 8/9 2011, 17:06 (4585 dage siden) @ my1104

Hej Anders.

Du må meget gerne maile mig et billede af din LB model.

Mvh.
Torben Z.

Modellerne fra DWA Hobby i skala N og str. H0

af Svend B J, 7/9 2011, 19:48 (4586 dage siden) @ Torben Z.

Hvis du skulle have yderligere informationer - tidspunkt, driftsnumre samt evt. billeder etc. - om de 2 Q-voge fra LB, så er jeg meget interesseret i at høre om disse i en PM.

LB QB 555 med bremseplatform
LB QB 560 med bremsehus

Begge vogne i en noget mere rød farve end der ses på farvebilleder af forbillederne på evp.dk

--
Svend
[image]

Modellerne fra DWA Hobby i skala N og str. H0

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 7/9 2011, 21:15 (4586 dage siden) @ Svend B J

Begge vogne i en noget mere rød farve end der ses på farvebilleder af forbillederne på evp.dk

Man skal passe på med at bruge gamle farvebilleder som farvesammenligningsgrundlag, de er ofte ret falmede. Det gælder også mange farvebilleder på evp's side.

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Jernbanebøger

IC3

IC3
Pris 190 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak