Pølse- og andre vogne

af Aleman, 30/8 2011, 23:37 (4594 dage siden)

På jernbanens forum galopperer p.t. en debat om pølsevogne, og hurra for det. Heljan kom heldigvis med den klassiske 50'er pølsevogn for nogle år siden, og pølsevogne er vel nærmest uundværlige elementer ved stationerne og pladserne på modelbanen.

Men der var også andet end pølsevogne. I min grønne ungdom stod jeg nogle lørdagsaftener ved Svanemøllen station i en ægte 'pølsevogn' - safran-gulmalet - og solgte søndagsaviser. Det var sjovt og spændende at se klientellet 'fra den anden side'. Vreden blandt kunderne var stor den aften, hvor Søndags-Politiken ikke kom af en eller anden grund - men heldigvis blev jeg ikke lynchet dengang.

På et storbys-anlæg bør sådan en avis-pølsevogn ikke mangle. Det samme med byens andre, små vogne - rundt om i København havde ABC-Smørrebrød skimmelgrønne smørrebrødsvogne (af samme type som 50'er pølsevognene, hvem har billeder af smørrebrødsvognene?), og på Rådhuspladsen var der f.eks. skopudservogne, kaffevogne og isvogne, foruden de obligatoriske frugt- og grøntsagskærrer. Og overalt i byen var der aviskiosker - små, mørkeblå træskure med lutter 'smørrebrødssedler' (avisløbesedler i rammer). Nok lidt svær at lave overbevisende i model.

[image]

Billedet her stammer fra en ældre, engelsksproget turistbrochure - Københavns Rådhusplads omkring 1960. Bemærk de mange tidstypiske detaljer - Stoppenålen, reklamerne, sporvognen, Morris Bindingsværk - og drengene, der fodrer duer. Ja, der var også en bod, hvor man kunne købe duefoder, så vidt jeg husker tørrede, gule ærter. Bvadr! Hvem kunne i dag tænke sig at blive befamlet af utøjsbefængte duer?

Husk også fiskevognene ("Sild æ' gåt!") og 'Kludemads', der samlede til genbrug. Andre, typiske indslag i 1960'ernes gadebillede var f.eks. skærslipperen på sin trædecykel med slibesten, gadearbejderne med brolæggerjomfruen og FDF-spejdertruppene på vej til det lokale menighedshus. Og er der nogen, der har lavet sæbekassebiler til modelbanen? De hører søreme også til - hvad enten det var hjemmebyggede, eller de stammede fra 'Importøren' eller en anden forretning.

Venlig hilsen,

Aleman

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak